23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Конспект уроку.Літературне читання, 4 клас Тема: "Ми їздили в Канів" Василь Сухомлинський

Про матеріал

Літературне читання, 4 клас

Тема: "Ми їздили в Канів" Василь Сухомлинський

Мета уроку. Збагачувати знання учнів про життєвий та творчий шлях Т.Г.Шевченка, В.О.Сухомлинського. Формувати уміння правильного і виразного читання текстів шляхом добору відповідної інтонації, уміння творчого переказу тексту, уміння висловлювати та доводити власні міркування. Формувати навички парної та групової роботи. Розвивати уважність, пам'ять, образне та логічне мислення, зв'язне мовлення, творчу уяву учнів. Виховувати інтерес до творчості Т.Г. Шевченка, В.О.Сухомлинського, любов до історії свого народу, його мови.

Зміст архіву
Перегляд файлу

 ___ учнів

Літературне читання,  4 клас

Кл.кер. І.О.Доленко

 

Тема: "Ми їздили в Канів" Василь Сухомлинський

 

Мета уроку. Збагачувати знання учнів про життєвий та творчий шлях Т.Г.Шевченка, В.О.Сухомлинського. Формувати уміння правильного і виразного читання текстів шляхом добору відповідної інтонації, уміння творчого переказу тексту, уміння висловлювати та доводити власні міркування. Формувати навички парної та групової роботи. Розвивати уважність, пам'ять, образне та логічне мислення, зв’язне мовлення, творчу уяву учнів. Виховувати інтерес до творчості Т.Г. Шевченка, В.О.Сухомлинського, любов до історії свого народу, його мови.

Обладнання. Презентація, портрети Т.Г.Шевченка, В.О.Сухомлинського, кольорові олівці, роздатковий матеріал, картки для самооцінки, відеофізкультхвилинка

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

2. Перевірка готовності дітей до уроку

3. Зачитування плану проведення уроку  (вивішується на дошку)

План уроку

1.  Мовленнєва розминка

- Робота з таблицею Лезера

- Завдання від О.В.Сухомлинського ( робота в парах)

2. Перевірка домашнього завдання за текстом "Солов'їна сторожа".

 - Вибіркове читання

 - Перевірка виконання додаткового завдання

 - Парна робота "Виправ помилки"

3. Повідомлення теми і мети уроку

4. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

 - Вправа "Шифрувальник"

 - Словникова робота 

 - Гра «Рибка»

 - Фізкультхвилинка

 - Читання оповідання учнями «ланцюжком»

 - Читання тексту за командами

 - Гра «Знайди речення за початком»

5. Рубрика «Цікаво знати!»

 - Доповнення тексту фактами про Т.Г.Шевченка

6. Творча робота в групах 

7. Підбиття підсумків. Рефлексія

 - Метод «П'ять речень»

 - Самооцінка

8. Домашнє   завдання

 

ІІ. Мовленнєва розминка

1. Робота з таблицею Лезера (Суть вправи полягає в тому, щоб показати олівцем або якось інакше позначити про себе розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду за межі центральної клітинки. Час опанування таблиці 50сек.)

2. Завдання від В.Сухомлинського (робота в парах)http://maryanivkaschool.klasna.com/uploads/editor/1/602656/blog_/images/2016_02_12_103851.png

Перевірка (слайд 2)

Глиняні пиріжки

     Гралася маленька Оксанка по подвір'ї. Захотілося їй напекти пиріжків. Замісила вона глину. Зліпила п'ять пиріжків - жовтих, пишних. Поставила на сонці. Гріє сонце, мов піч, припікає. Печуться пиріжки, рум'яніють. Ось і спеклися. Вийшов із хати кіт Мурко. Підійшов до пиріжків, понюхав і пішов. Ліг під гіллястою грушею і заснув.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання за текстом "Солов'їна сторожа".

1. Вибіркове читання.

- Коли головні герої вирішили поїхати в Канів?

- Якою в цей час була погода?

- Хто вирушив до Канева з дорослими?

- Яким "правом" наділили дівчинку дорослі?

- Чому дівчинці було важко вибрати місце для зупинки?

- Чи вдалося їй скуштувати гороху?

- Які дива по дорозі до Канева побачила дівчина?

2.  Додаткове завдання.

- Презентація прислів’їв, де зустрічається слово перепілка

- Презентація малюнкового сценарію до кінофільму за змістом оповідання "Солов'їна сторожа".

3. Парна робота "Виправ помилки" (помилки виділені червоним).

Перевірка (слайд 3)

А) "Я не тут! Я не тут! Ану шукай мене!" І голос подає то звідси, то звідси, відлякуючи дівчину… ("Ось тут! Ось тут я! Ану шукай мене!" І голос подає то звідси, то звідси, загукує дівчину)

Б) Ми біля входу в музей. На самій видноті, пере музеєм, де троянд пишно квітує, в кроні темніє величезне гніздечко. І в ньому… кошеня сидить. (Ми біля входу в музей. На самій видноті, пере музеєм, де троянда пишно квітує, в кроні темніє маленьке гніздечко. І в ньому… пташка сидить)

В) Солов’їна сторожа в наш час , мабуть, не надійна(Солов’їна сторожа в наш час , мабуть, найнадійніша)

 

IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. (слайд 4)

  • Прочитайте назви творів

«Реве та стогне Дніпр широкий…»

« За сонцем хмаронька пливе…»

« Встала й весна…»

«Садок вишневий коло хати…»

- Що їх об’єднує? (Автор  Т.Г.Шевченко) (слайд 4)

- Що ви знаєте про Т.Г.Шевченка?

- Де знаходиться могила великого Кобзаря? (слайд 5)

  • Сьогодні ми дізнаємось хто ще крім допитливої дівчинки і з ким приїздив до Канева. Збагатимо знання про життєвий та творчий шлях Т.Г.Шевченка та ще одного письменника, про якого ми взнаємо виконавши наступне завдання.

 

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Вправа "Шифрувальник" (за презентацією).
  • Спробуйте відновити речення за слайдами і сказати про кого йдеться.

Слайд 6. Василь народився у селі Василівка.

Слайд 7. Мав двох братиків Івана і Сергія та сестру Меланію

Слайд 8. Батьки ніколи не карали і не сварили дітей. Усі діти обрали професію вчителя.

Слайд 9. Змалку Василь дуже любив малювати.

Слайд 10. Зошити, фарби і пензлі тоді можна було придбати тільки за лікарські рослини, які хлопець збирав у лісі.

Слайд 11. За фарбами ходив у Кременчук за 35 км.

Слайд 12. У діда була власна бібліотека і помираючи свої книги він віддав Василеві

Слайд 13. У школі вчився на відмінно, приходив задовго до початку уроків, займався з учнями, яким важко давалася математика.

  • Саме таким було дитинство  кого? ( В.О. Сухомлинського.)
  • Які твори В.Сухомлинського ми читали? ( «Ледача подушка», «Горбатенька дівчинка», «Соромно перед соловейком», «Який слід повинна залишити людина на землі?», «По  волосинці».)
  • А ще В.Сухомлинський писав твори з завданням. З одним із таких творів ми сьогодні працювали під час читацької розминки «Глиняні пиріжки».
  •     Зараз ми прочитаємо ще одне оповідання, написане В.Сухомлинським, у якому педагог згадує свої дитячі враження від відвідування могили Шевченка.
  1. Словникова робота  (записано на дошці, спочатку учні всі разом читають за вчителем, а  потім пояснюють, як це вони розуміють)

- пройняло (проникати, пронизувати -  ставати охопленим якимись почуттями, думками, настроями тощо;) хвилювання

- щемливе (щемкий, щемлячий  - який завдає тривожно-солодкого болю)   хвилювання

- тисячолітнє  (давнє)

  1. Гра «Рибка» Самостійне мовчазне читання учнями оповідання "Ми їздили в Канів"
  •                   Діти прочитайте самостійно оповідання, взявши олівчик і помітивши незрозумілі  слова.

Перевірка первинного сприймання тексту.

  • Діти, які слова були незрозумілими?
  • Чи сподобалось вам оповідання? Чим?
  • Розкажіть, які думки та почуття викликала у малого Василя Тарасова могила.
  • У чому бачив юний Сухомлинський справжню велич, чим він пишався?
  • Що найбільше схвилювало письменника? (знайти  і прочитати)
  • Що ви уявляли, читаючи оповідання? Що найбільше схвилювало вас?

Фізкультхвилинка

  1. Читання оповідання учнями «ланцюжком»
  • Де знаходиться могила Т.Г.Шевченка?  (знайти  і прочитати)
  • Випишіть в зошити і зачитайте , що видно з Тарасової гори?
  • Прочитайте опис Дніпра. З якими рядками Миколи Гоголя він співзвучний?
  • З чим порівнює автор рідну мову? Чому?
  • Чи хотілося б вам відвідати це пам’ятне місце – могилу Шевченка у Каневі?

    5. Читання тексту за командами: Старт! Увага! Поїхали! Стоп! Відпочинок! Розслаблення! Старт! і т.д. (“Старт” — відкрили текст; “Увага” — приготувалися до читання; “Поїхали” — почали читати всі разом; “Стоп” — зупинилися; “Відпочинок” — поклали голови на парту, підклавши руки; “Розслаблення” — уявили те, що прочитали).

     6. Гра «Знайди речення за початком»  (вчитель читає початок, а учні знаходять це речення і зачитують)

 

V І. Рубрика «Цікаво знати!»

Доповнення тексту фактами про Т.Г.Шевченка. (слайд 14)

  • Я хочу надати слово групі дітей, які працювали над рубрикою «Цікаво знати!» та знайшли різні факти про Т.Г.Шевченка.

1 повідомлення.

Свої поезії Тарас Шевченко писав з надзвичайною легкістю - наче жартома і міг не тільки слухати при цьому розмови присутніх, а й сам брав в них участь.

2 повідомлення.

Шевченко був академіком гравюри Петербурзької академії мистецтв. Він залишив по собі багату спадщину: сотні закінчених картин олією, аквареллю, понад 30 офортів (гравюр), близько 1300 малюнків. До того ж, не все збереглося.

3 повідомлення.

Шевченко був віртуозом співу. Мав добрий слух, гарний голос. Знав безліч українських пісень. Часто співав соло, а свою улюблену «Зіроньку» виконував так, що загіпнотизовував слухачів.

 

 

4 повідомлення.

Т.Г. Шевченко був талановитим оповідачем і прекрасним декламатором. Запальний театрал і приятель найвидатніших акторів свого часу, під час солдатчини він проявив блискучі акторські здібності. До речі, у трупі Шевченко був єдиним солдатом.

 

V ІІ. Творча робота в групах  (завдання вивішуємо на дошку)

1 група -  Дніпро - символ України.  Опиши  Дніпро,  використовуючи  образні вислови з прочитаних текстів-описів.

2 група  - Продовжіть міркування («Асоціативний кущ»): 

                     Для мене Україна – це …

3 група -  Лист поету. (Які слова сказали б ви легендарному поету?)

4 група – Скласти тести до оповідання

Презентація робіт груп

 

VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

  • Який твір ми сьогодні вивчали?
  • Хто його автор?

Метод «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

- Допоможуть вам  такі слова (на дошці)

Я дізнався про….

Я запам’ятав, що … .
Я зрозумів, що … .
Мені на уроці … .
Думаю, що … .

Самооцінка

  • Оцініть свою роботу на уроці. (Свою роботу на уроці оцінюю...)
  • З яким настроєм завершуєте урок?  (Урок завершую з... настроєм.)

 

Домашнє   завдання  (слайд 16, 17)

Читати і переказувати оповідання (с.71).

1 група (п.р.) (сині листочки для оцінювання): Намалювати малюнок  до оповідання

2 група (с.р.) (зелені листочки для оцінювання): Скласти опис за картиною

на с.71 підручника «Могила Тараса Шевченка в місті Каневі на Чернечій горі», скульптора Матвія  Манізера

3 група (д.р., в.р.) (білі листочки для оцінювання) : Знайти інформацію про  Шевченківський національний заповідник, фотографії, малюнки, презентувати (індивідуальна робота, в групах, парах)

 

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ми їздили в Канів

Номер слайду 2

Глиняні пиріжки Гралася маленька Оксанка по подвір'ї. Захотілося їй напекти пиріжків. Замісила вона глину. Зліпила п'ять пиріжків - жовтих, пишних. Поставила на сонці. Гріє сонце, мов піч, припікає. Печуться пиріжки, рум'яніють. Ось і спеклися. Вийшов із хати кіт Мурко. Підійшов до пиріжків, понюхав і пішов. Ліг під гіллястою грушею і заснув.

Номер слайду 3

А) Ось тут! Ось тут я! Ану шукай мене!" І голос подає то звідси, то звідси, загукує дівчину. Б) Ми біля входу в музей. На самій видноті, пере музеєм, де троянда пишно квітує, в кроні темніє маленьке гніздечко. І в ньому… пташка сидить. В) Солов’їна сторожа в наш час , мабуть, найнадійніша...

Номер слайду 4

Прочитайте назви творів«Реве та стогне Дніпр широкий…»« За сонцем хмаронька пливе…»« Встала й весна…»«Садок вишневий коло хати…»- Що їх об’єднує?

Номер слайду 5

Шевченківський національний заповідник «Тарасова гора», місце поховання українського поета Тараса Шевченка.

Номер слайду 6

Хлопчик Василько. Село Васи.... Василь народився у селі Василівка

Номер слайду 7

Василько мав ... і …Мав двох братиків Івана і Сергія та сестру Меланію

Номер слайду 8

Батьки ніколи не … , навіть не …. сварили дітей. Усі діти обрали професію вчителя.карали

Номер слайду 9

Хлопчик Василько змалку ...дуже любив малювати

Номер слайду 10

Зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за …=лікарські рослини, які хлопець збирав у лісі.

Номер слайду 11

За фарбами ….35 кмходив у Кременчук за 35 км

Номер слайду 12

Помираючи, всі свої книги він віддав Василеві. У дідуся була …. власна бібліотека

Номер слайду 13

У школі вчився …Приходив задовго до початку уроків і …на відміннозаймався з учнями, яким важко давалася математика

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Творча робота в групах1 група - Дніпро - символ України. Опишіть Дніпро, використовуючи образні вислови з прочитаних текстів-описів.2 група - Продовжити міркування: Для мене Україна – це …3 група - Лист поету. (Які слова сказали б ви легендарному поету?)4 група – Скласти тести до оповідання

Номер слайду 16

Домашнє завдання. Читати і переказувати Оповідання (с.71)

Номер слайду 17

1 група: Намалювати малюнок до оповідання2 група: Скласти опис за картиною на с. 71 підручника «Могила Тараса Шевченка в місті Каневі на Чернечій горі», скульптора Матвія Манізера3 група : Знайти інформацію про Шевченківський національний заповідник, фотографії, малюнки, презентувати (індивідуальна робота, в групах, парах)

Перегляд файлу

1 група -  Дніпро - символ України.

 Опишіть Дніпро, використовуючи образні вислови з прочитаних текстів-описів.

Результат пошуку зображень за запитом "картинка дНІПРА"  

                                                                               ДОВІДКА: синьоока річка, пливе могутній Дніпро, вільно і плавно мчать

                                     його води,  зелень на березі, інший берег вкритий золотом, над                                                                                                                                                                          

                                                                                     прозорою водою, золотавий пісок дна, полохливих рибок

 

 

 ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 група  - Продовжити міркування:

 

Для мене Україна – це …

 

Результат пошуку зображень за запитом "малюнок україни" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "малюнок шевченка"3 група -  Які слова сказали б ви легендарному поету?

 

      Лист поету

 

 ____________________________________

                                          _______________________________________

                                       ________________________________________

                                      ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4 група – Скласти тести до оповідання «Ми їздили в Канів»

 

  1. _____________________________________________________________________________

Результат пошуку зображень за запитом "картинка знака питання"А. _____________________________________________________

Б._______________________________________________________

В._______________________________________________________

  1. _____________________________________________________________________________

А._______________________________________________________

Б.________________________________________________________

В.________________________________________________________

  1. _____________________________________________________________________________

А. ____________________________________________________________________________

Б.________________________________________________________

В.________________________________________________________

  1. _____________________________________________________________________________

А. _______________________________________________________

Б. _______________________________________________________

В. _______________________________________________________

zip
Додано
28 червня 2018
Переглядів
610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку