Тема.Узагальнення знань з розділу «Непомітно прийшла в гості золота красуня-осінь»
Мета.формування предметних компетентностей: розширювати знання учнів про характерні ознаки осені в природі; викликати естетичні переживання, захоплення красою природи; активізувати і збагачувати словниковий запас учнів; закріплювати навички літературної вимови; розвивати мовлення школярів, уяву, активність, творчість, мислення, спостережливість; формувати уміння бачити красу осінньої пори; виховувати любов до природи, до рідного краю;
формування ключових компетентностей:
- уміння вчитися: формувати здатність розуміти мету навчальної діяльності; дотримуватися певної послідовності виконання завдань; здатність перевіряти свої результати праці;
- здоров’язбережувальної: учити дбати про своє здоров’я під час роботи за партою;
- соціальної: удосконалювати уміння висловлювати власні думки, робити висновки;
- громадянської: виховувати любов та повагу до рідного краю та природи.
Хід уроку
Урок розпочинається на подвір’ї школи.
І. Організація класу
Ой, яка ж ти, осене, злотогрива,
Промениться сонечком рідний край.
Стільки в тебе, осене, того дива, –
Скаче срібним зайчиком, доганяй!
Склав долоньки човником лист кленовий,
Стелить тепле ліжечко мурава.
Тулиться до зелені квітка знову,
У трави сорочечка, як нова.
(Н. Карпенко)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Уточнення понять: рідний край, Батьківщина.
- Огляньтесь навколо. Де ми з вами знаходимось?
- Це куточок нашого рідного краю, нашої Батьківщини.
- Що ж таке Батьківщина?
Батьківщина — це ліс осінній,
це домівка твоя і школа,
і гаряче сонячне коло.
Батьківщина - це труд і свято,
Батьківщина - це мама і тато,
це твої наищиріші друзі
і бджола у веснянім лузі.
Батьківщина — це рідна мова,
це дотримане чесне слово.(А, Костецький)
- Так, місце де ви народились і живете є найкращим, найдорожчим. Це ваш рідний край, ваша маленька Батьківщина. Мабуть, найбільшу радість, найпалкішу любов до рідної землі, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала людину. Шепіт річок, спів пташок, запах квітів – усе це дорога серцю природа. Природа і Батьківщина нероздільні.
ІІІ. Основна частина.
1. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності
(Урок продовжується в класі.)
- Сьогодні на уроці ми не будемо читати. Будемо говорити, думати, все помічати і те, що побачимо, спробуємо передати словами.
Ось ми побували з вами у куточку природи, щоб ще раз поспілкуватися з нею, побачити її красу в цю чудову пору року. А як вона називається, ви відповісте, відгадавши загадку.
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без фарб
Скрізь малює листя.
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте. (Осінь.)
- Осінь завітала до нас у гості.
2. Інсценізація.
(Входить дівчинка Осінь.)
Осінь. Добрий день! В добрий час
Рада, діти, бачить вас!
Не сама до вас прийшла –
Я синочків привела.
(Виходять Вересень, Жовтень, Листопад.)
- Як звати синочків Осені?
- Чому вони носять таку назву?
(У вересні цвіте верес, у жовтні жовтіє листя, у листопаді листя опадає з дерев.)
- Які ж іще характерні ознаки цих місяців?
Вересень. Вересневе небо синє,
І сади ще пахнуть літом.
В палісаднику жоржини
Розгорілись дивоцвітом.
Жовтень. Сяють золотом берези,
Жовтень ним вінчає осінь,
Журавлиний клин мережить
Висоти холодну просинь.
Листопад. Хмарна не радує днина,
Вітер висвистує в кронах,
Лиш молоденька калина
Світиться в гронах червоних.
3. Вправа «Мікрофон».
- Котрий з цих місяців є початком осені, серединою, кінцем?
- А які ще зміни в природі відбуваються восени? (Сонце опускається нижче, стає холодніше, відлітають пташки у теплі краї, на деревах жовтіє листя.)
- І не тільки жовтіє, а й коричневіє, червоніє, стає фіолетовим. Ось як гарно про це написала Наталя Карпенко:
Ще в нас осінь молодиця,
Ще лісам фарбує лиця,
Ще стоїть золотокоса,
А вже холод суне носа.
Зажурилась хризантема,
В неї сукня ще зелена.
Вона тільки-но розквітла,
А вже темінь цупить світло,
А вже ходять зимні ночі,
А у цвіту ніжні очі.
І горіху не до сміху,
Стало холодно горіху.
А була ж така чуприна,
Накривала плечі й спину…
Ще в нас осінь молодиця,
Ще лісам фарбує лиця,
Ще стоїть золотокоса,
А вже холод суне носа.
-Як називається розділ, який ми вивчали? Поясніть його назву
Доповніть схеми за зразком. Назвіть слова, яких не вистачає.
Автор твору → назва твору →жанр твору → герої твору
Ю. Смаль → ______ → _____→ Марійка, Василь, Артемко
Г. Бойко → ______ → вірш → ___________________
дізналася) … .
4. Робота в групах.
- Осінь принесла нам завдання на листочках. Тут написані неповні речення, словосполучення. Ви попрацюєте в групах, а потім об’єднаєтесь і складете опис. Заголовок придумаєте колективно. (Листочки з завданнями прикріплені на дошці.)
Щедра осінь
По землі йде гарна жінка. На ній золотом шитий наряд. На голові віночок із золотих колосків і осінніх квітів. В одній руці вона несе кошик, в якому червонобокі яблука, соковиті груші, сливи, солодкий виноград.
А в другій – чарівна паличка. Тільки доторкнеться красуня Осінь до дерев, так і одягне їх у святковий одяг. Коли махне цією паличкою – вся земля золотим килимом покривається. Різними кольорами переливається цей килим на сонці.
Іде щедра Осінь і пригощає людей своїми дарами. А люди дякують та врожай вихваляють. Нема добрішої та щедрішої пори ніж осінь.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Технологія «Сторітелінг»
Метушні немає,
Тиша й прохолода.
Осінь золотая
Тихо – ніжно ходить.
- Діти, мабуть, жодна пора року не має такої краси, як осінь. І ця краса таїть у собі багато цікавого і спонукає нас творити свої вірші, казочки, оповідання.
- Хто складає якісь твори?
- А ви вмієте складати казки?
- Ось таких дітей як ви вчив складати казки В. О. Сухомлинський. Він написав більше 1500 казок, про ласкаве сонечко і веселого метелика, про працелюбних мурашок, про дітей і про найкращі риси людини. Василь Олександрович хотів, щоб ви виросли добрими, чуйними, працьовитими, любили тата й маму, рідний край і свою Батьківщину. В. Сухомлинський говорив: «Казки – це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки, мови.»
2. Фізкультхвилинка.
3. Створення історії за опорою.
- Давайте і ми спробуємо скласти свою розповідь,есе за картиною К. Чепіги «Осінь», 2012 (стор. 12)
- Діти, а як ми можемо назвати Осінь?
(Чарівниця, господиня, панна.)
- Як в казках зображають Осінь? (Як живу людину.)
- Як може рухатися Осінь по землі? (Ходити, їхати на золотому коні.)
- Де живе Осінь? Який настрій створює картина? Поміркуйте, куди приведе дорога в лісі?
Опорні слова: у чарівному лісі, Панна осінь, багрянець, золотокоса, виблискує, проміння, в’ється, білокорі.
4. Редагування.
- Перечитайте історію. Внесіть зміни до тексту. Виправте помилки. Слова для виправлення знайдіть самостійно у словнику.
Послухайте поетичні рядки дитячої поетеси Наталії Карпенко:
Листочку мій! Побудь іще зі мною,
Твоє тепло ще горнеться до віт.
Дай п’ять мені! Зігрій мою долоню!
Твоє крило обійме цілий світ!
Ти спиш уже, чи грієш жовту спинку?
Листочку мій, ти спиш уже, чи ні?
Дай п’ять мені! Прокинься на хвилинку,
Твоє тепло залишиться в мені.
Чи змальовують в якійсь мірі рядки поезії те, що зображено на карині?
V. ДЗ Прийом «Авторське крісло»
Прочитати (розповісти) есе батькам, друзям.
VІ. Підсумок уроку.
- Люблять люди осінь за чарівність та щедроти. У давні часи вони зустрічали її святково. Співали пісні, водили хороводи, присвячували вірші. А ми сьогодні з вами присвятили осені есе.