Тема: Леся Українка. «Тиша морська».
Мета: навчаюча: продовжити знайомити учнів з поєтичною творчістю Л.Українки, пов’язуючи її з біографією пісьменниці, з’ясувати ідейно-художній зміст твору;
розвиваюча: розвивати навички вдумливого читання поєтичних творів, пам’ять, спостережливість, увагу;
виховна: виховувати мужність, наполеглевість, цілеспрямованість.
Обладнання: портрет Л.Українки, морські пейзажі, краєвиди Криму, мультимедійна дошка.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент (психологічне налаштування учнів на урок).
Вчитель оголошує тему уроку, епиграф:
«Плинь, моя пісне, як хвиля хибкая, -
Вона не питає, куди вона плине;
Линь, моя пісне, як чайка пруткая, -
Вона не боїться, що в морі загине.»
Л.Українка
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Запитання до учнів:
(Діти самостійно визначають мету уроку.)
ІІІ. Актуалізація пізнавальної діяльності учнів.
1. Слово вчителя.
- Як ви знаєте, Леся Українка хворіла, тому лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Таким благодатним краєм є Крим. Саме тут, у Євпаторії, поєтеса проводила багато часу. Вона спостерігала за чарівної природою і викладала свої незабутні враження в поєтичні рідки. Так з’явився цикл віршів «Кримські спогади», які Леся присвятила своєму братові Михайлу.
2. «Мозковий штурм».
Вчитель ставить проблемні питання:
3. Прослуховування аудіозапису вірша Л.Українки «Тиша морська».
4. «Семантична карта» (гронування).
- Які ассоціації у вас викликає слово «море»? (Очікувані відповіді: літо, вода, сонце, хвилі, повітря, шторм, тиша, штиль, відпочинок, радість, оздоровлення, чайки, човен, спокій).
IV. Побудова знань.
1-ша група – визначає тему та їдею твору (тема – опис краси моря в період затишшя, прагнення людини протистояти морським і життєвим бурям; ідея – возвеличення приємного почуття, душевного комфорту, насолоди від гарної погоди на морі).
2-га група – характеризує образ ліричної героїні (лірична героїня в поєзії дуже вразлива, чутлива до краси світу, має поетичну душу. Вона розуміє, що на морі, як і в житті, не завжди буває затишшя. Остання строфа характеризує героїню як рішучу, сміливу, волелюбну людину, котра здатна до боротьби із життевими труднощами і не відступить від своїх життєвих принципів та переконань).
3-тя група – визначає художні засоби твору та їхню роль в тексті (у вірші багато єпітетів, які яскраво характеризують явища та предмети; метафори малюють романтичну картину морського пейзажу; ласкаво-зменшувальні слова надають творові задушевності; привертають увагу повтори та багато кольорова гама; роль – ці художні засоби допомогають поєтесі зсалювит красиву, привабливу картину моря й виразити думки та почуття, які воно в неї викликало).
4-та група – доводить, що цей твір за жанром – ліричний вірш (твір передає почуття 1 переживання автора з приводу прекрасної картини тихого моря, вітрильника, малого човенця, що рухається по золотій сонячній доріжці; твір поділений на чотирирядкові строфи, в ньому наявна рима, є читкий ритм, отже, за наявними ознаками вірш «Тиша морська» - ліричний).
2. «Розсипані слова» (зібрати з букв слова, які для Лесі були дуже важливими):
і д р о г ь т с ь м у ж н і с т ь е д л и в і с т ь с п р а в
(відповідь: гордість, мужність, справедливість).
V. Рефлексія.
1. Запитання до учнів:
VI. Завдання додому.
В.р. – повідомлення «Леся Українка і Сумщина».
Д.р. – скласти розповідь про свї враження від перебування на морі.
С.р. – підібрати вірші інших поєтів про море та зробити ілюстрації.