Конспект уроку Ландшафти України

Про матеріал
Конспект уроку для 8 класу з географії на тему Ландшафти України до автора підручника Бойко
Перегляд файлу

ГЕОГРАФІЯ 8 КЛАС

Тип уроку. Комбінований

Методи та прийоми:

1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, розповідь, бліц-опитування, презентація.

2). Репродуктивні: робота з підручником, картами, зошитами, складання пазлів, порівняння, тести.

3). Проблемно-пошукові: дослідження, повідомлення учнів з додаткових джерел, географічний практикум, моделювання.

Наскрізні змістові лінії:

Громадянська відповідальність

Формування діяльного члена громади й суспільства, який:

- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;

- є вільною особистістю;

- визнає загальнолюдські й національні цінності;

- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської

відповідальності у власній поведінці.

Екологічна бе зпека та сталий розвиток

- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної

свідомості.

Обладнання: ландшафтна карта України, атласи, схеми, комп’ютер, мультимедійна презентація, відео фрагмент.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

Привітання. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

  •   Пригадайте, які компоненти природи є складниками природного комплексу.
  •   У якому зв’язку перебувають компоненти в природному комплексі?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми продовжимо розвивати вміння виділяти головне і суттєве в матеріалі, висловлювати свої враження, вдосконалюватимемо навички роботи з картографічним матеріалом та підручником.

Бельгійський вчений Ейвельманс написав: «Ми живемо на нашій планеті серед безлічі знаків питань, які щедро ставить перед нами природа…» тож спробуємо знайти відповіді на деякі з них.

Вчення про природні комплекси дає відповідь на три питання. Що? Де? Чому?

Роботи у нас дуже багато, так не будемо гаяти часу, приступаємо.

 

IV. Оголошення теми і мети уроку

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. Компоненти і чинники формування ландшафту.

Внаслідок тісного поєднання природних компонентів виникають природні комплекси.

Природний комплекс (лат. complexus — «зв’язок») — система окремих природних об’єктів у їхніх природних взаємозв’язках.

Найбільшим природним комплексом Земної кулі є географічна оболонка, що утворилася в результаті взаємодії верхнього шару літосфери, нижнього шару атмосфери, гідросфери і біосфери.

В  межах географічної оболонки розрізняють різні за величиною відносно однорідні частини – природно-територіальні комплекси (ПТК) (а у водних басейнах – природно-аквальні комплекси). ПТК формуються в результаті тривалої взаємодії на певних територіях таких природних компонентів, як геологічна основа і гірські породи, рельєф, клімат, води, ґрунти, мікроорганізми, рослинність і тваринний світ. Для ПТК характерна подібність внутрішньої будови і основними чинниками розвитку ПТК є сонячна радіація, внутрішня енергія Землі й енергія її обертання, а також процеси, що відбуваються в атмосфері, гідросфері та біосфері. Ці енергетичні чинники впливають на розвиток комплексу через основні фізико-географічні процеси – теплообмін, вологообмін, обмін мінеральних та органічних речовин.

2. Будова ландшафту.

Ландшафт (нім. — «вигляд простору», «краєвид», де land — це земля, територія, простір, a schaff — суфікс, що означає взаємодію, взаємний зв’язок, образ якого формується конфігурацією місць, що займають і змінюють належні до нього елементи). Простіше кажучи — будь-який простір з характерним виглядом.

Наука, що їх вивчає, називається ландшафтознавством.

Природні чинники утворення ландшафтів

- Зональні — кліматичні (співвідношення тепла та вологи);

- азональні — тектонічні структури, рельєф, водні об’єкти.

Складовими частинами ландшафту є місцевості, урочища і фації.

Фація – найпростіший ПТК, що утворюється в межах одного елемента рельєфу, наприклад, на дні яру, схилі балки, вершині горба, вздовж русла річки. Фація має найбільш однорідні природні умови. Взаємозв’язана група фацій утворює урочище – ПТК, що формується в межах однієї відносно невеликої форми рельєфу (яру, балки, окремого горба, днища малої річкової долини). Просторове ж поєднання однакових за походженням урочищ, які сформувались на досить великій формі рельєфу, утворює місцевість. Місцевостями, наприклад, можуть бути заплава великої річки, плоске межиріччя, горбисте пасмо чи скелясте високогір’я.

Класифікація ландшафтів. Типові ландшафти за дрібнішими відмінностями фізико-географічних умов поділяються на менші за розмірами.

Класи виділяються за переважною формою рельєфу; підкласи — за висотою; типи і підтипи — за кліматичними компонентами, види та підвиди — за особливостями природних процесів, складом гірських порід.

Географічні ландшафти поділяють на групи за певними ознаками. Зокрема, враховуючи
тектонічну будову і рельєф території, у межах України розрізняють два класи ландшафтів – рівнинних та гірських. Водночас серед рівнинних ландшафтів виокремлюють підкласи низовинних та височинних ландшафтів, а серед гірських– передгірних, низькогірних, середньогірних та міжгірноулоговинних. За спільністю кліматичних умов, ґрунтоворослинного покриву і тваринного світу рівнинні ландшафти об’єднують у типи: мішанолісові, широколистолісові, лісостепові і степові; серед останніх розрізняють підтипи північно­, середньо­ і південностепових ландшафтів.
Ландшафти Карпат і Криму належать до типу гірських лучно-лісових і поділяються на декілька підтипів залежно від висотної поясності. Окремими типами є ландшафти Південного берега Криму, а також річкових заплав, озер, боліт.

Карпати ,Крим. Українські Карпати. Кримські гори. Субальпійські луки. Мішані ліси. Широколистні ліси Луки. Мішані ліси. Широколистні ліси. Посушливий лісостеп

. Основні закономірності поширення рівнинних типів ландшафтів України:

1) мішано-лісові ландшафти переважають на півночі України, у межах піщаної Поліської низовини;

2) широколистяно-лісові — на заході Подільської височини;

3) лісостепові — у центральній частині України;

4) степові — у південній і східній частинах України.

Види ландшафтів формуються відносно однорідним впливом радіа­ційного, циркуляційного й тектонічного чинників, поєднання яких зумовлює відповідний рельєф, склад гірських порід, рівень залягання ґрунтових вод, місцевий клімат, ґрунтово-рослинний покрив. Назва виду ландшафтів складається за принципом:

рельєф + гірські породи + ґрунт + рослинність.

Наприклад, на території Миколаївщини на Кінбурській косі сформувався вид ландшафтів піщано-черепашкові коси, пересипи, острови на породах зі слабо розвинутими дерново-солончакуватими грунтами.

Назва ландшафту є нібито дуже складною, але в ній відображені основні особливості характерних форм рельєфу, типів ґрунтів, рослинних угруповань, впливу діяльності людини.

Чинники ландшафтоутворення:

  • Процеси в зовнішніх оболонках
  • Енергія Сонця
  • Внутрішнє тепло Землі
  • Діяльність людини

 3. Вплив діяльності людини.

Діяльність людини спричиняє зміни ландшафтів та їх компонентів. Це призводить до існування не лише природних, а й антропогенних ландшафтів (мал. 132, 133). У таких ландшафтах майже не змінилися геологічна основа та клімат, проте значних змін зазнали невеликі форми рельєфу, ґрунти, рослинність і тваринний світ.

Давайте з вами розглянемо антропогенні ландшафти.

Антропогенні ландшафти України. Антропогенні ландшафти. УрбанізованіСоціальніРекреаційніМеліоративніГідротехнічніАгрокультурніЛісовіПромислові

Серед антропогенних ландшафтів є сільськогосподарські, лісогосподарські, водогосподарські, промислові, сельбищні (ландшафти поселень), рекреаційні (пов’язані зі сферою відпочинку людей)

Отже, нині у зв’язку зі значною освоєністю території України антропогенні ландшафти значно переважають над природними. Не змінених діяльністю людини природних
ландшафтів майже не залишилося, а мало змінені становлять менш ніж 20 % території країни. На жаль, дуже мала частина території України належить до природоохоронних ландшафтів, де опікуються охороною різних компонентів природи.

VІ. Осмислення нових знань, умінь.

Прийом «Картографічний практикум»

Аналіз карти фізико-географічного районування. Учні працюють із картою «Фізико-географічне районування» (ст. 157, §31).

Завдання. Уважно розгляньте легенду карти та дайте відповіді на запитання.

- Які основні фізико-географічні одиниці притаманні терито­рії України?

- Порівняйте карту «Ландшафти України» (с. 154) з картою «Фізико-географічне районування» (с. 157). Чи простежується широтна зональність у зміні природних зон та ландшафтів на території України?

- Які ландшафти поширені в нашій місцевості?

- Дайте визначення поняття «ландшафт».

- Назвіть чинники утворення ландшафтів.

- Назвіть класи та типи ландшафтів України.

- За картою в атласі назвіть ландшафти на території нашої об­ласті.

- Хто такий К. І. Геренчук і яку роль він відіграв у розвитку географії України в цілому та ландшафтознавства зокрема.

VІІ. Закріплення, систематизація і узагальнення.

За якою ознакою виділяють класи ландшафтів?

(за переважаючим впливом тектонічного чинника, приналежністю до платформи чи областей складчастості, відповідно гір чи рівнин, а також за особливостями циркуляції атмосфери).

  1.                   Які класи ландшафтів виділяють?

( Виділяють два класи – рівнинні й гірські)

У межах України рівнинний східно - європейський клас ландшафтів займає більше 94% її площі, гірський карпатський близько 5%, а гірський кримський – 1%.)

  1.                   Давайте визначимо за якими ознаками виділяють типи й підтипи?

(за змінами показників забезпеченості теплом і вологою (К зволоження).

 

VIІІ. Контрольно-корегувальний етап.

  •                   Обговорення з учнями деталей які не зрозумілі
  •                   Повторення не зрозумілого

ІХ. Підсумки уроку.

- Оголошення висновків уроку.

Х. Інструктаж щодо проведення домашнього завдання.

- Опрацювати параграф 36

 

 

 

docx
Додано
20 вересня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку