Конспект уроку "Масова частка елемента в речовині."

Про матеріал
Закріпити знання про хімічні формули, вміння обчислювати відносну молекулярну масу. Поширити знання з математики про частки на обчислення масової частки елемента в складі речовини. Навчити обчислювати масову частку елемента в складній речовині, використовувати поняття «масова частка» для розв'язання задач на визначення хімічних формул.
Перегляд файлу

Тема. Масова частка елемента в речовині.

Мета. Закріпити знання про хімічні формули, вміння обчислювати відносну молекулярну масу.

Поширити  знання з математики про частки на обчислення масової частки елемента в складі речовини.

Навчити обчислювати масову частку елемента в складній речовині, використовувати поняття «масова частка» для розв'язання задач на визначення хімічних формул.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок-презентація).

Форма проведення:урок-дослідження.

Обладнання: штатив із пробірками, різнокольорові пробірки, презентація

                           уроку створена програмою Power Paint.

Реактиви: дистильована вода, барій хлорид, метилоранж, оцтова кислота, натрій гідроген карбонат, натрій.

Методи: інтерактивні методи навчання (робота у групах, парах).

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Звучить пісня на мотив «Лаванда».

1.Істина в житті важлива, містика завжди мінлива.

Де нема альтернативи хімія доведе.

Дива із часів античних – таємниці в них одвічні.

Алгоритми в тім логічні – хімія доведе.

Приспів

Це хімія – дум людських творіння, що дає життя в природі всім речам.

Це хімія – рук людських уміння, все в житті дає ця наука нам.

2.В крапельці роси іскристій, у троянді в зелен листі.

В діаманті променистім хімія суть знайде.

В почуттях людських одвічних і у вчинках романтичних.

Теж реакції хімічні хімія віднайде.

Приспів

- На середину класу виходить дівчинка, в руках тримає книжку, голосно читає:

- Хімія – це наука про речовини (закриває книжку)

- Ви уявляєте, я сьогодні прочитала, що  у Лондоні на річці Пемзі загинуло все живе. Наша вчителька говорила, що це результат впливу великої кількості побутових та промислових відходів. Ну  й справи!

- А вчора , в шкільній їдальні, наша лікарка робила аналізи, діти сказали, що вона перевіряла в продуктах наявність якихось нітратів, яких останнім часом стає все більше і більше. Це просто жах якийсь! І навіщо ця хімія? Не буду я її вчити, від неї самі неприємності.

- Учитель. Мила дівчинка! Я повинна переконати тебе в тому, що знати   і вивчати хімію необхідно.

- Так, але як це зробити? Здається я придумала. Ліля, ми запрошуємо тебе побувати у нас сьогодні на уроці.

- Добрий день усім.

- Вам, учителі, сіячі знань

- Вам, дорогі учні!

- Мене звати Тетяна Петрівна. Я рада вітати вас сьогодні в цьому затишному класі.

- Сьогодні урок  у нас незвичайний, тож повернімося обличчям до гостей

І лагідно промовим «Добрий день»

Я знаю, що ви надзвичайно активний  та працьовитий клас. Впевнена, що ви мене  не підведете. Все буде гаразд.

Але який урок без гарного настрою?   Для створення гарного емоційного настрою проведемо вправу «Індикатор».

Перед вами пробірки різного кольору.

 Зеленого  настрій гарний, готовий до уроку

Синього- настрій поганий

Жовтого – не знаю

Підніміть пробірку, що відповідає вашому настрою.

- У вас найкращий сусід по парті

Притуліть свої долоні до долонь сусіда і промовте:

Тепло своїх долонь я з другом поділюсь.

Урок цікавий ,новий я з радістю почну.

- І мені здається, що ми можемо порадувати себе та один одного подарунками: знаннями, оцінками, а може ще щось знайдемо. Ми можемо подарувати теплоту екзотермічних реакцій, швидкість реакції, стільки друзів, скільки електронів у аргона, уважність під час роботи з кислотою і інші.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На дворі листопад. Усе ближче ми відчуваємо холодний подих зими. Наш організм потребує вітаміну С, тобто аскорбінової кислоти, що міститься у цитрусових, шипшині, смородині. В морозну погоду необхідно у свій раціон включати колорійні продукти такі, як м'ясо , рибу, але не забувайте до них додати натрій хлориду. Не зловживайте газованими напоями тому, що вони негативно  діють  на зубну емаль і шлунок…І  в усіх цих речова них бажано знати масові частки компонентів.

 Напевно ви здогадались, що  тема нашого уроку …. (масова частка хімічного елемента у речовині)

-Тож запишіть тему нашого уроку «Масова частка елемента у речовині».

- Девізом уроку стане девіз: « Хімія – це край чудес, у якій заховано щастя  

                                                      людства».

ІІІ. Основна частина уроку.

- Сьогодні у нас урок незвичайний – урок – дослідження.

Сьогодні ми дізнаємося ще про одну величину – масова частка, сьогодні ми побуваємо у ролі  сміливих, кмітливих людей - слідчих – слідчих - знавців хімії.  Працювати будемо в групах. Давайте пригадаємо правила роботи у групах.

Знавці І групи – кружечки зеленого кольору

ІІ групи – чотирикутники синього кольору

ІІІ – трикутники жовтого кольору.

  • Оцінювати свої знання будемо за допомогою хімок.

І так я оголошую «Слідство ведуть знавці»

Наголошую! Слідство необхідно провести з позицій хімії, при проведенні слідства застосувати експертизу.

- Розпочинаймо.

 ІV. Актуалізація опорних знань.

1-й етап слідства: «Їх розшукує Інтерпол»

З кожного прямокутника виберіть літери, що один раз зустрічаються у рядку. З літер складіть слова-терміни. (речовина)

З кожного прямокутника виберіть літери, що один раз зустрічаються у рядку. З літер складіть слова-терміни. (перетворення)

З кожного прямокутника виберіть літери, що один раз зустрічаються у рядку. З літер складіть слова-терміни. (закономірності)

З кожного прямокутника виберіть літери, що один раз зустрічаються у рядку. З літер складіть слова-терміни. (елементи)

 

2-й етап слідства: «Встановлюємо громадянство.»

«Хімічне лото»

Визначте валентність  хімічних елементів у сполуках:

a) FeO, O,  , 

b) S,  ,  , ;                          ;                          

c) ,  О,  ,  HgO.

3-й етап слідства: «Увага! Розшук.»

Із двох  елементів — Гідрогену і Оксигену

складіть хімічну  формулу, що містить:

*два атоми Гідрогену;

*один атом Оксигену.

V. Формування знань, вмінь, навичок.

4-й етап слідства: «НОВА СПРАВА.»

Уважно розгляньте  малюнок, відшукайте код, і пропускаючи весь час однакову кількість літер та рухаючись за годинниковою стрілкою, прочитайте хімічне твердження.

Масова частка

Масова частка елемента в речовині – це величина, що визначається відношенням маси, яка припадає на елемент, до маси всієї речовини.

Масова частка позначається w (читається дубль-ве) і виражається у частках одиниці або у відсотках. Спосіб обчислення полягає у знаходженні частини від цілого за формулою:

де   n  - число атомів в молекулі

      Ar – відносна атомна маса   елемента

     Mr  - відносна молекулярна   маса

5-й етап слідства: «Обережно,  невідомий пакунок.»

 Без цієї речовини загине усе живе на землі. Вона потрібна  усьому живому.  Вона – це джерело життя на землі, має лікувальні властивості.  

= Вода

6-й етап слідства: «Відпочинок»

Фізкультхвилинка . Море. Чайки.

7-й етап слідства: «Перевіримо інтуїцію.»

 Визначити, який об’єм   рідини в цій посудині.

Давайте перевіримо вашу інтуїцію. Як ви гадаєте скільки мл води в цій посудині? А тепер давайте перевіримо за допомогою мірного циліндра.

8-й етап слідства:

« Таємниця »

Повторимо правила з техніки безпеки.

Запрошую по одному представнику з кожної групи.

Кожен представник отримує хімічний посуд та речовини для проведення досліду,  інструкцію з проведення та віршований захист досліду.

Учитель. Спекотно тут. Я хочу пити. У кого  б води просити?

 

Завдання 1.

Я б не проти, щоб уводу

Пропустити це-о-два

Вийшла  б всім уже відома

Найсмачніша газ-вода.

 

 Алгоритм  виконання досліду

1. Насипаємо  у хімічну  склянку трішки соди.

2. Наливаємо  розчин оцту.

Завдання 2.

Ой, а я люблю солодку

Воду пити залюбки!

Дали б ви мені сиропу

До смачної газ-води.

Алгоритм  виконання досліду

1.Наливаємо у хімічну склянку воду.

2. Добавляєм трішки розчину метилоранжу, перемішуємо.

Завдання 3.

Що вода! Вона усюди:

У морях і у ставках

Краще всього, кажуть люди,

Нам попити молока!

Алгоритм  виконання досліду

  1. Наливаємо у хімічну склянку воду.
  2. Доливаємо у склянку розчину барій хлориду
  3. Перемішуємо.

 Дослід «Вогні  на воді»

VІ. Закріплення знань, вмінь, навичок.

9-й етап слідства: «Детектор  брехні»

        «Так» - зелена і «Ні» - синя.

Під кожним завданням закодоване слово.

 

1. Масова частка елемента у сполуці – це відношення маси цього елемента у сполуці до маси сполуки.

 2. n – число молекул .

3. Аr  - відносна атомна маса елемента.

4. Мr – відносна молекулярна маса.

5. Масова частка вимірюється в кг.

1 – так  - єдиний шлях,

2-   ні – що веде

3 – так -  до

4 – так – знань, -

5 – ні – діяльність.

 

«Єдиний шлях, що веде до знань, - діяльність»

            (Бернард Шоу).

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання учнів.

Релаксація .

Молодці! Я думаю в майбутньому з вас будуть чудові слідчі. Наш урок  спливає до кінця.

Чи поліпшився ваш настрій? Давайте покажемо його.

- Вода для стародавніх була джерелом інформації. Зараз ми передамо нашу чашу інформації одне одному і підведемо підсумки нашого уроку.

- Що цікавого, потрібного та корисного ви отримали на уроці?

- Чаша у мене, я буду перша. Я дякую вам за урок, за ці хвилини приємного спілкування. Сьогодні ви  заслуговуєте на найкращі оцінки.

 

Вправа «Рюкзак»

  • А тепер давайте зберемо рюкзак знань, умінь, навичок нашого сьогоднішнього уроку, написавши на аркушах і прикріпивши на наш рюкзак.

 

Що цікавого, потрібного та корисного ви отримали на уроці?

VІІІ. Домашнє завдання

Навчання — це робота, що починається у школі, а закінчується вдома.

Написати міні-твір на тему

«Один день без хімії»

- Нехай в усьому буде лад

- На кухні оцет і натрію гідрокарбонат

- Щастя хай буде звідусіль

- Із крану хай ллється чиста вода

- Здоровя усім вам , миру й тепла.

- Ну що , Лілю, ти не передумала?

- На згадку прийміть рецепт щастя.

Рецепт щастя

Візьміть чашу терпіння,

налийте туди повне

серце любові, вкиньте дві

пригорщі щедрості,

хлюпніть туди гумору,

посипте добром, додайте

якомога більше віри, і все

це добре перемішайте.

Потім намажте на

Шматочок відпущеного

вам життя і пропонуйте

всім, кого зустрінете на

своєму шляху!!!

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
22 січня 2019
Переглядів
1665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку