Конспект уроку "Квіти в Україні"

Про матеріал

Тема. Квіти в Україні.

Мета. Розширити знання дітей про квіти, їх значення в житті людини. Розвивати мову учнів, її виразність. Виховувати почуття дружби, дбайливе ставлення до природи, любов до неї і бажання охороняти її.

Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            Тягур  Тетяна  Іванівна,

                                                         вчитель початкових класів

                                                    вищої категорії,   вчитель-методист

                                                      Зеленогайської ЗОШ І-ІІ ступенів

                                                         Миколаївської районної ради

                                                              Миколаївської області

 

 

 

 

 

Тема. Квіти в Україні.

 

Мета. Розширити знання дітей про квіти, їх значення в житті людини. Розвивати мову учнів, її виразність. Виховувати почуття дружби, дбайливе ставлення до природи, любов до неї і бажання охороняти її.

 

Обладнання: Квіти: живі, штучні, сухі, на малюнках та ілюстраціях; виставка виробів із зображенням квітів (вишиті серветки, рушники, сорочки, посуд), український віночок; казкові герої Котигорошко, Лісовик, Водяник, Баба Яга, Мудра Сова; картки „Хором” – „Я”; магнітофон, касета із записами українських пісень про квіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організація класу.  Привітання.

 

- Любі діти! У наш клас

завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

                    Учень:  Ми вам раді, люди добрі,

                                 І вітаєм щиро вас,

                                 І запрошуєм ласкаво

                                 На урок в четвертий клас.

- Сядьте зручно. Усміхніться. Заплющіть очі і тихо промовте: Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці.

- Діти, на партах у кожного з вас є по 4 квітки (2-веселі і 2-сумні). „Посадіть”, будь ласка, на галявині ту квіточку, котра покаже, з яким настроєм ви розпочинаєте урок.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

- А над чим ми будемо сьогодні працювати, допоможе зрозуміти маршрутна криптограма.

(Відповідь: казка, загадка, легенда, гра, квіти.)

 

- Отже, ми сьогодні вирушимо в Казку, взявши з собою загадки, ігри, легенди; дізнаємось багато нового про різноманітний та цікавий світ квіткового царства в Україні.

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

- Я розповім вам казку „Котигорошко”, але не ту, що ви вже чули. Це казка нова і лише учні вашого класу будуть знати її. Потім ви зможете розповісти казку вдома батькам або своїм товаришам, братику, сестричці.

- Сядьте всі правильно і приготуйтесь слухати казку.

   В своєму будинку жив собі Котигорошко. Жив він один і тому йому було дуже самотньо. Дуже захотілося Котигорошку мати друзів. От одного разу вийшов він на подвіря і йому здалося, що яскраве сонечко лагідно кличе його. Він не витримав і побіг лісовою стежиною. Раптом йому назустріч виходить Лісовик. Підходить він до Котигорошка і говорить:

- Котигорошко, я заплутаю всі стежки в лісі і ти загинеш.

Котигорошко не злякався і каже:

- Не вбивай мене, я шукаю друга собі, і хотів би з тобою подружитися.

   Лісовик подивився на Котигорошка і каже:

- Добре, буду з тобою дружити, якщо допоможеш мені засадити квітник, як у селян.

   Квітник був неодмінною частиною садиби українського селянина. Він прикрашав причілок хати. Іноді квітники обгороджували невеликим парканом, а то й просто обсаджували низькорослим рядочком квітів. Квітники і зараз прикрашають хати українців у селах та балкони мешканців міст.

 

Мозкова атака.  Асоціативний кущ „Квіти”.

                                                 Квіти

Садові               Польові                   Лісові           Кімнатні

Айстри            волошки              підсніжник      кактус

Фіалка             конюшина          дзвіночки          драцена

Барвінок         льон                     конвалії             бальзамін

Чорнобривці   маки                   проліски            пеларгонія

Хризантеми   незабудки           плющ                хлорофітум

Барвінок

- Послухайте загадку.

                              Цвіте синьо, лист зелений,

                              Квітник прикрашає.

                              Хоч мороз усе побив –

                              Його не займає. (Барвінок)

- Я пропоную на уроці не викрикувати, а відповідати на питання, як справжні учні, за допомогою таких знаків ( „Хором” – „Я”).

 

Учень:   Листочки тугенькі,

              Коротка стеблинка,

              Ледь-ледь голубенький

             Повзучий барвінок.

В цієї квітки пять пелюсток небесно-голубого кольору. В народі говорять: перша пелюстка – то краса, друга – ніжність, третя – незабутність, четверта – злагода, пята – вірність.

 

-Барвінок супроводжує людину від колиски до могили. У відварі з барвінку купали немовлят, щоб росли здоровими і щасливими. Ним заквітчують коси дівчат. Він ріс біля криниці, щоб вода була чиста і цілюща.

   Барвінок ми зустрічаємо на кладовищах, бо він – символ вічної пам’яті.

- А ви знаєте, чому цю квітку так назвали? Ні? Тоді слухайте.

     (Зачитування легенд про барвінок)

 

-Барвінку приписували чудодійну силу. Його вважали талісманом, який оберігає людину від недругів. Барвінок вішали над вхідними дверима дому і ніколи не викидали на смітник, а тільки у воду, щоб він не загинув від спраги.

 

Любисток

Учень:   У любистку мати

              Донечку купала,

              Щоб міцне здоров’я

             На все життя мала.

             Щоб зростала люба

             Донечка вродлива.

             І  була у неї

             Доленька щаслива.

             Як купала, знала

             Матінка: не марно

             Коса, немов з шовку,

             Виростала гарна.

              Оченята – терня,

              Личенько, мов ружа:

              Той любисток – зілля

              Чарівниче дуже.

 

-Любисток, хоч він і житель гір півдня Європи, вже давно здобув права громадянства в Україні і став символом здорової краси. Недаремно частенько можна почути у нас про красиву дівчину: „Вона така гарна, наче в любистку купана. Шкіра біленька, ніжна, коси шовкові”.

 

Учень:  Існує також повіря, що любисток – це зілля, яким можна причаровувати когось. Через те в народі називають його ще „любчик”. Справді, коли розітрете листок цієї рослини, відразу розіллються пряні пахощі. Любистком посипати хату тих, що одружилися, щоб вічно жила з ними любов.

 

 

 

Чорнобривці

  Учень:    Чорнобривці цвітуть

                  Пахнуть гірко й весело.

                  Стежку цвітом у садку,

                  Мов вогнем занесено.

                  Чорнобривці – диво квіти,

                 Навесні посіяні.

                 Ви, немов роки мої,

                 Закохані, змріяні.

 

- Чорнобривці в народі називають по-різному: жовтяки, оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця всіма відтінками лимонних та золотистих, жовтих, оранжевих, червонясто-коричневих барв.

 

 - Найбільш поширена назва – чернобривці. Ця назва пов’язана зі старовинною легендою про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чобітки, що мали яскраво-червоні халяви та чорні голівки - чорнобривці.

 

Учень:   Чорнобривці дуже корисні. З цих квіточок роблять пахучу олію, яка використовується при виготовленні парфумів. Сухі квітки і стебла чорнобривців розвішують у коморах від різних комах і мух. Чорнобривців бояться всі шкідники помідорів, капусти, картоплі і суниць.

 

Учень:   Ми Чорнобривці – сіяла нас мати,

              Щоб радували очі діточкам.

              Щоб рідний край не сміли забувати,

              Спасибі добрим, лагідним рукам.

 

( Слухання пісні „Чорнобривці”)

 

- Молодці, діти, Котигорошко дуже радий, що в нього зявилися такі друзі – школярики, які приходять на допомогу.

   Лісовичок погодився дружити з Котигорошком.

 

- Пішов Котигорошко веселий. І не помітив, як натрапив на лісове озеро. Тут де не візьмись, з’явився Водяник. Подивився на Котигорошка і каже:

- Я тебе втоплю!

    Котигорошко розгубився:

- Я хочу з тобою подружитися.

   Водяник подумав і каже:

- Допоможеш мені відгадати кросворд, буду з тобою дружити.

 

 

 

Кросворд за картками     „Хором” – „Я”

Вписати назви поданих вчителем малюнків квітів.

1. Мак.

2. Фіалка.

3.Троянда

4.Гладіолус.

5.Нарцис.

6.Лілея.

 

м

а

к

 

ф

і

а

л

к

а

 

 

т

р

о

я

н

д

а

г

л

а

д

і

о

л

у

с

 

 

н

а

р

ц

и

с

 

л

і

л

е

я

 

 

- Яке ключове слово ми відгадали? (Матуся).

- Ось скільки квітів ми подарували всім матусям.

- Але Водяник вважає, що завдання було легким і вимагає, щоб Котигорошко розповів йому щось цікаве про улюблені квіти Водяникової мами.

 

Біла лілея

 

Учень:   Білосніжна, чиста, ясна

               Лілія-лілея.

               Відірватися не можу

               Поглядом від неї.

               Таємниця в її цвіті,

               В запаху дурманнім.

               Зачаклує, задивує

               І до себе зманить.

 

- Лілія теж має цікаву історію. За надзвичайну витонченість та небачену красу цвітіння цю квітку вважали символом непорочності і чистоти. Лісовій лілії приписували різні таємничі чаклунські сили.

 

- А ще є водяна лілея. Послухайте про неї легенду.

 

Учень:  Цю квітку називають квіткою русалок. Білосніжна лілея справді нагадує казкових русалок, які водять хороводи на березі річки чи озера. Русалки бояться сонця, зявляються тільки вночі. Удень вони перетворюються на красиву квітку. Дівчаткам подобаються вінки із лілій. От тільки мами їх застерігають, - дивись, щоб русалки тебе не забрали!

 

        (Пісня „Чарівна лілея”)

 

 

 

Волошка

 

Учень:    Волошка із поля,

               Дощами умита,

               Зросла на роздоллі

               В обіймах у жита.

           А може це наш

          Оберіг гордовитий.

          У полі зроста

          Заколисаний житом.

 

- Про волошки існує багато легенд. Одна з них: кохали колись одне одного селянський син Василь і русалка. І все було добре в них. Але не дійшли згоди, де жити. Василь умовляв її залишитися на землі, а русалка кликала його на дно озера. А коли зрозуміла, що не може вмовити, перетворила коханого на скромну квітку, що кольором нагадує голубе плесо води. Волошка – це символ кохання.

Учень: А ще розповідають, що волошки і любисток колись були птахами, що вчили людей любити одне одного та бути щирими у розмовах. А як померли, то проросли двома пахучими рослинами.

- Люди люблять їх не лише за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ними миють волосся, купають у відварі маленьких дітей. А коли наступає велике церковне свято – Великдень – ці рослини освячують у церкві і прикрашають дім любистком, волошками і чорнобривцями.

 

Сон – трава   („Хором” – „Я”)

- А чи чули ви щось про траву, яка любить спати? Що це за трава? (Сон-трава). А як її називають в народі? (Простріл).

 

Мовне-логічне завдання „Слова для мами”.  Мозковий штурм.

(Карточка „Я”)

- За літерами назви квітки підберіть слова, які характеризують вашу матусю.

П- працьовита

Р- розумна

О- оспівана ( у піснях)

С- сумна, співуча

Т- теплолюбива, темпераментна

Р- роботяща

І-  інтересна

Л- ласкава, лагідна, любляча 

 

- Цю квітку так називають за пухнасте, розсічене листя.

    Старенькі бабусі кажуть, що ця квіточка дуже корисна, якщо носити її при собі, бо нечиста сила біжить від тієї людини. Раніше її тримали в домі – на добро.

   А в народі склали ось таку лагідну колискову пісню.

Учень:  Ой ну спати, дитя,

             Поки прийде з поля мати

             Та принесе три квіточки,

             Одна буде сонливая,

             Друга буде дрімливая,

        Третя квітка буде спати,

        Щастя, долю дарувати.

 

- Розчулився Водяник і забажав собі у друзі Котигорошка.

     Котигорошко йде далі, сонечко сяє, пташки співають. Думає Котигорошко:”Як хороше жити, коли маєш таких хороших друзів”.

 - Діти, це він про вас. Молодці, що не залишаєте Котигорошка в біді.

   Доходить наш герой до Галявини загадок. І раптом, ніби з-під землі з’явилася Баба Яга. А Котигорошко зразу їй каже:

  - Давай дружити!

  - Дружити ? Та воно то й можна, якщо ти відгадаєш мої загадки.

    А Котигорошко зразу згадав про вашу допомогу.

               (Відгадування загадок про квіти – „Хором” – „Я” )

 

- А тепер „заплети” мені чудовий український віночок, які плетуть ваші дівчата.

(Вірш „Віночок”.     „Хором” – „Я”)

 

                   Віночок

Не забудь, будь ласка, друже,

У вінку найперша - ... (ружа).

Друга квітка – теж не зайва,

Друга квітка зветься ...(мальва).

Щоб була гармонія –

Третя в нас - ...(півонія).

А барвінка попередник

У вінку,- то наш ...(безсмертник).

Як перлина між перлинок –

Так між квітами ...(барвінок).

Цвіт квітневий, цвіт травневий,

Цвіт весняний, цвіт ...(вишневий).

Як згадав ти цвіт вишневий –

Не забудь і ...(яблуневий).

Цвіт самої України –

Це, звичайно, цвіт...(калини).

Ось, на небо схожа трошки,

До вінка прийшла ...(волошка).

Не останній він за змістом,

Зелененький наш ...(любисток).

Плести я віночок вмію.

Зараз черга ...(деревію).

А чого ж у вінку три жмені?

Ну, звичайно – лише ...(хмелю).

 

- Сподобався віночок Бабусі Ягусі і погодилась вона дружити з Котигорошком за умови, якщо ми завжди будемо бережливо ставитись до квітів:

    Прошу я усіх запамятати:

    Із корінням квіточок не рвати.                         (Грамзапис)

    Стане дуже сумно на світі,

     Якщо згинуть наші квіти.

 

- Діти, то що пообіцяємо Бабі Язі ?

 

Стежинка легенд.

- Пішов Котигорошко далі. Йшов-йшов, милуючись лісовою красою, та ненароком заблукав. Аж тут впізнав Мудру Сову, що відпочивала на дереві, і попросив допомогти йому вибратись із дрімучого лісу.

  - Добре! Будеш йти цією стежиною, прислухаючись до легенд, що розкажуть квіти. Так і вийдеш з лісу.

 

(Учні по черзі зачитують легенди про конвалію, айстру, незабудку, ромашку, євшан, тримаючи в руках малюнок).

 

- Останньою квіточкою, яку зустрів того дня Котигорошко, була сон-трава. Вечоріло і її квіти закривались, ніби засинали. Сонна квіточка розповіла про тлумачення людських снів.

    Бачити в сні квіти в саду передвіщає вам задоволення й придбання, якщо тільки квіти яскраві й свіжі; білі – означають сум.

   Зів’ялі й засохлі обіцяють неприємності.

 

Підсумок  уроку

 

- Що потрібно робити, щоб квіти завжди прикрашали нашу землю?  ( „Я” )

 

- Повернувшись до свого двору, Котигорошко прислухався до тихих розмов квітів. Вони звертаються до всіх нас:

 Ми завжди були б щасливі,

І пахучі, і красиві,

Якби в полі, в лісі, в лузі                                   ( грамзапис)

Бачили ми тільки друзів –

Тих, які б нас не топтали,

Без потреби не зривали.

А на клумбах вдома, в школі

Висівали нас доволі,

Доглядали, поливали...

Ми б вам радість дарували!

 

 

 

- У Котигорошка добрий настрій. Він задоволений, що придбав нових друзів і познайомився з квіточками.

 

-З якими квітками зустрівся Котигорошко?

 

-Які квіточки вплітають в український віночок? ( Ружу, мальву, півонію, безсмертник, барвінок, волошку, любисток, деревій, хміль, калину, вишневий та яблуневий цвіт).

 

-Вірно. Діти, я вам бажаю, щоб ваші знання завжди квітнули і з часом перетворились у квітник знань.

 

-Чи задоволені ви результатами своєї праці? Яку квіточку прикріпите на квіткову галявину, щоб передати ваш настрій? (Учні прикріплюють обрані квіточки).

 

-Щоб дізнатися, чи задоволена я вашими успіхами, прочитайте ребус:

                                                  

 

                                            , ,

                                                  Д Ц І

 

                                                       (Молодці)

 

- Молодці, ви гарно допомогли Котигорошку і Лісовик, Водяник, Баба Яга погодились з ним дружити.

   А Котигорошко зробив висновок, що дуже гарно, коли є вірні друзі, які не залишать тебе в біді, але треба і самому вчитися. І вирішив Котигорошко, що теж піде до школи, щоб багато знати і вміти, так як ви.

doc
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1719
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку