Конспект уроку " Леся Українка "Тиша морська".

Про матеріал
Конспект уроку для 6 класу з української літератури розроблений в технології розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

 

Тема: Леся Українка. «Тиша морська».

Мета: навчаюча: продовжити знайомити учнів з поєтичною творчістю Л.Українки, пов’язуючи її з біографією пісьменниці, з’ясувати ідейно-художній зміст твору;

розвиваюча: розвивати навички вдумливого читання поєтичних творів, пам’ять, спостережливість, увагу;

виховна: виховувати мужність, наполеглевість, цілеспрямованість.

Обладнання: портрет Л.Українки, морські пейзажі, краєвиди Криму, мультимедійна дошка.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент (психологічне налаштування учнів на урок).

 Вчитель оголошує тему уроку, епиграф:

   «Плинь, моя пісне, як хвиля хибкая, -

   Вона не питає, куди вона плине;

   Линь, моя пісне, як чайка пруткая, -

   Вона не боїться, що в морі загине.»

       Л.Українка

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Запитання до учнів:

  • Чого ви очикуєте від уроку?
  • Чого ви хочете навчитися, дізнатися на уроці?

(Діти самостійно визначають мету уроку.)

 

ІІІ. Актуалізація пізнавальної діяльності учнів.

 

1. Слово вчителя.

- Як ви знаєте, Леся Українка хворіла, тому лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Таким благодатним краєм є Крим. Саме тут, у Євпаторії, поєтеса проводила багато часу. Вона спостерігала за чарівної природою і викладала свої незабутні враження в поєтичні рідки. Так з’явився цикл віршів «Кримські спогади», які Леся присвятила своєму братові Михайлу.

2. «Мозковий штурм».

Вчитель ставить проблемні питання:

  • Чи може тяжко хвора людина радіти життю, бачити красу світу?
  • Чому це питання ми піднімаємо, говорячи про творчість саме Лесі Українки?

3. Прослуховування аудіозапису вірша Л.Українки «Тиша морська».

4. «Семантична карта» (гронування).

- Які ассоціації у вас викликає слово «море»? (Очікувані відповіді: літо, вода, сонце, хвилі, повітря, шторм, тиша, штиль, відпочинок, радість, оздоровлення, чайки, човен, спокій).

IV. Побудова знань.

  1. Робота в групах.

1-ша група – визначає тему та їдею твору (тема – опис краси моря в період затишшя, прагнення людини протистояти морським і життєвим бурям; ідея – возвеличення приємного почуття, душевного комфорту, насолоди від гарної погоди на морі).

2-га група – характеризує образ ліричної героїні (лірична героїня в поєзії дуже вразлива, чутлива до краси світу, має поетичну душу. Вона розуміє, що на морі, як і в житті, не завжди буває затишшя. Остання строфа характеризує героїню як рішучу, сміливу, волелюбну людину, котра здатна до боротьби із життевими труднощами і не відступить від своїх життєвих принципів та переконань).

3-тя група – визначає художні засоби твору та їхню роль в тексті (у вірші багато єпітетів, які яскраво характеризують явища та предмети; метафори малюють романтичну картину морського пейзажу; ласкаво-зменшувальні слова надають творові задушевності; привертають увагу повтори та багато кольорова гама; роль – ці художні засоби допомогають поєтесі зсалювит красиву, привабливу картину моря й виразити думки та почуття, які воно в неї викликало).

4-та група – доводить, що цей твір за жанром – ліричний вірш (твір передає почуття 1 переживання автора з приводу прекрасної картини тихого моря, вітрильника, малого човенця, що рухається по золотій сонячній доріжці; твір поділений на чотирирядкові строфи, в ньому наявна рима, є читкий ритм, отже, за наявними ознаками вірш «Тиша морська» - ліричний).

 2. «Розсипані слова» (зібрати з букв слова, які для Лесі були дуже важливими):

і д р о г ь т с ь м у ж н і с т ь е д л и в і с т ь с п р а в

(відповідь: гордість, мужність, справедливість).

V. Рефлексія.

 1. Запитання до учнів:

  • Чи співзвучний епіграф з основоною думкою нашого уроку?
  • Тепер ми зможемо відповісти на проблемні питання, які були поставлені на початку уроку?
  1. «Незавершені речення» (продовжити незавершені речення):
  • Мене вразило...
  • Я хочу сказати...
  • Мені сподобалося...
  • Треба відзначити...
  1. «Сенкан» (свої враження від поєзії відтворити у сенкані).
    1. Заданий термін – тиша.
    2. Опис іменника двома прикметниками – казкова, душевна.
    3. Дія прикметника, передана трьома дієсловами – зачаровує, надихає, заспокоює.
    4. Словосполучення чи речення – гарний настрій.
    5. Висновок – іменник – спокій, рівновага.

 

VI. Завдання додому.

В.р. – повідомлення «Леся Українка і Сумщина».

Д.р. – скласти розповідь про свї враження від перебування на морі.

С.р. – підібрати вірші інших поєтів про море та зробити ілюстрації.

doc
Додано
29 березня 2023
Переглядів
261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку