Урок № 18
Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками
Мета уроку: формувати навички учнів із додавання й віднімання дробів із різними знаменниками, вміння використовувати властивості додавання для звичайних дробів; формувати культуру обчислень, комунікативні компетентності учнів; розвивати логічне мислення; виховувати дисциплінованість.
Очікувані результати: учні повинні вміти формулювати властивості додавання, розв’язувати вправи, що передбачають використання властивостей додавання при діях зі звичайними дробами.
Обладнання та наочність: підручник, роздавальний матеріал,
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
■ I. Організаційний етап
▪ Привітання
▪ Перевірка присутності учнів: кількість за списком ______, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх _______
▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
■ II. Перевірка домашнього завдання
▪ Перевірка шляхом коментування з місця
▪ Математичний диктант
1. Обчисліть: .
2. Знайдіть суму дробів і .
3. Обчисліть: .
4. Виконайте дію: .
5. Розв’яжіть рівняння .
6. Знайдіть значення виразу .
Відповіді до математичного диктанту
1. . 2. . 3. . 4. . 5. . 6. 1.
■ III. Актуалізація опорних знань
▪ Фронтальне опитування
1. Як подати число 1 у вигляді дробу із знаменником: 18; 11?
2. Чому дорівнює НСК чисел 12; 15; 30?
3. Якому мішаному числу дорівнює ; ; ?
4. Як найзручніше обчислити значення виразу ; ; ?
■ IV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Вам вже знайомі властивості додавання натуральних чисел і десяткових дробів. Чи виконуються ці властивості для звичайних дробів? Перевіримо.
■ V. Засвоєння нових знань
План викладання нового матеріалу
1. Властивості додавання.
2. Додавання дробів з різними знаменниками.
3. Віднімання дробів з різними знаменниками.
4. Приклади.
▪ Бесіда зі складанням конспекту
1. Як формулюється переставна властивість додавання.
2. Сформулюйте сполучну властивість додавання.
3. Чи справджується переставна і сполучна властивості для дробів?
4. Чи є правильною рівність ? Запропонувати одній групі обчислити ліву частину рівності, іншій групі — праву частину.
5. Як найзручніше обчислити значення виразу ?
Орієнтовний конспект учня
; , , , , де a, b, c — звичайні дроби.
Приклад. Виконайте дії:
а) ; б) ; в) .
Розв’язання
а) ;
б) ;
в) .
■ VI. Закріплення нових знань
▪ Виконання усних вправ
Підручник
Дидактичні матеріали
▪ Робота учнів біля дошки
Підручник
Дидактичні матеріали
▪ Індивідуальна робота за картками
Картка № 1
Виконайте дії найзручнішим способом:
а) ; б) .
Картка № 2
1. Виконайте дії:
а) ; б) .
2. Перший кран наповнює бак за 24 хв, другий — за 36 хв. Чи наповнять обидва крани за 1 хв спільної роботи більше ніж бака?
Розв’язання до карток
Картка № 1
а) ;
б) .
Картка № 2
а) ;
б) ;
2. (бака) — заповнюється за 1 хв спільної роботи; ; .
Відповідь: ні.
■ VII. Підбиття підсумків уроку
▪ Завдання класу
Знайдіть значення виразу:
а) ;
б) ;
в) .
■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
▪ Завдання для всього класу
Підручник
Дидактичні матеріали
▪ Індивідуальне завдання
Одна зі сторін трикутника дорівнює см, що на менше за другу сторону. Знайдіть третю сторону трикутника, якщо його периметр становить 30 см.
Розв’язання
1) (см) — друга сторона трикутника;
2) (см) — сума двох сторін трикутника;
3) (см) — третя сторони трикутника