Конспект уроку історія України 7 клас на тему: "Утворення держави Русі-України. Кий, Аскольд"

Про матеріал
Урок розроблено на основі модельної програми «Історія: Україна і світ. 7–9 класи (інтегрований курс)» (варіант 2) для закладів загальної середньої освіти (автори: Власова Н.С., Желіба О.В., Кронгауз В.О., Секиринський Д.О., Щупак І. Я.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023 No 883) та підручником Історія України автори Бурлака, Желіба...
Перегляд файлу

                         Утворення Русі-України. Кий, Аскольд

 

Мета: прослідкувати процес утворення східнослов'янської держави з центром у  Києві та визначати походження назви «Русь»; характеризувати правління перших князів, аналізувати їхню діяльність, визначати внесок кожного в становлення Київської держави; розвивати в учнів уміння аналізувати, виховувати в учнів почуття патріотизму та любові до історії минулого своєї країни.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

  •          Встановлювати хронологічну послідовність подій;
  •          Розповідати на основі літописних джерел про виникнення Києва; 
  •          Називати роки правління перших князів, версії походження назви «Русь»;
  •          Визначати сутність та наслідки внутрішньої і зовнішньої політики перших князів;
  •          Пояснювати і застосовувати поняття «князь», «дружина», «літопис», «Русь»;
  •          Висловлювати власне ставлення щодо діяльності князів;

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Основні поняття: «держава», «князь», «Русь», «династія» «східнослов’янські племенні союзи». 

Основні дати: кінець V - 30-ті роки VIст. - час правління Кия; 860-882рр. - час правління князя Аскольда; 860, 863, 866, 874 - походи Аскольда на Візантію; 860р. - прийняття Аскольдом християнства; 882р.- вбивство Олегом Аскольда і захоплення влади в Києві.

 

Обладнання:  підручники, зошити, ілюстративний  матеріал, історична  карта, атласи, контурні  карти, картки, роздатковий матеріал.

 

«Рушив Аскольд і Дір на Греків, і прийшов туди... Цесарград двомастами кораблів оточили. ...знялася буря з вітром і кораблі русів розметало і побило...»

“Повість минулих літ”

епіграф до уроку

                                                  Хід  уроку:

І. Організаційний момент

 

   Добрий день, любі учні! Рада вітати вас на нашому уроці історії. Який у вас настрій на початку уроку?

 

Сподіваюсь, після уроку ваш настрій та самопочуття залишиться незмінне, а якщо зміниться, то тільки в кращу сторону. Тож розпочинаємо!

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

    На попередніх уроках ми з вами досліджували походження, побут та вірування наших далеких предків – слов’ян. Давайте з вами зараз пригадаємо те, що ми вивчили.

Розглянемо хмаринку слів  Назвіть слово та введіть його в речення, що пояснює зміст цього слова.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     Розвиток цивілізації у східних слов’ян зумовив переростання союзів їхніх племен у державні об’єднання. Державу, яка виникла на території сучасної України, у писемних джерелах називають Русь або Руська земля. Тому її народ називали руським. Назва Руська земля в «Повісті минулих літ» уперше згадана в тексті про події 852року.

 

    Скориставшись настінною мапою, «здійсніть подорож» територіями сусідів східних слов’ян.

Проблемне питання: «Який зв'язок може існувати між скандинавськими та східнослов’янськими землями?».

 

Запишіть число, класна робота та тема уроку “Утворення Русі-України. Кий, Аскольд” до зошита.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Утворення Русі-України

 

    Розвиток виробництва у східних слов’ян зумовив зростання продуктивності праці, вдосконалення землеробських знарядь. Зникла потреба спільно обробляти землі. Земля і все вирощене на ній переходило у власність окремих родин. Сім’ї, що жили на одній території, об’єднувалися в сусідську територіальну громаду. Поміж членів громади посилювалося майнове розшарування. Родоплемінна знать, старійшини, воєначальники зосереджували у своїх руках багатства, перш за все - ділянки орної землі, на яких застосовувалася праця рабів або збіднілих членів громади. Поступово племінна верхівка перетворювалася на землевласників, а вільні общинники поповнювали категорії залежного населення. 

   З розкладом родоплемінного ладу замість племінних союзів поступово утворювалися нові територіальні об’єднання - князівства, на чолі яких стояли князі. Центрами їх стали «городи»: у полян - Київ, у ільменських словенів - Новгород, у сіверян - Чернігів тощо. Щоб утримати владу, захистити свої землі та завоювати нові території, князі формували військові загони - дружини. 

    Процес об’єднання слов’янських князівств у єдину державу прискорювало ускладнення зовнішньополітичної ситуації, зумовлене Великим переселенням народів. Через південні східнослов’янські землі йшли на Дунай болгари та угри, хвилями накочувалися кочовики, великого лиха завдали авари, хозари, з півночі слов’янам загрожували нормани. 

    Для боротьби із навалою зовнішніх ворогів окремі князівства об’єднувалися. Уже у VIII-ІХ ст. виникають три великі східнослов’янські державні утворення, які арабські автори називали: Куявія (земля полян з Києвом), Славія (Новгородська земля), Артанія (Причорноморська Русь). 

 

  Діти, давайте  назвемо передумови виникнення держави Русі-України розглянувши схему (с.22) підручника та виділимо головну із них.

 

 

  1. Походження назви “Русь”

 

    Вперше назва “Русь” зустрічається у хроніці франків ІХ століття, під роком 839. Єдиної думки щодо походження цієї назви не існує.

Розгляньте схему в підручнику та спробуйте пояснити кожну з них. Оберіть одну гіпотезу та запишіть собі в зошит.

 

 3. Князь Кий.

  Попрацюйте із світлиною в підручнику на с. 14 та відео https://www.youtube.com/watch?v=33-1G2kU5ds дайте відповіді на запитання.

Хто є засновником Києва ?

Чи можна встановити вік міста?

Обговорення використовуючи вправу «Коло думок» і заповнити таблицю «Перші київські князі».  

                                                Перші київські князі

Князь

Роки правління

Внутрішня і зовнішня політика

 

 

 

 

4. Аскольд та Дір

Аскольд (Аскольд) і Дір (хоч і є згадка про нього в літописах, але його постать залишається напівлегендарною) - київські князі ІІ пол. ІХ ст. За деякими даними, нащадки Кия, за іншими - дружинники Рюрика. 

«Було у Рюрика два мужа, обидва не з племені його, але боярини, Аскольд і Дір. І відпросилися вони у Царгород із родом своїм. І пішли вони по Дніпру, і, коли пропливали мимо, побачили на горі невелике місто. І спитали: 

- Чиє це місто? 

Їм відповіли: 

- Було три брати - Кий, Щек і Хорив, які заснували це місце. 

...і померли, а ми живемо тут, рід їхній, і платимо данину хозарам». 

Аскольд і Дір залишилися в цьому місті, і зібрали у себе багато варягів, і стали володіти полянською землею. Рюрик же князював у Новгороді». 

Нестор «Повість минулих літ» 
Попрацюйте в парах. Опрацюйте с. 25 та доповніть таблицю новими князями.

 

  1. Узагальнення та систематизація знань

 

Виконати онлайн вправу “Русь за перших нязів”

https://wordwall.net/play/24007/632/7300

 

  1. Підбиття підсумків уроку.

Повернення до проблемного питання та його обговорення.

 

 

      VII.  Рефлексія

Використовуючи прийом «Уявний мікрофон» закінчити речення.

«Мені було цікаво на уроці, тому що…»

«Мені було не цікаво на уроці, тому що…»

«На уроці я дізнався(лася)  про…»

«На уроці я удосконалив(ла) вміння …»

 

Який тепер у вас настрій?

 

VIII. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

IX. Домашнє завдання

 1.Вивчити відповідний матеріал §3.

2. Написати розповідь від імені візантійця про навалу Аскольда на Константинополь.

 

 

docx
Додано
17 жовтня
Переглядів
16
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку