Тема. Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині.
Мета:
Урок хімії 7 клас
Тема: «Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти і основи. Поняття про індикатори»
Мета:
Обладнання: підручник, таблиця розчинності, Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, розчини кислот, лугів, індикатори.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання, налаштування на робочий лад.
Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати |
Девіз уроку:
Мотивація. Вода може реагувати з багатьма речовинами. Сьогодні ми познайомимося із взаємодією води з оксидами металів та неметалів. Ми навчимося складати рівняння реакцій взаємодії води з оксидами. Дізнаємось, які речовини називають основами, кислотами, індикаторами. У повсякденному житті ми доволі часто зустрічаємось із цими цікавими речовинами, тому повинні уміти поводитись з ними.
ІІ. Актуалізація знань учнів. Бесіда.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Прості речовини
Метали Неметали
Оксиди металів Оксиди Оксиди неметалів (основні) (кислотні)
Основи Гідрати Кислоти |
Ca + O2 = CaO S + O2 = SO2
CaO + H2O = Ca(OH)2 SO2 + H2O = H2SO3
Na + O2 = Na2O P + O2 = P2O5
Na2O + H2O = NaOH P2O5 + H2O = H3PO4
Оксид металу + Вода = Основа Оксид неметалу + Вода = Кислота
Гідрати – сполуки, що є продуктами взаємодії оксидів з водою (Ca(OH)2, NaOH, H2SO3, H3PO4 ). При взаємодії оксидів металів з водою утворюються основи, а при взаємодії оксидів неметалів – кислоти. Чим подібні і чим відрізняються ці речовини?
Основи – складні речовини, які містять атоми металів, сполучені з однією або кількома гідроксильними групами. (Ca(OH)2, NaOH)
-ОН – гідроксильна група, її валентність дорівнює одиниці.
Як дати назву основі? Ca(OH)2 – кальцій гідроксид, NaOH – натрій гідроксид.
Основи поділяють на розчинні і нерозчинні у воді. Більшість основ не розчиняється у воді, а відповідні оксиди з водою не взаємодіють.
Робота з таблицею розчинності.
Наведіть приклади розчинних і нерозчинних у воді основ. Дайте їм назви.
Розчинні у воді основи називають лугами. До лугів належать: (Ca(OH)2, NaOH, LiOH, Ba(OH)2, KOH)
Демонстрація зразків лугів. Розповідь про фізичні властивості лугів.
Цікаво. При взаємодії кальцій оксиду з водою виділяється настільки багато теплоти, що вода може закипіти. Цю реакцію використовують у так званих хімічних грілках для розігрівання сніданків або напоїв в одноразових пакетах. Такі пакети вже використовують військові, а згодом вони будуть продаватися у звичайних магазинах.
Кислоти – складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену і кислотного залишку. (H2SO3, H3PO4 ).
Фізичні властивості кислот. Кислоти поширені у природі. Саме вони надають кислого смаку деяким овочам і фруктам, слугують рослинам і тваринам захистком від ворогів. Із мурашиною кислотою знайомий кожний, кого жалила кропива або кусали мурашки.
Людина використовує кислоти доволі часто. Вона додає їх у страви (оцтова, лимонна, щавлева кислоти), виготовляє ліки (ацетилсаліцилова), користується засобами видалення іржі, забруднень з поверхонь ванн, раковин.
Сульфатна кислота застосовується в акумуляторах автомобілів.
До складу шлункового соку входить хлоридна кислота. Вона сприяє перетравленню їжі у шлунку людини.
Найбільш поширені кислоти:
Формула кислоти |
Назва кислоти |
Відповідний оксид |
H2SO3 |
Сульфітна |
SO2 |
H2SO4 |
Сульфатна |
SO3 |
H3PO4 |
Фосфатна |
P2O5 |
HNO3 |
Нітратна |
N2O5 |
H2CO3 |
Карбонатна |
CO2 |
H2SiO3 |
Силікатна |
SiO2 |
HCLO4 |
Хлорна |
CL2O7 |
Підкреслити кислотні залишки. Які оксиди відповідають даним кислотам? (валентність елемента неметалу у кислоті і його оксиді однакова).
А як можна відрізнити розчин кислоти від розчину лугу?
Більшість оксидів і відповідних їм гідратів — безбарвні сполуки . Як можна визначити де основа, а де кислота? Розрізнити кислоти й основи без «сторонньої допомоги» неможливо. Для виявлення кислот і основ у розчинах використовують індикатори — складні органічні сполуки, що змінюють своє забарвлення залежно від наявності кислоти або основи в розчині.
Що ж таке індикатори?
Індикатори — речовини, які під дією лугів і кислот змінюють свій колір.
Термін походить від латинського слова indico - вказую, визначаю.
До індикаторів належать лакмус, фенолфталеїн, метиловий оранжевий (метилоранж), а також використовують універсальний індикатор - папірець, просочений сумішшю різних індикаторів.
Частіше за все індикатори використовують у вигляді розчинів — у воді або в спирті. Зручніше використовувати так званий індикаторний папір. Це звичайний папір, просочений розчином індикатору, а потім висушений.
Цікаво. Вперше індикатори виявив в XVII столітті англійський хімік і фізик Роберт Бойль. Щоб зрозуміти, як влаштований світ, Бойль провів тисячі дослідів. Ось один з них. У лабораторії горіли свічки, в ретортах щось кипіло, коли недоречно зайшов садівник. Він приніс кошик з фіалками. Бойль дуже любив квіти, але потрібно було розпочати дослід. Він взяв кілька квіток, понюхав і поклав їх на стіл.
Дослід почався, відкрили колбу, з неї повалив їдкий пар. Коли ж дослід скінчився, Бойль випадково глянув на квіти, вони диміли. Щоб врятувати квіти, він опустив їх у склянку з водою. І - що за чудеса - фіалки, їх темно - фіолетові пелюстки, стали червоними. Випадковий дослід? Випадкова знахідка? Роберт Бойль не був би справжнім вченим, якби пройшов повз такий випадок. Вчений велів готувати помічникові розчини, які потім переливали в стакани і в кожен опустили по квітці. У деяких склянках квіти негайно почали червоніти. Нарешті, вчений зрозумів, що колір фіалок залежить від того, який розчин знаходиться в склянці, які речовини містяться в розчині.
Потім Бойль зацікавився, що покажуть не фіалки, а інші рослини. Експерименти слідували один за іншим. Кращі результати дали досліди з лакмусовим лишайником. Тоді Бойль опустив в настій лакмусового лишайника звичайні паперові смужки. Дочекався, коли вони просочаться настоєм, а потім висушив їх. Ці хитрі папірці Роберт Бойль назвав індикаторами, що в перекладі з латинської означає «покажчик», так як вони вказують на середовище розчину. Саме індикатори допомогли вченому відкрити нову кислоту - фосфорну, яку він отримав під час спалювання фосфору і розчинення утвореного білого продукту в воді. В даний час на практиці широко застосовують такі індикатори: лакмус, фенолфталеїн, метиловий оранжевий.
Лабораторний дослід №5. Випробування розчинів кислот та лугів індикаторами. (Підручник «Хімія» П.П.Попель, стор.168)
Тема: "Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами"
Мета: навчитися розпізнавати дослідним шляхом кислоти й основи (луги), розчинні у воді, за допомогою індикаторів
Реактиви та обладнання: штатив із пробірками, розчини основи (NaOH), кислоти (СН3СООН), вода, метилоранж, фенолфталеїн, лакмус.
Правила безпеки:
• при проведенні дослідів використовуйте невеликі кількості реактивів;
• остерігайтеся потрапляння реактивів на одяг, шкіру, в очі.
Хід роботи
1. В три пробірки налийте по 1мл: І - води, ІІ - розчин лугу, ІІІ - розчин кислоти.
До кожної пробірки додайте 1- 2 краплини лакмусу. Як змінюється колір індикатора? Запишіть результат спостереження у зошит.
2. В три пробірки налийте по 1мл: І - води, ІІ - розчин лугу, ІІІ - розчин кислоти.
До кожної пробірки додайте 1- 2 краплини метилоранжу. Як змінюється колір індикатора? Запишіть результат спостереження у зошит.
До кожної пробірки додайте фенолфталеїновий папірець. Як змінюється колір індикатора? Запишіть результат спостереження у зошит.
4. В три пробірки налийте по 1мл: І - води, ІІ - розчин лугу, ІІІ - розчин кислоти.
До кожної пробірки додайте універсальний індикаторний папірець. Як змінюється колір індикатора? Запишіть результат спостереження у зошит.
Учні під керівництвом вчителя виконують експеримент та працюють над таблицею. В неї заносять результати дослідів:
Рідина |
Забарвлення індикатора |
|||
Універсальний |
Фенолфталеїн |
Метилоранж |
Лакмус |
|
Вода |
Жовтий |
Безбарвний |
Оранжевий |
Фіолетовий |
Розчин лугу |
Синій |
Малиновий |
Жовтий |
Синій |
Розчин кислоти |
Червоний |
Безбарвний |
Рожевий |
Червоний |
Отже, індикатори – це речовини, які змінюють своє забарвлення у розчинах кислот та лугів.
IV.Закріплення вивченого.
ВaO + H2O = SO3 + H2O =
К2O + H2O = СО2 + H2O =
V.Рефлексія.
Продовжіть речення: На уроці я...
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграфи 28 і 29, виконати вправи 206 та 212.
Ми все зробили дуже гарно.
Робота ця пройшла не марно.
Ви молодці! Бажаю всім
Добробуту у кожний дім.