Познайомити старшокласників із циклом поезій, дати аналіз різних видів лірики цього періоду ; ознайомити з провідними мотивами поезій заслання; виховувати гідність, любов до України на прикладі нашого Генія; закріпити вивчене про види лірики у літературі.
Особливості циклу поезій Т.Г.Шевченка « В казематі»
Мета: ознайомити старшокласників із циклом поезій та дати їх аналіз; виділити основні мотиви даної лірики; повторити відомості про види лірики; на прикладі життєвої позиції Кобзаря виховувати гідність, любов до України.
Тип уроку: урок-семінар.
ХІД УРОКУ
2.Сьогодні ми розпочинаємо вивчати третій період життя і творчості (1847-1857) Т.Г.Шевченка. Що означала для Тараса воля? Чи розумів поет,що ризикує свободою,пишучи вірші?
3. Учнівські повідомлення.
«Арешт та ув»язнення в казематі».
Кирило- Мефодіївське братство проіснувало 15 місяців. 1847 р. студент Олексій Петров написав донос про існування цієї організації. У березні почалися обшуки й арешти(М.Гулак, М.Костомаров, О.Маркович).
Не знаючи про ці події, Шевченко 5 квітня поспішав із Чернігова до Києва на весілля до М.Костомарова. На переправі через Дніпро його вже чекали жандарми. Поета попереджували, але він знехтував і не викинув у воду рукописну збірку «Три літа». Потім під час слідства саме ці твори стали головним доказом його «злочину проти держави і государя».
Уже наступного дня арештанта під пильною вартою відправили до столиці. У Броварах зустрівся з матір»ю і нареченою Костомарова, що також їхали до Петербурга клопотати за Миколу. 17 квітня поета привезли до Петербурга і ув»язнили в казематі (одиночна камера у фортеці), тій самій , що й колись сидів П.Полуботок.
Під час допитів Шевченко тримався мужньо, рішуче заперечував свою належність до братства, бо знав, що власті не мають жодних доказів про його участь. Але це не було основним, а насправді його вірші.
Але крім допитів, були ще довгі дні і ночі в одиночній камері (майже півтора місяця). Що передумав там поет, ми б ніколи не здогадалися, якби не його вірші. Навіть у казематі не полишав цієї справи, через яку позбувся кар»єри, волі, надії на особисте життя. Йому пощастило роздобути великий аркуш поштового паперу. Склавши вчетверо, написав на ньому 13 віршів і дав згодом назву циклу « В казематі». Це стало прологом до «невольничої поезії».
У них не відчувається ні песимізму, ні каяття, ні розпачу. Цикл складається з 12 віршів, написаних у Петербурзі, 13 вірш- звернення до «братії» -однодумців в Орській фортеці.
Організація пізнавальної діяльності учнів.
Аналіз циклу « В казематі»
Зміст-два рівня сюжетності. Перший-події, пов»язані з арештом, перебування під вартою, спогади, думки. Другий - романтично-філософський пошук сенсу людського буття.
Різні душевні стани, настрої, думки породили широку жанрову палітру циклу- це і послання, і елегія, і балади, і діалог, і пейзаж, і пісня. Основний тон циклу- сумовито-елегійний, який викликає меланхолійну задуму. Поет співчуває товаришам по братству, підтримує і просить про одне:
Свою Україну любіть,
Любіть її…Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Центральним у циклі є вірш «Мені однаково»- виклик Долі і Смерті. Це присяга на вірність Батьківщині. Передбачаючи тяжку кару, поет не думає про свою долю, йому не просто «однаково», але й «однаковісінько». Зате зовсім неоднаково йому
Як Україну злії люде
Присплять,лукаві,і в огні
Її,окраденую,збудять…
Ох, не однаково мені.
-Як ви гадаєте, чому ліричний герой згадує безрадісне дитинство і не сподівається на щось краще попереду?
-Як ви розумієте слова про Україну (з вищезацитованого).
-Взірцем якої лірики є вірш?
- Який основний мотив?
Цей вірш містить глибоку ідею воістину прометеївської самопожертви в ім»я невмирущості укр.народу.
АНАЛІЗ ВІРША «САДОК ВИШНЕВИЙ КОЛО ХАТИ»
Це відверта ідилія. Це та Україна, якої так ніколи й не зустрів автор, але вона ясно бачилася йому тут, у казематі.
-Чи можна його віднести до пейзажної лірики? У чому сила поезії?
- Про що твір?( Людська модель життєустрою, гармонійний взаємозв»язок людини з довкіллям і Богом; у врівноважені двох форм буття- духовної і матеріальної.
Через призму своїх спогадів і переживань, автор спонукає нас до співтворчості-називає лише окремі деталі і дає змогу домислити решту, звертаючись до особистого життєвого досвіду.
Обрано саме тип легкого асоціювання, а саме «кінематографічного» прийому. Поетична розповідь ніби ведеться за кадрами (за рядками), які накладаються один на одний.
-Зачитайте пестливі слова.
- Знайдіть художні засоби в поезії. ( тут відсутні метафори, порівняння, за винятком 3 епітетів: «вишневий», «вечірня», «маленькі». Тут дії і предмети. А ще зорові та слухові образи і багато дієслів. Це надає ліричній розповіді природності, мелодійності.
Контрольно-оцінювальний етап.
Підсумкова бесіда.
1.Які мотиви лірики спостерігаються в циклі « В казематі»?
2. Чи є тут твори інтимного характеру? Як зображує Кобзар жіночу долю?
3.Провідна тема циклу- Доля як жорстокий володар життя. Жіноча доля відома, а в яких віршах є чоловіча доля? ( «За байраком байрак», у присв»яті « М.Костомарову», « В неволі тяжко…» та ін).
4. Чи порушує поет тему солдатчини у поезіях цього періоду? Чому саме через призму жіночих страждань?
5.Чи можна назвати поезію «Косар» зразком філософської лірики? Яку основну проблему піднімає автор у вірші?
6.Дайте аналіз поезії « Чи ми ще зійдемося знову». Як ви розумієте слова «свою Україну любіть…любіть її во время люте…за неї Господа моліть».
7. Чи належить ця поезія до патріотичної лірики? Який вірш з цього циклу за змістом і темою найближчий і чому?
Домашнє завдання.
Прочитати цикл «В казематі». Вивчити поезію « Мені однаково» напам»ять.
-