19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу. Урок № 5. «Мандри Гуллівера». Історія написання твору

Про матеріал
Конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу (УРОК № 5) розроблено з використанням ІНФОГРАФІКИ – інноваційного інструмента сучасної візуалізаціїї. Інфографіку доцільно використовувати: на усіх етапах уроку (при актуалізації опорних знань, вивченні нового матеріалу, узагальненні нової теми, при розв’язанні проблемних питань, як засіб емоційного розвантаження); при проведенні різних типів уроків (інтегрованих уроків, на уроках компаративного дослідження тощо).
Перегляд файлу

План-конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу

розроблено згідно з оновленою програмою «Зарубіжна література. 59 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів» (керівник авторського колективу – О. М. Ніколенко)

 

 

За підручником «Зарубіжна література. 9 клас»

авторів В. В. Паращич, Г. Є. Фефілової

 

Автор: Фефілова Галина Євгенівна, учитель зарубіжної літератури та російської мови, учитель вищої категорії, учитель-методист, керівник міського методичного об’єднаннявчителів зарубіжної літератури м. Куп’янська Харківської області

 

 

Урок № 5. «Мандри Гуллівера». Історія написання твору

 

Мета (формувати компетентності): предметні (навички дослідницько-аналітичної

роботи з текстом та виокремлення головного у тексті; уміння визначати особливості сюжету й композиції роману Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера»;розкривати жанрову своєрідність роману «Мандри Гуллівера», культуру зв’язного усного мовлення; мислення); ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності, критичне мислення та вміння розуміти систему образів для розкриття ідейного задуму твору; комунікативні: толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: розуміння філософсько-етичної проблематики роману; навички роботи з книгою; загальнокультурні: свідоме ставлення до моральності, прагнення до гуманістичних ідеалів, естетичний смак та зацікавленість читанням, світогляд).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.

Основні терміни та поняття: сатира, гумор, іронія, пародія, гротеск, алюзії, ремінісценції.

Обладнання: підручник «Зарубіжна література» (авт. В. В. Паращич, Г. Є Фефілова),  інфографіка, текст роману «Мандри Гуллівера», ілюстративний матеріал.

 

Перебіг уроку

 

І. Актуалізація опорних знань

         1. Перевірка домашнього завдання (фронтально): слухання кількох творчих робіт (завдання рубрики  «Створіть» – с. 30).

 

       2. «Занурення» в тему уроку: евристична бесіда за запитаннями підручника (с. 30).

  • Які наукові, природничі, географічні відкриття збігаються за ча­сом з епохою Просвітництва?
  • Як це позначилося на розвитку літератури, її тематиці, жанрах та героях?

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

       Слово вчителя. У 1726 р. в Дубліні Свіфт написав роман, який увічнив його ім’я: «Мандри до різних далеких країн світу Лемюеля Гуллівера, спершу лікаря, а потім капітана кількох кораблів».Це одна з найсумніших книжок в історії європейської літератури, яка написана з почуттям «ненавидячої любові» до людини. Зневага і обурення, що подекуди просто б'ють в очі зі сторінок «Гуллівера», збуджені глибокою образою за людину, якою вона є, при гострій свідомості того, якою вона має й повинна бути. Саме віра в людину, захована під личиною жорстокого скепсису, диктувала авторові нещадні рядки, в яких безоглядному осудові піддавалися соціальні, політичні та інші форми сучасного Свіфтові суспільства.

 

ІII. Робота над темою уроку

1. Виробляємо літературну та інформаційну компетентності: колективна робота з таблицею «Джонатан Свіфт «Мандри Гуллівера»» (визначення ключових тверджень, їх коментар вчителем).

Завдання. Розгляньте таблицю (підручник, с. 30).Складіть усне повідомлення про історію написання, жанр, тематику, тему та композицію «Мандрів Гуллівера».

Коментар  вчителя. Книга «Мандри Лемюеля Гуллівера» складається із чотирьох частин. У першій Лемюель потрапляє до ліліпутів, маленьких чоловічків, які у дванадцять разів менші за звичайних людей. У другій – опиняється у країні велитнів і сам перетворюється на ліліпута. У третій – він мандрівник і подорожує до інших вигаданих країн. У четвертій – потрапляє до країни розумних коней – гуїнгнгмів.

За жанром цей твір – сатиричний роман – казка, написаний у формі розповіді про подорожі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Виробляємо літературну компетентність: колективна робота зі статтею підручника«Історія написання твору» (с. 31 – 32, читання мовчки, коментар вчителя).

 

3. Усний літературний диктант «Чи уважний ти читач?» (перша частина роману «Мандри Гуллівера» – «Подорож до Ліліпутії»).

  1. Від чийого імені ведеться оповідь у романі?
  2. Яка пригода сталася з героєм?
  3. Як ліліпути зустріли Гуллівера спочатку?
  4. Де поселили Гуллівера? Чому?
  5. Як у Ліліпутії можна було зробити кар’єру?
  6. Якою була система виховання дітей?
  7. Які партії існували у ліліпутів?
  8. Назвіть причину нескінченної ворожнечі між партіями країни.
  9. Чим цікавився Гуллівер, перебуваючи у ліліпутів?
  10. Як ліліпути називали Гуллівера?
  11. Що імператор хотів зробити з Гуллівером?
  12. Чому Гуллівер не захотів остаточно розбити флот Блефуску?

Відповіді

  1. Від імені Гуллівера.
  2. У результаті шторму він потрапив на невідомий острів.
  3. Вони його зв’язали і обстріляли стрілами.
  4. У старовинному храмі, у якому було скоєне вбивство. Подалі від імператора.
  5. Головне – вміння танцювати на канаті та пролазити під палицею.
  6. Їх забирали від батьків і виховували у закритих закладах.
  7. Високих підборів і низьких підборів.
  8. З якого кінця треба розбивати яйце.
  9. Вивчав їх мову, звичаї, побут.
  10. Людина-гора.
  11. Осліпити через хірургічну операцію.
  12. Він не хотів бути знаряддям поневолення у руках ліліпутів.

 

  4.  Бесіда за запитаннями підручника (прийом «Мікрофон») – с. 33.

  • Чому за часів Свіфта була популярною тема морських по­дорожей?
  • Скільки років автор працював над твором? Про що це свідчить?
  • Чому письменник видав книги про Гуллівера анонімно?
  • Переклад «Мандрів Гуллівера» якою мовою був популярним у Західній Європі понад півтораста років?
  • Як оцінив Свіфт своє творіння?
  • Проти чого протестує автор?
  • Як оцінювали твір письменники наступних поколінь?

 

5. Колективна робота з рубриками підручника «Запам’ятайте», «Усвідомте», «Проаналізуйте» (усно) – с. 33.

 

IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

     1. Підсумкова бесіда

  • У який час жив і писав твори Дж. Свіфт? Яким було його ставлення до державного устрою і суспільних порядків в Англії?
  • Визначте жанрову і змістову специфіку роману Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера».
  • Чому автор у своєму творі змалював подорожі Гуллівера до різних країн?
  • З якою метою Свіфт використав прийом розповіді від першої особи – самого Гуллівера – про його перебування в різних країнах?

 

       2. Заключне слово вчителя. Чотири частини «Мандрів Гуллівера» – чотири сатиричні модифікації людської нікчемності. В першій і другій частинах – зменшення фізичного зросту людини є сатиричним засобом зменшення й того, що ми називаємо моральною та ідеологічною стороною людського існування; в третій і четвертій частинах – людина поділяється ніби на дві самостійні істоти, смішні й жахливі в своїй однобічності.

 

V. Домашнє завдання

Виробляємо компетентність «Уміння вчитися впродовж життя»: виконати (усно) завдання рубрики «Створіть» –  с. 33.

  • Складіть уявлення про книгу Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера» у формі усного малювання та визначте, які теми, проблеми актуальні й донині, які питання цікавлять особисто вас.

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
2 серпня
Переглядів
46
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку