17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Конспект уроку "Будова та різноманітність квіток"

Про матеріал

Тема: Будова і різноманітність квіток. Лабораторна робота №9. Будова і різноманітність квіток.

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів із будовою квітки як органа статевого розмноження; розкрити біологічне значення її головних частин: тичинок і маточок; розглянути різноманітність квіток та з'ясувати їх значення.

Розвиваюча: розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати, робити висновки про спорідненість квіткових рослин на підставі схожості будови їхніх квіток; формувати вміння використовувати особистий досвід, формуванню життєвих компетентностей.

Виховна: виховувати самостійність, комунікативні здібності, бережливе ставлення до флори України; забезпечити розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів, формування загальнолюдських цінностей: любові, добра, милосердя.

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

Тема: Будова і різноманітність квіток. Лабораторна робота №9. Будова і різноманітність квіток.

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів із будовою квітки як органа статевого розмноження; розкрити біологічне значення її головних частин: тичинок і маточок; розглянути різноманітність квіток та з’ясувати їх значення.

Розвиваюча: розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати, робити висновки про спорідненість квіткових рослин на підставі схожості будови їхніх квіток; формувати вміння використовувати особистий досвід, формуванню життєвих компетентностей.

Виховна: виховувати самостійність, комунікативні здібності, бережливе ставлення до флори України; забезпечити розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів, формування загальнолюдських цінностей: любові, добра, милосердя.

Тип уроку: комбінований

Методи навчання:

 *  словесні (бесіда, розповідь, пояснення);

* наочні (муляжі квітки, фотографії різноманітних квітів, мультимедійна презентація);

*   частково-пошукові завдання, метод усного контролю.

Наочні посібники: фотографії «Будова квітки», «Різноманітність квіток», модель квітки.

Використана  література:

1.  Біологія. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 6-7 класи. – К.: Ірпінь, Перун, 2015.

2.  Костіков І. Ю. Біологія: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів / І. Ю. Костіков та ін. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256с.


Хід уроку   

   «Квітка  – це усмішка сонця, яка дає

здоров’я й наповнює світлою радістю»

(Л. Толстой)

І. Організаційний момент

Доброго дня вам , любі друзі!

Вітаю Вас в чудовий час.

Вже кучерява жовта осінь

Ось щойно відійшла від нас.

Зима, морози й заметілі

Все кличе ось на зміну їй

Й небесні простирадла білі

Легенько стелить по землі .

Та хай оці чудові квіти

Зігріють ніжністю серця .

Послухайте уважно, діти ,

Урок з початку й до кінця .

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів

 Фронтальна бесіда

  1. Що таке розмноження? (Здатність живих організмів відтворювати особин того ж виду)
  2. Які типи розмножень вам відомо?  (Статеве і нестатеве)
  3. Що таке нестатеве розмноження? (Це розмноження, яке відбувається за участю нестатевих клітин лише одного організму)
  4. Назвіть форми нестатевого розмноження? (Вегетативне, поділ навпіл, спороутворення)
  5. Вегетативне розмноження ґрунтується на явищі регенерації. Що таке регенерація? (Здатність організму відновлювати втрачені органи називається) 
  6. Види вегетативного розмноження рослин?   (Природний і штучний)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  Прийом «Здивуй»

Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, крізь грунт пробився маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою.

Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса. Узагальнена назва всіх рослин планети – «флора» – походить від латинського слова, що означає «квітка». У давніх італійців Флора була  богинею квітів юності. Пізніше стародавні римляни ототожнили  Флору із старогрецькою  богинею квітів Хлоріс, або  Хлоридою, що означає  «зелена».

І справді, одне  з найпрекрасніших  творінь природи – квіти. Квіти – чудове й дивовижне створіння природи. Вони приваблюють і захоплюють нас своєю красою, формою, ароматом.

 

 Квіти відрізняються між собою, наприклад, за розмірами. Найбільші квіти у рафлезії. Ця рослина Індонезії та Філіппінських островів. Вона паразитує на коренях і стеблах тропічних рослин і назовні випускає лише квітку. Її бутон схожий на головку капусти, а червона квітка складається з п’яти величезних пелюсток. Квітка має приблизно 1 м у діаметрі й важить 6 кг.

 Найменшу квітку має вольфія, або рястка безкорінцева, яка живе у водоймах нетечах. Її квітка не більша за головку шпильки.

 (Демонстрація  фотографій  квітів)

 

IV. Визначення теми і мети уроку

 Вчитель:

Квіти різні за кольором, розміром, формою тощо, але дещо схожі за будовою. Тож сподіваюся, на сьогоднішньому уроці вам буде цікаво дізнатися про будову та різноманітність квітів. Отож, тема нашого уроку «Будова та різноманітність квіток».

 


V. Засвоєння учнями нових знань

1.  Будова  квітки.

Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й.В. Гете в праці  «Метаморфози рослин»  у 1790 році.

Отже, квітка – це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин . 

     Квітки прикріплюються до стебла за допомогою квітконіжки, на верхньому кінці якої розташоване розширене – квітколоже. На ньому розміщуються чашолистки, пелюстки, тичинки та маточки. Чашолистки утворюють чашечку. Вона зазвичай зелена. Чашечка захищає внутрішні частини квітки до розпускання бутона. Крім того, в чашолистках відбувається фотосинтез.  Пелюстки утворюють віночок. Часто він має яскраве забарвлення та великі розміри.


    

 

Будова квітки:

1 – квітконіжка

2 – квітколоже

3 – чашолисток

4 – пелюстки

5 – тичинки

6 – маточка


Чашолистки і віночок (пелюстки) утворюють оцвітину. Оцвітина буває подвійною, якщо складається з чашолистків та віночка. Якщо оцвітина складається тільки з чашолистків або пелюсток, то її називають простою.

Головні частини квітки – маточка і тичинки. Тичинки розміщуються вздовж внутрішнього краю оцвітини. їхня кількість у квітці коливається від однієї до кількох сотень. Тичинки складаються з тичинкових ниток, на верхньому кінці яких розташовані пиляки. У пиляку формуються пилкові зерна, які містять чоловічі статеві клітини. Сукупність пилкових зерен має назву пилок.

У самому центрі квітки розташована маточка. Вона має приймочку, стовпчик і зав’язь. Приймочка – це верхня частина маточки, на яку під час запилення потрапляє пилок. Стовпчик сполучає приймочку із зав’яззю – нижньою розширеною частиною маточки. У квітках різних рослин може бути одна або декілька маточок.

Усередині квітки розташоване статеве покоління рослини. Це пилкові зерна – чоловічий гаметофіт і зародковий мішок насінного зачатка – жіночий гаметофіт.

 

2.  Різноманітність  квіток.

У більшості рослин квітки мають як тичинки, так і маточки. Такі квітки називають двостатевими (вишня, тюльпан). Рідше у рослин  зустрічаються одностатеві квітки: одні квітки мають тільки тичинки, інші – тільки  маточки. Перші називають тичинковими, або чоловічими, другі – маточковими, або жіночими. Якщо тичинкові та маточкові квітки розташовуються на одній рослині, такі рослини називають однодомними (огірок, кукурудза), а якщо на різних – дводомними (верба, тополя).


Якщо через квітку можна провести кілька площин симетрії, її називають правильною або актиноморфною. Правильні квітки у вишні, тюльпана, троянди, лілії, суниці…

Якщо через квітку можна провести лише одну площину симетрії – вона неправильна або зигоморфна. Неправильні квітки у гороху, квасолі, акації, кропиви…

Іноді у квітці неможливо провести жодної площини симетрії, тоді квітку називають асиметричною. Такі квітки мають гладіолуси, канни, антуріум…

 

VI. Закріплення  нового матеріалу

Дайте відповідь на запитання

1.    З яких частин складається квітка?

2.    Яка будова тичинки та маточки?

3.    Які квіти називають одно- та двостатевими? Наведіть приклади.

4.    Які рослини називають одно- та дводомними? Наведіть приклади.

 

VII. Узагальнення та систематизація знань

 Лабораторна робота №9

Тема: Будова та різноманітність квіток.

Мета: ознайомитися з будовою квіток та їхнім різноманіттям.

Обладнання, матеріали та об'єкти дослідження: гербарні зразки, муляж квітки.

Хід роботи:

1. Розгляньте будову квітки  та знайдіть її основні частини.

2. Визначте кількість чашолистків, пелюсток, тичинок, маточок.

3. Замалюйте квітку та підпишіть на малюнку деталі її будови.

4. Запишіть у зошит висновки, зроблені на підставі виконаних досліджень.

 

VIІI. Підсумки урок

 На сьогоднішньому уроці, ми розглянули будову квітки, ознайомилися з різноманітністю квіток.

 Отже, квітка – це генеративний орган, який забезпечує розмноження квіткових рослин. Вона складається з квітконіжки, квітколожа, оцвітини, тичинок і маточок.

 Квітки, що водночас містять тичинки й маточки, називають двостатевими, а ті, які мають тільки тичинки або маточки, – одностатевими.

 В однодомних рослин тичинкові та маточкові квітки розташовані на одній особині, у дводомних – на різних.

 

 Оцінювання учнів.

 

ІХ. Повідомлення домашнього завдання

  1. Опрацювати  §18
  2. Скласти  кросворд  до  теми.

 

1

 

docx
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку