Тема : Історичні праці ХІХ -початку ХХ ст. «Історія України-Руси» Михайла Грушевського.
Мета:
навчальна: познайомитися з історичними працями з історії України написаними в19- на початку20 ст.
розвиваюча: формувати вміння визначати значення для людини пам`яті про власне минуле ; розвивати інтерес до минулого України.
виховна: виховувати шанобливе ставлення до книг, історичних джерел.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання: підручник, робочі зошити.
Хід уроку
І. Перевірка раніше набутих знань.
Фронтальне опитування
Що таке козацькі літописи ?
Які козацькі літописи згадуються ?
Яке значення козацьких літописів для вивчення історії України?
Клейноди -це
Історична постать-це
Індивідуальне опитування
Охарактеризувати постать:
-С. Величка;
-Б. Хмельницького;
-І. Мазепи.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
Висловіть судження про значення для людини пам’яті про власне минуле,минуле родини,народу.
ІII . Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.
План
1.Праці з історії України написані в 19 на початку 20 ст.
Найвидатнішим істориком запорозького козацтва вважають Дмитра Яворницького. Він є автором понад 210 праць з історії, зокрема таких: «Історія запорозьких козаків», «Іван Дмитрович Сірко,славний кошовий отаман війська запорозьких козаків», «Джерела для історії запорозьких козаків».
На попередньому уроці ми розглядали картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану» Дмитро Яворницький допомагав художнику порадами, матеріалом з життя козаків. Ілля Рєпін зобразив Дмитра Яворницького на картині в образі писаря.
Найвидатнішим істориком початку 20 ст., батьком історії України, вважають Михайла Грушевського ,який ґрунтовно досліджував та вивчав історію українського народу. Він написав майже 2 тисячі праць з історії України. Найвизначнішою працею є «Історія України-Руси» в 10 томах, «Нарис історії українського народу», «Ілюстрована історія України». Червоною ниткою в його працях проходить ідея самобутності,неповторності й безперервності історії українського народу.
Робота з історичним романом
1.Прочитайте уривки з історичного роману Пантелеймона Куліша «Чорна рада. Хроніка 1663 року» та «Літопису Самовидця».
Які факти з літописного уривка підтверджують, що письменник саме цей літопис використовував як історичне джерело для написання твору? На які деталі перебігу події звертає увагу літописець, чому саме на них? Як ці факти обігрує письменник? Чим фрагмент з історичного джерела відрізняється від уривка з роману? З чим пов’язані ці відмінності?
IV.Узагальнення та систематизація знань
Накресліть лінію часу позначте вказані дати та розв’яжіть хронологічну задачу.
Літописець Нестор - чернець Києво-Печерського монастиря - завершив роботу над славнозвісним літописом «Повість минулих літ» у 1113 р. Полічіть, скільки мине років до створення козацького літопису Самійла Величка.
V. Підведення підсумків. Постановка д/з.
Прочитати п.23 с.162-164. Виконати завдання 1 на с.164.