4 клас. Урок 20. Тема: "Люди та пристрої. Передаємо дані".
Мета:
Навчальна:ознайомити з призначенням різних пристроїв, використовуваних людиною для роботи з даними; продовжити формувати поняття про основні інформаційні процеси та при строї для їх реалізації;
Розвивальна: активізувати пізнавальну активність учнів; сприяти розвитку логічного мислення учнів;
Виховна: виховувати зосередженість, увагу та спостережливість, старанність; виховувати дбайливе ставлення до обладнання кабінету.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: робочий зошит, підручник, презентація, ПК.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності учнів до уроку та присутності на уроці.
Доброго ранку, діти!
Черговий, хто сьогодні відсутній в класі?
II. Повторення вивченого, перевірка домашнього завдання.
Бесіда з учнями за темою минулого уроку
III. Актуалізація опорних знань.
Повторення (мозковий штурм)
1. Що таке інформація?
2. Які властивості інформації ви знаєте?
3. Які носії інформації ви знаєте?
4. Що таке повідомлення?
5. Як передаються повідомлення?
6. Що таке шум?
7. Чи може шум перетворюватися на інформацію?
8. Чи може інформацію перетворюватися на шум?
9. Які інформаційні процеси ви знаєте?
10. Що таке інформатика?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми з вами розглянемо тему: «Люди та пристрої. Передаємо дані»
V. Вивчення нової теми.
Ми живемо в інформаційному суспільстві. Навколо нас існує багато електронних пристроїв.
На сьогоднішньому уроці ми маємо ознайомитися з призначенням різних пристроїв, які використовує людина для роботи з даними.
Нагадаємо, що дані — це інформація, яка може передаватися і оброблятися. Ця інформація може бути подана в найрізноманітніших формах — зображення на папері, запис на флеш- карті, електричні сигнали тощо.
Для взаємодії з комп’ютером люди використовують пристрої: мишу, клавіатуру, екран, динаміки, мікрофон тощо. Під час цієї взаємодії відбуваються процеси введення або виведення інформації. Наприклад, увести пін-код до банківської карти – це введення даних, а чек після покупки – це виведення.
Введення та виведення – це передавання даних між людиною та цифровим пристроєм (комп’ютером, смартфоном, планшетом тощо). (Слайд2)
Існують різні пристрої для роботи з даними — телефон, диктофон, факс, плеєр, калькулятор, фотокамера, кінокамера, ігрові приставки, навігатор та ін. А особливе місце, звичайно, посідає комп'ютер.
Давай з вами поглянемо на наступний слайд і які з цих приладів вам знайомі? (Відповіді учнів.) (Слайд3)
Розгляньте малюнки. Розкажіть, як користувач взаємодіє із пристроями та програмами?
Давайте з вами пригадаємо пристрої для введення інформації і шо за допомогою них можна вводити. (Слайд5)
А тепер пригадаємо пристрої для виведення інформації і шо за допомогою них отримуємо. (Слайд6)
Якими приладами ви вмієте користуватись? (Відповіді учнів.)
Тепер будемо виконувати вправу 1 у зошиті на сторінці 49. (Слайд7)
Вправа 1. З'єднай джерело інформації та приймач. Обведи джерело червоною лінією, а приймач – синьою. Знайди випадок, коли джерело і приймач збігаються, з'єднай їх подвійною лінією.
Приймачами (споживачами) інформації можуть бути люди, тварини, рослини, різного роду знаряддя і машини. Приклади передачі інформації: гучномовець (джерело) через повітря (канал передачі звукових хвиль) розповідає останні вісті слухачам (приймачам);
І виконаємо вправу 2 у зошиті на сторінці 50. (Слайд7)
VI. Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз.
Вгору трошки подивись.
Руки склали, як вітряк,
І покрутимося так.
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Будем дружно ми сідати
І до праці приступати.
VII. Повторюємо правила техніки безпеки.
Гра "Так – ні”.
- Водимо пальцем по монітору.
- До комп’ютерного класу заходимо спокійно з дозволу вчителя.
- Біля комп’ютера сидимо рівно.
- Під час уроку ходимо по класу, коли забажаємо.
- Під час роботи в класі їмо фрукти.
- Ліпимо використану жуйку до столу.
- Без дозволу вчителя не приступаємо до роботи за комп’ютером.
- Рухаючи мишкою, голосно подаємо команди;
- На клавіші натискаємо плавно, без різких ударів;
- Не торкаємось роз’ємів, проводів, кабелів;
- Включаємо і виключати апаратуру без дозволу вчителя коли заманеться.
Діти об’єднуються у 2 – 3 групи, кожна з яких послідовно відповідає «Так» чи «Ні» дуже швидко відразу як фраза з’явиться на екрані. Тут також доцільно заздалегідь підготувати презентацію до уроку, до якої занести всі необхідні фрази: по-перше, це сприяє навчанню дітей швидкому читанню, по-друге, діти працюють в команді, що виховує товариство і вміння працювати спільно, по-третє, саме ігрова форма сприяє швидкому повторенню такої дуже важливої теми, як правила техніки безпеки.
VIII. Засвоєння нових знань і умінь
Гра "Снігова куля"
Учитель пропонує учням по черзі називати пристрої для роботи з даними, повторюючи всі пристрої, названі попередніми учнями. Наприклад, перший учень називає факс; другий – факс, телефон; третій – факс, телефон, плеєр тощо.
IX. Закріплення, систематизація та узагальнення знань
1. Додаткове завдання
Заповніть таблицю
Назва пристрою для роботи з даними |
З якими даними працює пристрій |
|
|
(Орієнтовні відповіді)
Назва пристрою для роботи з даними |
З якими даними працює пристрій |
Телефон |
Голос, звук |
Плеєр |
Музика, фільми |
Факс |
Зображення |
Фотокамера |
Зображення |
Калькутятор |
Числа, формули |
Комп'ютер |
Інформація |
Формування навичок роботи з мишею.
Х. Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми
XІ. Контрольно-коригувальний етап
Взаємоперевірка складених таблиць (учитель допомагає за потреби). Або правильні відповіді вивішують на дошці (презентують на екрані ПК).
ХІІ. Підсумок уроку.
Одним з давніх шифрів є шифр Цезаря, названий так на честь римського імператора Гая Юлія Цезаря, який використовував його для секретної переписки. За цим шифром кожний символ алфавіту замінявся іншим, що знаходився від даного на певну кількість позицій:
Розшифруйте повідомлення
2. Рефлексія
Закінчіть речення: "Сьогодні я дізнався про…", "Мені хотілося в майбутньому дізнатись про…", "навчитись…", "Найцікавішим було…".
X. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф підручника, власний конспект уроку.
2. Додаткове завдання* Скласти кросворд (ребус) з вивчених термінів.