Конспект уроку історія України 7 клас на тему: " Русь-Україна за Ольги та Святослава"

Про матеріал
Конспект уроку створений за підручником "Історія України", авторів Бурлака, Желіба, Щупак....
Перегляд файлу

Конспект уроку з історії України 7 клас (за підручником Щупака)

Русь-Україна за Ольги та Святослава

Мета: визначити хронологічні межі правління Ігоря, Ольги та Святослава; проаналізувати зовнішню та внутрішню політику київських правителів;  з’ясувати внесок у розбудову Київської держави її правителів; удосконалювати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; виховання працелюбності, посидючості, інтересу до історії рідної країни; виховання культури поведінки у класі.

 

Тип уроку – засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, атласи, карта настінна «Русь IX–XI ст.,  ілюстрації з літописів, портрети княгині Ольги, князя Святослава.

Очікувані результати. Учень/учениця:аналізує діяльність княгині Ольги та Святослава; показує на карті територію Київської держави за князювання Ольги та Святослава, напрями походів князя-воїна, визначає місце найважливіших битв;  порівнює князювання Ольги та Святослава, визначаючи результати їхньої зовнішньої та внутрішньої політики; аналізує літописні легенди про помсту Ольги; застосовує та пояснює на прикладах поняття та терміни: держава, економіка, соціальний стан, політика, феодальний устрій;  оцінює діяльність княгині Ольги та князя Святослава, використовуючи джерела інформації,  обґрунтовує власну позицію.

Основні дати та поняття: “реформа”, “урок”, “погости”.

945-964р. -  правління Ольги

964-972р. -  правління Святослава

946 (або 957) р. — відвідання Константинополя руським посольством, очолюваним княгинею Ольгою;

964—966 рр. — похід Святослава проти хозарського каганату;

968, 969—971 р. — Перший та Другий Балканські походи князя Святослава.

 

                                   Хід уроку

 

1. Організаційний момент

   Добрий день, діти! Приготувалися до уроку? Чи у всіх на партах є підручник, зошит, атласи та олівці і  ручки? Всі пам'ятають  який зараз урок? (урок історії). Правильно! Молодці! Тож ми розпочинаємо.

2. Психологічна підготовка учнів до уроку

  Перевіримо ваш настрій за допомогою  вправи “Шкала настрою”, де 1 - настрій поганий, на урок не налаштований/налаштована, 1- настрій гарний, налаштований/налаштована плідно працювати, здобувати нові знання.

3.Актуалізація опорних знань

Фронтальна робота. Перші Руські князі.

Діти, давайте пригадаємо що ми вивчали раніше:

  •          Коли, на думку вчених, постало Київське князівство Аскольда? (у середині 9 ст.)
  •          Від якого року Київське князівство було визнане як держава? (860 р.)
  •          Хто, за свідченням літописця, убив Аскольда та Діра? (князь Олег)
  •          Із якого роду походив князь Олег? (Рюриковичів)
  •          У якому році Олег посів київський престол? (882 р.)
  •          Коли відбувся похід Олега на Візантію? (907 р.)

    Чудово! Наступне завдання онлайн вправ “Перші князі Русі-України” ( с. 34).

4.Повідомлення теми й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

    Сьогодні ми поговоримо про Руську державу за часів правління однієї з наймудріших правительок, що зветься і “мудрою” і “святою”, але розпочала вона його із знищення цілого міста, її ім'я Ольга та вивчимо не менш відомого “хороброго”,  “великого” її сина  Святослава. Навчимося складати історичний портрет одного із Київських князів.

5. Вивчення нового матеріалу.

План

1. Княгиня Ольга, її реформи.

2. Князь Святослав.

                                   1. Княгиня Ольга, її реформи.

    Розгляньте скульптуру княгині Ольги (с.36), скажіть, які риси характеру намагався передати скульптор?

        Княгиня Ольга та її діяльність (945 – 957 рр.)

   Саме її всім відомий Нестор-літописець порівнював з яскравою зорею, що передує сходу Сонця. Саме її православна церква канонізувала як Рівноапостольну, прилучивши до лику святих. Саме цій, уславленій в піснях жінці, вдалось навести спокій в країні після стількох війн і зміцнити її міжнародне становище; «мудрішою за всіх людей», характеризував як вродливу, розумну, енергійну жінку й одночасно далекоглядну, холоднокровну та досить жорстоку правительку. Вважають, що вона була не лише дружиною князя, а і його мудрою помічницею у справах, за відсутності Ігоря брала на себе всі тур­ боти з управління державою. Посівши київський престол, багато зробила для зміцнення своєї держави.

Пригадайте смерть князя Ігоря. Що, на вашу думку, мала зробити княгиня Ольга після смерті чоловіка?

  Ставши повновладною правителькою Київської держави, Ольга суворо помстилась древлянам на смерть свого чоловіка. Вона наказала розправитись з послами деревлян, які прибули до Києва, спалити Іскоростень і знищити частину жителів. Але цим Ольга ще не змогла запобігти повторності збору данини в країні. Цього можна було досягти іншим шляхом. Щоб запобігти новим заворушенням, вона змушена була провести реформи, в результаті яких було введено фіксовані норми повинностей (розмірів данини), порядок і місце її збирання.

    За Ольги виріс міжнародний престиж Русі. У 957 р. Ольга здійснила дипломатичну подорож до Константинополя й уклала новий договір з Візантією. Прийом Ольги візантійським імператором Костянтином Багрянородним і почесті руській княгині засвідчували зростаючу роль Києва. Київська Русь підтримувала дипломатичні зв’язки з іншою великою державою середньовічного світу – Німецьким королівством.

           Робота в парах

Опрацюйте матеріал підручника (с.35-36), продовжіть укладання таблиці “Політика перших руських князів”

 

          Робота з поняттями

    Випишіть визначення поняття “реформа”, “погости” та “уроки”. Повторіть їх скільки разів, скільки необхідно,  щоб відтворити їх по пам'яті.

         Фізкультхвилинка

                              2.Князь Святослав

     Грецький учений Лев Диякон залишив нам такий портрет князя Святослава: «Він був середній на зріст і досить стрункий, широкогрудий, із пласким носом, блакитними очима й довгими кострубатими вусами. Волосся на його голові було вистрижене, за винятком одного пасма (ознака знатного роду); в одному вусі носив золоту сергу, прикрашену рубіном і двома перлинами. Князь зазвичай був похмурим і суворим на вигляд. Білий одяг його був як у інших русів і відрізнявся лише чистотою».

     Видатний український історик М. Грушевський про нього писав: «Сміливий і чесний лицар-войовник, що у всім поступає відкрито й сміливо, не шукає здобичі, ні багатства, цінить тільки славу воєнну й для неї одної живе. Це герой княжої дружини, її найвищий ідеал».

«Коли князь виріс і став чоловіком, – говорить літопис, – він почав збирати багато хоробрих вояків, бо і сам був хоробрий і легкий, ходив як пардус і багато воював. Не возив з собою возів, ні казана; не варив м'яса, а тільки порізавши тоненько чи конину, чи звірину, чи воловину, пік на вугіллях і так їв; не мав ні шатра, а пітник слав і сідло у головах, – такі ж були і вояки його. А як ішов у котрий край, сповіщав наперед: «Іду на ви!».

Робота із зображенням

     Розгляньте, мозаїку із зображенням князя Святослава та спробуйте самостійно створити короткий опис його зовнішності та рис характеру.

    Цей князь воював протягом усього правління, блискуче проводив тактичні операції й розробляв тривалі військові кампанії, прагнучи силою зброї утвердити Київську державу на світовій арені, забезпечити їй вільну торгівлю із країнами Сходу, Болгарією, Візантією, ліквідувати зовнішню небезпеку на кордонах держави з боку хозарів, печенігів, болгар.

    Власне, через свої військові походи, в одному з яких князь загинув, Святослав у «Повісті минулих літ» був охарактеризований так: «Чужого шукаючи, своє втратив».

       Робота з картою

Розгляньте карту  атласа “Русь ІХ-ХІ ст.”

Покажіть території завойовані князем;

Покажіть місце загибелі князя.

     

 Робота з підручником (самостійно).  Заповнення таблиці.

    Перегляньте інформацію про князя (с.37-38), та доповніть таблицю.

 

6. Узагальнення та систематизація знань

Уявіть, що Ольга та Святослав живуть зараз. Створіть їм сторінку у соціальній мережі. Напишіть допис від їх імені.

 

7. Рефлексія. Оцінювання.

Вправа “Шкала настрою”

Самооцінювання вправа 1 (40).

 

8. Домашнє завдання

  1. Опрацюйте матеріал підручника параграф 5, будьте готові до історичного диктанту.
  2. Напишіть сенкани “Ольга Мудра”, “Святослав Хоробрий”.

 

docx
Додано
26 жовтня
Переглядів
663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку