Українська література. 6 клас
Розділ. Я і світ
Тема. «Говорюща риба». Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Попель Людмила Василівна, учитель української мови та літератури, Васильківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3, м. Васильків
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література: 5–9 класи. К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова, Р.В.Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).
Мета: ознайомити учнів зі змістом твору, поглибити вивчене про притчу;
розвивати критичне мислення учнів, навички виразного читання, тлумачення прозового твору з алегоричним змістом; виховувати толерантність, дружелюбність, уміння поважати інших.
Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, метод "Асоціативний кущ", метод спрямованого читання, бесіда, метод "Лист самооцінювання".
Обладнання: портрет Емми Андієвської, репродукції картин Е. Андієвської, презентація, листи самооцінювання.
Епіграф: Спочатку було Слово…
Біблія
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання: зачитування окремими учнями "Подвійного щоденника"
Орієнтовний зразок "Подвійного щоденника"
Цитата |
Коментарі |
"Кожен яянин знає тільки своє "я", тому запитань іншої людини просто не чує" |
Яяни не відповідають на запитання, бо зайняті тільки собою. Вони егоїсти. Ніколи не приходять на допомогу, бо не чують нікого крім себе. |
"Ніхто не може догодити яяниниві, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще" |
Яяни самозакохані, пихаті, гордовиті. Не мають душі. Вони не спроможні об’єктивно оцінити власні сили і можливості. Навіть якщо вони роблять щось хибно, то не здатні визнати свої помилки та попросити допомоги, тому не можуть виправити їх А це призводить самотності та руйнації навколишнього світу. Саме тому вони помирають на самоті біля зруйнованих веж. |
"Усі тут харчуються власним "я". Коли воно вичерпується, яянин умирає, проте "я" кожного із яян таке невичерпне, що всі тутешні мешканці майже вічні" |
Егоїзм породжує егоїзм. Якщо людина живе тільки заради себе, вона втрачає інтерес до навколишнього середовища, сім’ї, друзів. Жителі міста приречені на майже вічне, але безглузде існування, сенс якого - безкінечне будування вежі власної пихи, егоїзму. |
"Отож коли хтось із яян пробує вимовити"ти" в устах яянина це чомусь завжди обертається на "я" |
Яни не здатні зрозуміти інших людей, їх проблеми, бо для них важливі лише власні турботи і переживання. |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й мети уроку й епіграфу уроку. (слайд 1)
Учитель. Епіграфом до уроку взяті слова з Біблії «Спочатку було Слово…». (слайд 2) Як ви їх розумієте?
(Все починалося зі слова. Бог Словом створив світ і людину. Людину від тварини відрізняє здатність говорити, і могутність слова здавна використовувалася нею. Ми можемо словом вилікувати і вбити, подарувати щастя або горе…)
У цьому світі для кожної людини важливо бути почутою іншою людиною, відчувати, що ти не сам у житті, в тебе є підтримка. Тому найстрашніше, коли люди, які живуть поруч не помічають чужих проблем і тривог, не йдуть назустріч один одному, не здатні бути толерантними один до одного. Про це йдеться у казці-притчі Е. Андієвської "Говорюща риба". Та перш ніж розпочати роботу над притчею, з’ясуємо, що ж таке толерантність. (слайд 3)
"Асоціативний кущ"
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Робота над притчею. Спрямоване читання або читання із зупинками.
Учитель. Прочитайте назву твору. Пригадайте ознаки притчі. (слайд 4)
Зробіть припущення про те, що відбуватиметься в притчі. ( Вчитель записує припущення учнів в таблицю в колонку під заголовком "Як ви вважаєте, що відбудеться?") Чому ви так вважаєте? (Доводи учнів записуються у колонку під заголовком "Чому?"). (слайд 5)
Прочитайте притчу від початку до слів "Там вони її поставили на ноги і, вручивши листок, де було намальовано, що їй назавжди заборонено користуватися водяним царством, зникли в глибині". Під час читання та обговорення притчі шукайте відповіді на проблемне питання: "До якого світу належала риба - підводного чи світу людей?"
Згадайте свої припущення й скажіть, що відбулося насправді. (Вчитель записує коментарі учнів у третю колонку під назвою " Що відбулося?")
Перегляньте свої припущення і зробіть висновок, які з них виявилися справедливими. Прочитайте вголос ті місця в тексті, які підтверджують або спростовують наведені припущення.
Бесіда після першого прочитаного уривка:
- Чи справедливо була засуджена говорюща риба? Відповідь аргументуйте.
- Чи належала риба до підводного світу? Відповідь аргументуйте.
Зробіть припущення щодо того, що відбуватиметься в наступній порції притчі. Чому ви так вважаєте? (Вчитель записує нові припущення й надані доводи на користь цих припущень у відповідні стовпчики таблиці). (слайд 6)
Прочитайте текст від слів "З цих пір риба стала жити на березі" до слів "... на колінах благає, щоб вона сказала йому хоч одне слово".
Що відбулося насправді? (Вчитель записує коментарі учнів у третю колонку під назвою " Що відбулося?")
Порівняйте припущення з тим, що відбулося насправді. Прочитайте вголос ті місця в тексті, які підтверджують або спростовують наведені припущення.
Бесіда після другого прочитаного уривка:
- Чи можна вважати стосунки риби й рибалки справжньою дружбою? Свою думку доведіть.
- Чи справді риба була не такою, як інші риби?
- Чи було в сім’ї рибалки взаєморозуміння?
- Чи знайшлося рибі місце у світі людей? Відповідь аргументуйте.
Зробіть припущення щодо того, що відбуватиметься в останній частині притчі. Чому ви так вважаєте? (Вчитель записує нові припущення й надані доводи на користь цих припущень у відповідні стовпчики таблиці). (слайд 7)
Прочитайте притчу від слів "Шкода мені рибалки й говорющої риби" до кінця.
Про що розповідається в останній частині? (Вчитель записує коментарі учнів у третю колонку під назвою " Що відбулося?")
Порівняйте припущення з тим, що відбулося насправді.
Бесіда після третього прочитаного уривка:
- З чиєю думкою, шакала чи бляшанки, погоджуєтеся ви?
- Чия провина у трагедії найбільша? Відповідь аргументуйте.
- Чому найбільше шкода жінки, яка не почула голосу риби?
- Чому рибалчине горе більше ніж смерть говорющої риби?
- Як ви розумієте слова про те, що вмирати, не почувши за все життя голосу риби, це справді найгірше?
- Чи були у вашому житті випадки, коли вас не чули?
Орієнтовна таблиця для спрямованого читання
|
Як ви вважаєте, що відбудеться? |
Чому ви так вважаєте? |
Що відбулося? |
Після читання заголовка |
У притчі буде розповідатися про пригоди риби, яка вміла розмовляти |
На це вказує назва притчі. |
|
Від початку до слів "Там вони її поставили на ноги і, вручивши листок, де було намальовано, що їй назавжди заборонено користуватися водяним царством, зникли в глибині" |
1. Говорюща риба буде викликати цікавість у інших риб та матиме багато друзів. 2. Всі будуть її цуратися, уникатимуть. |
Говорюща риба не схожа на інших, вона виділяється з натовпу, а це, як відомо, або притягує, або відштовхує. |
Незвичайну рибину, котра вміла розмовляти, не сприйняли звичайні німі риби і зрештою прогнали з води. |
Від слів "З цих пір риба стала жити на березі" до слів "... на колінах благає, щоб вона сказала йому хоч одне слово" |
1.Люди зацікавляться рибою.
2. Люди боятимуться риби.
3.Люди будуть байдужі до неї. |
1. Зацікавляться, бо все незвичайне викликає цікавість. 2. Боятимуться, бо все, що виходить за рамки розуміння лякає та насторожує, тому що є непередбачуваним. 3. Будуть байдужими, бо якщо не помічати щось незвичайне, воно перестає бути незвичайним. |
Дружина рибалки, поки чоловіка не було вдома, не зрозумівши, що рибина і є гостем, засмажила це "говорюще" диво. Коли господар повернувся , він не зміг упізнати у страві свого товариша, адже це була звичайна засмажена риба. |
Від слів "Шкода мені рибалки й говорющої риби" до кінця.
|
Шакал з бляшанкою жалітимуть рибу і співчуватимуть рибалці, звинуватять в смерті риби жінку рибалки |
Риба загинула. Рибалка втратив єдиного друга. Жінка засмажила рибу. |
Шакал і бляшанка обговорюють вчинки героїв і приходять до висновку, в смерті риби винні як рибалка, так і його жінка, що кожен з них нещасний по-своєму: рибалка, бо втратив єдиного друга; жінка, бо не змогла почути голосу риби. |
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок. Рефлексія. Підсумок уроку.
- Як ви тепер можете тлумачити епіграф? (Саме через те, що риба творить слова (говорить), вона гине; рибалка через свою мовчазність і невміння говорити з іншими втрачає друга; жінка через надмірну балакучість і невміння слухати вбиває рибу.)
Порівняльна характеристика світів притчі.
- У яких світах відбуваються події у казці? (Світ риб і світ людей.)
- Розгляньте рисунок «Два світи у творі: спільне і відмінне» (рис. 1).
- Яким для говорющої риби є світ риб? Світ людей?
- Що спільного в обох світах?
- Як, на вашу думку, чому немає відмінностей? (слайд 8)
- То до якого світу належала риба - підводного чи світу людей?
(До жодного не належала, тому що обидва світи є чужими, неприйнятними для говорющої риби – інакомислячої, унікальної особистості. «Говорющих риб», як правило, «жахаються» і соромляться, їх мають за божевільних, їх винятковість заважає і дратує.)
А зараз заповніть листи самооцінювання. (слайд 9)
Ім’я, прізвище_______________________________________ Критерії оцінки: 0 - потребує вдосконалення; 1- задовільно; 2 - прекрасно. |
||
1. |
Я можу назвати автора казки-притчі "Говорюща риба". |
|
2. |
Я вмію пояснювати, що таке толерантність. |
|
3. |
Я можу визначити ознаки казки і притчі в творі "Говорюща риба". |
|
4. |
Я можу порівняти світи риб і людей. |
|
5. |
Я можу охарактеризувати основних персонажів казки-притчі "Говорюща риба": говорющу рибу, рибалку, жінку рибалки. |
|
6. |
Я можу аргументовано висловити свою позицію (думку) щодо того, до якого світу належала риба - підводного чи світу людей? |
|
V. Оголошення результатів навчальної діяльності.
VI. Домашнє завдання. (слайд 10)
Занотувати цитати до образів твору. Намалювати ілюстрації до казки.
Список використаних джерел
1. Авраменко О.М. Українська література: підручник для 6 кл. загаьноосвіт. навч. закл./ О. Авраменко. - К.: Грамота, 2014. - 264 с., іл.
2. Пометун О.І. Навчаємо мислити критично: посібник для вчителів/
О.І. Пометун, І. М. Сущенко. - Д.: ЛІРА, 2016. - 144с.
3. Паращич В.В. Українська література. 6 кл: розробки уроків. - Х.: идавництво "Ранок", 2015. - 304 с.
4. Павлів І.В. Уроки з української літератури для 6 класу: навчальний посібник / І.В. Павлів. - К.: Дивослово, 2015. - 344 с.
1