Конспект уроку Ліна Костенко "Кольорові миші"

Про матеріал
Розробка уроку Ліна Костенко "Кольорові миші". На уроці використано різні форми та методи роботи: брейнстормінг, клоуз-тест, "Візьми інтерв'ю", "Ваша версія". Учні вчаться працювати в групах: «Лексикографи», «Дослідники», «Психологи», «Художники». Учні вчаться спілкуватися, домовлятися, доводити правильність своїх думок.
Перегляд файлу

Тема. Ліна Костенко «Кольорові миші». Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту. Умовна, вигадана ситуація. Образ дівчинки Анни.

Мета:

з′ясувати суть поезії «Кольорові миші» - зіткнення неповторності та стандарту - відповідно до змістових ліній (НЛ – 1,2,3);            

удосконалювати навички аналізу поетичного твору;                                                                                  розкрити алегоричність образу кольорових мишей;  охарактеризувати образ Анни;                                                                                                                               розвивати творчу уяву та образне мислення;                                                                                  виховувати повагу до людської особистості; позитивне мислення, естетичні смаки; прагнення зберегти риси неповторної індивідуальності.

Цілі:

  • Учні знатимуть: короткі відомості про письменницю, зміст вірша «Кольорові миші», художні засоби, використані в поезії; особливості виразного читання вірша.
  • Учні вмітимуть: виразно, вдумливо читати й коментувати поезію, пояснювати умовність ситуації, розрізняти реальне й фантастичне; розкривати алегорію образу кольорових мишей; характеризувати Анну, причину її відокремленості від загалу; висловлювати власні роздуми, що виникли під час прочитання поезії.

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до творів, іграшкові миші(кольорові та сірі).

Методи, прийоми, форми роботи: клоуз-тест, брейнстормінг, «Ваша версія», робота в групах, . «Візьми інтерв′ю»,  «Незакінчене речення».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.1. Психологічна настанова.

Добрий день! Рада вас бачити. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

Завдання наші такі:

  • Не просто слухати, а чути.
  • Не просто дивитися, а бачити.
  • Не просто відповідати, а міркувати.
  • Дружно і плідно працювати.

  ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

  1. Клоуз-тест.
  • Ліна Костенко народилася… (19.03.1930 р.).
  • У шестирічному віці Ліна Костенко оселяється в…(місті Києві).
  • Через неординарний хист батько письменниці був…(репресованим).
  • Ще школяркою Ліна Костенко відвідувала …(літературну студію).
  • Ліна Василівна отримала вищу освіту в…(Київському педагогічному університеті).
  • З 1952 по 1956рр. поетеса навчалася в …(Літературному інституті в Москві).
  • Перша поетична збірка …(«Проміння землі» (1957р.)).
  • Найвищою цінністю в художніх роздумах поетеси є…(людина).
  • Ліні Костенко присуджено премію Франческо Петрарки за книгу… («Інкрустації»).
  • У 2000 році поетеса стала першим лауреатом Міжнародної літературно-мистецької премії імені…(Олени Теліги).
  • У перших своїх книгах Ліна Костенко постала… (чесним, самобутнім поетом).
  • Ліна Василівна отримала Державну премію України імені Т. Г. Шевченка за такі твори : (роман у віршах «Маруся Чурай», збірка «Неповторність»).

Примітка. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

 

  1. Брейнстормінг.
  •          Дайте визначення художнім засобам: метафора, епітет, порівняння.
  •          Наведіть приклади художніх засобів із поезії Ліни Костенко «Дощ полив».

Порівняння люди як нові; сад, як парасолька використовуються для увиразнення об’єктів.

Епітети день полив’яний, мокрі ниви, порожній шлях образно змальовують предмети.

Метафори дощ полив, струшується сад, розсипана квасолька доганяє, все блищить.

  •          А які образи наявні у творі?  (дощ, день, люди, дідок, сад, ниви, шлях, хмари).

ІІІ. Мотиваційний етап.

  •          Уважно послухайте притчу. Як ви гадаєте, про яку людську якість ми говоритимемо на уроці?

 

Притча про індивідуальність

      Одного разу, гуляючи у своєму саду, цар замітив, що дерева, кущі, квіти в′януть. Тоді він почав запитувати їх, чому вони помирають.

Дуб відповів, що не може стати таким високим, як сосна. Сосна ж сказала, що не може плодоносити виноград, як виноградна лоза. А виноградна лоза в′янула, тому що хотіла квітнути так, як троянда.

Засумував цар, побачив жимолость, яка цвіла і манила п′янким ароматом. На запитання царя квітка відповіла: «Коли ти посадив мене, то хотів получати радість саме від мене, від тієї квітки, якою зараз є. Якщо би хотів  посадити ще одну троянду чи виноград, то зробив би це. Але ти вибрав мене, тому в мене немає бажання бути схожою на інших».

  •          То про яку людську якість ми говоритимемо на уроці? (Індивідуальність).

Так, діти, кожна людина неповторна. Немає однакових людей. Ваше багацтво — це ваша індивідуальність! Цінуйте її !

ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

  •          На сьогоднішньому уроці  ми з вами з′ясуємо суть поезії «Кольорові миші» Ліни Костенко,  будемо виразно, вдумливо читати й коментувати поезію, пояснювати умовність ситуації, розрізняти реальне й фантастичне; розкривати алегорію образу кольорових мишей; характеризувати Анну, причину її відокремленості від загалу.

Робота в зошитах.

  •          Запишіть тему уроку: Ліна Костенко «Кольорові миші». Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту. Умовна, вигадана ситуація. Образ дівчинки Анни.

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Читання учителем або підготовленими учнями  поезії. (Завдання учням – уважно прослухати вірш,  зафіксувати свої відчуття, виниклі запитання і записати їх у зошити).

2.  Інтернет-хвилинка.

              - Погляньте на світлину. На ній зображено Вишгород – старовинну середньовічну фортецю в Естонії, частина старовинного Талліна. Можливо, що саме там у великих середньовічних замках і було багато мишей (ХІV – ХVІст.). В епоху середньовіччя за чаклунство карали на смерть через спалювання.

3. «Ваша версія»

                - Як ви гадаєте, чи могло це бути насправді? Чому?

4. «Візьми інтерв′ю» (учень сусідові по парті задає питання)

  • Якої пори року відбуваються події у творі? Чи випадково це?
  • Як у вірші відтворено пору року?
  • Які художні деталі на це вказують?
  • Чи передає пейзаж настрій твору?
  • Події, зображені у вірші, реальні чи фантастичні? Доведіть це.
  • У чому звинувачує сусід Анну?
  • Що найбільше його дратує?
  • Що означає бачити кольорові сни? (мріяти).
  • Які кольори використовує Ліна Костенко у вірші?

 

Учитель. Які значення слова сірий ви знайшли у словнику?

СІРИЙ, -а, -е. 1. Колір, середній між білим і чорним // Неяскравий, тьмяний. // Безбарвний, однотонний.

 2. Хмарний, похмурий (про погоду, ранок, день і т. ін.).

3. перен. Нічим не примітний, невиразний. // Позбавлений новизни; одноманітний; беззмістовний. // Позбавлений виразності, яскравості, оригінальності.

4. перен., заст. Який належить до непривілейованого класу; простий. // Неосвічений, малокультурний.

5. Уживається як складова частина зоологічних, ботанічних, геологічних, технічних та інших назв, термінів.

 

  •          У якому із цих значень вживає Ліна Костенко слово сірий?

5. Робота в групах.

Клас ділиться на 4 групи.

І група   «Лексикографи».

            Завдання: з’ясування  значень незрозумілих слів: жужмом – купою, одне на одному, як-небудь; ладом – так, як треба; цебто – тобто; яблуко-недоквас – недоквашене, кисле, зморщене; мантія – довга широка чорна накидка судді.

ІІ група   «Дослідники».

              Завдання: ідейно-художній аналіз поезії, розкриття змісту алегоричних образів.

ІІІ група «Психологи».

               Завдання: зробити психологічний аналіз образів твору.

 – Чому сусід, хоч ті миші не завдали йому ніякої шкоди, привів дівчину до суду? Що стало поштовхом до цього? (Сусід злякався, що і його діти стануть схожими на дівчинку. Він не розумів душі дівчинки, її прагнення прикрасити, одухотворити навколишній світ; його дратувала яскравість натури Анни, адже сам він «сірий», звичайний, як усі).

– А може, сусід має рацію, “захищаючи” своїх дітей від впливу Анни? Адже людям, що “не такі, як усі”, живеться складно, навколишні часто їх не розуміють. (Сусід боїться, що Анна має більший вплив на його дітей, ніж він сам, боїться не так за дітей, як за свій батьківський авторитет: діти не гралися його іграшками, нецікавими, сірими).

– Отже, яким постає перед нами сусід?(Учні називають риси характеру персонажа, учитель фіксує на дошці.  Орієнтовні відповіді: приземленість, сірість, буденність, стандартність, заздрісність, жорстокість, несправедливість тощо).

            – Анна сидить тихо на лаві. Про що думає дівчинка, що в неї на душі, чому нічого не каже присутнім? Спробуймо відтворити її думки від першої особи. (Деталізація: Анна тихо сидить на лаві підсудних, дивиться на присутніх великими, без страху очима, в яких читається запитання: «Чому я тут? У чому мене звинувачують?». Сльози стискають горло, вона нічого не може сказати на свій захист, хоча душа її, надчутлива до прикрощів та образ, протестує).

ІV група «Художники».

               Завдання. Словесне малювання (Опишіть приміщення, в якому відбувається суд, героїв – Анну, сусіда, суддю, їхній одяг, зовнішність, вираз обличчя).

6. Бесіда.

 (Після перевірки виконаної учнями роботи в групах)

– Чи залишилися у вас питання, на які поки що не одержані відповіді? Ось, скажімо, я довго думала: чому Л. Костенко так детально описує час, коли відбувалися події:

 Давно,  іще в шістсот якомусь році,

 ну, цебто більш як три віки тому,

  коли носили шпаги ще при боці

 і розважали стратами юрму,

  коли відьом палили при народі,

 коли наук не знали ще ладом”

 Як вважаєте? (Учитель разом з учнями розкривають авторський задум: засудження дівчинки у ті “темні” часи закономірне. Але ось прийшли нові часи. Люди стали освіченими, знають науки, не палять відьом”, але чи безпечно бути оригінальним і неповторним (тобто самим собою!) сьогодні? Це небезпечно і сьогодні, підтвердження – доля самої поетеси. Але, ствердивши перемогу неповторності над сірістю у поезії, авторка ніби промовляє до читача: “Не треба боятися бути “не таким”. А для цього вчитися бачити прекрасне у буденному, мріяти, фантазувати, творити, уявляти, працювати, розвивати власні здібності).

 

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

- Які настрої (почуття) передано у вірші?

- Яка основна думка твору і в яких рядках вона виражена?

- Що найбільше зацікавило?

- Чим сподобалась поезія?

- Чи захотілося вам прочитати інші твори Ліни Костенко?

Незакінчене речення:

 «Я зрозумів сьогодні для себе…

Серед однокласників я хотів би відзначити роботу…, тому що…»

VІІ. Домашнє завдання.

Завдання на вибір.

  1. Уявіть собі, ви адвокат Анни. Пофантазуйте і напишіть коротеньку промову на захист своєї підзахисної.
  2. Написати лист до сусіда.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 листопада
Переглядів
325
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку