Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник.
Урок №11. Чому вода – найдивовижніша рідина на Землі
Вода в природі й організмі людини
Мета: формувати уявлення учнів про властивості води та її характеристики; ознайомити учнів з явищами колообігу води у природі; розвивати в учнів вміння робити висновки із спостережуваних дослідів; навчати висловлювати свою думку, взаємодіяти з однокласниками; розвивати вміння уважно слухати одне одного в умовах безпосереднього спілкування; виховувати працелюбність і допитливість.
Очікувані результати: учні пояснюють чому вода така важлива, які особливості води; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; описують самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію.
Обладнання: модель явища колообігу води у природі, склянки з водою, шматок льоду, скельце чи дзеркальце, електронні ілюстрації води в різних станах, мультимедійний комплект.
Хід уроку
1. ОК (організація класу)
Привітання вчителя і учнів. Створення позитивного психологічного клімату класу. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
2. АОЗ (актуалізація опорних знань)
- Які властивості рідин?
- Яку роль відіграє явище дифузії в житті організмів?
- Що таке випаровування і як воно відбувається?
3. МНД (мотивація навчальної діяльності)
З усіх рідин на Землі вода – єдина рідина, яка за температур, придатних для життя, перебуває відразу в трьох станах – твердому, рідкому та газуватому. Ця її особливість забезпечує колообіг води у природі.
4. ВНМ (вивчення нового матеріалу)
Чому вода така важлива?
Ми знаємо, що чиста вода – прозора і не має ані запаху, ані смаку. Але така вода є хіба що у лабораторіях учених.
У природі вода активно вбирає в себе, розчиняє у собі і саама проникає майже усюди.
Три чверті планети вкрито водою: океани, моря, озера, річки, струмки, болота, а над планетою пливуть хмари – скупчення водяної пари, краплинок води і кристаликів льоду. Вода є у повітрі, яким ми дихаєм, а найбільші запаси прісної води на Землі заморожені у льодовиках і велетенських айсбергах.
Зрештою, ми самі значною мірою (70-80%) складаємось із води.
Без води не можливе життя:
Вода - стратегічний продукт кожної держави. Без неї не може існувати жодні рослина і тварина, а отже і сільське господарство. У промисловості вода є сировиною, теплоносієм, розчинником. Вода є найдешевшим транспортом і дорогою, що пов’язує віддалені міста.
Які особливості води?
Вода – єдина речовина на Землі, яка за температур придатних для життя людей, може перебувати у трьох станах одночасно (твердому, рідкому, газуватому). Саме ця особливість забезпечує колообіг води в природі.
Тверді тіла зазвичай щільніші, ніж рідини, з яких вони утворилися. А з водою все навпаки: молекули води у рідкому стані упаковані щільніше, ніж у твердому. Тому лід плаває на поверхні води.
Саме тому, що лід плаває на поверхні води, у річках та озерах можливе життя. Якби лід тонув, на поверхні утворилися б все нові й нові шари льоду, і врешті водойма промерзла до дна. Рослини на дні скувала б крига, а майже всі водні мешканці неминуче загинули б.
Скільки в тобі води.
Кількість води в тілі залежить від віку людини. Уяви: ти більш ніж на половину складаєшся з води!
Твоя маса, кг |
25 |
30 |
35 |
40 |
45 |
50 |
Маса води в тобі, кг |
17 |
20 |
23 |
27 |
30 |
33 |
Порівняй свою масу з показниками таблиці!
Дихаючи, ми втрачаємо воду. Подихай на холодне скло, і воно вкриється крапельками води.
Ти видихаєш вологе повітря, що містить водяну пару. Охолоджуючись, вона конденсується – перетворюється на рідину. За добу ти витрачаєш приблизно 10 склянок води. Стільки ж води тобі треба випити й спожити з їжею, щоб покрити втрати води на дихання.
Вода міститься у всіх продуктах, які ми вживаємо. В овочах, фруктах, м’ясі, хлібі, та крупах води більше, ніж твердої речовини.
Як зробити модель колообігу води
Вода перебуває у постійному русі. Випаровуючись з поверхні водойм, грунту та рослин, вода накопичується в атмосфері, повертається у вигляді опадів, поповнюючи запаси в океанах, річках, озерах. Тому кількість води на землі не змінюється – це і є колообіг води у природі.
Вода – руйнівник чи вода – рятівник.
Науковці вважають, що життя зародилось у воді. Без води ми б не жили.
Назвіть явища, у яких бере участь вода.
Проте смертоносні гігантські хвилі становлять загрозу для кораблів і людей. Водних стихій є чимало: гроза, заметіль і хуртовина, повінь, паводок, снігова лавина…. Перетворюючись на лід, вода може зруйнувати не лише водогінні труби і батареї опалення але й гранітні скелі.
5. Закріплення вивченого
Вода – єдина речовина на Землі, яка за температур, придатних для життя, перебуває відразу у трьох станах – твердому, рідкому та газуватому.
На відміну від більшості речовин, молекули води у рідкому стані упаковані щільніше, ніж у твердому. Ця особливість води рятівна для життя на Землі.
Усі організми (навіть мікроскопічні бактерії) містять воду і не можуть жити без неї.
6. Підсумок.
Які властивості води вирізняють її серед інших рідин?
Чому кількість води на землі не змінюється?
Скільки води міститься у твоєму тілі?
Вода рятівник ….
Вода руйнівник ….
7. Рефлексія
Чи сподобався вам урок?
Які досліди були для вас найцікавіші?
Що вдалося легко?
Що викликало труднощі?
Домашнє завдання: Опрацюйте матеріал підручника ст. 43-47.