Конспект уроку фізики для 7 класу з теми "Тиск твердих тіл на поверхню.Сила тиску."

Про матеріал

Розробка конспекта уроку фізики в 7 класі з теми "Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску". Відповідно навчальній програмі дана тема вивчається в розділі ІІІ "Взаємодія тіл. Сила". Для досягнення мети уроку використовуються такі форми та методи навчання: пояснювально-ілюстративний, постановка проблемного питання, фронтальне опитування, бесіда з елементами дослідницько-пізнавальної діяльності, репродуктивні методи через демонстрацію вмінь застосовувати отриманні знання на прикладах розв`язування задач.

Перегляд файлу

Тема: Тиск твердих тіл на поверхню.

Сила тиску.

Мета уроку:

Навчальна:

  • Продовжувати формувати в учнів наукові знання та вміння, необхідні для розуміння взаємодії тіл, її результату - деформації і зміни швидкості.
  • Ввести поняття сили тиску та тиску як показника залежності дії сили від площі, до якої вона прикладена, вивчити формулу тиску та одиницю вимірювання - Паскаль.
  • Навчити встановлювати залежність між p, F і S, розрізняти поняття тиску та сили тиску та розв’язувати відповідні задачі.
  • Розкрити застосування знань про тиск у природі та техніці, показати зв’язок фізики як науки з іншими шкільними предметами.

Розвиваюча:

  • Розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу конструкторські здібності.

Виховна:

  • Виховувати працелюбність і наполегливість, вміння робити висновки та узагальнення, застосовувати закони фізики для задоволення власних потреб, у тому числі почуття власної безпеки. А також підвищувати пізнавальний інтерес до фізики як науки.

Обладнання: дерев’яні бруски, кнопки, олівці, картки «Мої фізичні величини», ніж, виделка, цвях, танк іграшковий, джип іграшковий, плакат «Правила поводження на льоду».

Хід уроку:

І. Організаційий момент

Привітання учнів, налаштування на продуктивну роботу, організація уваги.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемних питань.

Чому на простому табуреті сидіти жорстко, а на стільці, також дерев`яному, зовсім не жорстко? Чому курці не треба хвилюватися, щоб не роздавити шкарлупу яйця під вагою свого тіла, а в той же час маленьке курча з легкістю її пробиває, коли приходить час з`являтися на світ? Чому людина по рихлому снігу іде глибоко в нього провалюючись, але достатньо надягти лижи і провалюватися майже не буде? Сьогоднішній наш урок допоможе знайти відповіді на ці та інші питання.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску».

ІV. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування з метою актуалізації базових теоретичних знань з теми.

Повторили поняття сили, згадати види сил (силу пружності, силу тяжіння, вагу).

V. Вивчення нового матеріалу

Бесіда з елементами дослідницько-пізнавальної діяльності.

  1.   Візьміть у руки олівці та натисніть пальцем на основу олівця, а потім на загострений грифель.
    • Чи однаковою є сила дії на олівець в першому та другому випадках? (Так.)
    • А результат дії сили? (Ні, у другому випадку дія сили більша.)
    • Чим відрізнялися ці дві дії? (Прикладалися до різної площі.)

2.  Спробуйте натиснути на стіл (дерев’яний брусок) долонею.

  • Чи вдалося вам побачити дію сили (зміну швидкості чи деформацію)?

А тепер візьміть цвях і прикладіть таку ж саму дію.

  • Чи побачимо тепер результат дії сили? В якому вигляді? (Так, це деформація.)

  • Чим відрізнялися ці дві дії? (Прикладалися до різної площі.)

3.  А тепер погляньте на малюнок.

  • Чим відрізняються ці дівчата?
  • Як ви вважаєте, якій з них легше йти по снігу? Чому?
  • Зробіть висновок - від чого залежить результат дії сили?

Висновок:

Результат дії сили залежить не тільки від її модуля, напрямку та точки прикладання, але й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.

Величина, яка визначається відношенням сили, що діє перпендикулярно до цієї поверхні називається тиском.

Записати визначення в прямому вигляді, починаючи тиск - це…

де F - діюча сила (сила тиску);

     S - площа поверхні;

     р - тиск.

У міжнародній системі одиниць (СІ) тиск названо так на честь видатного французького вченого Блеза Паскаля.

Блез Паскаль  (1623 -1662)  -  французький математик, фізик і філософ. Народився у Клермно - Феррані. Отримав домашню освіту. Фізичні дослідження Паскаля присвячені, головним чином, гідростатиці, де він сформулював основний закон, названий на його честь. Паскаль встановив принцип дії гідравлічного пресу. Він підтвердив дослід Торрічеллі про існування атмосферного тиску, продемонстрував пружність повітря, віднайшов, що покази барометра залежать від вологості та температури повітря.

1 Па - це тиск, який створює сила 1Н на площу 1 м2

     

  Тиск в один паскаль - це дуже малий тиск. Такий тиск на горизонтальну поверхню площею 1м2 чинить тіло масою 102 г. Тому на практиці застосовують  кратні та дольні одиниці. Пропоную учням згадати кратні та дольні одиниці для заповнення схеми:

А зараз давайте проаналізуємо формулу та спробуємо встановити залежності між p, F і S використовуючи трикутник Паскаля:

 

 

 

 

 

Робота  з класом:

Як із формули  знайти площу Як із формули  знайти силу тиску

Правильність цих формул можна перевірити знаючи прості математичні операції. Давайте пригадаємо дію ділення. У формулі F є діленим, S - дільником, а р - часткою. Щоб знайти невідомий дільник, потрібно ділене поділити на частку. Щоб знайти невідоме ділене, потрібно дільник помножити на частку.

З вищезазначеного  виходить,  що  змінити  тиск  можна  двома способами:

змінивши  силу  тиску  або  змінивши  площу,  на  яку  діє  ця  сила. У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи щоб зменшити або збільшити тиск.

Необхідно з’ясувати способи зміни тиску та записати в зошит.

                         

Приклади збільшення тиску: добре загострені леза різальних і вістря колючих предметів (ножиці, ножі, шило, зуби, кігті, шипи)

                          

Приклади зменшення тиску: фундамент споруд, шини автомобілів, гусеничні трактори і танки.

VІ. Закріплення нового матеріалу.

  1. Задача про вовка за зайчика:

Тиск вовка на пухкий сніг 1,5 Н/см2, а тиск зайця - 1200 Па. Кому легше рухатись по снігу?

  1.     Задача про мишку і котика:

Який тиск чинить миша на кішку? Маса мишки 150г. Площа дотику лапки 6 мм2.

 

 

 

 

 

 

 

 

Для розв’язку задачі розбираємо такі питання:

  1.     Яке фізичне явище? (тиск)
  2.     Яка сила спричинює тиск? (вага)
  3.     Як визначити вагу?
  4.     Як перевести г в кг?
  5.     Визначте площу, на яку діє сила.
  6.     Як перевести мм2 в м2? (помножити на 0,000001)
  1.     Подумайте та наведіть приклади, коли, зменшуючи тиск, можна зберегти життя людини.

Відомості з уроку ОБЖ «Безпека на льоду. Допомога потерпілому»

Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього. Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи переповзти на безпечне місце, пам’ятаючи, що вага тіла стала більшою через мокрий одяг.

    Допомогти тому, хто провалився під лід можна, якщо з безпечного місця подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв’язані паски, шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив’язавшись мотузкою, лігши на лижі або дошку і обережно просуваючись до ополонки. Розглядаємо малюнки. Дайте відповідь на запитання: Хто з дітей найменше ризикує провалитися під лід Чому

VІІ. Підсумок уроку

Чи можемо ми дати відповідь на питання поставлені на початку уроку? Які?

Що запам’яталося на уроці?

Оцінювання

Домашнє завдання

  1. Підручник Фізика 7. (Головко М.В., Засєкін Д.О., Засєкіна Т.М., Коваль В.С., Крячко І.П., Непорожня Л.В., Сіпій В.В.) §28 - вивчити, впр.17 письмово.
  2. Заповнити картку «Мої фізичні величини» (для визначення площі руки та ноги можна користуватися палеткою).

На цьому наш урок закінчено. До побачення.

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Головко М.В., Засєкін Д.О., Засєкіна Т.М., Коваль В.С., Крячко І.П., Непорожня Л.В., Сіпій В.В.)
Додано
26 грудня 2018
Переглядів
2276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку