Мета:
Розробила:
Вчитель музичного мистецтва
Миколаївської ЗОШ №40,
2018р.
Дата виконання:_________________
1клас, 2 семестр, урок № 23.
Тема семетру: «МУЗИКА НАВКОЛО НАС»
Тема уроку: «ВЕСНА-КРАСНА ВЖЕ ЙДЕ...»
Мета:
навчальна: навчити учнів визначати засоби музичної виразності пісень- веснянок, відчувати їх музично-емоційний зміст; допомогти засвоїти поняття «веснянка», «музична фраза»;
розвивальна: розвивати музичні здібності під час сприймання та виконання музичних творів.
виховна: виховувати любов і повагу до українських народних звичаїв та обрядів; виховувати любов до природи навесні; прищеплювати любов та пошану до українських пісень-веснянок.
Музичний матеріал: Е. Ґріґ «Навесні»; П. Чайковський «Пісня жайворонка»; поспівки: «Пролунав уже дзвінок, поспішаєм на урок, Добрий день, Добрий день!»,
Я. Степовий «Щебетала пташечка»; гра «Весняна луна».
Відеоряд: відео-презентація до уроку; музично-фізична зарядка; м/ф «Весняні мелодії».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; малюнки — ілюстрації до музичних творів; казка В. Сухомлинського «Жайворонок і сонце»; уривок твору «Весна» Г. Демченко.
Обладнання: фортепіано, дитячі музичні інструменти; комп’ютер; Мудра Сова (іграшка); фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований
(Слайд №1)
Учні заходять до класу під музичний супровід («Пісня жайворонка»
П. Чайковського).
Перевірка готовності класу до уроку.
Музичне вітання поспівкою : «Пролунав уже дзвінок, поспішаєм на урок, Добрий день, Добрий день!» ( тон. С-dur)
(Слайд №2)
♦ Діти, будь ласка, нагадайте: про яких трьох китів ми з Вами розмовляли на минулому уроці? ( Діти: Пісня, танець і марш)
(Слайд №3)
♦ Скажіть, а ви знаєте що таке пісня?( Діти : пісня – це там, де співають)
(Слайд №4)
♦ А хто з вас пригадає, які пісні люди за звичаєм виконують на Новорічні та Різдвяні свята? (Діти: колядки, та щедрівки, а ще хороводи).
Молодці!
Так, дійсно! ( Слайд №5)
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Весна-красуня наступає,
І все навколо оживає:
Травичка, пташечки, листочки.
Дерева , звірі всі лісочку!
Тепліше сонце пригріває
Квітки, дерева розквітають!
Краса, та й годі!
Просто клас!
І ми дізнаємося зараз,
Які ж пісні чарівні є,
Щоби закликати це все?
(Шаховська А.В.)
Отож, увага!
Учитель читає уривок з оповідання Г. Демченка «Весна»).
Тануть сніги, біжать гомінливі струмки. Видзвонюють краплинами бурульки. Повертаються з вирію птахи. В синяву неба глянули перші проліски.
(Слайд № 6)
—Як хороше,— стрепенулась береза,— вся моя кора прогрілась, кожна гілочка соком налилась. Сонечко зимовий сон геть прогнало. До тепла і сонця потяглися комахи і рослини. Ось-ось буйно розквітнуть садки. Весна! Весна!
(Слайд №7)
А тепер уявіть, що про це не я вам читаю, а музика розповідає. Для цього заплющте оченята , та уважно-уважно вслухайтесь в звуки музичного твору, який написав видатний норвезький композитор Едвард Гріг (показати портрет композитора). А називається вона : «На весні».(Діти слухають музику).
Слухання «Навесні» Е. Ґріґа
Молодці, ви дуже уважно вслухалися в музику!
♦ Скажіть , які ваші враження після слухання?
♦ Як звучала музика?
♦ Які почуття та настрої вона передала?( різноманітні відповіді дітей).
(Слайд №8)
П. Чайковський( вчитель показує портрет) також захоплювався чарівними звуками природи. Любив милуватися нею та подорожувати. І всі ці враження він передавав у своїй музиці. Послухайте п’єсу під назвою «Пісня жайворонка».
♦ Який настрій передає ця музика ? Отож, заплющуємо оченята, вмикаємо вушки і слухаємо!
Слухання «Пісні жайворонка» П. Чайковського
♦ Як ви вважаєте, «Пісня жайворонка» сумна чи весела?
♦ Які звуки передають нам голосок жайворонка : високі, середні чи низькі?
♦ А хто скаже, про що саме співав жайворонок?
А ось як розповідає про спів жайворонка у своїй казці «Жайворонок і сонце» В. Сухомлинський. Послухайте, будь ласка!
ЖАЙВОРОНОК І СОНЦЕ
У полі лежала сіра грудочка землі, присипана снігом. Пригріло сонечко. Розтанув сніг. Пропливала над полем хмарка. Розсипалась дощем. Упала на сіру грудочку землі гаряча краплина води, в якій відбилося Сонечко. Перетворилася грудочка землі на сіру пташку — Жайворонка.
Злетів Жайворонок у небо. Спробував співати, а пісня вийшла поганенька. Полетів він до Сонця й просить:
— Сонечку, золотеє Сонечку, навчи мене гарної пісні!
— Бери цей золотий клубочок і тягни до землі,— каже Сонечко.
Узяв Жайворонок золотий клубочок і полетів до землі. Потяглася за ним тонка-тонесенька золота ниточка. Зазвучала чудова пісня.
З того часу рано-ранесенько Жайворонок підлітає до Сонечка і воно дає йому клубочок золота. Тягне золоту ниточку Жайворонок над полями — і чують люди чарівну пісню. Співає блакитне небо, співає золота пшениця, співає цілий світ. Як гарно!
Я бачу, що ви хочете ще раз послухати цю чарівну музику.
Повторне слухання «Пісні жайворонка» П. Чайковського
(Слайд №9)
А тепер настав час для відпочинку! Піднялися,будь ласка! Та робимо фізкульт.зарядку!
( відеоряд із зарядкою, діти повторюють рухи).
4.2.Фіз.зарядка ( відео)
Після холодної довгої зими ми з нетерпінням чекаємо скорішого настання весни. Оживає природа, усе сильніше пригріває сонечко. Пташки приносять радість, весну, тепло у рідний край. Давайте пограємося в цікаву гру «Весняна луна»!
(Слайд № 10)
Гра «Весняна луна»
Соловейко щебече та тьохкає, зозуля кує, горобчики цвірінькають... Ось і ми зараз, як пташки, повторюватимемо їх пісні.
Уявіть, що ви луна, яка повторює пісню пташок. (Тьох-тьох-тьох! Ку-ку! Цінь-цвірінь! Тукі-тукі-тук! Ух-ух!)
(Слайд №11)
Діти, а хто, так само як і я, сьогодні вранці за віконечком чули спів пташок?( Діти піднімають ручки) . Так ось мені щебетання пташок нагадало дуже красиву українську пісню, що так і називається — «Щебетала пташечка».
Послухайте її.( Вчитель виконує, або лунає запис)
♦ Про що співала пташечка?( Діти: про прихід весни, про весну, про сонечко, про те , що вона чекає на сонечко …)
Слухання та розучування української народної пісні «Щебетала пташечка» в обробці Якова Степового.
Розучування пофразове(музична фраза). Звернути увагу на текст та інтонування в мелодії. (Слайди №12 та № 13)
4.4. Засвоєння нових знань Засвоєння понять
(Слайд №14)
Ось такі світлі та радісні пісні, якими люди вітають весну, закликають сонечко мають назву – веснянки.
4.5.Кульмінація.Закріплення вивченого за допомогою мультфільму «Весняні мелодії» , музику до якого склав П.Чайковський.
(Слайд №15)
Навіть мультиплікатори створили дуже цікавий мультфільм ,який демонструє нам чіткий зв’язок музики з природою. Отже, увага на екран. ( Фрагмент, а якщо є час, то весь мультик «Весняні мелодії» дивляться діти).
Цікавий мультик, правда, діти? Чим саме він вам запам’ятався? ( різноманітні відповіді дітей).
Саме музика допомогає нам відчути живі звуки природи.
(Слайд №16)
♦ У якому творі ми почули спів жайворонка?( Діти : в «Пісні жайворонка»)
♦ Хто написав «Пісню жайворонка»? ( Діти :П.Чайковський)
♦ Чим закликала весну пташечка, яка сіла на віконечко?( Діти: пісенькою)
♦ А як називається музичний твір, який написав Е.Гріг? ( Діти: «Навесні»)
♦ А хто запам’ятав для чого співають пісні-веснянки? ( Діти: для заклику весни)
(Слайд №17)
Ось і підійшов до завершення наш урок! Всі добре працювали! Поплескайте собі! Тому що, ви сьогодні всі МОЛОДЦІ!
- До побачення! ( Співають вчитель, а потім діти у С-dur)
Вихід дітей із класу під музичний супровід «Пісня жайворонка» П. Чайковського.
1