Конспект уроку "Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки «Давня весна»

Про матеріал
Тема. Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки «Давня весна» Мета : ознайомити учнів з поезією Лесі Українки ; формувати здатність бачити красу природи , людини , передавати її засобами поетичної мови ; удосконалювати вміння сприймати текст на слух , виразно читати і аналізувати поетичний твір , висловлювати власні думки щодо прочитаного або почутого ; розвивати творчу уяву ; виховувати любов до мистецтва, природи , весни.
Перегляд файлу

Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки

           «Давня весна»

Мета : ознайомити  учнів з поезією Лесі Українки ; формувати здатність бачити красу природи , людини , передавати її засобами поетичної мови ; удосконалювати  вміння сприймати текст на слух , виразно читати і аналізувати поетичний твір , висловлювати власні думки щодо прочитаного або почутого ; розвивати творчу уяву ; виховувати любов до  мистецтва,  природи , весни.  

А в моєму серці співає весна…

 

Хід уроку

 Мотиваційний етап

   1. Забезпечення емоційної готовності.

Учитель.

               Любі діти , я дуже рада вас бачити. Який настрій ви взяли з собою на урок ? Усміхніться ! Подумки скажіть добрі , красиві слова одне одному , побажайте успіху ! Мені хочеться , щоб на душі у вас було радісно і сонячно. Почнемо наш урок.

І Актуалізація опорних знань.

  1. Робота в парах (один учень запитує , другий відповідає.)

1.Як називалася перша збірка Лесі Українки ?

2. Яке ставлення було і є в суспільстві до Лесі Українки ?

3.Перелічи мови , якими володіла поетеса ?

4.Продовж думку:

 - На минулому  уроці Леся Українка постала в моїй уяві як людина…

5.  Як називається поезія , у якій є рядки…

      Дівчина зірвала лавровий вінець

       І в хвилях шумливого моря

       Знайшла своїй пісні кінець…

Яку відому давньогрецьку поетесу оспівала у своєму вірші Л. Українка?

6. Продовж думку:

-Знайомство з поезією Лесі Українки наштовхнуло мене на думку про те , що…

    7.Продовж думку:

- Сьогодні я очікую побачити Лесю Українку …

     8. З якого твору Л. Українки ці рядки ?

          Лунали б тоді мої мрії

          І щастя моє таємне ,

          Ясніші,  ніж зорі яснії,

          Гучніші, ніж море гучне

Виразне читання напам”ять.

  1. Вступне слово вчителя .

Леся Українка… Думки її постійно блукали високо – високо в небі між зір , глибоко – глибоко в глибинах морських , а сама вона дуже часто опинялася в ліжку , прикута хворобою. Яку ж силу духу треба мати , щоб не зламатися , не впасти у відчай , знайти в собі сили підтримувати інших ? Тому дуже часто поезію Лесі Українки називають мужньою. Які ж радощі знаходила слабосила , самотня дівчина , де знаходила оптимізм ? Про це ми поговоримо з вами на сьогоднішньому уроці темою якого є…

           Мета…

     ІІ Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ Опрацювання навчального матеріалу.

 

  1. Створення асоціативного ряду до слова  весна.
  2. Перегляд репродукції картин І. Левітана про весну

            3.Бесіда

    - Якою постає перед вами картина весни ?

    - Які барви переважають на полотні ? Чому саме такі ?

    - Чи такою ви уявляєте цю пору року ?

    - Яку картину намалювали б ви? Які кольори на ній переважали б ?

Висновок

      Весна – найкраща , найпишніша пора року.

Недарма у поетичних творах  вона часто виступає символом молодості , людського щастя , нового життя .  Образ весни був найулюбленішим в ліриці Лесі Українки, це вияв внутрішнього світу людини, відображення глибин її душі, її мрій.

Вірш «Давня весна» Леся Українка написала у 1894 році. Це справді була весна Лесиного життя. Весна у творчості поетеси.

  • Діти , а як ви думаєте , про що може йтися в поезії під такою назвою - «Давня весна»?
  • Що ми ще дізнаємося із заголовка ?
  • А зараз я прочитаю поезію , а ви ,  заплющивши очі , уявіть зображене у вірші.

Виразне читання вірша вчителем.

4. Бесіда за змістом вірша.

  • Якою ж була ця весна ?
  • Яку картину ви намалюєте , щоб проілюструвати події ,описані у вірші ?
  • Що не вдалося вам змалювати на своїй картині, але воно є у вірші ?

Відповіді учнів  (не вдалося передати звуки , якими сповнений цей вірш)

- На які групи ми поділимо ці образи ?

(Образи цього вірша можна поділити на дві групи : Зорові і слухові.)

  • Ким сприймаються картини , змальовані у вірші ?
  • Визначте настрій ліричної героїні ?
  • Що його створює ?

(Образи ,які змальовані у картині)

  • Як ми назвемо ці образи одним словом ?

(Образ природи)

  • Визначте ключове слово , яке об’єднує всі ці означення 

        Весела , щедра , мила

        Стокрила

        Ясна                                                        В е с н а

        Радісна

        Та… , що за вікном цвіла

 

  • То що є образом природи у вірші ?
  • До чого ж спонукала весна нашу героїню ?

 

Весна навіть її , «хвору і самотню», спонукала відчути радість і повноту життя. Спонукала забути про біль і страждання , про осоружне ліжечко, до якого була прикута сама молодість!

 

  • Намалюйте систему образів вірша.

 

ЛГ ---------- Образи природи

 

Вчитель

Поетеса стверджує , що в природі приховані великі життєздатні сили, які навесні прориваються назовні і тоді радість охоплює людину , бо теж частина природи. Образом природи у вірші є весна.

Показ малюнків про природу

(Весна – пора відродження і цвітіння .

У ті дні Леся написала в одному з листів «Надворі така розкішна весна , що ніхто не повинен слабувать ». У образі весни Леся бачила свою подругу ,її здавалося , що пора , яка пробуджує все навколо , є для неї найближчою.)

  • Діти, а тепер  створимо хмаринку  слів  до слова  ВЕСНА

 

 

  • Які художні засоби використовує поетеса , щоб передати красу природи , красу весни?
  • З якою метою поетеса вживає художні засоби ?

(Художніми засобами Л. Українка надає весні ознак живої людини – вродливої , повної сили , молодої і щедрої жінки.)

  • Що ми можемо сказати про ліричну героїню вірша , чиїми очима подано картини  весни?

(Ніжна , лірична , чутлива до краси природи , до поетичного слова .)

     - Який же дарунок принесла весна нашій героїні ?

     (Цвіт яблуні , зелень листя , подих вітру , пісні пташок , шепіт гаю.)

  • Чи  це справді можна вважати дарунком ?

У нашому повсякденному розумінні – це , здається , щось інше.

-  Як ви вважаєте?

      - Про що ця поезія ?

(Про вміння бачити красу світу , радіти йому , кожній хвилині життя , про повноту життя .

В поезії Леся Українка показує єдність людини й природи , показує джерела радості в простих зелених речах)

ІV Рефлексивно – оцінювальний етап

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
  • Продовжте речення «Було б добре , коли весна принесла мені в дарунок … тому що…»
  1. Робота в групах (Звучить запис класичної музики)
  • Скласти сенкан
  • Учні по пам”яті відтворюють рядки поезії.

Була весна…

… грала , сипала , …

Вона…хутко,…

За нею вслід…пташки.

  • Незакінчене речення «Після сьогоднішнього уроку я                                                                                                - відчуваю…                                                                                                  -думаю…                                                                                                 -розумію…» .
  1. Самооцінювання за схемою.
  • Оцініть свою роботу на уроці за кожним із зазначених критеріїв балом 0-2

                                      Лист Оцінки

1. Я брав активну участь на у роботі на уроці

 

2. Я правильно відповідав на запитання

 

3. Я старанно працював на уроці

 

4. Я допомагав однокласникам і заохочував їх до роботи

 

5. Я доводив свою думку на уроці

 

6. Я виразно читав поезії Лесі  Українки

 

7. Оцінка

 

     4.Оцінювання учнів вчителем

      5.Домашнє завдання. Прочитати поему «Давня казка».

 

doc
Додано
13 березня 2021
Переглядів
1923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку