Урок "Шкідливі та корисні бактерії"

Про матеріал
Формувати в учнів поняття про корисні й шкідливі бактерії; розширювати світогляд школярів; ровивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати власну думку; виховувати пізнавальний інтерес.
Перегляд файлу

       Урок  №15                      6 клас                                 Дата:…../…../….. 

Тема: Шкідливі та корисні бактерії

Мета:формувати в учнів поняття про корисні й шкідливі бактерії; розширювати світогляд школярів; ровивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати власну думку; виховувати пізнавальний інтерес.

Очікувані результати: учні мають наводити приклади бактерій, що спричинюють захворювання рослин, тварин, людини; бактерій, які використовуються людиною в господарстві; учні мають характеризувати роль бактерій у природі та в житті людини; учні мають застосовувати знання для обґрунтовування способів зберігання продуктів харчування; профілактики захворювань, що спричиняються хвороботворними бактеріями.

Обладнання та матеріали:

Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2. «Знайди помилку».

Знайти в тексті помилки і виправити їх.

За способом живлення бактерії поділяються на автотрофів та гетеротрофів. Залежно від субстрату, з якого бактерії добувають органічні речовини, автотрофи поділяються на сапротрофів та паразитів.

За потребою в кисні бактерії поділяються на аеробні, що живуть у безкисневому середовищі, та анаеробні, що потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень.

Розмножуються бактерії шляхом поділу клітини навпіл, причому настільки швидко, що через кожні 2–3 с утворені клітини знову діляться.

3. Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемного питання

— Учені стверджують, що життя на Землі без прокаріотів було б неможливе. А як ви вважаєте?

(Учні висловлюють свої припущення.)

На це запитання ви дасте відповідь наприкінці уроку.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

Слухання казки 

— Послухайте казку про мікроби.   Жили-були мікроби — розповсюджувачі різних хвороб. Найбільше на світівони полюбляли бруд. Чим брудніше, тим їм було приємніше і тим більше їхставало.

Ось на столі хтось залишив невимиті тарілки, крихти, шматочки хліба. Тутяк тут — муха. А на її лапках сотні мікробів, особливо якщо вона прилетіла зісмітника. Муха відлетіла, а мікроби залишилися на столі — на тарілках. Сидятьна ложках, на хлібі і думають: «Як добре, що на світі є бруднулі і мухи».І стало мікробам роздолля. І на руки можна потрапити, і в рот людині, а тамвже і до хвороб рукою подать!

— Поміркуйте, що допомагає нам перемогти мікроби, бактерії?

— Хто такі бактерії? Де вони живуть? Які є шкідливі і корисні бактерії?Як бактерії допомагають людям і тваринам? Як боротися з бактеріями? Що потрібноробити, щоб протистояти хворобам?

4. вивчення нового матеріалу

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про шкідливі та корисні бактерії .

Робота за підручником (с.52)

— Прочитайте текст нас. 52.

— Де зустрічаються бактерії?

— Якої шкоди можуть завдавати бактерії людині?

— Яка користь від бактерій людині, рослинам, тваринам?

Розповідь учителя

— Коли під мікроскопом роздивитися свої руки, парти, стільчики,можна побачити багато цікавого, а саме: різні мікроби — бактерії.

Бактерії дуже і дуже маленькі, менше найменших комах, навіть комашкапорівняно з ними величезна, як гора.

Ось крапля води, подивіться, скільки в ній мікробів! Ви нічого не бачите?Правильно, тому що мікроби дуже маленькі, менше крапельки, і їх так простоне розгледіти.

Для того щоб побачити мікробів, потрібний спеціальний прилад — мікроскоп,який збільшує предмети у сотні разів.

Ми поклали крапельку на скло мікроскопа і тепер бачимо мікробів, які живутьу краплі води. Крапелька така маленька, зате скільки в ній мікробів!!!

Ось так виглядають різні мікроби і бактерії під мікроскопом.

Якщо ви намалюєте олівцем одну точку, то там уміщатиметься двістіп’ятдесят тисяч бактерій!

Бактерії знаходяться скрізь. Вони є в ґрунті, у воді, в їжі, в повітрі, в дощі.

Бактерії живуть у тваринах і навіть у нас!

Якби не було бактерій, на Землі не існувало б життя. Був би один пісок, якна Місяці.

Бактерії з’явилися багато років тому. Бактерії бувають як шкідливі, такі корисні.

Бактерії допомагають перегнивати листю, що впало на землю, берутьучасть в утворенні корисних копалин, підтримують запаси вуглекислого газуі кисню в атмосфері.

Бактерії, які живуть глибоко під водою, допомагають створити лосьйон дляефективного захисту шкіри від згубних сонячних променів.

Тисячоліттями людина використовувала молочні бактерії для виготовленнябагатьох молочних продуктів. Якщо до молока додати бактерії, вийдутькисле молоко, кефір, йогурт, сир.

З оцтової бактерії виготовляють закваску для квасу. Також бактерії допомагаютьз тіста зробити хліб.

Бактерії допомагають жуйним тваринам, антилопам, коровам, лосям,козам, коням, перетравлювати рослинну їжу.

Бактерії бувають корисними та шкідливими.

Бактерії не можуть самостійно синтезувати органічні речовини. Тому вони харчуються готовими речовинами, всмоктуючи їх всією поверхнею тіла. Бактерії, що харчуються готовими органічними залишками мертвих організмів, називаються сапрофітами. Завдяки їх життєдіяльності відбувається гниття трупів тварин і залишків загиблих рослин. До групи паразитів належать ті бактерії, які поселяються в живому організмі та всмоктують поживні речовини з організму господаря. Такі бактерії можуть викликати інфекційні захворювання людини.

Корисні бактерії

Існує багато корисних бактерій, зокрема, ґрунтові бактерії, які підвищують родючість ґрунту, бульбочкові бактерії, що продукують азотовмісні органічні сполуки у симбіотичному зв’язку з вищими рослинами.

В організмі дорослої людини за чисельністю переважають корисні бактерії – їх частка становить до 70-80%. Решта припадає на умовно-небезпечні бактерії.

Найвідомішими корисними бактеріями є біфідобактерії та молочнокислі бактерії. Їх найбільше у молочнокислих продуктах – кефірі, йогурті, ряжанці, кисляку.

Біфідобактерії – це бактерії, які пригнічують розмноження гнильних і хвороботворних мікроорганізмів. Потрапляючи в кишечник, вони працюють в якості бар'єру для мікробів і токсинів (наприклад для стафілокока, дріжджових грибів, кишкової палички), крім того, ці бактерії полегшують травлення і забезпечують повноцінне засвоєння іонів кальцію, вітаміну D і заліза.

Лактобактерії – завдяки цим бактеріям виробляють сметану та інші молочнокислі продукти, включаючи процес закваски. Лактобактерії мають здатність виводити з організму шлаки, зупиняти розмноження небезпечної мікрофлори (наприклад, стафілокока, кишкової палички, шигели, протеї та ін.). У процесі життєдіяльності лактобактерії виробляють молочну кислоту, а в кислому середовищі хвороботворні організми не виживають і гинуть.

Цей вид бактерій зміцнює імунітет, регулює обмін речовин, є складовою частиною здорової мікрофлори кишечника.

Молочнокислі бактерії – використовується у виробництві молочнокислої продукції. Молочнокислі бактерії здатні значно покращувати роботу травної системи, а також є профілактичним засобом від остеопорозу, запорів, діареї, коліту і метеоризму. Вживати молочні продукти з кисломолочною закваскою корисно також для профілактики онкологічних захворювань.

Виробництво кефіру відбувається завдяки заквасці молока таким видом бактерій, як кефірна паличка. Кефірна паличка зупиняє розвиток збудників більшості кишкових інфекцій, а також знижує ризик онкологічних захворювань і в цілому поліпшує обмін речовин.

Шкідливі або патогенні бактерії

Багато бактерій шкідливі. Вони провокують небезпечні захворювання тварин, людини. Деякі з них можуть викликати псування продуктів. До патогенних зазвичай відносять види, які паразитують на інших організмах. Але в деяких випадках шкідливими для людини можуть стати безпечні і навіть корисні бактерії, наприклад при ослабленні імунітету продукти життєдіяльності зазвичай неймовірно корисної кишкової палички можуть призвести до захворювань шлунково-кишкового тракту: отруєння, діарей та ін.

Наприклад, сальмонела. Ця бактерія є збудником дуже гострої кишкової інфекції, черевного тифу. Сальмонела виробляє токсини небезпечні виключно для людей. При зараженні відбувається загальна інтоксикація організму, яка призводить до сильної лихоманки, висипання по всьому тілу, у важких випадках - до занепаду лімфатичної системи і як наслідок до смерті. Щорічно в світі фіксується 20 млн випадків захворювання на черевний тиф, 1% випадків є летальними.

Небезпечною є також правцева паличка. Ця бактерія – одна з найбільш стійких і одночасно найнебезпечніших у світі. Правцева паличка виробляє надзвичайно токсичну отруту, що призводить до практично повного ураження нервової системи. Люди, хворі на правець, переживають неймовірні страждання: мимовільно напружуються всі м'язи тіла, відбуваються потужні судоми. Смертність надзвичайно висока - в середньому близько 50% інфікованих помирають. На щастя, ще в 1890 році була винайдена вакцина від правця, її роблять новонародженим у всіх розвинених країнах світу. У малорозвинених країнах від правця щорічно помирає понад 60 тисяч осіб.

Ще одна група небезпечних бактерій – це мікобактерії. Мікобактерії – сімейство бактерій, частина з яких є патогенними. Різні представники цього сімейства викликають такі небезпечні захворювання як туберкульоз, мікобактеріоз, лепра (проказа). Всі ці хвороби передаються повітряно-крапельним шляхом. Щорічно мікобактерії стають причиною понад 5 млн смертей.

5. Узагальнення та систематизація знань

5.1. «Коло ідей».

— Спрогнозуйте можливі наслідки після уявного зникнення всіх бактерій на Землі.

5.2. «Швидкі запитання».

Учитель ставить запитання, а учні повинні відповідати швидко, не роздумуючи.

1. Чому небезпечно споживати консерви з банок зі здутими кришками? (Тому що в них розвиваються клостридії, що спричиняють захворювання на ботулізм.)

2. Які бактерії відіграють роль санітарів у природі? (Сапротрофи, або бактерії гниття.)

3. Яку бактерію використовує генна інженерія для отримання інсуліну й інтерферону? (Кишкову паличку.)

4. Які бактерії зв’язують атмосферний азот і перетворюють його на сполуки, що можуть засвоювати рослини? (Бульбочкові на коренях бобових рослин.)

5. Назвіть збудника холери. (Холерний вібріон.)

6. Якими шляхами передаються інфекційні хвороби, збудниками яких є бактерії? (Повітряно-крапельним, через спільні предмети побуту, посуд, їжу, воду.)

7. Які заходи необхідно проводити з метою профілактики бактеріальних хвороб у людини? (Провітрювання, вологе прибирання, розведення фітонцидних рослин, повноцінне харчування, щеплення, вживання кип’яченої води.)

6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюючи висновки.

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник

Зошит

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підготувати повідомлення про ульву (морський салат).

2. «Своя шпаргалка».

Учні повинні створити власний опорний конспект з набутих знань щодо нової теми, який вони зможуть використати під час відповіді на наступних уроках.

 

doc
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
19339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку