Урок - дослідження "Різноманітність бактерій.Їх значення у природі та в житті людини."

Про матеріал
Розробка нестандартного уроку - дослідження про різноманітність бактерій , їх значення у природі та в житті людини.
Перегляд файлу

 

 

                   Урок – узагальнення

«Різноманітність бактерій . Значення бактерій  у природі та житті людини.»

 

 

                                              

                                           Вчителя  біології

Нем’ячівського ЗЗСО

 Дідик Ольги Володимирівни

Тема. Різноманітність бактерій . Значення бактерій  у природі та житті людини.

Тип уроку. Урок - узагальнення.

Мета уроку :

  • узагальнити знання школярів про будову, середовища існування та значення бактерій;
  • обґрунтувати актуальність обраної теми;
  • сформувати знання про значення бактерій у природі , їх використання у промисловості . медицині ,про бактерій – збудників хвороб, про засоби запобігання захворюванням , необхідність гігієнічних правил у побуті ;
  • розвивати вміння працювати з додатковою літературою та роздатковим матеріалом ;
  • формувати вміння встановлювати причинно – наслідкові зв’язки , аналізувати , робити висновки ;
  • виховувати позитивні якості особистості , уважне та бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих ;
  • провести дослідження молочних продуктів ( кисле молоко, сир домашній, сметана, йогурт домашні і магазинні) на наявність крохмалю, молочно-кислих бактерій;
  • зробити висновки і оформити пам’ятку.

 

Епіграф уроку : «Бактерії – це частина мешканців нашої планети , без яких життя на Землі неможливе.»        Е.Х.Готфрід

Очікувані результати: учень

► називає одноклітинні організми різних царств;

► самостійно працює під  час дослідження;

► допомагає товаришам проводити досліди;

► аналізує результати та робить висновки;

► розв’язує нестандартні завдання.

Форми роботи: робота в групах( по 2 уч.), навчальна гра «Закодоване слово», гра «Дозвольте відрекомендуватись», лабораторні дослідження, інструктаж, обговорення результатів, мультимедійна презентація, виставка плакатів.

Наочність. Малюнки бактерій. Саморобні картки.

Матеріали та обладнання. Зразки молочних продуктів,  скляні трубки,  індикаторний папір .

                                               Хід уроку

1.Організація класу.

2.Актуалізація суб’єктивного досвіду школярів.

                             Навчальна гра «Закодоване слово».

На кожну парту видається картка із закодованим терміном ,пов’язаним із  бактеріями. Кожній літері у назві відповідає порядкова цифра алфавіту. Терміни: бацили , вібріони , прокаріоти, анабіоз ,пробіотик.

Бацили – 2, 1, 27 , 11 , 16 , 11.

Вібріони – 3, 12, 2, 21 ,12 , 19 , 18 , 11 .

Прокаріоти – 20, 21 , 19 , 15 ,1 ,21 , 12 , 18 , 23 , 11.

Анабіоз – 1 , 18 , 1 , 2 ,12 , 19 , 10 .

Пробіотик – 20, 21 , 19 , 2 ,12 ,19 , 23 , 11 , 15.

Учні розшифровують терміни та готують коротке усне повідомлення про них.

Гра «Дозвольте відрекомендуватись»

Школярі повідомляють про розкодований організм, не називаючи його, а решту повинні відгадати, про який організм іде мова. Вчитель, користуючись мультимедійною презентацією, доповнює школярів. Чумна паличка , ( виступ вчителів української літератури та зарубіжної літератури щодо згадок про чуму у творах українських і зарубіжних письменників ), гелікобактер , сальмонела , кишкова паличка , біфідобактерії , бульбочкові бактерії .

Мотивація дослідницької діяльності.

Отож, як бачимо найменші організми мають значний вплив на природу, у тому числі, і на життя людини. Та найбільш спірними виявились відомості та уявлення людей про бактерії. Ці прокаріоти є і сьогодні предметом багатьох наукових досліджень та дискусій. Яке ж значення в природі та в житті людини відіграють бактерії ? Відповідь на дане запитання ми знайдемо на сьогоднішньому уроці .

4. Теоретичні та практичні дослідження.   

А. Робота з підручником.

За історію людства найбільше людей загинуло не у війнах. За перше місце у рейтингу найстрашніших вбивць змагання йде між особливо небезпечними бактеріями, голодом та хвороботворними вірусами. На рахунку одного лише збудника чуми – бактерії чумної палички – до 300 млн. загиблих, збудника холери – холерного вібріона – понад 40 млн, збудника висипного тифу – понад 22 млн.[1, ст.52]. Прошу додати такі захворювання, як дифтерія, пневмонія, менінгіт, туберкульоз. Що там казати, причиною карієсу є, як правило, теж бактерії.

Невже цих організмів так багато?

Робота з вчителем математики

 Завдання: Обчислити кількість бактерій на поверхні парти. Приймемо, що парти не протирались вологими ганчірками. Згідно даних на них 1000 – 3000 бактерій на см2 [1, ст. 50]

Дано:                                        Площа парти 92 × 48 = 4416см2

Довжина - 92 см,                     1см2 – 2000 бактерій          

Ширина - 48 см.                 Кількість бактерій на поверхні парти

                                                    4416 × 2000 = 8832000(8млн.832тис.)

І це лише одна парта! А тепер перемножте дане число на кількість парт у класі.  Наприклад, 10 × 8832000 = 88320000. Це – дуже велике число.

Мультимедійна презентація: правець, дифтерійна паличка , паличка Коха, холерний вібріон , збудник орнітозу .

Зробити висновки про необхідність вологого прибирання приміщень.

Руханка

Звідки взялися хвороби? Їх створили злі мікроби!

Це – маленькі злодіяки, хулігани, розбишаки,

Що живуть усюди, де є повно бруду:

 

У болоті, у грязюці ,у смітті та у пилюці,

Під брудними нігтями ,пазурами й кігтями…

Той, хто руки не помиє, їх ковтне та захворіє!

 

Інструктаж перед проведенням лабораторного дослідження

 Вимоги охорони праці перед початком лабораторних робіт з біології
1. Перед проведенням лабораторної роботи учням необхідно надіти спеціальний одяг , при необхідності, використовувати засоби індивідуального захисту (гумові рукавички, захисні окуляри).
2. Учням необхідно детально вивчити зміст і порядок виконання роботи, а також ознайомитися з безпечними прийомами її виконання.
3. Підготувати робоче місце до виконання роботи, прибрати всі сторонні предмети.
4. Провести візуальну перевірку справності обладнання, інструменту, а також цілісність лабораторного посуду.

 Вимоги охорони праці під час лабораторних робіт з біології
1. Учням потрібно забезпечити точне виконання всіх вказівок учителя біології при проведенні лабораторної роботи, без його дозволу не можна виконувати самостійно ніяких дій.
2. При застосуванні ріжучих і колючих інструментів (скальпелів, ножиць, препарувальных голок та ін.) слід брати їх тільки за ручки, не направляючи загострені частини на себе і на своїх товаришів, класти ріжучі та колючі предмети на робоче місце необхідно загостреними кінцями від себе.

3. Учні мають забезпечувати дотримання обережності при поводженні з лабораторним посудом та скляними приладами, не кидати, не вдаряти їх.

Вимоги охорони праці після закінчення лабораторних робіт з біології
1. Потрібно привести в порядок своє робоче місце, повернути вчителю біології використане обладнання, прилади, інструменти, препарати.

 

Б. Лабораторні дослідження. Визначення наявності корисних бактерій у молочних продуктах.

На кожну парту 2 зразки молочних продуктів, скляні трубки, універсальний індикаторний папір .

 Методика визначення кислотності середовища.

             Обладнання: універсальний індикаторний папір, скляні трубки.

Кислотність – це величина , яка характеризує наявність певної кількості йонів Гідрогену у даному середовищі. Середовища є :кислотне, лужне і нейтральне .Позначається кислотність рН .{\displaystyle {\mbox{pH}}=-\lg \left[{\mbox{H}}^{+}\right]}{\displaystyle \mathrm {pOH=14-pH} }

При значеннях  рН:

  • від 0 до 3 середовище  вважається сильно кислим,
  • від 4 до 6 — слабо кислим,
  • 7 — нейтральним,
  • від 8 до 10 — слабо лужним,
  • від 11 до 14 — сильно лужним.

 

                        Хід дослідження

  На універсальний індикаторний папір нанесли зразки продуктів.

Спостерігали незначну зміну до темно – жовтого кольору: рН 6 – 3.

 Солодке молоко – зміни відсутні, сир, сметана, кисле молоко – рН 4 – 3, йогурти – рН 6 – 5.

              Результат: кислоти присутні у всіх зразках, за винятком солодкого молока.

Проте, тут необхідно додати, що в натуральних кисломолочних продуктах процес скисання – це результат діяльності молочно – кислих бактерій, тому кислоти повинні бути. У нас виникає запитання: чи у всіх продуктах є живі молочно – кислі бактерії. На основі досліджень мікробіологів доведено , що в магазинних йогуртах з великим терміном придатності немає живих бактерій ,кислоти у них – це добавки ,смаки створені синтетичними добавками, а замість цукру виробники часто застосовують замінники, які солодші, проте дуже шкідливі.

Висновок. 1.Які молочні продукти виявились більш корисними?

   2. Чи може бути якісним йогурт з великим терміном придатності?

    3. Чи корисний йогурт?

5. Творчий розвиток знань. 

Виступ дослідника йогурту.

 Батьківщиною йогурту вважається Болгарія, а виготовляли його з молока та спеціальної закваски, в якій містилося не менше ніж два види активних живих бактерій. Для приготування цього смаколику брали свіже солодке молоко та закваску із кислого молока і молочно – кислих бактерій.

           Болгарія, в якій йогурт по праву вважається національним продуктом, вже багато років рішуче бореться за те, що називатися йогуртом має право тільки натуральний продукт. Справжній йогурт повинен бути без будь-яких харчових добавок, сухого молока, підсолоджувачів, ароматизаторів смаку, барвників, емульгаторів, консервантів та інших штучно створених компонентів. Саме такий, тільки натуральний йогурт продають у Болгарії.

■ Екскурсія до художньої галереї «Портрет бактерії».(попередньо учні малюють бактерії)

 

6. Підсумки. Створення пам’ятки «Правила профілактики бактеріальних захворювань. »

  • Не брати до рук диких тварин ( в першу чергу мишей  , щурів) ,                                                      особливо -  якщо вони дозволяють себе впіймати  .Гризуни є переносниками лептоспірозу – захворювання , спричинене бактеріями. Лептоспіроз може вражати нирки , печінку , призвести до менінгіту і при несвоєчасному лікуванні навіть до смерті .
  • Уникати контакту з дикими птахами ( в першу чергу з голубами ) , особливо млявими та слабкими. Птахи є переносниками орнітозу .
  • Слідкувати за одягом і волоссям , Блохи є переносниками чуми , воші – висипного тифу .
  • Не пити сиру воду з відкритих водойм , не купатись в озерах та ставках  , вода яких непрозора або має навіть легкий неприємний запах .Брудна вода є одним з основних шляхів розповсюдження холерного вібріона .
  • Перш ніж відкрити консерви , переконатися, що термін їх придатності не закінчився , а банка не здуда. Це допоможе знизити ризик захворювання  на ботулізм.
  • Дотримуватись правил гігієни : мити руки   до і після їжі , регулярно чистити зуби , приймати душ , носити лише чистий одяг , доглядати за нігтями та волоссям.
  • Дотримуватись правил харчування : ретельно готувати їжу , правильно зберігати продукти , регулярно виносити сміття , тримати кухню в чистоті.

 

Підведення підсумків

Суд над бактеріями

Захист :                                         

Корисні  бактерії :

Кисломолочні , бульбочкові , грунтові ( беруть   участь в утворенні торфу, нафти ,кам’яного вугілля ) ,біфідобактерії ,для консервації , санітари планети .

Обвинувачення :

Шкідливі бактерії :

Процеси гниття , захворювання людини : дифтерія , туберкульоз , ангіна , чума , правець , орнітоз , лептоспіроз ,скарлетина , тиф , дизентерія , холера…, захворювання тварин ,рослин  ( на уражених органах з’являються  плями , пухлини ,зрештою вони загнивають і гинуть ) .

 

Вирок :

У природі немає непотрібних організмів ! Щоб уникнути бактеріального захворювання потрібно дотримуватись правил профілактики  і своєчасно звертатись до лікарів !

 

Домашнє завдання. Повторити  параграф11-12 підручника .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка : «Правила профілактики бактеріальних захворювань. »

  • Не брати до рук диких тварин ( в першу чергу мишей  , щурів) ,                                                      особливо -  якщо вони дозволяють себе впіймати  .Гризуни є переносниками лептоспірозу – захворювання , спричинене бактеріями. Лептоспіроз може вражати нирки , печінку , призвести до менінгіту і при несвоєчасному лікуванні навіть до смерті .
  • Уникати контакту з дикими птахами ( в першу чергу з голубами ) , особливо млявими та слабкими. Птахи є переносниками орнітозу .
  • Слідкувати за одягом і волоссям , Блохи є переносниками чуми , воші – висипного тифу .
  • Не пити сиру воду з відкритих водойм , не купатись в озерах та ставках  , вода яких непрозора або має навіть легкий неприємний запах .Брудна вода є одним з основних шляхів розповсюдження холерного вібріона .
  • Перш ніж відкрити консерви , переконатися, що термін їх придатності не закінчився , а банка не здуда. Це допоможе знизити ризик захворювання  на ботулізм.
  • Дотримуватись правил гігієни : мити руки   до і після їжі , регулярно чистити зуби , приймати душ , носити лише чистий одяг , доглядати за нігтями та волоссям.
  • Дотримуватись правил харчування : ретельно готувати їжу , правильно зберігати продукти , регулярно виносити сміття , тримати кухню в чистоті.

 

 

docx
Додано
8 березня 2021
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку