Тема: «Добре тому жити , хто вміє дружити» (за твором Я .Стельмаха «Митькозавр із Юрківки , або Химера лісового озера»)
Мета: продовжувати опрацювання ідейно-художнього змісту твору , характеризувати вчинки і поведінку головних героїв твору; розвивати культуру зв’язного мовлення , логічне мислення , пам'ять; виховувати почуття любові до рідного краю, позитивні риси характеру на прикладі головних героїв.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник , ілюстрації до твору, мультимедійна презентація.
Дружба! Велике це слово- дружба!
Може, найбільше з усіх слів людських.
В. Нестайко
І. Організаційний момент.
Слово вчителя
-Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок? Означте його одним прикметником (добрий, гарний, зацікавлений, тривожний).
Метод «Усмішка по колу»
А тепер подаруйте один одному усмішку, вона допоможе налаштуватись на добру роботу.(2 Хв)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.(учні записують тему в зошити)
Слово вчителя.
Наше життя цікаве і розмаїте, багате на пригоди, цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо, поспішаємо і самі не зауважуємо, як багато важливого пройшло повз нас, не відклалось у душі. Але саме письменники мають таку здатність підмічати і розповідати про це на сторінках своїх творів.
Відомий французький письменник Антуан де Сент Екзюпері сказав: «Усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто це пам‘ятає». І справжнім дитячим письменником стає лише та людина, яка зберігає у серці розмаїтий світ дитинства. Це можна сказати про Всеволода Нестайка, Віктора Близнеця, а також ці слова можна віднести і на рахунок Ярослава Стельмаха, творчість якого ми продовжуємо вивчати.(3хв)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перш ніж приступити до роботи , давайте пригадаємо вивчене на попередньому уроці (відомості про письменника) (3-4 хв)
Асоціативний диктант
ІУ.Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Я бачу ви добре володієте матеріалом із попереднього уроку , а чи підготувались ви до сьогоднішнього уроку і прочитали твір до кінця нам підкаже (3-4хв)
Гра «Правильний порядок»
Розставте наведені епізоди в правильному порядку.
З завданням ви впорались. А зараз давайте назвемо головних та другорядних героїв твору:
2.А зараз я вам пропоную звернутися до літературної мультимедійної скрині і дати відповідь на запитання – А кому з героїв належить ця річ? Пригадайте та перекажіть будь-який епізод твору , пов'язаний із цим предметом.
1 – підручник зоології.
2- медаль за відвагу
3- велосипед
4- тромбон
5- сачок та вудки
6- сандаля
7- курка
8-бидон з молоком(5 хв)
Дуже добре . І з цим завданням ви впорались , яке свідчить, що ви добре знаєте зміст повісті, а це допоможе вам у подальшій роботі.
Вчитель. А ми повертаємося до головних героїв твору. Митько і Сергій – винахідливі , кмітливі мрійники , тому їм завжди цікаво і ніколи не нудно. Декому поведінка друзів здавалася дивною, загадковою. Тож відгорнемо завісу таїни і зробимо висновок,
-Чому саме цих хлопців Я . Стельмах зробив героями свого твору?
Напевно тому, що герої твору подібні до самого автора. Саме в їх уста він вкладає власні думки , і діють вони так , як діяв би сам автор.
А зараз заповніть досьє на наших головних героїв за планом.
а) Проблемне питання:
Чи можемо ми хлопців назвати друзями? Щоб дати відповідь на це питання , давайте зясуємо, що таке дружба?
Дослідження учнів, що таке дружба, друг.
Дружба – це добрі приязні стосунки на основі взаємної прихильності й відданості. (пояснення за тлумачним словником).
Дружба – це дорогоцінний камінь, який важко знайти, але надто просто втратити.
Друг – особа, зв‘язана з кимось дружбою, довір‘ям, відданістю.
Давайте разом зясуємо ознаки, які характеризують друга:
Друг – це той, хто ніколи тебе не забуває.
Друг – це той, хто завжди готовий поговорити
Друг – це той,хто ніколи не приходить на допомогу
Друг – це той, хто переживає за тебе.
Друг – це той, хто залишає тебе у біді
Друг – це той, хто вміє прощати.
Друг – це той, кому важлива твоя думка.
Друг – це той, хто завжди знає як тебе розвеселити.
А зараз 2 ряд ознайомить нас із висловами різних відомих людей про дружбу.
а) Бесіда за питаннями.
б)Складання «Асоціативного куща».
Справжній друг – відданий, вірний, близький, безкорисливий, давній, добрий, дорогий, турботливий, випробуваний, гарний, єдиний, істинний, любий, надійний, найближчий, найрозумніший, співчутливий, справедливий, справжній, чудовий, щирий.(2-3хв)
Отже, ми знаємо, що наші герої справжні друзі. Можемо сказати, що вони ніколи не сварилися, а якщо й був назрілий настрій для сварки, то він миттю зникав.
-А чи маєте ви справжнього друга?
-Які твори про дружбу з української чи світової літератури ви знаєте? (В. Нестайко «Тореадори з Васюківки», В, Винниченко «Федько – Халамидник», Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра», Д.Дефо «Робінзон Крузо», Р. Стівенсон «Острів скарбів» ).(2 хв)
Найбільшої інтенсивності досягає дружба в юнацькі роки та в період ранньої зрілості, як це ми бачимо у творі Я. Стельмаха. Треба вірити в дружбу, берегти її, вона може зникнути в одну мить, бо вона не терпить обману, зради у довірі.
Насамкінець ставимо завдання розпізнати слово , яке викликає найбільші асоціації з Митьком та Сергієм(Учні мають назвати , кому належать подані фрази , а у відповідях підкреслити ті літери , які б утворили ключове слово.)
Акродиктант
Відповіді: 1.Дідусь. 2. Ірина Семенівна. 3.Труш. 4. Сергій
Ключове слово - Д Р У Г(3 хв)
Вчитель. Отже, Митька й Сергійка ми можемо назвати справжніми друзями. А чи можемо другом назвати Василя Троша? Чому? А чи співчуваєте ви Василю Трошу? Чи мріє він мати таких друзів як Митько та Сергій?
Звичайно , хто б не хотів. Тоді давайте порадимо Василю , що потрібно зробити , щоб його мрія здійснилася.
(учні записують на листочках рішення – поради(2 хв)-39 хв
( Можна провести паралель з «Федьком –халамидником» на прикладі Толі Бо якщо такі друзі, то вони можуть зрадити вам і Батьківщині).
Щоб підсумувати сказане , давайте створимо сенкан , де за основу візьмемо Митька та Сергійка.
Сенкан
Підсумок уроку
Сьогодні на уроці ми з вами пригадали біографію письменника, назвали головних та другорядних героїв твору . А головне збагнули, що найголовніше у стосунках – це довіра, взаємодопомога, вірність, безкорисливість. А одним словом – це ДРУЖБА.
Тому пропоную вам спробувати пояснити, чому саме цей епіграф я обрала до уроку.2 хв
V. Оцінювання
VІ.Домашнє завдання
1. Визначити та записати в зошитах тему, ідею твору.
2. Підготувати повідомлення про лохнесське чудовисько та інші дива світу.(1хв)