Конспект уроку Г.Тютюнник "Климко"

Про матеріал
Урок-презентація. "Г. Тютюнник. Воєнне дитинство в повісті «Климко». Морально-етичні уроки повісті" Мета: з’ясувати, яке враження справило прочитання повіті «Климко» на учнів; які уроки доброти, чуйності, турботи взяли для себе учні; які проекти підготували школярі після прочитання твору (роль художньої деталі), допомогти учням сформувати свої думки з приводу прочитаного, оцінювати життєві явища. Розвивати творче мислення, виразне читання школярів, зв'язне мовлення. Виховувати людяність, ви¬триманість, почуття відповідальності, здатність до співчуття, до виявів милосердя.
Перегляд файлу

КЗ «БОГОДУХІВСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ №2»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Українська література

 

Урок-презентація

"Г. Тютюнник .Воєнне дитинство в повісті «Климко». Морально-етичні уроки повісті"

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель  української мови

та літератури Яковлєва О.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 рік

 

Урок – презентація

"Г. Тютюнник.  Воєнне дитинство в повісті «Климко». Морально-етичні уроки повісті"

 

Мета:  з’ясувати, яке враження  справило прочитання повіті «Климко» на учнів; які уроки доброти, чуйності, турботи взяли для себе учні; які проекти підготували школярі після прочитання твору (роль художньої деталі), допомогти учням сформувати  свої думки з приводу прочитаного, оцінювати життєві явища. Розвивати творче мислення, виразне читання школярів, зв'язне мовлення. Виховувати людяність, ви­триманість, почуття відповідальності, здатність до співчуття, до виявів милосердя.

 

Обладнання: портрет Г. Тютюнника, бібліотечка його творів, текст повісті  "Климко", довідковий історичний ма­теріал «Друга світова війна на території України», малюнки, пісні війни, іграшки дітей війни, фотокартки, фільми і кліпи про війну.

 

 

Хід уроку

 

I. Організаційний етап.

II. Оголошення теми і мети.

План роботи на уроці (на дошці)

 

1.Документалісти про Велику Вітчизняну війну.

2. Робота творчих груп ( презентація міні-проектів)

3. Обговорення і підсумок проведеної презентації з визначеної  проблеми

 

 

III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

«Найвища наука життя – мудрість,

а найвища мудрість - бути добрим».

  Григір Тютюнник

 

1.  Слово вчителя.

Учитель – Як ви розумієте цей  вислів  співвідносно до тексту повісті. (Відповіді учнів)

Учитель – Головний герой твору Климко виявляє непереборну готовність дійти до  заповітної мети, залишаючись добрим, чуйним і терпляче зносячи важкі  випробування. А їх дітям війни довелося пройти чимало.

2. Учитель. - Війна принесла горе всім. Кров, біль, страждання випали на долю дорослих, які зі зброєю в руках пішли на фронт. Та як почувалися діти і підлітки, багато з яких залишилися без піклування старших, без даху над головою, перед щоденною смертельною небезпекою? На собі, своїй долі відчули вони чорний подих смерті. 2

 

  (презентація кліпу про війну)

 

3.  Учитель. - Як склалася доля Климка?

Учень. - Все своє коротке життя Климко більше піклувався про  інших, ніж про себе.  Утративши єдину рідну людину, Климко не може опанувати себе, аж поки не виникла потреба опікуватися долею своєї  вчительки.  Доля немов винагороджувала хлопчину за високе благородство помислів і вчинків. Але   зла було завжди  так багато, що воно не дало маленькому добротворцеві лишитися живим. Фінал оповідання – трагічний. Климко загинув від фашистської кулі уже біля самого дому, а «з пробитого мішка тоненькою цівкою потекла на дорогу сіль».

     Учитель. - Так. Вона є однією із найважливіших складових людського життя. Які прислів’я чи фраз. про сіль ви знаєте?

Тютюнник метафорично показав наприкінці повісті, як повільно згасло Климкове життя, немов та висипана сіль.  Письменник говорив : «Іноді я відчуваю Людину, як рана сіль». Тож скуштуйте і ви , діти, солі, щоб гостріше відчути її вагомість і біль за втратами.

Розпочинаємо презентацію проекту, назва якого співзвучна з темою нашого уроку   1

 

 

4. Презентація міні-проектів

 

"Образи  війни" 5

Картини війни жахливі. Події, які відбувалися, було збережено у фото, документальних фільмах, картинах. Вони відображають трагізм, муки, горе і відчай. (фото)

       Климко також зазнав страждань. Це вміло змальовано Григором Тютюнником. Він підкреслив індивідуальні особливості персонажів повісті в речових, портретних, пейзажних деталях.  Ось ілюстрації до повісті, які відображають негатив війни і позитивні епізоди твору.

 

Учитель . -Чого навчила вас ця презентація? Запишіть.

 

"Спогади війни"

У повісті"Климко" зображено важке життя дітей. Це наш герой, Зульфат, дівчинка з базару, немовлятко Оля, дитина вчительки. Вони зазнали багато горя і втрат, потерпали від  голоду  й холоду без даху над головою і підтримки  рідних, як і багато інших дітей війни.

Ми розповімо про наших прабабусь і дідусів, які у роки війни були ,приблизно, нашого віку.

 

Учитель . -Чого навчила вас ця презентація?

 

"Іграшки війни"

Дітям війни довелося важко. Змалку їхніми іграшками стали саперні лопатки, якими вони рили окопи, станки на заводах, а  часто і зброя. Підлітки мали замінити чоловіків у тилу, допомагати жінкам. Діти йшли у партизани, ставали розвідниками, підривниками. Це- діти-герої: Валя Котик, Льоня Голіков, Марат Казей.

У повісті"Климко" не згадуються іграшки, проте не важко здогадатися, що саме такими вони були . Адже більшість з них виготовляли тоді своїми руками.

 

 

Учитель . -Чого навчила вас ця презентація?

 

 

"Мелодії війни"

Героїчні події Великої Вітчизняної війни  знайшли широке відображення не тільки в живопису та літературі, але і в музиці тієї епохи.

Всі пісні були написані за конкретними подіями, створювалися під час боїв та хвилин перепочинку.  Невпинно змінювалися картини війни, пісні відбивали її основні події і виникали одразу «по гарячих слідах». Можна сказати, що це була своєрідна музична хроніка Великої Вітчизняної війни. Пропонуємо її вашій увазі.

"В землянці" 1

Незвичайна, можливо,  найперша версія безсмертної воєнної пісні.
Музика: Листова . Слова: Суркова 1942р.. Виконує  агітзагін  АрмійськогоБудинку Червоної   Армії . Солист Симонов. Виконання   1942р.

 

 

"Вогник" 1.20

Шедевр воєнних років

Музика: народна . Слова: Ісаковського 1944р. Виконує Нечаєв  1947р.

 

 

"Темна ніч" 1.20
Пісня з кинофільму "Два бійця"
Музика:  Богословського Слова: Агатова 1943г.Виконує: Марк Бернес

 

 

 Поезія відображала незвичайну душу нашої людини. Вона підтримувала, допомогала, надихала. Поети піднімали бойовий дух солдат, звали на бій з фашистами.  Ще одна пісня, про яку ми хочемо вам розповісти вражає своєю глибиною й  ліричністю . Це «Журавлі» Яна Френкеля та Расула Гамзатова у   виконанні  Марка Бернеса.

 

Учитель . -Чого навчила вас ця презентація?

 

 IV.    Підсумки

Учитель.- Ми вдячні вам, діти, за таку зворушливу презентацію.  Повість "Климко" також страшна своєю правдою про війну і красивою правдою про благородних людей. Схиляючи голову перед пам’яттю дітей, що загинули на війні, ми маємо докласти всіх зусиль, аби не опалював вогонь війни душі дітей.

(през. фільму "Дети войны")

Тож, любі діти, я бажаю вам  ясного блакитного неба над головами, любові, доброти і миру. Сподіваюся, що цей урок спонукає вас вирости відповідальними, співчутливими, милосердними, чуйними, розумними, щоб  жити так, щоб ваші дії ніколи, у жодному випадку не призвели до людських втрат.

      А тепер зобразіть символ,  з яким у вас асоціюється мир.

 

V.   Оцінки

VІ.  Домашнє завдання:

1) Написати продовження повісті «Климко».

2) Твір-роздум «Моє враження від прочитаної повісті «Климко». 

 

doc
Додано
9 жовтня
Переглядів
15
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку