Конспект уроку "Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю""

Про матеріал
Загальнометодологічний урок для онлайн навчання, який має на меті допомогти засвоїти учням знання про успадкування, зчеплене зі статтю, та його особливості; сприяти розвитку вміння аналізувати і робити висновки, розв’язувати типові задачі з генетики; орієнтувати на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей. Формувати ключові компетентності: інформаційну, комунікативну, компетентності саморозвитку та самоосвіти, здоров’язберігаючу.
Перегляд файлу

Біологія 9

Тема уроку: Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

 

Мета уроку: допомогти засвоїти  учням  знання про успадкування, зчеплене зі статтю, та його особливості; сприяти розвитку вміння аналізувати і робити висновки, розв’язувати типові задачі з генетики; орієнтувати на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей. Формувати ключові компетентності: інформаційну , комунікативну, компетентності саморозвитку та самоосвіти, здоров’язберігаючу.

Тип уроку: загальнометодологічний урок.

 Форма уроку. Урок відкриття нових знань.
Обладнання та матеріали: ММ презентація.

Базові поняття й терміни: аутосоми, гетерохромосоми, гомогаметна і гетерогаметна стать, сформувати поняття про детермінації розвитку статі, ознаки, зчеплені зі статтю, ознаки, які успадковуються через У-хромосому та Х-хромосому;

 

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Міжпредметні зв ́язки: медицина, історія.
Освітні цілі:

застосовує знання:

- для складання схем схрещування;

- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;

 

характеризує:

- успадкування, зчеплене зі статтю;

- можливості діагностики спадкових хвороб людини;

порівнює:

- успадкування домінантних і рецесивних ознак;

дотримується правил:

- складання схем родоводів;

застосовує знання:

- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини

називає:

- зчеплення генів у хромосомах;

наводить приклади:

- спадкових захворювань людини;

пояснює:

- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;

висловлює судження:

- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;

 

І. Організаційний етап.

1. Привітання.

ІІ. Етап орієнтації.  Актуалізація опорних знань.

1. Пройдіть тести за посиланням у чаті. (2 хв)

2. Маленький тест для очей: Подивіться на малюнок на слайді та у коментарях напишіть що ви на ньому бачите ( геометричну фігуру, цифру, букву)

ІІІ. Етап визначення мети.

- У чому переваги статевого розмноження?   (проблемне питання)

Мотивація навчальної діяльності

  • Як визначається стать дорослого організму під час його онтогенезу – одна з цікавих проблем біології. Вивчаючи та порівнюючи утворення статевих клітин і хромосомні набори самців та самок, вчені встановили, що у багатьох випадках визначення статі залежить від хромосомного набору. На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо механізми хромосомного визначення статі та в яких випадках відбувається успадкування, зчеплене зі статтю.

 

V.  Етап навчальної діяльності.

Пояснення вчителя з елементами бесіди за презентацією

1.Співвідношення статей у різностатевих організмів приблизно 1:1. Це співвідношення пов’язане з процесами утворення гамет та їх заплідненням, тому що новий організм отримує половину гамет від матері і половину від батька.

- Стать — це сукупність ознак, що забезпечують рекомбінацію генетичного матеріалу при розмноженні. Стать — це спадкова ознака. У більшості видів організмів існує дві статі: чоловіча та жіноча, які контролюються генами, що локалізуються як в аутосомах, так і в статевих хромосомах.

Ознаки, що визначають стать:

первинні статеві ознаки –  наявність статевих органів, які беруть безпосередню участь у розмноженні.

вторинні статеві ознаки –  ознаки, які визначають зовнішню і внутрішню відмінність між статями, і безпосередньо не беруть участь у відтворенні

2. Типи визначення статі за часовою організацією:

  • прогамний – відбувається ДО запліднення, в процесі формування яйцеклітин (назвати організми, охарактеризувати умови)
  • епігамний – відбувається ПІСЛЯ запліднення (назвати організми, охарактеризувати умови)
  • сингамний – відбувається В МОМЕНТ запліднення (назвати організми)

3. Розглянемо хромосомний набір людини. Він вміщує 46 хромосом ( 23 пари ), з них  22 пари – аутосоми (однакові для чоловічого і жіночого організмів)  та 1 пара статевих хромосом.

Статеві хромосоми існують двох видів, їх позначають Х та Y.

Питання до учнів: Від якої статі – гомозиготної (ХХ) чи гетерозиготної  (ХУ) залежить стать майбутньої особини?

 Відповідь: у більшості роздільностатевих організмів стать майбутньої дитини визначається в момент запліднення чоловічою Х або У-хромосомою.

Компетентнісне завдання.

 Жорстокий король Англії Генріх VІІІ стратив одну зі своїх жінок за те, що вона не змогла народити йому сина. На базі знань сучасної генетики дайте відповідь, чи можна «звинувачувати» жінку в тому, що у неї народилася дитина тієї чи іншої статі? Хто насправді був « винний у тому, що у Генріха народилася дівчинка. (Звісно ж, окрім « Його Величності Випадку»)?

Фізкультхвилинка

Зверніть увагу!

      Схема розв’язування задач на успадкування ознак, зчеплених зі статтю, інша, ніж на аутосомне моногібридне схрещування. У разі, якщо ген зчеплений з Y – хромосомою, він може передаватися з покоління в покоління тільки чоловікам. Якщо ген зчеплений з Х – хромосомою, він може передаватися від батька тільки дочкам, а від матері однаковою мірою розподіляється між дочками й синами. Якщо ген зчеплений з Х – хромосомою і є рецесивним, то в жінок він може виявлятися тільки в гомозиготному стані. У чоловіків другої Х – хромосоми немає, тому такий ген виявляється завжди. Це необхідно враховувати, аналізуючи ознаки, зчеплені зі статтю.

Перегляд даного випадку у вигляді задачі.

 

Задача № 1Ознака зчеплена з Х-хромосомою (черепахового забарвлення у кішок)  (слайд 15)

 

Задача № 2 Ознака зчеплена з У-хромосомою (гіпертрихоз у чоловіків) (слайд 16)

 

 

VІ. Контрольно-оцінювальний етап

 Повернемось до  вправи, яку виконували на початку уроку, це була  одна карточка таблиць Рабкіна для виявлення форм дальтонізму. (Проаналізувати результати відповідей)

  1. Розвязування задачі в окремому залі.

Задача 1. Жінка з нормальним зором, у якої батько дальтонік, виходить заміж за чоловіка з нормальним зором. Чи можуть їхні діти бути дальтоніками? Ген дальтонізму рецесивний і зчеплений зі статтю.

Запишемо коротку умову задачі:

А – ген нормального зору.

а – ген дальтонізму.

ХаУ – генотип батька жінки.

ХАХа – генотип жінки з нормальним зором.

ХАУ – генотип чоловіка з нормальним зором.

Імовірність народження хворої дитини - ?

Розв’яжемо за допомогою схеми:

Р:  ♀ХАХа      х     ХАУ

Г:  ХА,  Ха            ХА, У

F1:   ХАХА      ХАУ           ХАХа          ХаУ

ХАХА – здорова дівчинка.

ХАУ – здоровий хлопчик.

ХАХа – здорова дівчинка, носій гену дальтонізму.

ХаУ – хлопчик – дальтонік.

Відповідь: вірогідність народження хворої дитини – 25%, хворим може бути лише хлопчик.

  1. Розвязування задачі з класом
  2. Задача 2. Рецесивний ген гемофілії міститься в Х – хромосомі. В сім’ї батько і мати здорові, а їхній син хворий на гемофілію. Хто з батьків передав дитині алель гена гемофілії?
  3. Запишемо коротку умову задачі:
  4. H – ген нормального зсідання крові.
  5. h – ген гемофілії.
  6. ХhУ – генотип хворого сина.
  7. генотипи батьків - ?
  8.  
  9. Так як в умові задачі сказано, що батьки здорові, то генотип батька буде ХHУ. У хлопчика, хворого на гемофілію, з’явився рецесивний ген h, який він отримав від матері. Так як мати здорова, то вона є носієм цього гена, і її генотип буде ХHХh.
  10. Розв’яжемо за допомогою схеми:
  11. Р:   ♀ХHХh   х   ♂ХHУ
  12. Г:   ХH, Хh             ХH, У
  13. F1: ХHХH   ХHУ  ХHХh   ХhУ – хворий хлопчик.
  14. Відповідь: мати хлопчика – носій гена гемофілії, вона передала алель цього гена синові.

VІІ. Рефлексія

Домашнє завдання

Опрацювати §33. Опорний конспект  . Виконати завдання С. 132  або виконайте тестування  + (виконайте  задачі на ваш вибір у презентації)

Додаткові задачі. (Можна д/з)

Задача 1. У людини відсутність потових залоз зумовлена рецесивною алеллю, локалізованою в Х-хромосомі. Чоловік, у якого відсутні потові залози, одружився зі здоровою жінкою, гетерозиготною за цією ознакою. Визначте імовірність народження дітей з нормальними потовими залозами.

Запишемо коротку умову задачі:

А – ген, зумовлюючий наявність потових залоз.

а – ген, зумовлюючий відсутність потових залоз.

ХаУ – чоловік, у якого відсутні потові залози.

ХАХа – здорова жінка. гетерозиготна за геном наявності потових залоз.

Визначити ймовірність народження дітей з нормальними потовими залозами.

Розв’яжемо за допомогою схеми:

Р:   ♀ХАХа   х  ХаУ

Г:    ХА а         Ха, У

F1: ХАХа            ХАУ        ХаХа        ХаУ

ХАХа – здорова дівчинка, носій гена відсутності потових залоз.

ХАУ – здоровий хлопчик.

ХаХа – хвора дівчинка.

ХаУ – хворий хлопчик.

Відповідь: ймовірність народження здорових дітей – 50%.

Задача2   Визначте, якими будуть нащадки від схрещування чорного кота з черепаховою кішкою та рудого кота з чорною кішкою.

Задача 3. Батько дівчини хворіє на гемофілію. а мати здорова і походить із сім’ї, де ніхто не хворів на гемофілію. Дівчина вийшла заміж за здорового юнака. Що можна сказати про їхніх майбутніх дітей?

Задача 4. Здорова жінка, брат якої хворіє на гемофілію, вийшла заміж за здорового чоловіка. У них народилася дитина, хвора на гемофілію. Яка ймовірність того, що і друга дитина буде гемофіліком?

Задача 5. Якого потомства слід чекати у шлюбі чоловіка – гемофіліка з жінкою, яка є носієм гена гемофілії?

*Задача 6. Жінка з нормальним зором, батько якої був дальтоніком, одружилась з чоловіком, що має гіпертрихоз вушних раковин і нормальний зір. Яка ймовірність народження в них сина, що матиме ці аномалії?

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
3676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку