Конспект уроку для учнів 8 класу Органи травлення.

Про матеріал
Конспек уроку для учнів 8 класу Мета: продовжити знайомити учнів з будовою травної системи; ознайомити учнів з будовою зубів, встановити їх роль у травленні, розповісти про заходи профілактики хвороб зубів; формувати навички встановлення причинно-наслідкового зв’язку між будовою і виконуваної функцією; формувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Перегляд файлу

 

Тема: Огляд будови травної системи

Мета: продовжити знайомити учнів з будовою травної системи; ознайомити учнів з будовою зубів, встановити їх роль у травленні, розповісти про заходи профілактики хвороб зубів; формувати навички встановлення причинно-наслідкового зв’язку між будовою і виконуваної функцією; формувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Обладнання і матеріали: Мультемедійні таблиці «Органи травлення», модель будови зуба, муляжі органів травлення, інструктивні картки

Базові поняття і терміни: ротова порожнина, зуби, різці, ікла й корінні зуби, коронка, шийка й корінь зуба , емаль, дентин, цемент, пульпа, молочній постійні зуби, зуби мудрості, карієс.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

називає:

- органи травної системи;

- травні залози;

характеризує:

- функції органів травлення;

- будову і функції зубів;

- процеси ковтання, травлення;

пояснює:

- значення зубів у травленні;

розпізнає:

- органи травлення;

- елементи зовнішньої будови зубів;

застосовує знання для:

- профілактики захворювань зубів;

висловлює  судження:

- щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров'я.

Тип уроку: комбінований

Етапи уроку

І. Привітання

Доброго дня! Я запрошую вас на урок, щоб збагатити новими знаннями, умiннями ,розширити ваш кругозiр. На уроцi вам знадобляться увага, пам’ять, зосередженicть, наполегливiсть, кмiтливiсть та товаристкiсть. Запрошую до спiвпрацi i бажаю успiху! А девiзом нашого уроку, я пропоную взяти всiм вiдомi слова «Знання збираються по краплині, як вода в долині»

II. Актуалізація опорних знань

  1. Гра « Біологічна мозаїка» :
  • Основні поживні речовини ... (білки, жири, вуглеводи).  Тип живлення людини ...(гетеротрофний).  Травлення здійснюється за рахунок... {травних соків)  Активними їх роблять ... ( ферменти )  Ферменти – це ... ( біологічні каталізатори)  Білки розщеплюються до... (амінокислот)  Жири розщеплюються до... (жирних кислот і гліцерину)  Складні вуглеводи розщеплюються до... (глюкози).

2.Установіть правильну послідовність органів, які утворюють травний канал, починаючи з ротової порожнини: а)пряма кишка з анальним отвором; б)глотка; в)ротова порожнина; г)тонкий кишечник; д) стравохід; е) шлунок; є) товстий кишечник.

3.Позначте органи травної системи

завантаження.jpg

 ІІІ. Інформаційне повідомлення

Помилково думати, що процес травлення починається в той момент, коли ви щось поклали в рот. Насправді, як тільки ніс вловлює запах їжі, запускається слиновиділення і починається вироблення травних соків.

Черговість процесу перетравлювання їжі така: першими перетравлюються вуглеводи, потім білки, а останніми жири.

Якщо коли-небудь вам в голову прийде шалена думка пообідати стоячи на голові, не переживайте – навіть у цьому випадку їжа все одно потрапить в шлунок. Відбувається це завдяки тому, що м’язи органів травлення скорочуються хвильовими рухами – це називається перистальтика.

Стан усіх систем нашого організму залежить від їжі, яку ми вживаємо. На вході в організм – це просто їжа, а на виході (ні, не тільки те, що ви подумали), це ще й будівельний матеріал для росту і регенерації тканин, енергія для життєзабезпечення і гормональний фон від якого залежить психіка і багато іншого. Уявіть тільки, що 95% серотоніну (це гормон щастя) локалізується в кишечнику. Якщо цієї речовини достатньо в нашому організмі, то людина перебуває в гарному настрої і в будь-якій ситуації вміє керувати своїми емоціями. А ось його недолік в першу чергу відбивається на настрої, а в другу негативно позначається на роботі ендокринної та серцево-судинної систем. І, звичайно, не в останню чергу від дефіциту серотоніну страждає сам ЖКТ – це і порушення моторики кишечника, і хронічні виразки, гастрити.

Уявіть Їжа потрапила до ротової порожнини.  Що собою представляє ротова порожнина?(Показ екрану із зображенням ротової порожнини)

1. Будова ротової порожнини

(робота з підручником з одночасним заповненням таблиці)

 

Відділ травної

системи

 

Ферменти,що

секретуються

 

 

Особливості будови

 

Процеси, що

відбуваються

Ротова

порож-нина

      Амілаза (виділяється

слинними

залозами)

 

Ротова порожнина обмежена щелепами й вислана

багатошаровим епітелієм.

Є зуби (20 молочних або

32 постійні), язик (пере-

вертає їжу, крім того, на

ньому знаходяться смакові

рецептори), три пари слин-

них залоз і щічні залози

Їжа, її пережову-вання і проковтування

Перший етап

перетравлення вуглеводів

 

 

2. Будова зубів

У людини послідовно розвиваються два типи зубів — молочні

(20 зубів) і постійні (32 зуби).

Мал.1. Розташування (1) і види (2) зубів

Типи зубів людини:

1) різці (мають один корінь, ними відкушують їжу);

2) ікла (мають один корінь, ними відкушують їжу);

3) малі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу);

4) великі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу).

Молочні зуби представлені тільки різцями, іклами й малими кутніми зубами.

Зовнішня будова зуба: коронка, шийка, корінь.

Основні частини зуба:

  • емаль (покриває зверху коронку зуба);
  • дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки й кореня);
  • цемент (покриває шийку й корінь зуба);
  • пульпа (заповнює порожнину зуба).

3. Карієс — найбільш поширене захворювання зубів.

Повідомлення учнів

Заходи профілактики карієсу:

1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою;

2) не вживайте різні види їжі з контрастними температурами один

за одним;

3) не розкушуйте дуже тверду їжу (горіхи, кістки тощо);

4) двічі на день (уранці й увечері) чистіть зуби;

5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога;

6) своєчасно лікуйте хворі зуби.

ІV. Практичне застосування набутих знань

Лаборатрне дослідження

Тема: Зовнішня будова зубів

Мета: вивчити зовнішню будову зубів людини, дослідити взаємозвязок їх будови з виконуваними функціями.

Обладнання: моделі або зображення зубів людини

Хід роботи

1. Розгляньте на екрані зовнішню будову і форму зубів людини. Біля кожного виду підпишіть його назву.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. У висновку дайте відповіді на запитання:

а) Який вид зубів у людини найбільш розвинутий та з чим це пов'язано ?

б) Порівняйте ікла, різці та кутні зуби, вкажіть, в чому полягає взаємозв'язок будови і форми зубів з їх функціями.

V. Хвилинка розвантаження

Гра «Четвертий зайвий» - знайдіть зайвий термін і поясніть свій вибір:

  • Дентин, пульпа, амілаза, емаль
  • Мальтаза, муцин, лізоцим.хлоридна кислота
  • Стравохід, губи, піднебіння, зуби
  • Шийка, корінь, тіло,коронка
  • Карієс, пульпіт, некроз, дентин

 VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

1. Які типи зубів є у людини?

2. Скільки молочних зубів розвивається у людини?

3. Скільки постійних зубів розвивається у людини?

4. Які функції виконують різці, ікла й кутні зуби?

Самостійна робота учнів

1.Чому в людини спочатку розвиваються молочні зуби, а потім постійні? (До моменту утворення молочних зубів щелепи щенедостатньо великі для розміщення постійних зубів)

2. Навіщо людині потрібні різні типи зубів?

VІІ. Підведення підсумків уроків

Вправа «Що я робив на уроці».

Вчитель пропонує учням підібрати вираз, який найкраще відповідає тому, як вони засвоїли урок.

На екран виводить слайд, на якому вказані варіанти:

  Бив байдики

  Зарубав на носі

Пас задніх

 Намотав на вус

 Чув краєм вуха

 Пропустив мимо вух

Ворушив мізками.

VIIІ. Домашнє завдання. -Опрацювати матеріал підручника. - Підготувати запитання для однокласників, які починаються словом “Чому… ?”(Запитання стосують теми уроку)

 

docx
Додав(-ла)
Рудоман Ольга
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 листопада 2022
Переглядів
2742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку