Конспект уроку для 2 класу "Як виникає вітер?"

Про матеріал
уточнення і розширення уявлення учнів про вітер, пояснити причину його утворення; розвивиток пам’ятї, логічної уваги, мовлення дітей; виховання інтересу до явищ природи, що вивчаються; розвиток спостережливостї, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки;
Перегляд файлу

Клас 2

Предмет: Я досліджую світ

Тема уроку: Як виникає вітер?

Мета уроку: уточнити і розширити уявлення учнів про вітер, пояснити причину його утворення;

розвивати пам’ять, логічну увагу, мовлення дітей; виховувати інтерес до явища природи, що вивчається;

розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки;

виховувати допитливість прагнення пізнавати природу.

Очікувані результати навчання:

ПРО: виконує дослідницькі завдання: досліджує властивості повітря; дізнається про природу, використовуючи різні джерела інформації.

МОВ: з увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі; читає вголос короткі тексти з метою отримання інформації; уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо).

СЗО: спілкується з вчителем та однокласниками; об’єднується з іншими дітьми у групу для гри.

ГІО: надає допомогу тим, хто її потребує і висловлює вдячність за підтримку.

Тип уроку: інтерактивний.

Методи та види роботи: фенологічні спостереження, програма «Як почуває себе ненька Україна?», ІТ «Асоціативний кущ», колективна робота, ІТ «Таблиця «ЗХД»», розповідь вчителя, робота над підручником, проведення дослідів, фізкультхвилинка (відео), слухання й обговорення казки В. Сухомлинського «Ласкавий Вітер і холодний Вітрюган», розповідь вчителя з елементами бесіди, бесіда, ІТ «Метод ПРЕС», індивідуальна робота, гра «Хрестики-нолики», узагальнююча бесіда, ІТ «Мікрофон», рефлексія, ІТ «Незакінчені речення», гра з використанням цеглинок «LEGO».

Форми організації роботи: колективна, індивідуальна.

Інтерактивні технології навчання: ІТ «Асоціативний кущ», ІТ «Таблиця «ЗХД»», ІТ «Метод ПРЕС», ІТ «Мікрофон», ІТ «Незакінчені речення».

Обладнання: мультимедійне забезпечення.

Засоби наочності: демонстраційний матеріал (репрезентація, таблиця).

                                 роздатковий матеріал (стакан з водою, коктейльні трубочки, шматок крейди, цеглинки LEGO).

Рекомендована література:

  1.    Нормативні документи
    1.      Типова освітня програма для 1-2 класів НУШ

URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf

  1.      І.В. Грущинська «Я досліджую світ» : підруч. для 2 кл. закладів загальної середньої освіти. Частина 1 / І.В. Грущинська, З.М. Хитра. К. : УОВЦ «Оріон», 2019. 144 с. : іл.
  1.    Інтернет ресурси
    1.   Крокуй до укриття! (фізкультхвилинка)

URL: https://www.youtube.com/watch?v=Jkwb9Q8NlvA

Перебіг уроку:

  1.    Організація класу
    1.      Привітання
  •      Доброго ранку! Сідайте, будь ласка.
    1.      Перевірка готовності до уроку

Приготуйте без мороки

Все, що треба до уроку.

Книжку, зошит, ручку, олівці.

Приготувались?

Молодці!

  1.      Гігієнічні вимоги до уроку

Руки покладіть рівненько.

Голову вище підніміть,

Плечі свої розведіть.

Всі на мене подивіться,

і приємно посміхніться!

  1.    Актуалізація та коригування опорних знань з усіх інтегрованих освітніх галузей

2.1. Фенологічні спостереження. Програма «Як почуває себе ненька Україна?»  

  •      Розпочинаючи день, кожна людина хоче знати, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам про погоду? (Синоптики).
  •      Сьогодні кожен із вас зможе бути синоптиком. Щоб стати синоптиком, потрібно бути спостережливим. Тепер ми перевіримо, хто може бути синоптиком, даючи відповіді на запитання.
  •      Яка пора року у нас зараз? (осінь)
  •      Який місяць? (жовтень)
  •      Яке сьогодні число? (12)
  •      Яким було вранці небо? (похмурим)
  •      Що стосовно опадів? (дощ)
  •      Кому відома температура повітря? (11ºС)

  •      Молодці! Вас можна назвати спостережливими.
    1.  ІТ «Асоціативний кущ»
  •      Що приходить вам на думку, коли ви чуєте слово «повітря»? (учні надають відповіді, вчитель записує відповіді, формує схему)

 

  1.  Колективна робота. ІТ «Таблиця «ЗХД»»
    1.    Інструктаж
  •      Зверніть увагу на екран. 
  •      Уважно подивіться на зміст таблиці.
  •      Вам потрібно по черзі називати, що відомо з теми уроку, а я  заноситиму дані в таблицю. (див. додаток А)
  •      Другу колонку таблиці ми заповнимо разом. Ви говоритимете мені, що бажаєте дізнатися на уроці. 
  •      А третю колонку заповнимо наприкінці уроку, зафіксуємо в ній все, що дізналися на уроці.
    1.    Колективна робота

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ

ДІЗНАВСЯ

  • Повітря потрібне всім.
  • Рослини дають кисень.
  • Вітер ду­­є.
  • Погода залежить від вітру.
  • Взимку вітер холодний.
  • Навесні теплий.
  • Влітку гарячий.
  • Восени прохолодний та вогкий.
  • Вітер приносить користь.
  • Вітер надає шкоду.
  • Атмосфера – повітряний океан Землі.
  • Термометр.
  •  Властивості повітря?
  •  Чому вітер дує, як  та чому це відбувається?
  •  Види вітрів?
  •  Як людина використовує вітер?
  •  Чи можна побачити вітер?
  •  Як вітер руйнує все навколо?
  •  Що таке торнадо?
  •  Чому біля моря дує свіжий вітер?
  •  Що таке атмосферний тиск?
  •  Які прилади вимірюють атмосферний тиск?

 

  1.    Звіт роботи
  •      Прочитайте відомості в обох колонках.
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся детальніше про вітер, його види, причину його появи. 

4. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу

4.1. Розповідь вчителя

Слухайте, слухайте, це вже давно не секрет:

Газові ковдри вкривають всі дев’ять планет.

Ковдри оці захисні атмосферами звати,

Є і в Землі атмосфера своя шарувата,

Тисячі в ній кілометрів – ото товщина!

І обертається разом з Землею вона.

Ще атмосферу повітряним звуть океаном,

Матінку – Землю вона захищає старанно.

Можливо, вам цікаво буде знати,

Що нашу атмосферу залюбки

Ще можна парасолькою назвати

Або ж – планети панциром легким.

Це через те, що в холодній космічній імлі

Нам зберіга атмосфера тепло на Землі

І радіацію сонячну в себе вбирає,

Метеоритами на Землю шляхи закриває.

Атмосфера – повітряна оболонка Землі.

4.2. Робота над підручником

  •      Розгорніть підручники на 30 сторінці.
  •      Відшукайте словничок. Прочитайте визначення поняття «повітря».

4.3. Проведення дослідів

  1.    Інструктаж. Виконання дослідів
  •      Проведемо досліди.

Дослід №1. Повітря не бачимо, зате ми його можемо відчути.

  •      Помахайте зошитом біля обличчя.
  •      Що ви відчуваєте? (відчуємо, як повітря рухається)

Дослід №2. Де знаходиться повітря?

  •      Візьміть коктейльні трубочки. Видихніть у склянку з водою через трубочку.
  •      Киньте у склянку з водою шматок крейди.
  •      Що ви побачили? (виходять бульбашки).

Дослід №3. Повітря не бачимо, зате ми його можемо відчути.

  1.    Звіт про роботу
  •      Якого висновку дійшли? (повітря є скрізь, але відчути його можна тільки тоді, коли воно рухається; вітер – рух повітря; тепле повітря розширюється й піднімається вгору, а холодне – стискається й опускається донизу).

Фізкультхвилинка (відео)

  •      Прийшов час трішки відпочити.
  •      Підведіться з-за столів.
  •      Зверніть увагу на екран. Повторюємо рухи!
  •      Заспокоїлися.
  •      Тихо сідайте на свої місця.
  •      Продовжуємо працювати!
    1.  Слухання й обговорення казки В. Сухомлинського «Ласкавий Вітер і холодний Вітрюган»

– Будьте уважними. Прослухавши казку, дайте відповідь на запитання: чи вливає вітер на погоду?

4.4.1. Читання казки вчителем

У темному лісі, в глибокому яру спали два вітри. Ласкавий Вітер – хлопець з синіми очима. А холодний Вітрюган – дід з колючою бородою.

Настала зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Білі сніги вкрили поле. Зашуміли тривожно верховіття дерев. Прокинувся в глибокому яру холодний Вітрюган. Встав, вийшов з лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний Вітрюган, замерзають річки, гуде хуртовина.

Та ось піднялося сонечко вище над землею. Заболіла спина у холодного Вітрюгана. Поплентався він у темний ліс, заліз у глибокий яр.

Прокинувся ласкавий Вітер, вийшов з лісу.

Засміялося сонечко, потекли струмки, зацвіли квіти, зашуміли трави.

4.4.2. Бесіда

– Який висновок ми можемо зробити прочитавши казку, чи впливає вітер на погоду? (так, в різні пори року бувають різні вітри).

  1.      Розповідь вчителя з елементами бесіди
  •      Вітри бувають різними. Крім добрих вітрів, існують і злі. От, наприклад, шквал – раптовий, нетривалий, але страшний вітер. Він виникає перед грозою. Бора – дуже холодний вітер, що дме взимку із суші на море. Торнадо – вітровий вихор, що найчастіше виникає на півдні Америки.

Урагани – вітри надзвичайної сили, втричі сильніші за шквали. Саме вони викликають жахливі морські шторми. Морські вітри – мусони –  двічі на рік змінюють напрямок: дмуть то з моря на сушу, то навпаки. Мешканець пустель та степів – вітер «афганець». Він ніби спалює все навколо своїм сухим гарячим диханням.

  •      Відомо, що наша планета оточена океаном повітря, яке має вагу і тисне на Землю. Десь повітря більше, тобто тиск дужчий, а десь трохи менше. Так-от: повітряна течія під назвою вітер завжди виникає там, де більший атмосферний тиск, а тече туди, де він менший, наче згори в низину. А від цього залежить виникнення чи відсутність вітру.
  •      Чи потрібен вітер людям? (Вітер потрібний! Він приносить дощ і прохолоду, очищає повітря міст від пилу, гару, шкідливих газів. Не було б вітру, хмари пилу так і висіли б над містами. Вітер переносить насіння рослин, пилок з квітки на квітку). 
  •      Повітря примушує рухатися вітряки, утворює хвилі, піднімає пил.
  •      Історія людини тісно пов'язана з вітром, саме він приводив у рух парусні кораблі і лопаті млинів. Попутного вітру бажаємо ми один одному і сьогодні. І при цьому впевнені, що все буде добре у справах і житті.
  •      Тиск вимірюють за допомогою приладів – барометрів.
  •      Головна частина приладу – пружна металева коробочка, з якої викачане повітря. При збільшенні тиску вона стискається, при зменшенні – розширюється. Система важелів передає зміни стрілці, що обертається по колу з шкалою, де позначені міліметри ртутного стовпчика або інші одиниці тиску. За зміною тиску можна передбачити характер погоди. Зниження тиску передвіщає опади, підвищення – суху погоду. З висотою тиск знижується.

5. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок

5.1. ІТ «Таблиця «ЗХД»

  •      Допишемо  в третій стовпчик таблиці, що дізналися на уроці.
  •      Визначте чи всі питання дізналися, які було зазначено в другому стовпчику.

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ

ДІЗНАВСЯ

  • Повітря потрібне всім.
  • Рослини дають кисень.
  • Вітер ду­­є.
  • Погода залежить від вітру.
  • Взимку вітер холодний.
  • Навесні теплий.
  • Влітку гарячий.
  • Восени прохолодний та вогкий.
  • Вітер приносить користь.
  • Вітер надає шкоду.
  • Атмосфера – повітряний океан Землі.
  • Термометр.
  •  Властивості повітря?
  •  Чому вітер дує, як  та чому це відбувається?
  •  Види вітрів?
  •  Як людина використовує вітер?
  •  Чи можна побачити вітер?
  •  Як вітер руйнує все навколо?
  •  Що таке торнадо?
  •  Чому біля моря дує свіжий вітер?
  •  Що таке атмосферний тиск?
  •  Які прилади вимірюють атмосферний тиск?
  • Види вітрів.
  • Властивості повітря.
  • Прилади для вимірювання тиску.

 

5.2. ІТ «Метод ПРЕС»

Висловлюю думку – «Я вважаю…..»

Наводжу приклад – «Тому що….»

Пояснюю причину – «Наприклад….»

Формую висновок – «Отже….»

Приклад: Я вважаю вітер допомагає людині. Тому що, можна отримати енергію. Наприклад, вітряки надають енергію та не забруднюють повітря. Отже, вітер потрібен людині.

5.3. Індивідуальна робота. Гра «Хрестики-нолики»

5.3.1. Інструктаж

– У кожного з вас є картки. (див. додаток Б). Розгляньте уважно їх зміст. Вам потрібно напроти твердження, з яким ви згодні, яке є правильним, поставити хрестик, а напроти тверджень, які не правильні – нолик.

5.3.2. Індивідуальна робота

1

Повітря є всюди.

 

 

2

У воді повітря немає.

 

 

3

Вітер – це рух повітря.

 

 

4

Вітер можна створити штучно.

 

 

5

Рослинам повітря не потрібне.

 

 

6

Брудне повітря корисне.

 

 

7

Рослини виділяють кисень у повітря.

 

 

8

Приміщення не потрібно провітрювати.

 

 

5.3.3. Звіт

1

Повітря є всюди.

х

 

2

У воді повітря немає.

 

0

3

Вітер – це рух повітря.

х

 

4

Вітер можна створити штучно.

х

 

5

Рослинам повітря не потрібне.

 

0

6

Брудне повітря корисне.

 

0

7

Рослини виділяють кисень у повітря.

х

 

8

Приміщення не потрібно провітрювати.

 

0

– Молодці, добре впоралися із завданням!

5.4. Узагальнююча бесіда. ІТ «Мікрофон»

  •      Що таке повітря? (це суміш газів, до складу якої входить кисень).
  •      Які властивості має повітря? (невидиме, прозоре,тбезбарвне, неає смаку та запаху, при нагріванні розширюється, а при охолодженні - стискається).
  •      Що таке вітер? (Вітер – це рух повітря).
  •      Яку користь приносить вітер людям? (дощ, прохолода, очищає повітря міст від пилу, гару, шкідливих газів енергія, вітряки, рух кораблів, переносить насіння рослин, пилок з квітки на квітку).

6. Підсумок уроку. Рефлексія

6.1. Рефлексія. ІТ «Незакінчені речення»

– Продовжте речення.

  1.   Я сьогодні дізнався…
  2.   Мені було цікаво дізнатися про…
  3.   Мені сподобалося…

6.2. Гра з використанням цеглинок «LEGO»

Оберіть смайлик, який відповідає вашому настрою та покажіть відповідну цеглинку LEGO.

6.3. Підсумок уроку

  Ви сьогодні не лінились,

    А гарненько потрудились.

  •      Урок закінчено. До побачення! До нових зустрічей!

7. Домашнє завдання

7.1. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

– Вам потрібно буде скласти сенкан. На слайді зображена схема, в якій зазначено як складати сенкан. (пояснюю поступово рядок за рядком)

Прийом «Сенкан»: творче переосмислення сухого навчального матеріалуНаприклад, «Сенкан»

Вітер

Холодний, сильний

Дує, руйнує, допомагає

Повсякденно нас оточує

Явище природи.

 

7.2. Домашнє завдання

Скласти сенкан на тему «Вітер».

Додаток А

 

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ

ДІЗНАВСЯ

  • Повітря потрібне всім.
  • Рослини дають кисень.
  • Вітер ду­­є.
  • Погода залежить від вітру.
  • Взимку вітер холодний.
  • Навесні теплий.
  • Влітку гарячий.
  • Восени прохолодний та вогкий.
  • Вітер приносить користь.
  • Вітер надає шкоду.
  • Атмосфера – повітряний океан Землі.
  • Термометр.
  •  Властивості повітря?
  •  Чому вітер дує, як  та чому це відбувається?
  •  Види вітрів?
  •  Як людина використовує вітер?
  •  Чи можна побачити вітер?
  •  Як вітер руйнує все навколо?
  •  Що таке торнадо?
  •  Чому біля моря дує свіжий вітер?
  •  Що таке атмосферний тиск?
  •  Які прилади вимірюють атмосферний тиск?

 

 

 


Додаток Б

 

1

Повітря є всюди.

 

 

2

У воді повітря немає.

 

 

3

Вітер – це рух повітря.

 

 

4

Вітер можна створити штучно.

 

 

5

Рослинам повітря не потрібне.

 

 

6

Брудне повітря корисне.

 

 

7

Рослини виділяють кисень у повітря.

 

 

8

Приміщення не потрібно провітрювати.

 

 

 

docx
Додано
2 жовтня
Переглядів
1124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку