Упровадження в навчання школярів хімії активних технологій відіграє важливу роль. Одним із важливих видів діяльності дитини є ігрова. Вона забезпечує не тільки зовнішню активність дітей, але і їх внутрішню самоорганізацію, сприяють навчанню, розширюють світогляд, допомагають усвідомити багатоманітність навколишніх явищ і зв’язків між ними. Саме в грі учень почувається вільно, і активно мислить, творчо підходить до вирішення завдань.
Реалізація виховної функції ігрових методів навчання відбувається завдяки ущільненню часу на уроці, самоорганізації учнів.
Розвивальна функція забезпечує розвиток умінь і навичок, мислення, пам’яті, уваги, здатності до аналізу й синтезу, а також удосконалення творчих здібностей.
Ігрові методи можуть бути використані на будь-яких етапах уроку. Саме це надає уроку яскравості, робить процес навчання захоплюючим і цікавим.
Учні по черзі дістають із посудини, що символізує озеро, ту чи іншу «рибку» із назвою природничої науки, записують її в одну із двох схем і висловлюють свої думки з питання «Що вивчає ця наука?».
Схема І
Хімія та інші природничі науки
Схема 2
Науки, що виникли на межі хімії та інших природничих наук
Назви наук: біологія, біохімія, фізика, фізична хімія, астрономія, космохімія, географія, геохімія, агрохімія, екологія, зелена хімія.
2. Загадка.
Я до всього справу маю:
Ґрунт у полі удобряю,
Урожай оберігаю,
Я перу і прибираю,
Я годую й одягаю,
І метал я добуваю,
Я лікую й зберігаю,
Я будую й освітляю,
І у космос я літаю.
А запитання моє —
Відгадайте, хто я є?
Домашнє завдання (індивідуально чи в групах).
Учні об'єднуються в групи. Яка група наведе більше прикладів речовин, що використовуються в повсякденному житті, та й перемагає.
Впишіть у кожну пелюстку квітки назви фізичних тіл чи речовин із запропонованого переліку (робота в групах чи парах).
Перелік: залізо, цвях, плівка, краплина роси, вода, кисень, квітка, ртуть, термометр, крохмаль, мідна дротина, крижина, золото, спирт.
(Під музичний супровід виноситься «чорна скринька».)
У скриньці знаходиться речовина, без якої ми не уявляємо свого життя. Вона є настільки ж необхідною, як і шкідливою. Відомі цілі гори цієї речовини, наприклад, гора Ходжа Мумин у Таджикистані, а також озера, в яких вода насичена цією речовиною. Що це за речовина?
Вам потрібно знайти відповідь, ставлячи запитання щодо її властивостей чи застосування. Я відповідатиму лише «Так» або «Ні». Ставити прямі запитання на кшталт: «Це золото?» не можна.
(У «чорній скриньці» — кухонна сіль.)
Визначте комірки з правильними відповідями. Складіть із літер, записаних у цих комірках, прізвище французького вченого — відкривача кисню.
|
Фізичне тіло |
Речовина |
Залізо |
П |
Л |
Цвях |
А |
В |
Циліндр |
В |
Е |
Ртуть |
К |
У |
Квасолина |
А |
Б |
Цукор |
У |
3 |
Мідь |
С |
Б |
Мідна дротина |
Є |
Я |
Відповідь: Лавуазьє.
Домашнє завдання.
Підготуйте розповідь про те, як властивості тії чи іншої речовини визначили її застосування в побуті (у наш час або часи наших предків).
Виграшними варіантами є: 1) і 2) — чисті речовини; 3) і 4) — суміші.
1)
Сірка |
Цукор |
Кава |
Золото |
Вітаміни |
Залізо |
Спирт |
Пісок |
Молоко |
2)
Граніт |
Мідь |
Фосфор |
Срібло |
Ферум(ІІ) сульфат |
Глина |
Морська вода |
Кисень |
Пил |
3)
Сік |
Оцет |
Ртуть |
Вода |
Повітря |
Бензин |
Свинець |
Крейда |
Лимонад |
4)
Цемент |
Глюкоза |
Вуглекислий газ |
Цинк |
Алюміній |
Бітум |
Фарба |
Молоко |
Кров |
Домашнє завдання. Напишіть репортаж на тему «Як річкова (артезіанська) вода потрапляє до нашого дому».
1. Робота з таблицею.
Відмітьте в таблиці суміш, хімічну сполуку чи хімічний елемент напроти зазначених назв. Із бук відповідають правильним варіантам, отримайте назву хімічного елемента, дану на честь ученого-хіміка – відкривача динаміту.
Таблиця
Назва |
Суміш |
Хімічна сполука |
Хімічний елемент |
Купрум(ЇІ) оксид |
М |
Н |
П |
Порошок заліза та сірки |
О |
Р |
С |
Гідроген |
В |
А |
Б |
Пісок |
Е |
3 |
Ж |
Озон |
К |
Л |
М |
Ферум |
Ч |
X |
І |
Флуор |
С |
Т |
Й |
Відповідь: Нобелій (на честь А. Нобеля).
е р і й б и л Відповідь: Берилій.
н а г м а н Відповідь: Манган, К2МпО4.
с о ф ф о р Відповідь: Фосфор.
о й д Відповідь: Йод.
Відповідь: Аргон — аргонавт.
а) назву протоки між Європою та Азією?
Відповідь: Фосфор — Босфор.
б) складний шифр?
Відповідь: Йод — код.
Якщо ви правильно визначите хімічну природу вказаних елементів, то отримаєте рік, коли Д.І. Менделєєв відкрив свій видатний періодичний закон і створив періодичну систему хімічних елементів.
Хімічний елемент |
Металічний елемент |
Неметалічний елемент |
С |
2 |
1 |
Са |
8 |
7 |
Ре |
6 |
5 |
N |
6 |
9 |
Завдання: За сумою протонних чисел визначте невідомий елемент.
Картка 1
→ 30 (Si)
Картка 2
→ 46 (Si)
Картка 3
→ 45 ( K)
Картка 4
→ 50 (S)
Картка 5
→ 25 (Be)
Картка 6
→ 60 (Cr)
Домашнє завдання.
Напишіть репортаж на тему «Хімічні елементи в організмі людини».
Позначте в наведених формулах індекси червоним кольором, а коефіцієнти — синім. Обчисліть число атомів кожного елемента.
2СО2, Fе2O3, ЗН2SO4,4СО.
Домашнє завдання.
Напишіть репортаж на тему: «Прості і складні речовини в моєму організмі».
(Учні об'єднуються в групи.)
За допомогою динамічі пантоміми зобразіть реакції
Знайдіть «загублені» коефіцієнти в наведених рівняннях хімічної реакції.
Завдання: закінчити схеми хімічних рівнянь.
Команда 1
Fе + С12 → FеС13;
СO2 + Са(ОН)2 → Са(НСO3)2;
А1 + НВr → АlВr3 + Н2↑;
Н2S + SO2 → S + Н2 O;
Сu(ОН)2 → СuО + Н2O;
S + O2 → SO2;
Lі + Н2O → LіОН + Н2↑;
КВr + С12 → КС1 + Вr2;
Сu(NO3)2 → СuО + NO2 +O2↑;
Команда 2
Fе2 o3 + НС1 → FеС13 + Н2O;
РbО+Аl →А12 O3 + Рb;
Li + O2 → Lі2O;
Са + Н3РO4 → Са3(РO4)2 + Н2↑;
N2O5 → NO2 + O2 ↑|;
LіО + Н3РO4 → Li3РO4 + Н2O;
Р + Н2O → НРO3 + Н2↑;
Fе(ОН)3 → Fе2 O3 + Н2O;
А1 + S → А12S3;
А12(SO4)3+ ВаС12 — ВаSO4 + А1С13.
Команда 3
H2O2 → H2O + O2↑;
Нg + O2 → НgО;
Fе + НС1 → FеС12+ Н2↑;
Мg + N2 → Мg3 N2;
Na + Н2O → NаОН + Н2↑;
А12O3 + H2SO4 → Al2(SO4)3 + H2O;
АgВr → Аg + Вr2;
NaНСO3 → Nа2СO3 + СO2↑ + Н2O;
Са(ОН)2 + Н3РO4 → Са3(РO4)2 + Н2O;
KClO3 → KCl + O2↑.