1
7 клас
Підготувала:
Підготувала:
учитель фізики
Шандриголівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Гринько Ірина Миколаївна
МЕТА: з’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили у рідинах і газах; пояснити природу її походження; формувати і розвивати в учнів пізнавальні, полікультурні, інтелектуальні, самоосвітні і соціальні компетентності; виховувати в учнів повагу до великих творців фізики .
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ: «відерце Архімеда», штатив, динамометр, вода, насичений розчин кухонної солі, 2 картоплини однакового розміру, пляшка з широким горлом, варене яйце, пластикова пляшка наповнена по вінця водою, піпетка, скляна банка на 3 літри, повітряна кулька, скляна трубка (діаметром 3-5 мм, довжиною 10-15 см), нитки, шматочок пластиліну, склянка, тарілка, монета, мензурки і динамометри(на кожну парту), циліндри з набору калориметричних тіл(на кожній парті), тоненька металева пластина.
ХІД УРОКУ
І Вступне слово
Світ, що нас оточує, - це світ фізики. Тож давайте його пізнавати. Нехай девізом кожного з вас будуть слова: «Жодної хвилини без руху вперед!». Памятайте! Дорогу подолає той, хто йде. Ще великий Арістотель сказав: «Ніщо так сильно не руйнує людину, як тривала фізична бездіяльність» Тож починаємо працювати!
ІІ Актуалізація опорних знань та активізація розумової діяльності
Клас розділений на дві групи з однаковою кількістю учнів які були визначені на попередньому уроці
Завдання 1: Від кожної групи капітани на відкидних дошках розв’язують кросворди(додаток 1)
Завдання 2: Гра – «Заморочки з бочки». Команди по – черзі витягують по одному запитанню з «бочки» (додаток2), зачитують в команді питання і зразу дають відповідь. Якщо ніхто з членів команди відповідь не знає тоді відповідає на поставлене питання інша команда.
Завдання 3: Експериментальне – пояснити досліди, відповідає та команда, яка першою може пояснити дослід:
Дослід 1: зім’ятий аркуш паперу підпалити і проштовхнути через отвір в посудину. Як тільки аркуш загасне, закрити отвір яйцем вузьким кінцем донизу. Яйце буде втягнуто всередину посудини. Чому?
Дослід 2: зім’яти аркуш паперу, підпалити його і покласти у склянку. Дати час паперу розгорітись. Швидко перевернути склянку і поставити її в тарілку з водою поряд з монетою. Вода потрапить до склянки і монету можна буде взяти не замочивши рук. Пояснити спостережуване явище.
Дослід 3 : для проведення досліду необхідно мати склянку з рівними вінцями і звичайну гумову повітряну кульку. Надуваємо кульку з гуми до діаметра приблизно 10 см і притискаємо її до вінців склянки. Надуваючи кулю далі, побачимо, що склянка « приклеїлась» до кульки. Склеювання буде наскільки сильним, що можна буде підняти склянку над столом , утримуючи тільки за гумову кульку.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Метод «Відстрочена відгадка» -опускаємо у воду залізну пластинку вона тоне, а коли з цієї пластини зробити яшичок він плаває на воді. Чому?
Учитель: ми з вами продовжуємо пізнавати навколишній світ при цьому дуже важливо вміти дивитись і бачити, помічати й відзначати. На сьогоднішньому у році ми з вами дізнаємось: чому метал хоч і тоне у воді, але металеві судна спокійно плавають світовими океанами? Чому птахи не тонуть, а плавають на воді? Чому не можна гасити гас, що горить водою? А епіграф до сьогоднішнього уроку я хочу запропонувати такий:
Мир сложен –
Он полон событий, сомнений,
И тайн бесконечных,
И смелых догадок,
Как чудо природы является гений
И в хаосе этом наводит порядок
Метод крючка. Впізнати вченого по підказкам
1.Встановив умову рівноваги важеля
2.Створив теорію простих механізмів(блок, гвинт, клин, нескінчений гвинт)
3. Був видатним інженером, створював військові машини.
4. Першим обчислив, що відношення довжини кола до його діаметра дорівнює 3,14
Учні впізнають, що мова буде йти про великого давньогрецького вченого Архімеда.
Доповідь учня про життя і діяльність давньогрецького вченого Архімеда(на фоні музики «Сіртаки»)
ІV Вивчення нового матеріалу
Груповий експеримент: на кожній парті знаходяться прилади: мензурка з водою, динамометр, циліндри з набору калориметричних тіл.
Завдання:визначити вагу циліндра в повітрі і у воді. Записати результати в зошит і зробити висновок. Після виконання завдання учні записують в зошит, що вага тіла у воді менша ніж у повітрі, Учні роблять висновок - що на тіло яке занурене в рідину діє виштовхувальна сила.
Демонстраційний експеримент(дослід з «відерцем Архімеда»)
Дослід :до штатива прикріпляємо пружину з відерцем і циліндром. Коли підставляємо під циліндр посудину, у яку налита вода до рівня відливної трубки, то при повному зануренні циліндра об’єм витиснутої ним води дорівнює об’єму циліндра. Якщо вилити тепер витиснуту циліндром воду зі склянки в «цебро Архімеда» то показання ваг стануть такими самими, як і до опускання циліндра у воду. Це означає, що виштовхувальна сила, яка діє на циліндр, дорівнює вазі води в об’ємі, зайнятому циліндром.
Отже, ми дійшли висновку,
на тіло, занурене в рідину тіло , діє виштовхувальна сила, що дорівнює вазі рідини в об’ємі зайнятому тілом.
Вперше це твердження було встановлено Архімедом, тому це твердження називають законом Архімеда. А як Архімед відкрив цей закон ми з вами зараз подивимось
Учні розігрують сценку
Цар. Покликати сюди майстра! ( Входить майстер із короною в руках)
Головна жриця храму Зевса! У знак перемоги над Римом дарую храмові золоту корону. Помісти її на головний вівтар. ( Жриця бере від майстра корону)
Жриця. Великий царю! Дякую! Але чи дозволиш ти мені перевірити чесність майстра! Ти дав майстру дві міри золота. Чи усе золото використав майстер на корону?
Цар. Перевір.( Жриця бере динамометр і зважує корону).
Жриця. Так, тут дві міри. Але чи із чистого золота зроблена корона?! Може майстер додав до неї срібло, а частину золота забрав собі?.. Це може викликати гнів Зевса.
Цар. О, мудрий Архімеде! Це завдання гідне тебе. Визнач, чи є у короні домішки срібла. ( Під звуки музики всі виходять).
( Ванна кімната. Банщик під музику готує ванну. Заходить Архімед із короною і динамометром у руках.)
Архімед. Яка красива корона і якої складної форми. Шкода ламати її. Але як визначити, чи є у короні домішки срібла?.. Золото – дуже важкий метал, а срібло значно легше. Якщо корона зроблена не із чистого золота, а є сплавом золота і срібла, то її об’ємом повинен бути більшим за об’єм корони з чистого золота такої ж ваги.
Отож, потрібно визначити об’єм корони
Банщик. Архімеде! Ванна готова.
Архімед. Зараз іду.
Банщик. Ось так завжди. Спочатку каже: « Підготуй ванну», а потім: « Зараз, зараз». Вода ж холоне!
Архімед. Іду, вже іду.
( Архімед скидає хітон, залишаючись у набедреній пов’язці, залазить у ванну. З ванни вихлюпується вода).
Дивись! Я занурився у воду, її рівень піднявся, а я ніби став легшим…Банщик! Подай сюди корону і вагу…
Зважую корону у повітрі, а потім у воді. У воді на корону діє виштовхувальна сила, яка дорівнює вазі витісненої води. Так… Густина води відома. Отож, зараз вирахую об’єм корони…Готово!Тепер треба пригадати об’єм двох мір золота. Так, так…Об’єм корони більший, ніж об’єм золота. Отож у короні є домішки срібла! Еврика
Учитель: а зараз ми дізнаємось як же розрахувати величину виштовхувальної сили. Учні сідають біля комп’ютерів, на екран виводиться кадр з ППЗ «Бібліотека електронних наочностей . Фізика 7-9». Учні замальовують малюнок з екрана комп’ютера в зошит позначаючи сили тиску на верхню і нижню грань F1 і F2 , та на бокові грані F3 і F4
Питання до учнів в ході пояснення матеріалу:
Учитель виводе формулу на дошці, а учні записують в зошиті:
Fа =F2-F1=ρр gh2s – ρр gh1s=ρр gs(h2-h1)=ρр gsH=ρр gVт
Питання до учнів.
Від чого залежить величина архімедової сили?
(учні дають відповідь, що від густини рідини і від об’єму тіла).
V Закріплення вивченого на уроці
А) дві пляшки (одна з чистою водою, друга з насиченим розчином солі), в обидві опущені однакові картоплини, в одній пляшці картоплина спливає на поверхню в іншій тоне. Чому?(учні після обговорення в групах дають відповідь на питання)
Б) пластикова пляшка заповнена по вінця водою, в неї опущена піпетка в якій скляна трубочка наполовину заповнена водою. Закриємо пляшку пробкою. Стиснувши пляшку бачимо що піпетка починає тонути, коли пляшку відпускаємо піпетка починає спливати. Чому?(учні після обговорення в групах дають відповідь на питання). На цьому явищі ґрунтується принцип роботи підводних човнів, перегляд на комп’ютері з ППЗ «Бібліотека електронних наочностей 7-9 клас» кадрів (плавання підводних човнів)
В) дати відповідь на питання, яке було поставлене на початку розгляду теми: Чому тоне залізна пластинка і плаває коли з неї зробити ящичок?
Вправа «Мозковий штурм»
Учитель запалює свічку і опускає уводу, питання до класу: Як довго буде горіти свічка, що плаває у воді? Чому? (учні відповідають на питання, учитель записує коротко відповіді), а потім приходять до правильної думки.
3. Розв’язування індивідуальних тестових завдань (додаток 4)
VI Підбиття підсумку уроку
Вправа «Мікрофон»-учні по – черзі дають відповідь на питання . Що нового ви дізнались на уроці?
VII Домашнє завдання:
Вивчити § 15 відп. на питання стор.130-131
Домашній дослід:
Опустіть родзинку у газований напій і спостерігайте що буде, спробуйте пояснити дослід
Приготувати повідомлення:
1.Пристосування тварин до життя під водою
2. Пристосування рослин до існування у воді
Додаток 1
Додаток 2
|
1 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
По горизонталі
По вертикалі
Додаток 3