Конспект уроку для 4 класу Урок 7 О.Лобова
Тема: Царина вокального мистецтва
Мета: узагальнити й поглибити знання школярів щодо жанру опери, побудови й основних номерів оперної вистави. Вчити дітей емоційно сприймати музику, вчити розповідати про вплив музичного мистецтва на людину та її вчинки. Розвивати вокально-хорові навички, художнє мислення, естетичний смак. Виховувати любов до музики та кращі моральні якості особистості.
Тип уроку: урок поглиблення знань.
Обладнання: музичний інструмент, комп'ютер, мультимедійна презентація , підручники.
Урок 7
Тема: Царина вокального мистецтва
Мета: узагальнити й поглибити знання школярів щодо жанру опери, побудови й основних номерів оперної вистави. Вчити дітей емоційно сприймати музику, вчити розповідати про вплив музичного мистецтва на людину та її вчинки. Розвивати вокально-хорові навички, художнє мислення, естетичний смак. Виховувати любов до музики та кращі моральні якості особистості.
Тип уроку: урок поглиблення знань.
Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна презентація , підручники.
Хід уроку:
Учні входять до класу під музику («Марш тореадора» з опери «Кармен» Ж.Бізе)
І. Організаційний момент.
ІІ. Музичне вітання. Мотивація навчальної діяльності.
Є мистецький жанр, де можна «зустрітися» з усіма різновидами вокальної музики. Це опера – справжня царина вокального мистецтва. Оперний жанр виник в Італії понад 400 років тому (наприкінці 16 століття), проте і досі залишається найскладнішим у музиці.
Зазвичай оперна вистава складається з кількох дій (актів), а кожна дія - з номерів.
Сольний номер називається арія. У ній дійові особи розповідають про себе, свої думки і почуття. Різновидами арії є аріозо, арієта тощо.
Коли оперні персонажі зустрічаються та спілкуються на сцені, звучать камерні ансамблі: дует, тріо, квартет, квінтет. Завдяки ним розкриваються події сюжету, характери і стосунки персонажів.
Значне місце в оперній виставі посідають хорові номери. Саме хор може найбільш яскраво та виразно передати колективні сцени: народні свята, картини пишних балів і військових походів…
Неабияку роль в опері відіграє й інструментальна музика. Звучання інструментів не лише супроводжує вокальні номери, а й виконує самостійну роль: наприклад, у танцювальних сценах або в увертюрі – оркестровому вступі до опери.
Отже, структуру оперної вистави можна зобразити так:
Увертюра
|
1 дія
|
2 дія
|
ІІІ. Актуалізація знань.
Відомості про композитора.
Одним з найпопулярніших музично-театральних творів – опера «Кармен» французького композитора Жоржа Бізе.
Ж.Бізе народився у Парижі, в родині учителя співів. Після закінчення Паризької консерваторії юний музикант отримав Римську премію. Це дало йому змогу продовжити навчання в Італії – на батьківщині опери.
Ту композитор і захопився оперним жанром, а згодом став автором оригінальних опер. Остання з них – «Кармен» - яскрава музична розповідь про життя іспанського народу.
Відкриває виставу увертюра, яка готує слухачів до подорожі сторінками цієї музично-театральної дії. Її яскрава музика змальовує сцени з народного життя Іспанії та образи найважливіших оперних персонажів: гордої циганки Кармен і мужнього тореадора Ескамільйо.
Є в опері і виразні хорові сцени. Одна з них змальовує хлопчиків, що веселою ватагою крокують вулицями міста. Цей оперний номер так і називається - «Хор хлопчиків».
IV. Cлухання музики Ж.Бізе Опера «Кармен» Увертюра
Послухайте увертюру. Позначайте піднятою рукою зміну характеру музики.
Слухання Ж. Бізе Опера «Кармен» Хор хлопчиків
Розгадавши ребус на 37 сторінці ви дізнаєтесь як називається літературний текст опери.
От чарівне царство опери, балету…
Що покладено в основу їх сюжету?
Мають опера, балет і оперета
Стислий текст – маленьку книжечку …
«ЛІБРЕТО»
Послухайте фрагменти дитячої опери .
Створіть невеличку сцену з власної опери-казки:
Логоритмічна хвилинка. Вправа «Автобус»
V. Вокально-хорова робота Норвезька народна пісня «Камертон» український текст А. М’ястківського
1.Розспівка. Послухайте пісню «Камертон». Знайдіть у тексті й поясніть усі «музичні» слова
2.Слухання пісні «Камертон» (у виконанні вчителя або фонограми +)
3.Вивчення пісні за нотним записом (робота з підручником, стор.38)
4.Виконання пісні каноном.
Це цікаво знати!
Камертон – спеціальний пристрій для настроювання хору та музичних інструментів.
За допомогою камертону видобувають звук, за яким орієнтуються співаки, або налагоджують звучання музичних інструментів.
Найчастіше камертон являє собою зігнуту металеву пластинку, що нагадує за формою латинську букву «U». Якщо легенько вдарити по ній - чути звук, зазвичай ЛЯ.
А ще камертон буває у вигляді маленької трубочки, що звучить, коли в неї дмухнути. Таким камертоном найчастіше користуються хорові диригенти – хормейстери.
VI. Підсумок уроку.
VІІ. Вихід з класу під музику