Урок 5. Тема. Вологість повітря. Хмарність.Опади.
Мета: ознайомити з поняттями «вологість повітря», «хмарність»; «атмосферні опади», формувати знання про особливості опадів та закономірності їх розподілу на Землі; розвиток навичок характеризувати різноманітні види опадів та умови їх утворення; уміти визначати вологість повітря та ступінь покриття неба хмарами; розвивати мислення, увагу, вміння аналізувати, виділяти головне, робити висновки; виховувати почуття колективізму.
Обладнання: карта півкуль, гігрометр, фото хмар, комп’ютер, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Погляньте на своїх товаришів. Посміхніться. Ваша усмішка, ніби сонечко. Нехай вона зігріває ваших товаришів-однокласників. Нехай вона допоможе вам у роботі.
II. Перевірка домашнього завдання
1. Індивідуальна робота біля дошки (два учні)
1) Задача.
Січень –1,0 °С. Лютий –9,2 °С. Березень –1,0 °С. Квітень +10,2 °С. Травень +12,6 °С. Червень +16,0 °С. Липень +19,7 °С. Серпень +18,9 °С. Вересень +18,4 °С. Жовтень +8,2 °С. Листопад –0,7 °С. Грудень –7,9 °С.
Визначити:
а) середню температуру (+7 °С);
б) амплітуду температур (+9,2 + + 19,7 = 28,9 °С).
2. Покажіть напрям вітру, визначіть який вітер буде сильнішим.
Повідомлення «Рекорди температури» (обов’язково показувати об’єкт на карті)
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Щоранку ми цікавимося, яка сьогодні погода. «Хороша, погана, дощова, сонячна»,— можна почути у відповідь. Але ми вже знаємо, що для спеціалістів це звучить так: «Сьогодні хмарна погода з проясненнями. Вранці можливий короткочасний дощ. Атмосферний тиск 750 мм рт. ст. Відносна вологість 78 %. Вітер північно-західний 5–10 м/с. Протягом дня тиск зростатиме, вологість зміниться».
Поняття «погода» включає в себе шість основних показників. Визначивши їх, ми наблизимося до вміння передбачувати погоду та розуміти її зміни.
З деякими із показників (якими саме?) ми вже ознайомилися. Сьогодні будемо говорити про вологість повітря, опади та хмарність. (Записування теми в зошити.)
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
• Чи витирали ви на перерві дошку?
• Чомусь цього майже не помітно. Що сталося з вологою дошкою?
• В яких трьох станах може перебувати вода?
• Отже, що таке випаровування?
• А чи бачили ви, як випаровується вода?
Цей процес невидимий. Водяну пару бачити не можна. Ви тоді скажете, що бачили її, коли закипить чайник і з його носика парує. Так?
Щоб пояснити це явище, існує інше поняття — конденсація. Я лише скажу, що це антонім до слова «випаровування». А ви спробуйте самі дати визначення.
Конденсація відбувається, коли водяна пара охолоджується і переходить із газоподібного стану в рідкий.
• Які б питання на місці вчителя ви поставили учням після цієї бесіди?
Учитель. Вода постійно випаровується з океанів, морів, озер, поверхні суходолу, тому в повітрі є постійно водяна пара. А скільки її там міститься, визначається за допомогою поняття «вологість повітря», яке вимірюється у г/м3.
• Як ви гадаєте, влітку чи взимку вологість повітря буде вищою? Чому?
Отже, вологість повітря залежить від температури.
2. Робота з таблицею
(с. 116 підручника)
• Яка вологість повітря за –5 °С, 0 °С, +30 °С?
• Яку залежність ми бачимо з таблиці?
Таким чином, чим вища температура, тим вологість повітря... (Учні закінчують речення.)
3. Робота з підручником. Складання схеми
Вологість абсолютна (можлива), г/м3
4. Розв’язування задачі
(Учитель розв’язує на дошці, пояснюючи.)
Температура повітря 0 °С, у повітрі 4 г/м3 водяної пари. Яка абсолютна вологість за цієї температури?
А міститься лише 4 г/м3. Це менше за можливе, тобто на всі 100 %. А скільки ж тоді?
(4/5)*100% = 0,8100 = 80%
Це й буде відносна вологість.
• Що спільного між цими двома поняттями? Чим вони відрізняються? (Робота з підручником)
5. Робота в парах
Розв’язування задач на визначення абсолютної та відносної вологості
1. t = — 10 °С.
Вологість повітря 1,5 г/м3. Абсолютна вологість 2 г/м3. Відносна вологість:
(1,5/2)*100% = 75%.
2. t= +10 °С.
Вологість повітря 4,5 г/м3. Абсолютна вологість 9 г/м3. Відносна вологість:
(4,5/9)*100% = 50%.
3. t = +10 °С.
Вологість повітря 21 г/м3. Абсолютна вологість 30 г/м3. Відносна вологість:
(21/30)*100% = 70%.
Хто виконав першим, консультує товаришів.
6. «Доповни речення»
а) Перехід води з рідкого чи твердого стану в газоподібний — це...
б) Кількість водяної пари у грамах, яка може міститися в 1 м3 повітря за певної температури,— це...
в) Скупчення завислих в атмосфері дрібних крапель води або кристалів льоду — це...
г) Відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до можливого за певної температури, виражене у відсотках,— це...
7. Пояснення вчителя
Відгадайте загадку. Носимо його на голові багато років, а ліку не знаємо. (Волосся)
Наше волосся має здатність видовжуватися, коли мокре, і навпаки. Ось цю властивість і використали в гігрометрі — приладі для вимірювання вологості повітря (див. с 116 підручника).
Коли вологість збільшується, волосина видовжується, що передається на стрілки приладу
8. Бесіда
Без крил, а літає.
Ніхто її не б’є, а плаче.
(Хмара)
• Чи любите ви спостерігати за хмарами? Які вони бувають?
• А що таке хмара?
Уважно прочитайте текст. «Вода постійно конденсується, переходячи з рідкого стану в газоподібний. Коли вона піднімається вгору, то охолоджується, випаровується і стає крапельками води».
• Які помилки допущено?
Отже, хмара — це скупчення завислих в атмосфері дрібних крапель води або кристаликів льоду.
• А чи з будь-якої хмари йде дощ? Як ви гадаєте, чому?
Розміри крапель у діаметрі повинні бути більші за 0,5 мм.
9. Увага на екран «Види хмар»
Учитель. К. Паустовський сказав: «Хмари — це точні сигнали про погоду. Це небесна азбука Морзе. Вся справа в тому, щоб уміти їх розпізнавати».
Інтерактивний метод «Акваріум»
Перша група — купчасті хмари. Друга група — перисті хмари. Третя група — шаруваті хмари.
План дослідження
1. Назва
2. Висота, на якій утворюються
3. Зовнішній вигляд
4. Яку погоду викликають?
Під час роботи груп учні заповнюють таблицю.
Назва |
Висота |
Погода |
Купчасті |
2000–3000 м |
Зливи, грози, град |
Перисті |
> 6000 м |
Зміна погоди |
Шаруваті |
200 м |
Довгочасні, обложні дощі |
(Самооцінювання роботи в групах)
Головним приладом для визначення хмарності будуть наші очі. Поглянувши на небо, визначаємо хмарність у балах від 1 до 10.
10. «Обери позицію»
Хмарність більша над океанами.
Хмарність більша над материками.
Я вважаю, що... Тому що...
11. «Спрогнозуй погоду»
а) На небі швидко стали рости купчасті хмари. Ось вони вже сонце закрили. Це до... (Зливи)
б) Вийшов з хати і ніби знову побачив над собою стелю. Хмари висіли так низько, що здавалося, ось-ось упадуть на землю. (Шаруваті хмари; обложні дощі)
V. Оцінювання знань. Коригування
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
1. Прочитати § 24 (підручник «Загальна географія. 6 клас», авт. О. Я. Скуратович та ін.), вивчити визначення.
2. Скласти тест до теми.
3. Творче завдання «Подорож на повітряній кулі».
Додаток
Рекорди погоди
• Найвища температура на Землі — +58 °С у затінку — зареєстрована 13 вересня 1922 р. у Північній Африці неподалік від Тріполі — столиці Лівії. У західній півкулі, в Долині смерті (США), 10 липня 1913 р.— +56,7 °С у затінку.
• В Україні найвищу температуру — +40,7 °С було зафіксовано в Одеській області в серпні 1927 р.
• Найнижча температура на Землі зареєстрована 21 липня 1982 р. на станції «Восток» — –89,2 °С (Полюс холоду планети). У Північній Америці — –62,8 °С (Аляска); у Південній Америці — –32,8 °С (Аргентина); в Австралії — –6 °С; в Європі — –50 °С (м. Сало, на півдні Фінляндії); в Україні — –41,9 °С (м. Луганськ, 8.01.1935 р.).