Конспект уроку хімії для 7 класу на тему "Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині"

Про матеріал

Тема. Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині.

Мета:

  • -закріпити знання про масову частку розчиненої речовини;
  • -формувати навички і вміння обчислювати масову частку та масу розчиненої речовини, масу розчину, масу води у розчині; застосовувати ці вміння при приготуванні розчинів із заданою масовою часткою розчиненої речовини, змішуванні розчинів.
Перегляд файлу

Урок хімії 7 клас

Тема: «Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти і основи. Поняття про індикатори»

Мета:

  • ознайомити учнів із здатністю води реагувати з оксидами металів та неметалів;
  • дати уявлення про основи, кислоти, індикатори;
  • навчити складати формули основ та кислот;
  • розвивати вміння складати рівняння хімічних реакцій взаємодії води з оксидами металів та неметалів.

Обладнання: підручник, таблиця розчинності, Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, розчини кислот, лугів, індикатори.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання, налаштування на робочий лад.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати

Девіз уроку:

 

 

 

 

Мотивація. Вода може реагувати з багатьма речовинами. Сьогодні ми познайомимося із взаємодією води з оксидами металів та неметалів. Ми  навчимося складати рівняння реакцій взаємодії води з оксидами. Дізнаємось, які речовини називають основами, кислотами, індикаторами. У повсякденному житті ми доволі часто зустрічаємось із цими цікавими речовинами, тому повинні уміти поводитись з ними.

ІІ. Актуалізація знань учнів. Бесіда.

  • Що таке оксиди? Як вони утворюються? Як поділяються?
  • Випишіть формули оксидів: CaO, SO2, Ca(OH)2, H2SO3, Na2O, P2O5, NaOH, H3PO4
  • Однією лінією підкресліть формули оксидів металів, дайте їм назву.
  • Складіть рівняння хімічних реакцій утворення двох оксидів.
  • Які хімічні властивості має вода? До якого типу належить дана реакція. (під діє електричного струму вода розкладається, продуктами розкладу є прості речовини – водень і кисень).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя, яка супроводжується складанням схеми.

Прості речовини

 

Метали                                                                                Неметали

 

Оксиди металів                       Оксиди                Оксиди неметалів

(основні)                                                                      (кислотні)

 

Основи                                   Гідрати                              Кислоти

  1. Ілюстрація схеми рівняннями хімічних реакцій:

Ca + O2 = CaO                                            S + O2 = SO2

CaO + H2O = Ca(OH)2                                SO2 + H2O = H2SO3

Na + O2 = Na2O                                           P + O2 = P2O5

Na2O + H2O = NaOH                                  P2O5 + H2O = H3PO4

Оксид металу + Вода = Основа             Оксид неметалу + Вода = Кислота

Гідрати – сполуки, що є продуктами взаємодії оксидів з водою (Ca(OH)2, NaOH, H2SO3, H3PO4 ). При взаємодії оксидів металів з водою утворюються основи, а при взаємодії оксидів неметалів – кислоти. Чим подібні і чим відрізняються ці речовини?

Основи – складні речовини, які містять атоми металів, сполучені з однією або кількома гідроксильними групами. (Ca(OH)2, NaOH)

-ОН – гідроксильна група, її валентність дорівнює одиниці.

Як дати назву основі? Ca(OH)2 – кальцій гідроксид, NaOH – натрій гідроксид.

Основи поділяють на розчинні і нерозчинні у воді. Більшість основ не розчиняється у воді, а відповідні оксиди з водою не взаємодіють.

Робота з таблицею розчинності.

Наведіть приклади розчинних і нерозчинних у воді основ. Дайте їм назви.

Розчинні у воді основи називають лугами. До лугів належать: (Ca(OH)2, NaOH, LiOH, Ba(OH)2, KOH)

Демонстрація зразків лугів. Розповідь про фізичні властивості лугів.

Цікаво. При взаємодії кальцій оксиду з водою виділяється настільки багато теплоти, що вода може закипіти. Цю реакцію використовують у так званих хімічних грілках для розігрівання сніданків або напоїв в одноразових пакетах. Такі пакети вже використовують військові, а згодом вони будуть продаватися у звичайних магазинах.

Кислоти – складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену і кислотного залишку. (H2SO3, H3PO4 ).

Фізичні властивості кислот. Кислоти поширені у природі. Саме вони надають кислого смаку деяким овочам і фруктам, слугують рослинам і тваринам захистком від ворогів. Із мурашиною кислотою знайомий кожний, кого жалила кропива або кусали мурашки.

Людина використовує кислоти доволі часто. Вона додає їх у страви (оцтова, лимонна, щавлева кислоти), виготовляє ліки (ацетилсаліцилова), користується засобами видалення іржі, забруднень з поверхонь ванн, раковин.

Сульфатна кислота застосовується в акумуляторах автомобілів.

До складу шлункового соку входить хлоридна кислота. Вона сприяє перетравленню їжі у шлунку людини.

 

Найбільш поширені кислоти:

Формула кислоти

Назва кислоти

Відповідний оксид

H2SO3

Сульфітна

SO2

H2SO4

Сульфатна

SO3

H3PO4

Фосфатна

P2O5

HNO3

Нітратна

N2O5

H2CO3

Карбонатна

CO2

H2SiO3

Силікатна

SiO2

HCLO4

Хлорна

CL2O7

Підкреслити кислотні залишки. Які оксиди відповідають даним кислотам? (валентність елемента неметалу у кислоті і його оксиді однакова).

А як можна відрізнити розчин кислоти від розчину лугу?

Більшість оксидів і відповідних їм гідратів — безбарвні сполуки . Як можна визначити де основа, а де кислота? Розрізнити кислоти й основи без «сторонньої допомоги» неможливо. Для виявлення кислот і основ у розчинах використовують індикатори — складні органічні сполуки, що змінюють своє забарвлення залежно від наявності кислоти або основи в розчині.

Що ж таке індикатори?

Індикатори — речовини, які під дією лугів і кислот змінюють свій колір.

Термін походить від латинського слова indico - вказую, визначаю.

До індикаторів належать лакмус, фенолфталеїн, метиловий оранжевий (метилоранж), а також використовують універсальний індикатор - папірець, просочений сумішшю різних індикаторів.

Частіше за все індикатори використовують у вигляді розчинів — у воді або в спирті. Зручніше використовувати так званий індикаторний папір. Це звичайний папір, просочений розчином індикатору, а потім висушений.

Цікаво. Вперше індикатори виявив в XVII столітті англійський хімік і фізик Роберт Бойль. Щоб зрозуміти, як влаштований світ, Бойль провів тисячі дослідів. Ось один з них. У лабораторії горіли свічки, в ретортах щось кипіло, коли недоречно зайшов садівник. Він приніс кошик з фіалками. Бойль дуже любив квіти, але потрібно було розпочати дослід. Він взяв кілька квіток, понюхав і поклав їх на стіл.

 

Дослід почався, відкрили колбу, з неї повалив їдкий пар. Коли ж дослід скінчився, Бойль випадково глянув на квіти, вони диміли. Щоб врятувати квіти, він опустив їх у склянку з водою. І - що за чудеса - фіалки, їх темно - фіолетові пелюстки, стали червоними. Випадковий дослід? Випадкова знахідка? Роберт Бойль не був би справжнім вченим, якби пройшов повз такий випадок. Вчений велів готувати помічникові розчини, які потім переливали в стакани і в кожен опустили по квітці. У деяких склянках квіти негайно почали червоніти. Нарешті, вчений зрозумів, що колір фіалок залежить від того, який розчин знаходиться в склянці, які речовини містяться в розчині.

Потім Бойль зацікавився, що покажуть не фіалки, а інші рослини. Експерименти слідували один за іншим. Кращі результати дали досліди з лакмусовим лишайником. Тоді Бойль опустив в настій лакмусового лишайника звичайні паперові смужки. Дочекався, коли вони просочаться настоєм, а потім висушив їх. Ці хитрі папірці Роберт Бойль назвав індикаторами, що в перекладі з латинської означає «покажчик», так як вони вказують на середовище розчину. Саме індикатори допомогли вченому відкрити нову кислоту - фосфорну, яку він отримав під час спалювання фосфору і розчинення утвореного білого продукту в воді. В даний час на практиці широко застосовують такі індикатори: лакмус, фенолфталеїн, метиловий оранжевий.

Лабораторний дослід №5. Випробування розчинів кислот та лугів індикаторами. (Підручник «Хімія» П.П.Попель, стор.168)

Тема: "Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами"

Мета: навчитися розпізнавати дослідним шляхом кислоти й основи (луги), розчинні у воді, за допомогою індикаторів

Реактиви та обладнання: штатив із пробірками, розчини основи (NaOH), кислоти (СН3СООН), вода, метилоранж, фенолфталеїн, лакмус.

Правила безпеки:

• при проведенні дослідів використовуйте невеликі кількості реактивів;

• остерігайтеся потрапляння реактивів на одяг, шкіру, в очі.

Хід роботи

1. В три пробірки налийте по 1мл: І - води, ІІ - розчин лугу, ІІІ - розчин кислоти.

До кожної пробірки додайте 1- 2 краплини лакмусу. Як змінюється колір індикатора? Запишіть результат спостереження у зошит.

2. В три пробірки налийте по 1мл: І - води, ІІ - розчин лугу, ІІІ - розчин кислоти.

До кожної пробірки додайте 1- 2 краплини метилоранжу. Як змінюється колір індикатора? Запишіть результат спостереження у зошит.

  1. В три пробірки налийте по 1мл: І - води, ІІ - розчин лугу, ІІІ - розчин кислоти.

До кожної пробірки додайте фенолфталеїновий папірець. Як змінюється колір індикатора? Запишіть результат спостереження у зошит.

4. В три пробірки налийте по 1мл: І - води, ІІ - розчин лугу, ІІІ - розчин кислоти.

До кожної пробірки додайте універсальний індикаторний папірець. Як змінюється колір індикатора? Запишіть результат спостереження у зошит.

Учні під керівництвом вчителя виконують експеримент та працюють над таблицею. В неї заносять результати дослідів:

Рідина

Забарвлення індикатора

Універсальний

Фенолфталеїн

Метилоранж

Лакмус

Вода

Жовтий

Безбарвний

Оранжевий

Фіолетовий

Розчин лугу

Синій

Малиновий

Жовтий

Синій

Розчин кислоти

Червоний

Безбарвний

Рожевий

Червоний

Отже, індикатори – це речовини, які змінюють своє забарвлення у розчинах кислот та лугів.

IV.Закріплення вивченого.

  1. Дайте визначення: гідратам, основам, кислотам, лугам, індикаторам.
  2. Як довести, що розчин аміаку має лужні властивості?
  3. Які властивості, кислотні чи лужні, має продукт взаємодії карбон (IV) оксиду з водою?
  4. Допишіть рівняння реакцій:

ВaO + H2O =                                               SO3 + H2O =

К2O + H2O =                                                СО2 + H2O =

  1. До якого виду гідратів належать продукти реакцій?

V.Рефлексія.

Продовжіть речення: На уроці я...

  • - дізнався...
  • - зрозумів...
  • - навчився...
  • - найбільший мій успіх - це...
  • - найбільші труднощі я відчув...
  • - я не вмів, а тепер умію...
  • - на наступному уроці я хочу...

VІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграфи 28 і 29, виконати вправи 206 та 212.

Ми все зробили дуже гарно.

Робота ця пройшла не марно.

Ви молодці! Бажаю всім

Добробуту у кожний дім.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
21 березня 2018
Переглядів
2163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку