Конспект уроку "Добре тому жити , хто вміє дружити» (за твором Я .Стельмаха «Митькозавр із Юрківки , або Химера лісового озера»

Про матеріал
Конспект до уроку" Добре тому жити , хто вміє дружити» (за твором Я .Стельмаха «Митькозавр із Юрківки , або Химера лісового озера»)
Перегляд файлу

Тема: «Добре тому жити , хто вміє  дружити»  (за твором Я .Стельмаха «Митькозавр із Юрківки , або Химера лісового озера»)

Мета: продовжувати  опрацювання  ідейно-художнього змісту твору , характеризувати  вчинки  і поведінку  головних героїв твору; розвивати культуру  зв’язного мовлення , логічне мислення , пам'ять; виховувати почуття  любові до рідного краю, позитивні риси характеру на прикладі головних героїв.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник , ілюстрації до твору,  мультимедійна презентація.


                                                                        Дружба!  Велике це слово- дружба!

                                                                  Може, найбільше з усіх слів людських.

                                                                                                              В. Нестайко

І. Організаційний момент.

Слово вчителя
-Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок? Означте його одним прикметником (добрий, гарний, зацікавлений, тривожний).

Метод «Усмішка по колу»

               А тепер подаруйте один одному усмішку,  вона допоможе налаштуватись на добру роботу.(2 Хв)

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.(учні записують тему в зошити)

Слово вчителя.

              Наше життя цікаве і розмаїте, багате на пригоди, цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо, поспішаємо і самі не зауважуємо, як багато важливого пройшло повз нас, не відклалось у душі. Але саме письменники мають таку здатність підмічати і розповідати про це на сторінках своїх творів.

              Відомий французький письменник Антуан де Сент Екзюпері сказав: «Усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто це пам‘ятає». І справжнім дитячим письменником стає лише та людина, яка зберігає у серці розмаїтий світ дитинства. Це можна сказати про Всеволода Нестайка, Віктора Близнеця, а також ці слова можна віднести і на рахунок Ярослава Стельмаха, творчість якого ми продовжуємо вивчати.(3хв)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перш ніж приступити до  роботи , давайте пригадаємо вивчене на попередньому уроці (відомості про письменника) (3-4 хв)

Асоціативний диктант

  1. Київ (місце народження письменника)
  2. 1949 рік (рік народження)
  3. Київський інститут (місце навчання)
  4. Михайло Стельмах (батько)
  5. 1975 (вийшла друком 1 книжка)
  6. Перекладач(фах митця)

ІУ.Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Я бачу  ви добре  володієте матеріалом  із попереднього уроку , а чи підготувались ви до сьогоднішнього уроку і прочитали  твір до кінця нам підкаже (3-4хв)

 Гра «Правильний порядок»

Розставте наведені епізоди в правильному порядку.

  1. Викрадення курки
  2. Похід до бібліотеки
  3. Зустріч із Васею
  4. Завдання на літо
  5. Поїздка до Юрківки
  6. Дід Трохим упав у яму
  7. Сліди невідомої тварини на березі озера
  8. Зустріч із бабусею Митька
  9. Інформація про погану репутацію озера
  10. Прохання хлопців відпустити їх у село на канікули.

З завданням ви впорались. А зараз давайте назвемо головних та другорядних героїв твору:

2.А зараз я вам пропоную звернутися до літературної мультимедійної скрині і дати відповідь на запитання – А кому з героїв належить ця річ?  Пригадайте   та перекажіть будь-який  епізод твору , пов'язаний із цим  предметом.

1 – підручник зоології.

2- медаль за відвагу

3- велосипед

4- тромбон

5- сачок та вудки

6- сандаля

7- курка

8-бидон з молоком(5 хв)

Дуже добре . І з цим завданням ви  впорались , яке свідчить, що  ви добре знаєте зміст  повісті, а це допоможе вам  у подальшій роботі.

 Вчитель. А ми повертаємося до головних героїв твору. Митько і Сергій – винахідливі , кмітливі мрійники , тому їм завжди  цікаво  і ніколи  не нудно. Декому поведінка друзів здавалася дивною, загадковою. Тож відгорнемо завісу таїни  і зробимо висновок,

-Чому саме  цих хлопців  Я . Стельмах  зробив героями свого твору?

Напевно тому,  що герої твору подібні до самого  автора. Саме в їх  уста  він вкладає  власні думки , і діють вони так , як діяв би сам автор.

А зараз заповніть  досьє на наших  головних героїв за планом.

  1. Ім’я  (Дмитро Омельчук, Сергій Стеценко)
  2. Місце проживання (Київ)
  3. Освіта  (закінчили  5 кл. середньої школи)
  4. Сім’я  (Митько проживає  з батьками  і старшим братом; Сергій- з батьками і бабусею)
  5. Місце перебування (с. Юрківка)
  6. Мета приїзду (Відпочинок  на свіжому повітрі; збір колекції комах)
  7. Улюблені заняття (ловити рибу , читати пригодницькі  та фантастичні  твори, купатися, засмагати, грати у рухливі ігри)
  8. Висновки про характер(Амбіційні, прагнуть зробити наукове відкриття, прославитися(4хв)- 20 хв


а) Проблемне питання:
Чи можемо ми хлопців назвати друзями? Щоб дати відповідь на це питання , давайте зясуємо, що таке дружба?


Дослідження  учнів,  що таке дружба, друг.

Дружба – це добрі приязні стосунки на основі взаємної прихильності й відданості. (пояснення за тлумачним словником).

Дружба – це дорогоцінний камінь, який важко знайти, але надто просто втратити.

Друг – особа, зв‘язана з кимось дружбою, довір‘ям, відданістю.

Давайте разом зясуємо ознаки, які характеризують друга:

  1. ГРА «Так» чи «Ні» Яким повинен бути справжній друг?

Друг – це той, хто ніколи тебе не забуває.

Друг – це той, хто завжди готовий поговорити

Друг – це той,хто ніколи не приходить на допомогу

Друг – це той, хто переживає за тебе.

Друг – це той, хто залишає тебе у біді

Друг – це той, хто вміє прощати. 

Друг – це той, кому важлива твоя думка.

Друг – це той, хто завжди знає як тебе розвеселити.

А зараз  2 ряд ознайомить нас із висловами різних відомих людей про дружбу.

а) Бесіда за питаннями.

  1. Чи можемо ми вважати героїв твору Митька і Сергія друзями?
  2. Що свідчить про те, що вони справжні друзі? (наведіть приклади )(10 хв)

б)Складання «Асоціативного куща».

Справжній друг – відданий, вірний, близький, безкорисливий, давній, добрий, дорогий, турботливий, випробуваний, гарний, єдиний, істинний, любий, надійний, найближчий, найрозумніший, співчутливий, справедливий, справжній, чудовий, щирий.(2-3хв)
Отже, ми знаємо, що наші герої справжні друзі. Можемо сказати, що вони ніколи не сварилися, а якщо й був назрілий настрій для сварки, то він миттю зникав.
-А чи маєте ви справжнього друга?
-Які  твори про дружбу  з української чи світової літератури ви знаєте? (В. Нестайко «Тореадори з Васюківки», В, Винниченко «Федько – Халамидник», Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра», Д.Дефо «Робінзон Крузо», Р. Стівенсон «Острів скарбів» ).(2 хв)

         Найбільшої інтенсивності досягає дружба в юнацькі роки та в період ранньої зрілості, як це ми бачимо у творі Я. Стельмаха. Треба вірити в дружбу, берегти її, вона може зникнути в одну мить, бо вона не терпить обману, зради у довірі. 
Насамкінець ставимо завдання розпізнати  слово , яке викликає  найбільші асоціації з  Митьком та Сергієм(Учні мають  назвати , кому належать  подані фрази , а у відповідях  підкреслити  ті літери , які б утворили ключове слово.)

Акродиктант

  1. «Зараз ,улітку,всі своїх дітей  кудись одсилають . То в табори , то ще десь, а як нема куди, то до бабусь».
  2. «Щоб  продовжити  добру традицію  наших старших класів , вам треба за літо   зібрати  колекцію комах». (Вказати  лише ім’я) 
  3. « Ви знаєте , що таке бурштин? Це смола дерев , що пролежала  в землі  мільйони років і закам’яніла»  (Назвати лише прізвище)
  4. «Ну що  я в порівнянні з кількома  деревами – комаха!.. А в порівнянні  із земною кулею?»

 

Відповіді: 1.Дідусь. 2. Ірина Семенівна. 3.Труш. 4. Сергій

 

Ключове слово - Д Р У Г(3 хв)

 

Вчитель. Отже,  Митька й Сергійка ми можемо назвати  справжніми  друзями. А чи можемо другом назвати Василя Троша? Чому? А чи співчуваєте  ви Василю Трошу? Чи мріє він мати  таких друзів  як  Митько  та Сергій?

Звичайно , хто б не  хотів. Тоді давайте порадимо  Василю , що потрібно зробити , щоб його мрія здійснилася.

(учні  записують  на листочках рішення – поради(2 хв)-39 хв

 

( Можна провести паралель  з «Федьком –халамидником»  на прикладі Толі Бо якщо такі  друзі, то вони можуть зрадити вам і Батьківщині).

 

Щоб підсумувати  сказане , давайте  створимо  сенкан , де за основу візьмемо Митька та Сергійка.

Сенкан

  1. Митько та Сергійко
  2. Допитливі, винахідливі, фантазери, мрійники
  3. Ловлять рибу, читають книги, граються ,купаються в озері
  4. Більшу частину свого часу вони проводять разом
  5. Друзі

 Підсумок уроку

Сьогодні на уроці ми з вами пригадали біографію письменника, назвали головних та другорядних героїв твору . А головне збагнули, що найголовніше у стосунках – це довіра, взаємодопомога, вірність, безкорисливість. А одним словом – це ДРУЖБА.

Тому пропоную вам спробувати пояснити, чому саме цей епіграф я обрала до уроку.2 хв

V. Оцінювання

         VІ.Домашнє завдання

1. Визначити та записати в зошитах тему, ідею твору.

2. Підготувати  повідомлення про лохнесське  чудовисько та інші дива світу.(1хв)
 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зелінка Надія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 лютого 2019
Переглядів
16913
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку