Конспект уроку «Історія розвитку українського війська»
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з основними етапами розвитку українського війська, ознайомити учнів з основними елементами розвитку українського війська;
виховна: виховати почуття поваги до українського війська, його звичаїв та традицій, гордості за свою Батьківщину та славетну історію; почуття поваги до військовослужбовців ЗСУ, як продовжувачів традицій героїв української історії, бажання продовжувати службу в вищих військових навчальних закладах України.
розвиваюча: розвиток лідерських якостей учнів, вміння працювати в команді, розвиток почуття поваги та гордості до Батьківщини.
Форма проведення уроку: вивчення нового матеріалу з елементами квесту.
Методи проведення: розповідь, демонстрація, квест-гра.
Місце проведення: коридор перед кабінетом «захист Вітчизни», кабінет «Захист Вітчизни».
Клас: 10-Б (ЗОШ №45, м. Краматорськ)
Міжпредметні зв’язки: історія, інформатика.
Обладнання: мультимедійне обладнання, дошка, конверти з завданнями квесту.
Ключові компетенції: розвиток критичного мислення, розвиток активної життєвої позиції, як патріота власної держави, іноватора, який готовий змінити світ.
Наскрізна ідея: виховання патріота України.
План заняття
І Вступна частина
ІІ Основна частина
ІІІ Заключна частина
IV Заключне слово вчителя, виставлення оцінок.
V Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Шикування учнів в коридорі, військове вітання, виконання гімну України. (до 5 хв.)
ІІ. (СЛАЙД 1)
Вступне слово вчителя: Оголошення теми, мети, епіграфу та плану уроку. Невід’ємною частиною історії будь-якої країни є історія розвитку та становлення війська. Увага на екран
(СЛАЙД 2) Перегляд відео
? Як ви думаєте, про що це відео? (очікуємо відповідь правильна)
Дійсно, це світлини, в яких було зображено українських військових різних періодів історії.
(СЛАЙД 3) Для того щоб продовжити наш уроку вам потрібно визначити капітана, назву команди, і найшвидшого серед вас – «листоношу».
(запис назв команд відбувається на дошці)
(СЛАЙД 4) Велике розселення слов’ян на території України відбулося в ІІІ ст. н.е. Наші прапредки – слов’яни увійшли в історію як племена справжніх воїнів. в основі війська був поділ на роди та племена. На чолі цього племінного війська стояв воєвода, а саме військо називалося «вої» (від слова воїни)
(СЛАЙД 5) В результаті довготривалої еволюції на території України формується міцна і сильна середньовічна держава Київська Русь, зі своїм особливим політичним та військовим устроєм. На початковому етапі основу війська складали вікінги (варяги) – вихідці зі скандинавських країн. Їх запрошували київські князі для оборони держави від кочовиків. З часом значна частина вікінгів асимілювалася і продовжила нести військову службу, назавжди змінивши військові традиції русичів.
Вже з ХІ ст. військо князя починає формуватися з місцевого населення.
(СЛАЙД 6) Як ви бачите на схемі, на чолі війська стояв князь, який опирався на постійну військову дружину. Дружина поділялася на старшу (БОЯРИ) та молодшу (особиста охорона князя), з часом почали з’являтися ще загони «воїв» (ополчення).
За кількісним складом «Військова дружина» поділялася на полки (100-200 чол., назва полку походила від назви міста з якого приходив цей полк), полки поділялися на сотні, на чолі яких стояв сотник.
В складі війська була піхота, кіннота та флот (лодії).
(СЛАЙД 7) У русичів озброєння поділялося на захисне та наступальне.
? Як ви думаєте, що можна віднести до захисного та наступального озброєння?
(СЛАЙД 8) Захисна: кольчуга (броня), шолом, щит; наступальна: спис, меч, сокира, лук, стріли.
Отже, підведемо підсумки першого питання: протягом 3 – 14 століть військова справа на теренах України постійно удосконалюється, що призводить до появи на теренах України одного з найкращих військ середньовічної Європи – козацтва.
? Що вам відомо про козаків?
(СЛАЙД 9) Все ви правильно сказали, якщо узагальнити, хто такі козаки, чим вони відомі то можна зазначити наступне:
(СЛАЙД 10) Завдяки високому вишколу та використання передових досягнень у зброярстві козацька піхота досягла найбільш можливої щільності вогню, захищалася армія переважно возами, що не дозволяли противнику неочікувано напасти на козаків за рахунок кінноти.
Кіннота використовувала атаку «лавою», тобто півколом, що дозволяло атакувати противника не тільки в лобову, а й з флангів одночасно.
Давайте переглянемо невелике відео про тактику козаків. За основу взята Хотинська війна 1621 р.
(СЛАЙД 11) Які особливості ведення війни ви побачили на даному відео?
? Якою зброєю переважно користувалися козаки під час ведення війни?
(СЛАЙД 12) А тепер зіграємо у квест-гру «листоноша»
Кожна команда має свій колір, по команді старт «листоноша» бере лише один конверт – доставляє своїй команді і вся команда мусить швидко відповісти на всі запитання. Якщо не знаєте відповідь – його можна пропустити, повідомивши мене викрикнувши «мінус один». Тільки коли повернули закріпили лист з завданнями на ватмані – взяли наступний!!! Та команда, яка завершить всі випробування першою – 2б додатково, 2 – 1,5 б, 3 – 1 бал, 4 – 0,5 балів. час на виконання квесту – до 5 хвилин!
Підведення підсумків квесту – занесення балів до таблиці.
(СЛАЙД 13) ЗС УНР та ЗУНР, періоду ІІ світової війни.
Навесні 1917 р. розпочався новий етап у розвитку українського війська та організації. на уламках Російської імперії виникли нові держави, однією з яких стала УНР, яка зібрала в своїх лавах 60 тис чоловік, а в 1919 – уже 300 тис солдатів.
(СЛАЙД 14) ЗС УНР та ЗУНР складалися з полків, кожен з яких складався з 2-3 куренів (батальйонів), кожен з яких складалися з 4-х рот, кожна з яких в свою чергу поділялися на 4 чоти (взводи), кожна з яких складалася з 4-х роїв (відділень)
До складу УНР входили різні військові підрозділи: піхота, кавалерія, артилерія (гармати). бронепоїзди, броньовані автомобілі, флот та авіація.
29 січня відзначається століття бою під Крутами, А зараз ми переглянемо фрагмент з фільму «Крути», дивимося дуже уважно, будуть запитання.
(СЛАЙД 15) Перегляд фільму.
? Чим були озброєні солдати?
? Вони самостійно йшли на захист молодої держави, чи їх примушували?
(СЛАЙД 16) В період ІІ світової війни українці приймали участь в війні в складі різних військових формувань та різних держав. Найбільше українців було в складі Радянської армії – близько 7 млн., тобто кожен 4 був українцем. Значна частина боролася з окупантами в складі партизанських загонів. Дуже багато українців було нагороджено найвищими державами нагородами Радянського Союзу. Українці воювали в усіх родах та видах військ.
(СЛАЙД 17) На території Західної України, а потім і на значній частині України чинили опір і німцям і радянським військам бл. 400 тис. чоловік, які воювали в складі Української повстанської армії (УПА). Останній бій УПА з радянськими військами відбувся в 1954 р., однак за деякими свідченнями – в 1958 р. на Сумщині.
Українська повстанська армія складалася з 4-х тактичних груп (Пн, Пд, Сх, Зх), які в свою чергу розділялися на військові округи, а ті в свою чергу – на найменші одиниці армії УПА – курені (сотні).
Отже, як ви помітили, протягом ХХ ст. українці знаходилися в пошуку себе, і змушені були протягом століття розвиватися в політичному та військовому руслі сусідніх держав, тому мови про створення власних ЗС не могло і бути.
(СЛАЙД 18) ЗСУ на сучасному етапі.
Отримавши незалежність в 1991 р. Україна опинилася в ситуації, коли потрібно було самостійно розвивати ЗС. Довгий час в військовій сфері України спостерігався застій, однак з 2014 р. – в зв’язку з анексією Криму та початком бойових дій на Сході швидкість розвитку ЗСУ значно пришвидшилася.
(СЛАЙД 19) Дослідники історії українського війська відзначають період 1991 – 2014 рр., як період безглуздого скорочення ЗС до мінімуму. масового знищення військової техніки та вогнепальної зброї, масового продажу всього «зайвого».
(СЛАЙД 20) З 2014 р. почалися значні вливання коштів в ЗСУ, що стало основою для їх відновлення та розвитку. Навесні 2016 р. відновлено призив на строкову службу, відбувається постійний ріст фінансування ЗСУ – що складає на рівні 5-7 % від ВВП України, що є однією з основних умов вступу до НАТО.
(СЛАЙД 21) А тепер давайте спробуємо скласти чотирьох вірш про ЗСУ, якщо не можете придумати – то про Україну, і запишіть його на ватман.
(СЛАЙД 22) Нам потрапив до рук ось такий мішечок, а що в ньому, нам допоможуть дізнатися капітани
(виходять по черзі і дістають запитання на які потрібно відповісти)
Отже підводячи підсумки нашого уроку, період становлення українського війська був дуже довгим і складним. Військо розвивалося і нарощувало міць лише в періоди, коли державі загрожував зовнішній ворог. Це ми можемо побачити на прикладі сучасної України.
(СЛАЙД 23) Ми змогли виконати всі завдання на високому рівні. Під час них ми розвивали наскрізьні вміння НУШ: використовували рідну та державну мову, використовували мультимедійне обладнання, що є однією з основ мультимедійної грамотності.
(СЛАЙД 24) За сьогоднішній урок кожен з вас отримає високі оцінки, однак хотілося окремо відзначити капітанів, листонош та наступних учнів: ___________________________________ , які забезпечили високий результат своєї команди. Капітани та листоноші отримають – 12 балів, кращі учні – 11 б. , а всі інші 10 балів за урок.
Відкриваємо щоденники та записуємо домашнє завдання. Підручник.
А також, за допомогою мобільного телефону відскануйте QR-code, який є прямим посиланням на мій особистий сайт, на якому буде розміщено сьогоднішня презентація, яку необхідно переглянути при підготовці до наступного уроку.
(СЛАЙД 25) А так як у нас будується нова армія, то я пропоную завершити наш урок під Марш нової української армії.