Тема: Огляд будови травної системи
Мета: продовжити знайомити учнів з будовою травної системи; ознайомити учнів з будовою зубів, встановити їх роль у травленні, розповісти про заходи профілактики хвороб зубів; формувати навички встановлення причинно-наслідкового зв’язку між будовою і виконуваної функцією; формувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Обладнання і матеріали: Мультемедійні таблиці «Органи травлення», модель будови зуба, муляжі органів травлення, інструктивні картки
Базові поняття і терміни: ротова порожнина, зуби, різці, ікла й корінні зуби, коронка, шийка й корінь зуба , емаль, дентин, цемент, пульпа, молочній постійні зуби, зуби мудрості, карієс.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
називає:
- органи травної системи;
- травні залози;
характеризує:
- функції органів травлення;
- будову і функції зубів;
- процеси ковтання, травлення;
пояснює:
- значення зубів у травленні;
розпізнає:
- органи травлення;
- елементи зовнішньої будови зубів;
застосовує знання для:
- профілактики захворювань зубів;
висловлює судження:
- щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров'я.
Тип уроку: комбінований
Етапи уроку
І. Привітання
Доброго дня! Я запрошую вас на урок, щоб збагатити новими знаннями, умiннями ,розширити ваш кругозiр. На уроцi вам знадобляться увага, пам’ять, зосередженicть, наполегливiсть, кмiтливiсть та товаристкiсть. Запрошую до спiвпрацi i бажаю успiху! А девiзом нашого уроку, я пропоную взяти всiм вiдомi слова «Знання збираються по краплині, як вода в долині»
II. Актуалізація опорних знань
2.Установіть правильну послідовність органів, які утворюють травний канал, починаючи з ротової порожнини: а)пряма кишка з анальним отвором; б)глотка; в)ротова порожнина; г)тонкий кишечник; д) стравохід; е) шлунок; є) товстий кишечник.
3.Позначте органи травної системи
ІІІ. Інформаційне повідомлення
Помилково думати, що процес травлення починається в той момент, коли ви щось поклали в рот. Насправді, як тільки ніс вловлює запах їжі, запускається слиновиділення і починається вироблення травних соків.
Черговість процесу перетравлювання їжі така: першими перетравлюються вуглеводи, потім білки, а останніми жири.
Якщо коли-небудь вам в голову прийде шалена думка пообідати стоячи на голові, не переживайте – навіть у цьому випадку їжа все одно потрапить в шлунок. Відбувається це завдяки тому, що м’язи органів травлення скорочуються хвильовими рухами – це називається перистальтика.
Стан усіх систем нашого організму залежить від їжі, яку ми вживаємо. На вході в організм – це просто їжа, а на виході (ні, не тільки те, що ви подумали), це ще й будівельний матеріал для росту і регенерації тканин, енергія для життєзабезпечення і гормональний фон від якого залежить психіка і багато іншого. Уявіть тільки, що 95% серотоніну (це гормон щастя) локалізується в кишечнику. Якщо цієї речовини достатньо в нашому організмі, то людина перебуває в гарному настрої і в будь-якій ситуації вміє керувати своїми емоціями. А ось його недолік в першу чергу відбивається на настрої, а в другу негативно позначається на роботі ендокринної та серцево-судинної систем. І, звичайно, не в останню чергу від дефіциту серотоніну страждає сам ЖКТ – це і порушення моторики кишечника, і хронічні виразки, гастрити.
Уявіть Їжа потрапила до ротової порожнини. Що собою представляє ротова порожнина?(Показ екрану із зображенням ротової порожнини)
1. Будова ротової порожнини
(робота з підручником з одночасним заповненням таблиці)
Відділ травної системи |
Ферменти,що секретуються
|
Особливості будови |
Процеси, що відбуваються |
Ротова порож-нина |
Амілаза (виділяється слинними залозами)
|
Ротова порожнина обмежена щелепами й вислана багатошаровим епітелієм. Є зуби (20 молочних або 32 постійні), язик (пере- вертає їжу, крім того, на ньому знаходяться смакові рецептори), три пари слин- них залоз і щічні залози |
Їжа, її пережову-вання і проковтування Перший етап перетравлення вуглеводів
|
2. Будова зубів
У людини послідовно розвиваються два типи зубів — молочні
(20 зубів) і постійні (32 зуби).
Мал.1. Розташування (1) і види (2) зубів
Типи зубів людини:
1) різці (мають один корінь, ними відкушують їжу);
2) ікла (мають один корінь, ними відкушують їжу);
3) малі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу);
4) великі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу).
Молочні зуби представлені тільки різцями, іклами й малими кутніми зубами.
Зовнішня будова зуба: коронка, шийка, корінь.
Основні частини зуба:
3. Карієс — найбільш поширене захворювання зубів.
Повідомлення учнів
Заходи профілактики карієсу:
1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою;
2) не вживайте різні види їжі з контрастними температурами один
за одним;
3) не розкушуйте дуже тверду їжу (горіхи, кістки тощо);
4) двічі на день (уранці й увечері) чистіть зуби;
5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога;
6) своєчасно лікуйте хворі зуби.
ІV. Практичне застосування набутих знань
Лаборатрне дослідження
Тема: Зовнішня будова зубів
Мета: вивчити зовнішню будову зубів людини, дослідити взаємозвязок їх будови з виконуваними функціями.
Обладнання: моделі або зображення зубів людини
Хід роботи
1. Розгляньте на екрані зовнішню будову і форму зубів людини. Біля кожного виду підпишіть його назву.
2. У висновку дайте відповіді на запитання:
а) Який вид зубів у людини найбільш розвинутий та з чим це пов'язано ?
б) Порівняйте ікла, різці та кутні зуби, вкажіть, в чому полягає взаємозв'язок будови і форми зубів з їх функціями.
V. Хвилинка розвантаження
Гра «Четвертий зайвий» - знайдіть зайвий термін і поясніть свій вибір:
VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Питання до учнів
1. Які типи зубів є у людини?
2. Скільки молочних зубів розвивається у людини?
3. Скільки постійних зубів розвивається у людини?
4. Які функції виконують різці, ікла й кутні зуби?
Самостійна робота учнів
1.Чому в людини спочатку розвиваються молочні зуби, а потім постійні? (До моменту утворення молочних зубів щелепи щенедостатньо великі для розміщення постійних зубів)
2. Навіщо людині потрібні різні типи зубів?
VІІ. Підведення підсумків уроків
Вправа «Що я робив на уроці».
Вчитель пропонує учням підібрати вираз, який найкраще відповідає тому, як вони засвоїли урок.
На екран виводить слайд, на якому вказані варіанти:
Бив байдики
Зарубав на носі
Пас задніх
Намотав на вус
Чув краєм вуха
Пропустив мимо вух
Ворушив мізками.
VIIІ. Домашнє завдання. -Опрацювати матеріал підручника. - Підготувати запитання для однокласників, які починаються словом “Чому… ?”(Запитання стосують теми уроку)