Тема: Квадрат і куб числа.
Мета: Сформувати поняття степеня числа, показника й основи степеня,
Вчити знаходити квадрат та куб чисел;
Ввести нову арифметичну дію: піднесення до степеня та порядок її використання під час обчислень;
Розвивати обчислювальні навички, пам’ять, логічне мислення;
Виховувати інтерес до предмету та бажання вчитися.
Тип уроку: урок формування умінь учнів.
Обладнання: мультимедійний ноутбук, презентація 1 до уроку, роздруковки.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Організаційний етап
Привітання.
- Діти, давайте посміхнемося один одному і розпочнемо урок. Сподіваюсь, що наші веселі посмішки, доброта та гарний настрій сприятимуть навчанню.
Ви повинні бути впевненні у собі, тому давайте разом підготуємось до роботи: сядьте зручніше, руки покладіть на коліна, заплющить очі, розслабтесь, дихайте спокійно неглибоко, повторюйте про себе (вчитель включає музику):
- У мене сильна і міцна пам'ять.
- Я досягну того, щоб з першого разу і на все життя запам’ятати прочитаний, вислуханий матеріал.
Діти! Ви зосередились, мобілізували свої внутрішні ресурси, налаштувалися на плідну роботу. Тим паче, що сьогоднішній урок незвичайний. Ми будемо подорожувати з вами просторами незвичайної країни Математика.
ІІ. Перевірка д.з.
Перевірено виконання д.з.
ІІІ. Повідомлення теми уроку й мети уроку
- Тема нашого уроку «Квадрат та куб числа.»
- Записуємо в зошитах число, класна робота, тема уроку.
- Якою буде мета нашого уроку?
Цікавинки з історії математики
У математиків не відразу склалося уявлення про зведення в ступінь як про самостійну операцію, хоча в найдавніших математичних текстах Стародавнього Єгипту та Межиріччя зустрічаються завдання на обчислення ступенів. У своїй знаменитій «Арифметиці» Діофант Олександрійський описує перші натуральні ступені чисел так: «Усі числа складаються з деякої кількості одиниць; ясно, що вони продовжуються, збільшуючись до нескінченності…
Давайте разом пригадаємо і допоможемо Оксанці й Петрику записати за допомогою дії множення суму:
1)двох чисел 4; 2)трьох чисел 4.
Як можна подати суму коротшим способом?
1)8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 =
2) 9 + 9 + 9 + 9 + 9 =
3) а + а + а + а + а + а + а=
А чи можна коротше записувати і добуток
однакових множників
Звичайно, можна!
Вираз 9 • 9 • 9 • 9 • 9 = 95.
Степінь з натуральним показником
Вираз 95 називають степенем і читають так:
«дев'ять в п’ятому степені» або «п’ятий степінь числа 9».
Добуток двох однакових чисел
a ∙ а
називають квадратом числа а та позначають так: а2.
Вираз a2 читають так: «квадрат числа a», «а в квадраті», або «a в другому степені».
Добуток трьох однакових чисел а ∙ а ∙ а називають кубом числа а та позначають так: а3.
Вираз а3 читають так: «куб числа а», «а в кубі», або «а у третьому степені».
Обчислення степеня числа називають піднесенням до степеня, зокрема обчислення квадрата (куба) числа — піднесенням числа до квадрата (куба).
ІV. Фізкультхвилинка
Стали рівно, мов дуби.
Потім всі знайшли гриби.
Піднялися, мов смереки,
Потягнулися далеко.
Руки ставимо у боки
І стрибаєм, мов сороки.
І прогнулись, мов берізки,
Потім витерли геть слізки.
Всі плечима повели.
Втомлені мов й не були.
VІ. Закріплення матеріалу
Подайте у вигляді добутку степінь:
1) n2; 2) 103; 3) 77; 4) d9.
VІІ. Підсумки уроку
Усне опитування.
1. Як називається запис 34?
2. Як називається число 3 в цьому запису?
Що воно показує?
3. Як називається число 4 в цьому запису?
Що воно показує?
4. Як піднести 3 до четвертого степеня?
5. Чи правильно виконані дії у прикладі
5 × 22= 102= 100?
VІІ. Підсумки уроку