План-конспект уроку біології у 6 класі “Запилення” з використанням медіаресурсів
Тема. Запилення
Цілі:
освітня: : розширити поняття про квітку як орган розмноження, сформувати поняття про запилення, познайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин, розглянути пристосування рослин до різних способів запилення; розкрити значення запилення в житті рослин; формувати на матеріалі уроку науковий світогляд;
розвивальна: розвивати уміння порівнювати біологічні явища та процеси у житті рослин; уміння спостерігати, робити висновки та узагальнення; розвивати логічне мислення, мову, пам’ять, увагу;
виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; любов до прекрасного, інтерес до предмету; дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні називають способи запилення; описують процес запилення, пристосування рослин до різних способів запилення; визначають способи запилення за будовою квітки.
Обладнання та матеріали: планшети, комп’ютер, відеоролик про запилення, мультимедійні інтерактивні вправи, комп’ютерні тестові завдання, ефірна олія лаванди, троянди
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Учитель. Доброго дня, діти. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Для початку посміхніться один одному і побажайте успіху.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1 .Інтерактивна вправа.
Рекордна хвилина
Техніка, у якій учню надається одна хвилина, щоб презентувати термін (витлумачити його значення, використання тощо). Рекордсменом стає учень, який надав найповнішу зв'язну інформацію про вказаний предмет або термін у зазначений час.
Квітка – це…
Тичинка –це…
Маточка – це…
Квітконіжка – це…
Квітколоже – це…
Оцвітина – це…
Чашечка – це…
Віночок – це…
2. Перевірка засвоєння знань
онлайн тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9380916
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Вчитель. З давніх-давен наші предки використовували трави та рослини для лікування. Але існували певні неписані закони для їх збору. Тобто трави збирали у «сильний час» — у період цвітіння. Вважалося, що найкращий час для збирання безсмертника, материнки, собачої кропиви та деяких інших — ніч на Івана Купала.
Перед тим як вирушати до лісу за зіллям чи ягодами, потрібно було помитися, одягти чисту сорочку. Прийшовши до лісу за зіллям чи ягодами, спершу треба було роздягтися, а вже потім збирати трави чи коріння. Вважалося, якщо лишити на собі одяг, трави втратять свою магічну силу. Збираючи зілля, співали тихим голосом пісні або шепотіли замовляння, інколи в заклинаннях називали ім’я хворого, для кого були призначені трави.
Іноді розкидали довкола себе гроші, цілували трави або землю. Словом, дякували землі за магічну силу трав, коріння і ягід. Із зібраного зілля готували відвари, настої або перетирали їх на порошок.
Вважалося, якщо людина «доторкнеться» до живої природи, вона набереться сил і здоров’я. Символічне значення мали й інші рослини: м’ята, ряст, васильки, папороть. Коли з’являлася перша зелень і зацвітав ряст, усі поспішали до лісу, щоб потоптати цю рослину. При цьому примовляли:
Топчу, топчу ряст, ряст.
Бог здоров’я дасть, дасть.
Дай, Боже, діждати,
Щоб на той рік топтати.
Магічними функціями народ наділяє чебрець — українське «євшан-зілля». Для українця саме ця рослина є символом Батьківщини. її брали з собою, від’їжджаючи на чужину, як згадку про рідний край. Трава чебрецю має надзвичайно ароматичний запах, який здатен зберігатися довгий час, навіть висушена трава при спалюванні дає ніжні пахощі степу. Подекуди в Україні досі під час церковних служб використовують підкурювання чебрецем і вважають, що це забезпечить добробут родині.
Чебрець, полин, м’ята, чорнобривці, ромашка, материнка в поєднанні створюють чарівний і неповторний запах, який надає оселі затишку, спокою.
Раніше такі пучки клали на покуті та в узголів’ї ліжка. Ось так щиро, чуйно і вдячно оспівана краса квітів. Без тієї краси люди не уявляли життя, що й спонукало їх берегти цей безцінний дар природи. Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі.
На Землі існує велика різноманітність квіток: непримітні, без запаху, яскраві та запашні; є ті, що утворюють пилок у великій чи малій кількості. Як ви думаєте, для чого? (Учні висловлюють свої думки)
Оголошення теми та мети уроку
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу
1.Перегляд відеоролика «Запилення» https://youtu.be/Zy4pFRwiINg
2.Бесіда за планом з використанням матеріалу фільму, підручника.
В процесі роботи вчитель разом з учнями складає схему «ЗАПИЛЕННЯ» (в схемі учні вказують поширені рослини, які запилюються даним способом)
Складання таблиці «Пристосування до запилення» після самостійної роботи з підручником
Види запилення |
Особливості квітки |
1.Комахами |
|
2.Вітром |
|
3.Водою….. |
|
(Можна використовувати підручник § 35, додатковий матеріал ).
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F
3. Виконання онлайн тесту та виправлення помилок із застосуванням флеш карток
https://naurok.com.ua/test/zapilennya-u-roslin-775351.html
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення та систематизація знань.
Інтерактивна вправа «Ромашка Блума» – квітка складається з шести пелюсток, кожен з якої містить певний тип запитання: прості («Що?», «Коли?», «Де? », «Як?»); уточнювальні («Тобто ти кажеш, що ...?», «Якщо я правильно зрозумів, то ...?»); інтерпретаційне («Чому?»); творчі: («Що змінилося б ...», «Що буде, якщо ...?»); оцінювальні («Чому це добре, а це гірше?»); практичні («Як можна застосувати ...?»
Запитання.
Що таке запилення?
Коли застосовують штучне запилення ?
Як людина здійснює штучне запилення?
Навіщо під час квітування плодових дерев, в саду ставлять вулики з бджолами?
Що буде, якщо зникнуть бджоли?
VІ. Підведення підсумків уроку.
Оцінювання
1.Самооцінювання. Учні підраховують накопичені бали під час уроку.
Рефлексія. Чи задоволені ви результатами? (учням надається можливість покращити результати, виконавши вдома тести онлайн за посиланнями
та використати інтерактивні вправи https://learningapps.org/index.php?s=%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F
VІІ. Домашнє завдання.
;