Конспект уроку "І.Котляревський - зачинатель нової української літератури. Огляд життя і творчості письменника. "Енеїда" - бурлескно-травестійна поема. Історія написання"

Про матеріал
Тема: "І.Котляревський - зачинатель нової української літератури. Огляд життя і творчості письменника. "Енеїда" - бурлескно-травестійна поема. Історія написання". Даний матеріал може зацікавити вчителів української літератури та учнів старших класів.
Перегляд файлу

Тема уроку: «І.Котляревський – зачинатель нової української літератури. Огляд життя і творчості письменника. «Енеїда» – бурлескно-травестійна поема. Зміст поеми, історія написання».                                                                                     

Мета уроку: розвивати в учнів відчуття образного слова, спостережливість, виховувати патріотичні почуття.                                                                                                               

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:  

  •   презентувати основні факти життя та творчості; 
  •   орієнтуватися в подіях життєвого та творчого шляху письменника;
  •   розкрити історію написання поеми;
  •   аналізувати прочитане (текст поеми);
  •   закріпити поняття про бурлескно-травестійну поему;
  •   виразно читати художні твори та розмірковувати над прочитаним, над змістом;
  •   дати характеристику основним героям.                                                                                                                                              

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.                                                                             

Обладнання: портрет І.Котляревського, твори письменника, ілюстрації до поеми.                                                                                                                          

Інтерактивна частина уроку проводиться із застосуванням технологій «Акваріум».                                                   

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організація класу
  2. Оголошення теми та мети уроку
    1.   Слово вчителя.                                                                                                                                

Перенесемось у ті далекі часи, познайомимося з історичними подіями того часу, візьмемо інтервю у писменника, проаналізуємо його поему, визначимо поняття «бурлескна травестія».                                                                                      

  1. Робота над темою уроку
    1.   Ознайомлення з життєвим та творчім шляхом І.Котляревського. Інтерактивна технологія «Акваріум»

Перша група займає місце в центрі «Акваріуму» для ознайомлення з біографією І.Котляревського.                                                                                   

  1. Виступ першої групи

Діалог: 

  •   Розкажіть про себе, Іване Петровичу! Про свою співучу і мужню Полтаву.
  •   Родом я з Полтави. Мати моя була з давнього козацького роду Жуковських. Тато мав дворянське звання, але жили ми небагато. Полтава невелике мужнє «полкове» містечко в тисячу хат.
  •   Хто був вашим першим учителем? Яке було навчання?
  •   Учився я спочатку в дяка. Навчання було важким, бо вчили по-церковнословянськи. Єдина відрада-читання книжок і слухання кобзарів, які йшли битим шляхом.
  •   Які дисципліни вивчали ви в духовній семінарії?
  •   У семінарії грунтовно вивчали латину, німецьку і французьку мови, риторику, богослов’я, античну літературу, арифметику.
  •   Чому ви не закінчили семінарію?
  •   Помер батько, і на мене лягла відповідальнісь про сім’ю.
  •   Чи це правда, що ви працювали домашнім вчителем?
  •   Так два роки навчав дітей золотоносівського поміщика.
  •   На якому музичному інструменті ви граєте?
  •   Я граю на скрипці, яка висіла на стіні в моїй кімнаті.
  •   Чи служили ви в армії, маєте нагороди?
  •   Так. Маю орден Анни та інші нагороди за бойові подвиги.
  •   Хто наштовхнув вас на думку написати «Енеїду»?
  •   Саме наш народ, бо часто спілкувався з людьми, бував на ярмарках, слухав лірників і кобзарів.
    1. Виступ другої групи

Завдання для другої групи: пояснити специфіку жанру «Енеїди», проблематику твору та використану літературу.

Джерела написання «Енеїди»:

1) Різдвяні, великодні вірші мандрівних дяків

2) Творчість Г.С.Сковороди

3) Вірші І.Некрашевича

4) Реальна дійсність того часу та усна народна творчість

5) Жартівливі, ліричні вірші

За жанром «Енеїда» – травестійна бурлескна поема.

Травестія (з франц.) переодягання

І.Котляревський переодягає своїх героївв в український одяг, згадує про українські страви, пісні.

Жанр бурлеску (від італ. бурла-жанр) вимагав, щоб про буденне говорилося піднесено, а героїчний зміст викладався вульгарно.

Основні проблеми:

1) соціальна нерівність;

2) захист рідної землі, громадянського обов’язку; оспівування патріотизму народних мас; піднесення козацької доблесті;

3) виховання дітей;

4) дружба,кохання.

Проблеми: показ сучасної дійсності ХVІІІ ст.; розкрити суті панівних класів, показує паразитизм, хабарництво, пияцтво, зажерливість, соціальну та моральну нікчемність.

  1. Виступ третьої групи

Третя група сідає в «Акваріум»

Завдання: розігрування ситуації «Інтерв’ю з російським письменником Осиповим про спільність та відмінність його поеми з поемою І.Котляревського».

  •   Чи знав І.Котляревський ваші поеми («Енеїда»)?
  •   Котляревський, безумовно, знав і використовував наші травестії, але не наслідував їх, а створив свою оригінальну поему.
  •   Що взяв І.Котляревський для своєї поеми «Енеїда»?
  •   Сюжетну схему (деякі епізоди, деталі).
  •   Ви розкриваєте у своїй поемі могутніх богів (Нептуна), а кого показує І.Котляревський, надавши античному богові риси чиновника-дряпічки?        
  •   Ви перелічуєте у своїй поемі грішників, що мучаться у пеклі, називаєте позашлюбних дітей, чоловіків, які зраджують жінкам. А кого змальовує І.Котляревський?
  •   І.Котляревський змальовує самовбивць, розпусників, панів, чиновників, духовенство.
  •   Де відбувається дія в поемі І.Котляревського?
  •   На Україні , бо поет називає чимало сіл, міст Полтавщини. Яким постає Еней за вашими поемами?
  •   У мене Еней – «щегол», «удалой детина», «кабацький гуляк».                                                   А У.І.Котляревського Еней – «парубок моторний і хлопець хоч куди козак»
  •   Чи використовував багато картин народного побуту?
  1. Підсумок уроку
    1.   Висновки учнів. Доповнення  вчителя.
    2.   Підсумки роботи учнів у групах.
  2. Домашнє завдання. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

Початковій рівень: розкриття образ Енея, виписати цитати до образу.

Середній рівень: розкрити образи троянців, богів, виписати цитати.

Достатній рівень: творча робота «Відображення старої України в поемі І.Котляревського «Енеїда»; написати листа одному з героїв.

Високий рівень: створення колажу, вікторини за текстом; підготувати інсценування одного з уривків вивчених творів.

 

    

docx
Додав(-ла)
Нестер Людмила
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку