Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу на тему "Характеристика образів гостей фабрики містера Вонкі. Доброта і щирість Чарлі Бакета"

Про матеріал

Це нестандартний урок-суд над вадами характеру персонажів повісті Роальда Дала "Чарлі та Шоколадна фабрика". Учні зрозуміють справжню роль Віллі Вонка у житті кожного учасника екскурсії по його фабриці, навчаться коректно давати поради один одному. Успіх проведення такого уроку - гарантований кожному!!!

Перегляд файлу

Дата:_____________________

Зарубіжна література (5 клас)

Урок № 63

Тема. Характеристика образів гостей фабрики містера Вонкі.  Доброта і щирість головного героя. Характеристика образу Чарлі Бакета. НЛ - 4

Цілі: підсумувати знайомство дітей з твором Роальда Дала шляхом проведення судового засідання, ознайомити учнів з окремими етапами судової процедури, продовжувати вчити їх аналізувати вчинки героїв і давати власні рекомендації щодо виправлення вад характеру, знаходити шляхи виходу зі скрутного становища;

розвивати навички оцінювати  креативність як важливу рису людського характеру, вміння виступати перед аудиторією, володіння акторськими здібностями;

виховувати позитивні риси характеру (повагу до дорослих, доброту, уважність, відповідальність та інші)

Обладнання: епізоди з фільму (випробування дітей на Шоколадній фабриці Віллі Вонка), бланк протоколу судового засідання.

Тип уроку: урок-суд, узагальнення та систематизації ЗУН

Теорія літератури:

Епіграф:«Перша умова виправлення – усвідомлення своєї провини» Сенека

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Відгадайте, про що йде мова?  (ШОКОЛАД!!!)

  1. Цей продукт покращує роботу серцево-судинної системи і сприяє очищенню судин.


2. Здавна цьому продукту приписували не тільки цілющі, але й магічні і навіть містичні властивості. Що вже казати, якщо в перекладі з латинської мови це називаються «їжею богів».


3. Згідно зі статистикою обсяги продажів цього продукту зараз складають близько 100 мільярдів доларів.


4. Якщо це вживати постійно, а потім різко відмовитися від даного задоволення, у людини буде невелика «ломка».


5. Через таку речовину як «теобромін», це є отруйним продуктом для тварин.


6. Сама назва означає «гірка вода». 


7. У раціон солдатів Другої Світової війни обов’язково входив цей продукт. Але його виготовляли таким чином, щоб за смаковими якостями продукт виходив трохи краще, «ніж варена картопля». Це робилося для того, щоб солдати не відразу з’їдали ці корисні ласощі.  


ІІ. Актуалізація опорних ЗУН.

  1. Відгадування персонажів за уривком з твору (по мірі відгадування підготовлені завчасно учні (за ролями Августус Глуп, Верука Солт, Віолетта Борігард, Чарлів Бакет, Майк Тіві) входять до класу).
  •  «Перевіряють , чи не зіпсована в середині. Дивіться далі…Ой лихо, вона таки зіпсований горішок . Куди вони її тягнуть ? – Туди, де викидають зіпсовані горішки. До сміттєпроводу». ( Верука Солт)
  • «Яке ж то було жахливе видовище! Її лице , руки, ноги, шия – власне кажучи , все тіло ,вся шкіра , а заодно й копиця кучерявого волосся стали сліпучо- фіолетово – чорні – як чорничний сік!» (Віолета Борігард)
  • «Ти гарний хлопчик,- сказав містер Вонка,- але говориш забагато. Отож! Коли я вперше побачив, як діє звичайне телебачення, то мені в голову стрельнула чудова ідея…». (Майк Тіві)
  • «Йдучи вранці до школи, він бачив у вітринах крамничок цілі стоси величезних шоколадних плиток. Він зупинявся й дивився на них, притискаючись носом до скла і стікаючи слиною. Щодня він бачив, як інші діти виймали з кишень шоколадні цукерки й пожадливо їх поглинали, і це, звичайно, була для нього велика мука…» (Чарлі Бакет)
  • «Нещасного хлопчиська   затягувало далі й далі – до отвору однієї  з тих велетенських труб, що звисали в річку. Врешті він геть зник з очей, його протягло    під  поверхнею й потужно засмоктало в трубу. Усі на березі річки затамували дух, видивляючись, де він вигулькне.» (Августус Глуп)

 

ІІІ. Оголошення теми та цілей уроку.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

- Дорогі діти, ви майже закінчили 5 клас і безперечно відчули себе на рік дорослішими. Це приємно. Кожен ваш день сповнений нових вражень та знань. Сьогодні ми трішечки більше дізнаємося про судове засідання та спробуємо себе у ролі присяжних.

V. Закріплення ЗУН.

1. Роз’яснення про хід судового засідання (виступ підготовленого учня).

Судове засідання складається з певних частин, в кожній з яких здійснюється особлива сукупність процесуальних дій:

1) підготовчої;

2) розгляду справи по суті;

3) судових дебатів;

4) постанови і оголошення рішення.

2. Хід судового засідання

1. Підготовча частина.

- Шановні присутні у цьому залі! Сьогодні ми зібралися, щоб розглянути справу, що стосується черги нещасних випадків, що сталася з дітьми 11-12 років під час екскурсії по Шоколадній фабриці Віллі Вонки. Звинувачуючі: Віллі Вонка, Августус Глуп, Верука Солт, Віолетта Борігард, Майк Тіві. Свідок: Чарлі Бакет. Позивачами  (тими, хто звернувся до суду зі скаргою) є батьки дітей, що були запрошені на фабрику. У кожного з вас на столі є протокол нашого судового засідання. Прогляньте його, будь ласка.

 

Протокол веде________________________________________________

1. Звинувачений: Агустус Глуп

Підстава:

Порада:

 

2. Звинувачена: Веруна Солт

Підстава:

Порада:

 

3. Звинувачена: Віолетта Борігард

Підстава:

Порада:

 

4. Звинувачений: Майк Тіві

Підстава:

Порада:

 

ЗАГАЛЬНЕ РІШЕННЯ СУДУ:

 

  1.  Розгляду справи по суті.

 

  • Тепер ми будемо ставити запитання нашим обвинувачуваним. Найкраще питання на думку самих обвинувачуваних буде винагороджено окремими балами. Прошу до розгляду. (Першим до зали заходить Августус Глуп) Представтесь, будь ласка.
  • Я – Августус Глуп. Я приїхав із Германія сюди, бо такої фабрики шоколаду у нас немає. Я дуже люблю шоколад і весь час його їм. Він такий солодкий та смачний, що я ніколи від нього не відмовлюся.
  • Дякую. Тепер ми переглянемо епізод відеозапису, де побачимо, що з вами трапилося на фабриці Віллі Вонка. (Перегляд відеозапису в межах 3 хв). Тепер прошу питання до Августуса Глупа із зали для прояснення ситуації:
  1. Ви знаєте, що шоколад у надмірній кількості згубно впливає на організм людини, а на дитячий – тим паче?
  2. Чому Ви ослухались наказу Віллі Вонки не лізти в шоколадну річку?
  3. Як Ви думаєте, чому ВВ не зупинив всмоктувальну трубу, хоч і знав, чим це закінчеться?
  4. Чому така прикра пригода трапилася саме з Вами?

 

  • Наступна  - Верука Солт. Розкажіть кілька слів про себе.
  • Я – Верука Солт, найгарніша та найбагатша дівчинка серед вас, а не мозоль ня п’ятці, як сказав про мене ВВ. У мене вдома є безліч іграшок, екзотичні домашні улюбленці та все, що я забажаю. Правда, тато?
  • Дякую. Тепер ми переглянемо епізод відеозапису, де побачимо, що з вами трапилося на фабриці Віллі Вонка. (Перегляд відеозапису в межах 3 хв). Тепер прошу питання до Веруки Солт із зали для прояснення ситуації:
  1. Вам не жаль свого татуся?
  2. Навіщо Вам була потрібна вчена білка, якщо у Вас і так багато домашніх улюбленців?
  3. Чому Ви ослухались наказу Віллі Вонки не лізти через паркан до білок?
  4. Чому на думку білок Ви – зіпсований горішок?
  5. Чи насправді ВВ було важко подарувати Вам одну зі своїх білок чи це стало справою принципу?
  6. Чому така прикра пригода трапилася саме з Вами?

ОГОЛОШУЄТТЬСЯ НЕВЕЛИКА ПЕРЕРВА У СУДОВОМУ ЗАСІДАННІ (ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА)

Руки в сторони та вгору —

На носочки піднялись.

Підніми голівку вгору —

Й на долоньки подивись.

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо.

Раз — присіли, руки прямо.

Встали — знову все так само.

Повертаємося вправно,

Все виконуємо гарно.

Вліво-вправо повернулись

І сусіду усміхнулись.

  • Наступна  - Віолетта Борігард. Розкажіть кілька слів про себе.
  • Я – Віолета Борігард. Я – чемпіонка світу з жування гумки. Мій рекорд – 2 місяці безперервного жування. Я звикла перемагати будь-якою ціною, не боюся ніяких складнощів, люблю пробувати щось нове.
  • Дякую. Тепер ми переглянемо епізод відеозапису, де побачимо, що з вами трапилося на фабриці Віллі Вонка. (Перегляд відеозапису в межах 3 хв). Тепер прошу питання до Віолетти Борігард із зали для прояснення ситуації:
  1. У Вас не було страху перед випробуванням нового винаходу ВВ? Чому?
  2. Чому ВВ вирішив запропонувати для огляду недосконалий винахід?
  3. Якою була реакція мами Віолетти? Що найбільше її хвилювало в цій ситуації?
  4. Чому така прикра пригода трапилася саме з Вами?

 

  • Наступний  - Майк Тіві. Розкажіть кілька слів про себе.
  • Я – Майк Тіві. Не уявляю своє життя без комп’ютерних ігор та фільмів жахів. Нічим іншим не захоплююсь.
  • Дякую. Тепер ми переглянемо епізод відеозапису, де побачимо, що з вами трапилося на фабриці Віллі Вонка. (Перегляд відеозапису в межах 3 хв). Тепер прошу питання до Майка Тіві із зали для прояснення ситуації:
  1. У Вас не було страху перед випробуванням нового винаходу ВВ? Чому?
  2. Чому ВВ запропонував відправити Вас у цех тягнутеля тягнучок?
  3. Ви задоволені пережитими емоціями?
  4. Ваш звичайний вигляд колись повернеться до Вас?
  5. Чому така прикра пригода трапилася саме з Вами?

 

3. Судові дебати.

  • Ми заслухали історії всіх тих, хто постраждав на екскурсії на фабриці?

Перед тим, як ми заповнимо наші протоколи, дайте відповіді ще на кілька запитань:

  1. Усі ці випробування були випадковими чи зумисне підлаштовані Віллі Вонкою? Чому? Навіщо? (ВВ виступає у ролі справедливого навчителя для кожного з дітей та їхніх батьків. А як кажуть, випадок – це лише псевдонім Бога.)
  2. ВВ знав чим закінчиться кожна з пригод?
  3.  Чи можна було вигадати менші знущання для перевиховання дітей?
  4. Чому це все відбувалося на очах батьків, а вони бездіяли?
  5. Чи випадково Золоті білети трапились саме цим дітям?
  6. Що було справжньою метою екскурсії по Шоколадній фабриці?
  7. ВВ – справді такий дивний чи це вдале прикриття талановитого майстра?
  8. Яка роль Чарлі Бакета у цій зустрічі? Чого з ним нічого диного та небезпечного не сталося?

 

4. Постанова і оголошення рішення (колективне заповнення картки).

Протокол веде____ПІБ учня, клас______

 

1. Звинувачений: Агустус Глуп

Підстава: надмірне вживання шоколаду, азартність, залежність від їжі

Порада: правильне харчування, спорт, прогулянки на свіжому повітрі

2. Звинувачена: Веруна Солт

Підстава: самовпевненість, зневага до дорослих, капризування, надмірна вимогливість

Порада: думати не про статус та гроші, а звертати увагу на тих, хто тебе оточує, мати потреби в міру

 

3. Звинувачена: Віолетта Борігард

Підстава: азартність та необачність

Порада: думати про наслідки

 

4. Звинувачений: Майк Тіві

Підстава: залежність від девайсів, агресивність та жорстокість, телеман

Порада: більше читати книжок, заборонити дивитися фільми жахів

 

ЗАГАЛЬНЕ РІШЕННЯ СУДУ: Перевихованню мають підлягати не лише діти, учасники екскурсії, а їхні дорослі. Бо такими вони стали саме з дозволу своїх батьків. Лише побачивши на власному прикладі перетворень своїх дітей, мами й тата зможуть переглянути засади їхнього виховання. Віллі Вонку визнати геніальним педагогом, що дав по-справжньому Золотий квиток у життя кожному з них.

 

VІ. Підсумок уроку.

  1. Визначення найцікавішого питання від учасників судового засідання.
  2. Робота над епіграфом

-Як ви розумієте слова Сенеки: «Перша умова виправлення – усвідомлення своєї провини»?

  1. Оцінення учнів.

VІІ. Оголошення домашнього завдання.

Підготувати улюблений уривок з повісті для виразного читання у класі.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пасинок Ольга Владиславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
20781
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку