Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки
«Давня весна»
Мета : ознайомити учнів з поезією Лесі Українки ; формувати здатність бачити красу природи , людини , передавати її засобами поетичної мови ; удосконалювати вміння сприймати текст на слух , виразно читати і аналізувати поетичний твір , висловлювати власні думки щодо прочитаного або почутого ; розвивати творчу уяву ; виховувати любов до мистецтва, природи , весни.
А в моєму серці співає весна…
Хід уроку
Мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності.
Учитель.
Любі діти , я дуже рада вас бачити. Який настрій ви взяли з собою на урок ? Усміхніться ! Подумки скажіть добрі , красиві слова одне одному , побажайте успіху ! Мені хочеться , щоб на душі у вас було радісно і сонячно. Почнемо наш урок.
І Актуалізація опорних знань.
1.Як називалася перша збірка Лесі Українки ?
2. Яке ставлення було і є в суспільстві до Лесі Українки ?
3.Перелічи мови , якими володіла поетеса ?
4.Продовж думку:
- На минулому уроці Леся Українка постала в моїй уяві як людина…
5. Як називається поезія , у якій є рядки…
Дівчина зірвала лавровий вінець
І в хвилях шумливого моря
Знайшла своїй пісні кінець…
Яку відому давньогрецьку поетесу оспівала у своєму вірші Л. Українка?
6. Продовж думку:
-Знайомство з поезією Лесі Українки наштовхнуло мене на думку про те , що…
7.Продовж думку:
- Сьогодні я очікую побачити Лесю Українку …
8. З якого твору Л. Українки ці рядки ?
Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємне ,
Ясніші, ніж зорі яснії,
Гучніші, ніж море гучне
Виразне читання напам”ять.
Леся Українка… Думки її постійно блукали високо – високо в небі між зір , глибоко – глибоко в глибинах морських , а сама вона дуже часто опинялася в ліжку , прикута хворобою. Яку ж силу духу треба мати , щоб не зламатися , не впасти у відчай , знайти в собі сили підтримувати інших ? Тому дуже часто поезію Лесі Українки називають мужньою. Які ж радощі знаходила слабосила , самотня дівчина , де знаходила оптимізм ? Про це ми поговоримо з вами на сьогоднішньому уроці темою якого є…
Мета…
ІІ Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ Опрацювання навчального матеріалу.
3.Бесіда
- Якою постає перед вами картина весни ?
- Які барви переважають на полотні ? Чому саме такі ?
- Чи такою ви уявляєте цю пору року ?
- Яку картину намалювали б ви? Які кольори на ній переважали б ?
Висновок
Весна – найкраща , найпишніша пора року.
Недарма у поетичних творах вона часто виступає символом молодості , людського щастя , нового життя . Образ весни був найулюбленішим в ліриці Лесі Українки, це вияв внутрішнього світу людини, відображення глибин її душі, її мрій.
Вірш «Давня весна» Леся Українка написала у 1894 році. Це справді була весна Лесиного життя. Весна у творчості поетеси.
Виразне читання вірша вчителем.
4. Бесіда за змістом вірша.
Відповіді учнів (не вдалося передати звуки , якими сповнений цей вірш)
- На які групи ми поділимо ці образи ?
(Образи цього вірша можна поділити на дві групи : Зорові і слухові.)
(Образи ,які змальовані у картині)
(Образ природи)
Весела , щедра , мила
Стокрила
Ясна В е с н а
Радісна
Та… , що за вікном цвіла
Весна навіть її , «хвору і самотню», спонукала відчути радість і повноту життя. Спонукала забути про біль і страждання , про осоружне ліжечко, до якого була прикута сама молодість!
ЛГ ---------- Образи природи
Вчитель
Поетеса стверджує , що в природі приховані великі життєздатні сили, які навесні прориваються назовні і тоді радість охоплює людину , бо теж частина природи. Образом природи у вірші є весна.
Показ малюнків про природу
(Весна – пора відродження і цвітіння .
У ті дні Леся написала в одному з листів «Надворі така розкішна весна , що ніхто не повинен слабувать ». У образі весни Леся бачила свою подругу ,її здавалося , що пора , яка пробуджує все навколо , є для неї найближчою.)
(Художніми засобами Л. Українка надає весні ознак живої людини – вродливої , повної сили , молодої і щедрої жінки.)
(Ніжна , лірична , чутлива до краси природи , до поетичного слова .)
- Який же дарунок принесла весна нашій героїні ?
(Цвіт яблуні , зелень листя , подих вітру , пісні пташок , шепіт гаю.)
У нашому повсякденному розумінні – це , здається , щось інше.
- Як ви вважаєте?
- Про що ця поезія ?
(Про вміння бачити красу світу , радіти йому , кожній хвилині життя , про повноту життя .
В поезії Леся Українка показує єдність людини й природи , показує джерела радості в простих зелених речах)
ІV Рефлексивно – оцінювальний етап
Була весна…
… грала , сипала , …
Вона…хутко,…
За нею вслід…пташки.
Лист Оцінки
1. Я брав активну участь на у роботі на уроці |
|
2. Я правильно відповідав на запитання |
|
3. Я старанно працював на уроці |
|
4. Я допомагав однокласникам і заохочував їх до роботи |
|
5. Я доводив свою думку на уроці |
|
6. Я виразно читав поезії Лесі Українки |
|
7. Оцінка |
|
4.Оцінювання учнів вчителем
5.Домашнє завдання. Прочитати поему «Давня казка».