Конспект уроку "Числові вирази. Буквені вирази та формули"

Про матеріал
Дана розробка уроку складена відповідно до підручника О.С.Істера 2015р.. Особливість мого конспекту уроку направлений на розвиток математичної цікавості учнів: за допомогою залучення їх до пошуку відомого вченого математика (фізика) через його відому формулу (теорему, закон). Таким чином учні дізнаються історію математики, навчаться готувати короткі доповіді та розрізняти формули, від звичайних буквених виразів.
Перегляд файлу

Урок на тему: «Числові вирази. Буквені вирази та формули»

 

Тема. Числові вирази. Буквені вирази та формули

Мета: сформувати уявлення учнів про поняття «числові вирази» та «бук­вені вирази»; навчити розпізнавати числові і буквені вирази, читати їх; виробити вміння знаходити значення виразів за умови різних значень змінної; виховувати математичну цікавість до відомих математиків та їх формул.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань

Усні вправи

  1. Обчисліть: 1) 12 + 16; 2) 39 – 24; 3) 18 · 2; 4) 39 : 3; 5) 75 + (25 + 13);

6) ; 7) (20 : 5) – 4; 8) 125000 : 1000.

2.  У першому ящику було 16 кг апельсин, що на 3 кг менше, ніж у третьому, а у другому на 2 кг більше, ніж у першому. Скільки апельсин було в трьох ящиках?

II. Формування нових знань

  1. Поняття числового виразу

Розглянувши розв'язання задач в п. 2 , усних вправ, учитель наголошує, що для розв'язання цієї задачі можна було скласти один запис:

( 16 – 3 ) + ( 16 + 2 ) + 16 = 45.

Такий запис, що складається з чисел, знаків дій та дужок на­зивається числовим виразом.

Приклади числових виразів див. у № 1 до усних вправ.

Якщо в числовому виразі виконати всі дії (в тому порядку, який відомий учням з початкової школи), то отримане число називається значен­ням числового виразу.

Приклад. Значенням виразу ( 16 – 3 ) + ( 16 + 2 ) + 16  є число 45 кг.

  1. Читання числових виразів

       Уже з п'ятого класу слід привчати учнів читати вирази, використо­вуючи назви дій. Тому після введення поняття числового і буквеного виразу, тому вчитель повинен звертати увагу учнів на те, що вирази, які містять знаки арифметичних дій, можна читати, використовуючи назви цих дій.

Приклад

Сума 9 і  а : 9 + а;

різниця 13 і в : 13 – в;

добуток 10 і суми 13 і х : 10 · (13 + х);

частка від ділення різниці 17 і 3 на а : (17 – 3) : а.

  1.     Поняття буквеного виразу

Після введення поняття числового виразу та його значення учням запропонувати розглянути розв’язання задач у підручнику ( ст.. 54 – 55).

Питання до класу

  • Чим схожі способи розв’язання задач з підручника із задачею з усної вправи?
  • Що спільного будуть мати вирази для розв'язання 1) і 2)? А чим будуть відрізнятися ці записи?

Приклад 2. (Записати на дошці)

Знайти значення виразу: 475 + х, якщо х = 208.

Розв'язання. Якщо х = 208, то 475 + х = 475 + 208 = 683.

Отже:

  • числовими виразами називається ...;
  • значення числового виразу називається...;
  • буквеним виразом називається ...

4.  Розглядаємо поняття формули за підручником ( ст. 55 – 56).

III. Закріплення знань, засвоєння вмінь

Усні вправи

  1. Назви числові, буквені вирази і формули серед таких виразів (ст.. 56 № 336).
  2. Назвіть доданки в сумі:

1) (18 – 7) + 14; 2) (х – 75) + 16; 3) (а – 13) + (b 86).

3. Складіть вираз до задачі № 337.

Вправи для письмового виконання

№ 339. Чим задача схожа до задачі № 337.

№ 340 і № 341. Завдання на закріплення правил читання буквених виразів і відпрацювання навичок знаходження їх значень.

№ 343. Повторюються властивості додавання і віднімання натураль­них чисел (для спрощення буквених виразів) та відпрацьовуються об­числювальні навички. За відомими значення змінних обчислити вирази та заповнити таблицю значень.

IV. Підсумок уроку

Щоб зацікавити учнів до вивчення математики та відомих вчених, пропоную за відомою формулою вченого-математика (фізиків) знайти про нього інформацію в книгах чи Інтернеті, та скласти невелику розповідь про нього та його здобутки на наступний урок.

1. ; (формула Герона)

2.  ; (теорема Піфагора)

3. ; (закон Архімеда)

4. ; (закон Паскаля)

5. (формула Ньютона-Лейбніца)

6. ; (формула Ейлера)

7. (формула Колмагорова)

8. ;  (закон Бернуллі (закон збереження енергії))

9.   (теорема Вієта)

10. . (теорема відносності Ейнштейна)

V. Домашнє завдання

1. Прочитати & 10 ( ст. 54 – 56); вивчити означення.

2. Виконати вправи: № 338; 342; 345.

3. Підготувати доповідь про вченого.

 


Додатки до уроку

………………………………………………………………………………………

 

 

……………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………..

 

……………………………………….……………………………………

……………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………….

 

5

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Авакумова Лариса
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
29 жовтня 2020
Переглядів
317
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку