ТЕМА: «ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ПОВЕРХНЕВИХ ВОД СВОЄЇ МІСЦЕВОСТІ»
Мета
наукова:
- проаналізувати екологічний стан поверхневих вод своєї місцевості;
- розкрити негативний вплив антропогенного фактору на навколишнє середовище;
- пояснити суть екологічних проблем ( хімічне та фізичне забруднення води та їх наслідки);
- проаналізувати негативний вплив антропогенного фактору на здоров’я людини;
- розробити заходи, спрямовані на покращення екологічного стану своєї місцевості:
розвиваюча:
- розвивати логічне мислення, вміння і навички працювати з додатковою літературою;
- систематизувати та узагальнювати матеріал, вибирати головне, робити висновки, оформлювати плакати:
виховна:
- виховувати почуття відповідальності за долю рідної землі, за майбутнє планети, прагнення до гармонії , людяності, доброти, дбайливого ставлення до природи:
Очікувані результати:
- учні повинні моделювати екологічну проблему та шукати шляхи її розв’язання;
- розуміти небезпеку забруднення водойм;
- пояснювати необхідність природоохоронної роботи.
- оцінювати стан екологічної ситуації в регіоні;
- представляти результати дослідження;
Тип уроку: закріплення навичок і вмінь.
Форма проведення: урок – дослідження:
Обладнання: проектор, презентації та відеоролики.
ХІД УРОКУ
*запалюється свічка,звучить реквієм Моцарта і звучить молитва : ( Маша Лобачевська)
Боже Єдиний, Великий,
Ти, що сіяєш з небес,
Всесвітом правиш одвіку -
Твориш чуда із чудес.
Ти, що створив світло й темінь,
Твердь відділив від води,
Кинув насіння у камінь,
Щоб дарувало плоди.
Ти, що вдихнув в тіло душу,
Живність всіляку створив ,
Море заповнив і сушу,
Риб і птахів розселив!
І над усім цим творінням
В подобі Своїй і красі
Благословив Ти Людину,
Правити Царством усім.
Тільки зазналась Людина ,
Черствою стала душа,
Хоче зостатись єдина ,
Спалену землю лиша…
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. У нас сьогодні незвичайний урок. Урок-набат, урок-крик про допомогу. Природа! З дитячих років ми звикаємо до її чарівної краси. Любимо бувати в лісі, в полі, радіємо спілкуванню з нею. Адже Людина є частиною природи. А самій природі ми зобов’язані своїм існуванням, досконалістю і могутністю. Але, мабуть, не всі задумуються над тим, що природа – це наша домівка.
З 1992 року територія України оголошена зоною екологічної кризи. На екологічній карті ООН Україна забарвлена у чорний колір - це колір країни, де є вимираюча нація. Екологи стверджують, що Україна - «найбрудніша» країна в Європі: «в ній на одного жителя припадає близько 500 тонн накопичених твердих побутових відходів». Українці переважно п'ють забруднену воду, дихають забрудненим повітрям, живуть на виснажених ґрунтах.
На сьогодні в 21 місті України, де проживає більше 21 % населення держави, рівень забруднення повітря шкідливими речовинами перевищує допустиму норму в 15 разів і лише чотири із 45 великих міст країни знаходиться в допустимих межах.
Є таке правило: «Піднявся зранку, вмився, привів себе до ладу – одразу ж приведи до ладу свою планету» (А. де Сент Екзюпері)
Прошу звернути увагу на відео.
* відео 1. –вступ «Забруднення природи.»
Коментар до відео
-забруднення природи
- ось така природа була б без її забруднення
- адже вона прекрасна
- чому люди такі нещадні
- адже вона така жива як ми
- адже наше життя цілком залежить від неї
- вона дивиться на нас і плаче
- а ми ж дихаємо нею і живемо
- і ось що з цього вийшло
- стічні води
- сміттєзвалища
- викиди нафти
- викиди радіоактивних речовин
- забруднення повітря
- а ми ж можемо все виправити
- усе в наших руках
Наш девіз на цей урок- «Усе в наших руках»
Понад місяць назад ми розділилися на три команди і кожна отримала своє завдання для дослідження. Перша команда - керівник групи Юлія Денисюк. Друга – керівник Марія Лобачевська. Треття – Олександра Чорна. Одже сьогодні на уроці ми дізнаємося про екологічні проблеми водних ресурсів нашого краю та про можливі шляхи їх вирішення.
Юля запрошую до слова ( презентація проєкту «Екологічні проблеми поверхневих вод с. Денихівка» перезентація 1)
А зараз пропоную літературну розминку. Кожна команда отримує картки, на яких надруковані поезії про природу, екологічні проблеми, ставлення людини до навколишнього середовища. Уважно прочитайте, проаналізуйте і підкресліть екологічні проблеми, які згадуються чи описуються в творі.
Одже, які екологічні проблеми зараз найбільш актуальні?
Геращенко Віктор «Впаду на груди рідної землі»
Впаду на груди рідної землі
І серцем її дихання відчую.
Відчую рани, болі і жалі.
Чи є той лікар, що все це злікує?
Цей тужний стогін лине з глибини,
І знову й знов мою тривожить душу.
Він народився з нашої вини –
Ми до землі були такі байдужі…
Ми брудом запоганили річки,
Розводим сміття замість зелен-саду.
І ліс стоїть, засмучений такий –
Ми більше нищимо дерев, ніж садим.
І чи весна надворі, чи зима,
Чи дощ іде, чи сніг останній тане –
Дими висять довкіл, немов туман,
Крізь них до неба погляд не дістане.
…Впаду на груди рідної землі
І прошепочуть тихо-тихо губи:
Ми тут живемо, а не десь в імлі.
Чому ж цю землю так безжально губим?
Ліна Костенко «Ще назва є, а річки вже немає».
Ще назва є, а річки вже немає.
Усохли верби, вижовкли рови,
і дика качка тоскно обминає
рудиментарні залишки багви.
І тільки степ, і тільки спека, спека,
і озерявин проблески скупі.
І той у небі зморений лелека,
і те гніздо лелече на стовпі.
Куди ти ділась, річенько? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
і світить спека ребрами моста.
Стоять мости над мертвими річками.
Лелека зробить декілька кругів.
Очерети із чорними свічками
ідуть уздовж колишніх берегів.
Жученко Григорій «На Україні не один Чорнобиль …»
На Україні не один Чорнобиль!
Запоріжсталь, Донбас і Кривий Ріг
Димами дмуть, збиваючи із ніг.
І без бича, без кия, без голобель.
Довкружний сморід – мов постояв кобель
Разів стосот, ходивши на пробіг.
Шмагає душу брежнєвський батіг,
Немов загнав хто в серце гострий скобель.
Така біда! Чорнобиль не один,
Та ще несуть нуклідовий загин
Містам і селам, нивам, автохтонам.
Пойнявши простір струпами проказ,
Попід кривавим прапором – пітоном
Навально крутиться убивчий газ.
Маша Лобачевська запрошується до слова. ( презентація проєкту «Екологічне забруднення поверхневих вод Тетіївського району» презентація 2 )
Планета нашої мрії – прекрасна , квітуча, чиста, мальовнича. Рідний край – це наш дім, квітуча вишенька біля хати, тиха вулиця, де ми ходимо, срібляста річечка, де ми купаємось. І так хочеться , щоб наш дім був затишний. Завдання ІІІ команди знайти і запропонувати вихід з даної екологічної ситуації , яка склалася у нас в районі.(колаж на тему «Планета моєї мрії»
Прошу до слова Чорну Олександру та Іванюту Олександра.
І на кінець я хочу з вами обговорити ще одну екологічну проблему. На мою думку це одна з головних проблем , яка стосується кожного з нас. Прошу звернути увагу на відео «Планета задихається від сміття»:
Коментар до відео-
-Кожний день, виходячи з дому, ми викидаємо пакет сміття.
- в природі немає відходів, все розпадається і повертається в природний кругообіг.
-Споживацька діяльність – це лінійка : беремо – використовуєми - викидаємо.
-Сучасна упаковка робить товар привабливим, збільшує термін збереження продуктів.
-Використання пластикового посуду у світі становить близько 88.5 кілограм на одну людину в рік.
- використана упаковка потрапляє на звалище і забруднює Землю
-період розпаду паперу 2-5 місяців, недопалків – від 1 до 12 років.
- період розпаду поліетиленових пакетів від 10 до 20 років.
- період розпаду скляної тари 1 млн. років.
-пластикова упаковка практично немає терміну розпаду вона не перегниває.
- пластик став справжньою бідою для природи.
- Світовий океан буквально забитий пластиковим сміттям у вигляді пляшок та пакетів.
- 95% морських птахів, що проживають в Північному морі, мають у шлунках різноманітні залишки пластика.
VІ. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
Сьогодні на уроці я дізнався ……….
Учитель:
Будь мудрою, Людина!
Ти - Землі Дитя.
Очисти душу щирим каяттям!
Будь чесною, Людина,
Не вагайся!!
І з совістю своєю ти не грайся!
Прийми цей дар,
Не втрать свій шанс останній,
З Губителя Хранителем ЯВИСЬ !!!
Плекай, твори, люби її єдину
Для себе і майбутніх поколінь!!!
Як стародавня народна приповідка мудро вчить – “Держімося Землі, бо Земля держить нас.”