Тема 4.2. Стрілецька зброя, поводження з нею, догляд і зберігання Урок 2. Автомат Калашникова. Загальні відомості. Призначення, бойові властивості автомата. Поняття про будову автомата та його автоматичну дію. Розбирання і складання автомата. Порядок неповного розбирання і складання автомата. Призначення, будова частин і механізмів автомата, приладдя і патронів.
І. Вступна частина Прийом рапорту від в. о. ЗКВ, привітання. Перевірка наявності особового складу. Оголошення теми та завдань уроку. Стройове тренування. Шикування в одну і дві шеренги. Тренування у виконанні команд: «Вийти зі строю» і «Стати до строю». Показ і виконання за розділами «Підхідно начальника і відхід від нього» (1) Надання команди: «Рядовий... До мене!» 2) Відповідь: «Слухаюсь». 3) Підхід на 2-3 кроки. 4) Доповідь: «Товаришу сержанте, рядовий... за вашим наказом поибув». 5) Виконання команди «Вільні» або «Стати до строю», відповідь «Слухаюсь» і повернення на своє місце.) Тренування у виконанні цього прийому загалом: учні розраховуються на перший — другий, перші номера — начальники, другі — підлеглі (через 2 хв вони змінюються).
Варіант 2 Перелічити періоди пострілу. Розкрити другий період. Що таке мертвий, уражуваний і прикритий простори (схема)? Назвати вихідні дані для стрільби. Задача: фігура піхотинця завширшки перекриває половину товщини мушки автомата. Визначити приціл і точку прицілювання для ведення вогню по ній. Контрольна робота Варіант 1 Перелічити періоди пострілу.Розкрити перший період. Назвати головні складові траєкторії (схема). Дати визначення прямого пострілу. Задача: танк противника завширшки вмістився у мале ділення сітки бінокля. Визначити дальність до цілі.
II. Основна частина Автомат Калашникова калібру 5,45 мм або 7,62 мм є індивідуальною зброєю, що призначена для знищення живої сили й ураження вогневих засобів противника у тактичному бою. Для ураження противника в рукопашному бою до автомата прикріплюється багнет-ніж. З автомата ведеться автоматичний або одиничний вогонь. Автоматичний вогонь є основним: він ведеться короткими (до 5 пострілів) і довгими (до 10 пострілів) чергами або безперервно. Автомат Калашникова є основним видом автоматичної стрілецької зброї. Створив його російський конструктор М. Т. Калашников. На основі цього автомата створені й прийняті на озброєння армії ручний кулемет Калашникова (PKK) та інші зразки стрілецької зброї з ефективними бойовими властивостями.
10,2 16,2 Вага патрона, г 900 715 Початкова швидкість кулі, м/с 1350 1500 Убивча дальність кулі, м 3150 3000 Гранична дальність польоту кулі, м 30 ЗО Місткість магазина, патронів 490 450 Вага багнет-ножа, г 3,6 3,6 Вага із зарядженим магазином, кг 100 100 • чергами 40 40 • одиничними Бойова швидкострільність пострілів/хв: до 600 до 600 Темп стрільби, пострілів/хв 625 525 • по рухомій цілі 440 350 • по нерухомій цілі Дальність прямого пострілу, м: 500 400 Найдієвіший вогонь, м 1000 1000 Прицільна дальність стрільби, м 5,45 7,62 Калібр ствола, мм АК-74 АКМ Характеристики
Автомат складається з таких десяти основних частин і механізмів: Ствол зі ствольною коробкою, прицільним пристроєм, прикладом і пістолетною рукояткою Кришка ствольної коробки Затворна рама з газовим поршнем Затвор Зворотний механізм Газова трубка зі ствольною накладкою Ударно-спусковий механізм Цівка Магазин Компенсатор (в АКМ) або дуловий гальмо-компен- сатор (в АК-74)
3. Порядок неповного розбирання й збирання автомата після розбирання Повне розбирання автомата здійснюється для чищення його при значному забрудненні, після перебування його у воді, піску чи снігу, при переході на інше мастило і для ремонту. Зазвичай повне розбирання відбувається за стаціонарних умов (у майстерні). У всіх інших випадках виконується неповне розбирання (для чищення, змащування, усунення затримок тощо).
III. Заключна частина Спільне з учнями підбиття підсумків уроку відповідно до поставлених завдань. Аргументоване оцінювання відповідей учнів, їхньої активності та дисциплінованості під час уроку. Домашнє завдання. Підручник, конспект. Бути готовими відповісти на запитання: Розкажіть про призначення автомата. Назвіть основні тактико-технічні характеристики автомата. Назвіть основні частини автомата. Опишіть порядок неповного розбирання автомата.