Конспект уроку "Ч.Діккенс."Різдвяна пісня в прозі".Причини деградації Скруджа та його переродження"

Про матеріал
Мета: навчити учнів аналізувати зміст художнього твору та характеризувати образ головного героя; допомогти шестикласникам зрозуміти причини деградації Скруджа та його переродження; розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення, творчу уяву, навички виразного читання; виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати.
Перегляд файлу

 

Зображення 33 з 467 

 

Тема: Урок-подорож. Причини деградації Скруджа та його переродження.

Мета: навчити учнів аналізувати зміст художнього твору та характеризувати образ

            головного героя; допомогти шестикласникам зрозуміти причини деградації                     

            Скруджа та його переродження;

            розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення, творчу уяву, навички  виразного             

            читання;

             виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, мультимедійна презентація,           

            аудіозапис

 

Хід уроку                   

     …Не гроші роблять людину

 щасливою, а людяність.

Ч. Діккенс

І. Організаційний момент

 

Доброго ранку, діти.

 

Любі діти, у наш клас

Завітали гості щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

 

1.Створення ситуації успіху 

На фоні музики Леонтовича «Щедрик» вчитель починає урок

Вчитель

Доля іноді дарує нам чудові подарунки. Думаю, наша сьогоднішня зустріч – це теж своєрідний подарунок. У нас є прекрасна нагода добре попрацювати на уроці і отримати від цього задоволення.

 

2.Психоемоційна хвилинка.                                 (Слайд 1) 

      

                      Тож   працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім шостім класі

Діти просто молодці!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

(Вступне слово вчителя)

Діти, чи хотіли б ви помандрувати у минуле чи майбутнє? Потрапити в той час, коли ви були зовсім маленькими, або в той, коли будете дорослими? Мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші мрії.

 

 

 

 

 

 

 

 

На сьогоднішньому уроці нас чекає незвичайна подорож. Ми будемо мандрувати разом з головним героєм твору- паном  Скруджем у часі, з'ясуємо причини деградації та осмислимо його переродження!А станеться наша подорож у Святвечір – тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі мрії й бажання, стають реальними найфантастичніші речі.

ІV.Оголошення теми, мети  уроку.

 

Запишіть тему уроку в зошити. (Вчитель оголошує мету уроку)

 

Отже, ми часу не гаймо

І у подорож рушаймо.

 

Перша наша зупинка «Очікування»(Слайд 3)

 

Що ж цікаве нас чекає,

Може, хтось із вас вже знає?

 

Вправа «Дерево очікувань»

  • Що я очікую від сьогоднішнього уроку

 

Епіграф.

Епіграфом нашого уроку я обрала вислів Ч.Діккенса «Не… роблять людину щасливою, а…» Але  дорогою до вас я розгубила кілька слів. А які саме слова я розбула ми дізнаємось трохи пізніше.

 

Наступна наша Зупинка « Екскурсія в країни світу»   (Слайд 7)

 

«Різдвяна пісня у прозі» переносить нас у чарівні святкові дні народження Христа. Різдво… З яким хвилюванням чекають цього свята люди всієї земної кулі! У чому ж секрет такої любові до цих надзвичайних днів? Зауважу, що у кожного народу є свої традиції святкування Різдва. Є вони і в українців, і у росіян, і у мешканців найбільшої країни у світі – США, і у англійців, про яких розповідає твір.

 

Ви мали випереджальне завданняЗображення 33 з 467 ознайомитися з традиціями святкування Різдва в різних країнах світу і повідомити нам результати своєї роботи. (Звучить «Меррі Крістмас», «Нова радість стала»)

(Презентація роботи в групах:

І група – «Різдво в Україні»

ІІ група – «Різдво в Англії»)

 

  • Вчитель:
  • -Діти, а що об’єднує людей усього світу у цей час? (Віра в те, що в цей день може статися диво; традиція робити подарунки близьким, прощати всіх, бажати щастя, загадувати бажання).
  • - Як ви гадаєте, чи випадково події твору розгортаються у різдвяну ніч? (У Святвечір відбуваються найдивовижніші речі)

 

 

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

Зупинка «Розминка»

Діти, прослухайте ці поетичні рядки і дайте відповідь на запитання :

« Про кого йде мова?» (Слайд 4)

Різдво – велике свято – дурницею назвав

Цим дуже всіх присутніх герой наш здивував

Його вітають – він не розуміє

Радіють всі, а він не сміє

Що ж то за людина є, яка Різдва не визнає?      

                                                                                    (Скрудж)

«Словесне малювання» (Слайд)

  • Опишіть, яким ви уявляєте Скруджа.     (Дивляться на слайд)
  • Яку зовнішність має, одяг, ходу? (Зачитайте)

 

Перед вами на партах лежать аркуші, на яких написані різні  риси характеру. Виберіть, будь ласка ті риси, які характеризують і притаманні пану Скруджу.

Спробуємо скласти інформаційне гроно

 

Інформаційне гроно «Скрудж» (Є слайд 4.2)

(Жадібний, безжалісний, злий, уважає  Різдво дурницею,  мав »холод» у душі, скнара, черствий, любить гроші, байдужий до оточуючих, самотній)

 

-Чи всі згодні з такою характеристикою пана Скруджа?

- Як ви гадаєте, чи завжди Скрудж був такий?

 

Дзвенить дзвіночок.

 

*Що за звук, звідки він іде?( Звук дзвіночків почув Скрудж, сидячи в кріслі у себе вдома, а згодом в кімнаті з’явився привид його компаньйона Марлея)

Як виглядав Марлей? (с.85) (Зачитайте)

-Навіщо з'явився дух Марлея до колишнього компаньйона?

(Нагадати про те, що призначення людини на землі — робити добро, допомагати іншим. А якщо цього не зробити за життя, доведеться мучитися через неможли­вість щось змінити після смерті. Але тоді вже буде запізно. Якби Марлі знав, що чекає на нього після смерті, він жив би інакше, а тепер хоче попе­редити про це Скруджа, щоб дати йому шанс врятуватися.)

 

Про що попередив Марлі? (Про те, що до Скруджа повинні завітати Духи Часу)

 

Слово вчителя. Черствий і безжалісний Скрудж не вірив у привидів, але розпо­відь Марлі вплинула на нього, і він, за одну ніч переживши почуттів більше, ніж, можливо, за декілька років життя, все ж не наважується назвати все, що сталося з ним, «дурницями». Герой починає замислюватися над своїм життям.

 

 

 

 

 

 

 

Зображення 33 з 467 

 

Продовжуємо подорож сторінками твору і разом із Скруджем чекатимемо появу Духів.

 

- Який Дух з'явився першим? (Дух Минулого Рідва)

 

Зупинка нашої подорожі « Зустріч з духом Минулого Різдва» (Слайд 32)

 

Опишіть Дух Минулого Різдва. Порівняйте: до нас прийшов саме той Дух чи може якийсь зовсім інший?Чому з ковпака йде струмінь чистого світла?  (Слайд 33)

(Світло – це світло чистоти дитинства, його щирості, чесності)

 

* Куди повів Скруджа Дух Минулого Різдва? (Слайд 34 – 35) (До школи)

* Що він там побачив?

*Навіщо Діккенс зображує подорож у минуле? ( Показати дитинство Скруджа, з'ясувати причини трагічних змін у житті героя, довести , що ця людина не була негідником і потворою .

 

Вчитель.

Кожна дитина приходить у цей світ доброю, адже людина –творіння Боже, а Бог –це добро. То звідки береться зло? Чому у світі так багато злих, недобрих людей? Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною, бездушною особою? Саме ці проблемні питання ми намагатимемося розв’язати на прикладі життя Ебенезера Скруджа.

Зображення 33 з 467 

Проблемні питання (Слайд 14):

1) Чому добра від народження людина стає злою?

2) Звідки береться зло?

 

* Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова «добро», «зло»?

* А які, на вашу думку, є кольори добра? А зла? (Піднімають стрічки)

 

Ми повинні зясувати, чому Скрудж  став таким? Йдеться про його деградацію.

 

Словникова робота

  • Це нове для вас слово. Занотуйте його у словничок чи запишіть у зошит.

Деградація – рух назад, занепад; поступове погіршення, втрата якихось властивостей.(Слайд 45)

Вчитель

 -Чи можемо ми сказати, що Скрудж деградував? Які були причини деградації Скруджа?

 ( діти відповідають).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Мозковий штурм»

Зображення 33 з 467Спробуємо з’ясувати причини деградації Скруджа і складемо їх у «Скриньку людських вад

  • А як поводився Скрудж із грошима? Наведіть приклади.
  • Чи правильне моє твердження : «Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом завжди допомагав бідним, давав гроші тим, хто просить»»? (Ні)
  • А як він ставився до оточуючих? (Байдуже) Чи можемо ми вважати це його наступною причиною? Чи є в повісті люди, яких він любив?
  • Чи були в нього друзі, кохана? Чому? (Він їх зрадив)

Зрада – це помилка?

 

Причини деградації:

- любов до грошей

- жадібність

-самотність у дитинстві

-поступове очерствіння душі

Відсутність любові у сімї

  • Зосередженість на матеріальних інтересах

 

  •         -Отже, автор у творі намагався пояснити походження зла. Скрудж став скнарою, тому що все своє життя присвятив накопиченню грошей. Він замкнув свою душу. Чим більше грошей у нього ставало, тим менше в нього  в душі залишалось людяності, доброти, милосердя, щедрості. Поступово скупість, жорстокість, жадібність, бездушність,злість, ненависть до людей  стали постійними супутниками. У нього були гроші, і він вважав, що більше нічого в житті не треба.
  •  
  •  Але автор вірив у добро,  вірив, що людина може змінитися, що ті паростки добра, з якими вона приходить у світ, не загинули і можуть відродитися. І Скрудж не залишається злим і жорстоким. Він перероджується.

 

Словникова робота

 

Переродження –оновлення, зміна.           Переродитися – стати зовсім іншою людиною

 

Висновок: подорож із Духом Минулого Різдва примусила стриманого та невблаганного Скруджа плакати, сміятися, відчувати сором за свої вчинки, шкодувати про незроблені добрі справи, пробудила в ньому людські почуття. Дух нагадав герою про його самотнє, нещасне дитинство, заскорузлу юність, не здатну любити нікого й нічого, крім грошей.

Зображення 33 з 467 

 

Учитель. Продовжимо уявну подорож  сторінками оповідання.

 

Який Дух прийшов до головного героя другим?

Зупинка « Прихід Духа Теперішнього Різдва». (Слайд 36)

 

 

 

 

 

 

Учитель. Знайдіть у тексті й зачитайте опис Духа Теперішнього Різдва.

Як і чому змінилася кімната Скруджа? (Дух хотів показати герою всю красу святкового різдвяного інтер’єру, безліч страв, що готуються для святкового столу. Все це створює людям особливий настрій на Різдво. Та й сам Дух був такий радісний і добрий, як це свято.

-Як реагує Скрудж на появу Духа? (Слайд «Веди мене…)

.-  Що побачив Скрудж, подорожуючи з Духом Теперішнього Різдва? (Родина Кретчитів)

 

Рольова гра

Переказати від імені Скруджа

- Оселя і родина Кретчитів.

-Яка риса об’єднує цих людей? (Людяність)

 

Словникова робота (Слайд 12)

Слово « людяність» - це синонім слова «гуманізм». Це чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності.

 

Вчитель:

Скрудж, маючи гроші, не цінував простих речей: сімейний затишок, злагоду ,дружбу. А його писар, якому він платив мізерну платню, все це мав.

 

Учитель. Людяність притаманна цим героям. Вони не мають грошей, зате їхні серця сповнені любов’ю і повагою до людей. Тож варто замислитись: хто з них двох, Скрудж чи Кретчит, був багатим?

 

Проблемне питання: (Слайд 11)

«Що важливіше: гроші чи людяність?»

 

Прийом «Обери позицію» (Слайд 31)

Візьміть кольорові шашки і покладіть їх на терези .На яку сторону терезів ви віддаєте свій голос? Аргументуйте свій вибір. Я теж обираю варіант «Так» і не розумію вас, більшість. Переконайте мене.

 

За гроші можна купити книги, але не знання.

За гроші можна купити ліки, але не здоров’я.

За гроші можна купити солярій, але не сонце..

За гроші можна купити диплом, але не освіту.

 

-Можливо, гроші взагалі не потрібні людині? Навіщо людині гроші?

Чи можемо ми сказати, що Скрудж помилявся, коли вважав, що тільки гроші принесуть йому щастя? (Так)

 

Зупинка «Розшифруй вислів» (Слайд 28)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з епіграфом уроку

Завдання: розшифруйте вислів і дізнаєтесь епіграф уроку (Слайди 29-30)

  • Які слова Ч.Діккенса стали епіграфом нашого уроку-подорожі?
  • Скажіть, що стало для Скруджа головним у житті? (Гроші)
  • Чи вважає він себе щасливою людиною, адже у нього є те, про що він мріє? (Так)

-     То, виходить, що гроші роблять людину щасливою?

 

      То ви згодні з думкою Ч.Діккенса: «Не гроші роблять людину щасливою, а     

                                                                   людяність»?

   Отже, продовжуємо нашу уявну подорож

Ми з вами прийшли до певного висновку, хоча не можна сказати, що всі в класі погодилися з тим, що людяність  куди важливіше за гроші, не всіх переконали наведені аргументи та Чарльз Діккенс, про творчість якого ведемо мову.

 

Учитель: Твір англійського письменника глибоко гуманістичний. Гуманістичний зміст повісті допомагають розкрити не тільки образи Боба Кретчита та його родини, а й образ племінника, людини небагатої, зате доброї. Щороку перед Різдвом він запрошує дядька на вечерю, але той відмовляється. Фред знає, що святкування Різдва завжди пов’язане з примиренням ворогів та взаєморозумінням між людьми, і хоче врятувати Скруджа від самотності та злості, що панують у його серці.

Виразне читання в особах уривку ( від слів « З веселим Різдвом, дядечку!» до слів « ... я славлю його»).

Учитель. Поміркуйте:

* Як племінник ставиться до дядька?

 

     Скрудж відчув потребу змінитися. Давайте допоможемо йому назвати ті якості, риси характеру, які, на вашу думку, йому необхідні. І  таким чином зберемо

 «Скриньку людських чеснот».

 

Словникова робота.

Чуйність,доброзичливість,ввічливість, довірливість, щирість, любов, співчуття до людини, гуманізм, милосердя.

 

Учитель: Наступна зупинка  - «Візит Духа Майбутнього Різдва» (Слайд 38)

 

 «Мікрофон»

 

-Уявіть, що у вас з'явилася можливість поспілкуватися з Духом Майбутнього Різдва.

 Що б ви хотіли б у нього попросити?

 

Учитель. Знайдіть у тексті й зачитайте опис Духа Майбутнього  Різдва.

Перегляд відео «Скрудж на кладовищі»

 

* Що побачив і почув Скрудж під час подорожі?. (Слайд 39) (Смерть усіма покинутого й обкраденого комерсанта; радість людей, що дізналися про його смерть)

- Про що просить Скрудж? (Дати шанс йому все змінити)

 

 

 

 

 

 

Учитель. І, нарешті, перегортаємо останню сторінку нашої подорожі –

« Переродження героя». (Слайд 40- 43)Зображення 33 з 467

 

Вчитель: Скрудж прокидається зовсім іншою людиною.

* Чи почав спокутувати Минуле Теперішнім і Майбутнім Скрудж?

-Які вчинки свідчать про переродження Скруджа? (Є слайд)

 

-Відіслав різдвяну індичку Кретчитам

-збільшив платню Бобу Кретчиту.

-Допоміг Тайні Тіму

Прийшов помиритися з племінником.\

 

Зображення 33 з 467Прийом гронування «Щасливе серце»  (Слайд 47)

 

Ось яким було нещасливе серце героя, коли в ньому панували жорстокість, жадібність, злість, байдужість.

Скам’яніле від душевного холоду, воно було здатне лише на вияв негативних рис.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під впливом різдвяної подорожі серце змінилося. Візьміть оновлене серце, напишіть 1-2 риси, які допомогли йому стати щасливим.(Добро, милосердя, щедрість, співчуття, людяність). Ось які дива відбулися різдвяної ночі. Я скористалася вашими думками, і ось що  у нас вийшло.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підбиття підсумку уроку.

1.Слово вчителя

Дійсно казковий кінець! Усі щасливі, і Скрудж теж. Гармонія в душі героїв підкреслюється гармонією природи. На початку твору природа була сумна: на вулиці туман, мряка, темрява, а в кінці твору, коли описується різдвяний ранок, світиться яскраве сонце, яке розігнало мряку і туман.

І хоча в житті таких казкових перетворень, на жаль, не буває, але письменнику хотілось, щоб усі пошерхлі серця, заскорузлі душі вмить, за велінням різдвяних чарів, перетворилися на добрих і чуйних. Він вірив у Любов і Милосердя. А ми з вами, завдяки письменникові, тепер знаємо, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щедрій, щирій людтні відкриті істинні радощі буття.

 

2. Визначення емоційного фону в класі.

На початку уроку ви записали свої очкування і прикріпили Зображення 33 з 467на різдвяних кульках. Чи справдилися ваші побажання.

 

Оцінювання учнів за роботу на уроці.

 

Домашнє завдання.

Слово вчителя

Наближається Новий рік, Різдво – Світлі й радісні дні, Які приносять добро в наші душі. Ці свята особливі, тому що в цей час відбуваються різні дива і здійсняються всі мрії та побажання.

 Творче завдання:

Я пропоную вам виготовити різдвяні листівки і написати свої побажання один одному на свята.

Написати твір- мініатюру « Чого навчив мене Скрудж?», намалювати ілюстрації до твору.

 

На згадку про наш сьогоднішній урок я дарую вам ось таких янголів.

 

Спасибі за урок, і я маю надію, що ви  будете ділитися з людьми добром, радістю і  робити їх щасливим.

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 квітня 2023
Переглядів
903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку