План-конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу
розроблено згідно з оновленою програмою «Зарубіжна література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів» (керівник авторського колективу – О. М. Ніколенко)
За підручником «Зарубіжна література. 9 клас»
авторів В. В. Паращич, Г. Є. Фефілової
Автор: Фефілова Галина Євгенівна, учитель зарубіжної літератури та російської мови, учитель вищої категорії, учитель-методист, керівник міського методичного об’єднаннявчителів зарубіжної літератури м. Куп’янська Харківської області
Урок № 5. «Мандри Гуллівера». Історія написання твору
Мета (формувати компетентності): предметні (навички дослідницько-аналітичної
роботи з текстом та виокремлення головного у тексті; уміння визначати особливості сюжету й композиції роману Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера»;розкривати жанрову своєрідність роману «Мандри Гуллівера», культуру зв’язного усного мовлення; мислення); ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності, критичне мислення та вміння розуміти систему образів для розкриття ідейного задуму твору; комунікативні: толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: розуміння філософсько-етичної проблематики роману; навички роботи з книгою; загальнокультурні: свідоме ставлення до моральності, прагнення до гуманістичних ідеалів, естетичний смак та зацікавленість читанням, світогляд).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.
Основні терміни та поняття: сатира, гумор, іронія, пародія, гротеск, алюзії, ремінісценції.
Обладнання: підручник «Зарубіжна література» (авт. В. В. Паращич, Г. Є Фефілова), інфографіка, текст роману «Мандри Гуллівера», ілюстративний матеріал.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (фронтально): слухання кількох творчих робіт (завдання рубрики «Створіть» – с. 30).
2. «Занурення» в тему уроку: евристична бесіда за запитаннями підручника (с. 30).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Слово вчителя. У 1726 р. в Дубліні Свіфт написав роман, який увічнив його ім’я: «Мандри до різних далеких країн світу Лемюеля Гуллівера, спершу лікаря, а потім капітана кількох кораблів».Це одна з найсумніших книжок в історії європейської літератури, яка написана з почуттям «ненавидячої любові» до людини. Зневага і обурення, що подекуди просто б'ють в очі зі сторінок «Гуллівера», збуджені глибокою образою за людину, якою вона є, при гострій свідомості того, якою вона має й повинна бути. Саме віра в людину, захована під личиною жорстокого скепсису, диктувала авторові нещадні рядки, в яких безоглядному осудові піддавалися соціальні, політичні та інші форми сучасного Свіфтові суспільства.
ІII. Робота над темою уроку
1. Виробляємо літературну та інформаційну компетентності: колективна робота з таблицею «Джонатан Свіфт «Мандри Гуллівера»» (визначення ключових тверджень, їх коментар вчителем).
Завдання. Розгляньте таблицю (підручник, с. 30).Складіть усне повідомлення про історію написання, жанр, тематику, тему та композицію «Мандрів Гуллівера».
Коментар вчителя. Книга «Мандри Лемюеля Гуллівера» складається із чотирьох частин. У першій Лемюель потрапляє до ліліпутів, маленьких чоловічків, які у дванадцять разів менші за звичайних людей. У другій – опиняється у країні велитнів і сам перетворюється на ліліпута. У третій – він мандрівник і подорожує до інших вигаданих країн. У четвертій – потрапляє до країни розумних коней – гуїнгнгмів.
За жанром цей твір – сатиричний роман – казка, написаний у формі розповіді про подорожі.
2. Виробляємо літературну компетентність: колективна робота зі статтею підручника«Історія написання твору» (с. 31 – 32, читання мовчки, коментар вчителя).
3. Усний літературний диктант «Чи уважний ти читач?» (перша частина роману «Мандри Гуллівера» – «Подорож до Ліліпутії»).
Відповіді
4. Бесіда за запитаннями підручника (прийом «Мікрофон») – с. 33.
5. Колективна робота з рубриками підручника «Запам’ятайте», «Усвідомте», «Проаналізуйте» (усно) – с. 33.
IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
1. Підсумкова бесіда
2. Заключне слово вчителя. Чотири частини «Мандрів Гуллівера» – чотири сатиричні модифікації людської нікчемності. В першій і другій частинах – зменшення фізичного зросту людини є сатиричним засобом зменшення й того, що ми називаємо моральною та ідеологічною стороною людського існування; в третій і четвертій частинах – людина поділяється ніби на дві самостійні істоти, смішні й жахливі в своїй однобічності.
V. Домашнє завдання
Виробляємо компетентність «Уміння вчитися впродовж життя»: виконати (усно) завдання рубрики «Створіть» – с. 33.