Інтегрований урок з математики та народознавства у 5 класі «Без верби та калини немає України»

Про матеріал
Ця розробка дає можливість продемострувати взаємозв'язок між математикою і народознавством. Подати математичний матеріал "Рівняння" в більш сприятливій для дітей формі, стимулювати заківленість дітей у вивченні цієї теми і її практичного застосування у житті для поширення свого кругозору.
Перегляд файлу

Відділ освіти Дніпропетровської міської ради

КЗО «Середня загальноосвітня школа №62»

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

 з математики та народознавства

 у 5 класі

«Без верби та калини немає України»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготували:

Вчитель математики

Гладка Наталія Кирилівна

Вчитель української мови

Приземіста Юлія Анатолівна

КЗО СЗШ №62

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018-2019 н.р.

Тема: Рівняння

Мета уроку:  Розвивати математичну компетентність, удосконалювати вміння учнів розв’язувати рівняння, розвивати логічне мислення, культуру мовлення, розвивати кругозір учнів, пізнавальні інтереси, здійснювати  міжпредметні зв’язки, виховувати патріотичні почуття учнів, потреби вивчати історію рідного краю.

 

«Без верби і калини немає України»

 

  1. Організаційний момент та мотивація навчальної діяльності.

 

Учитель математики: Тема нашого уроку «Рівняння». Особливостями уроку є те, що тема буде переплітатися із української символікою рослин, що є невід’мною частиною української народної культури.

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів

 

Учитель української літератури: Символи рослин на Україні сягають своїм корінням у глибину віків. Ми, українці, повинні знати стародавню культуру рідного народу. Без рослин не обходиться жодне народне свято. Певна рослина – це й оберіг, і ліки, уособлення природних стихій, доброї вдачі та щастя. Про неї співали пісні, її зображували на в розписах, її вишивали на рушниках та одязі, про неї, навіть, розповідали легенди.

 

Учитель математики: Поняття «рівняння» не менш старовинне і значиме в курсі математики. Воно супроводжує нас з третього до останнього класу навчання в школі, впливає на загальний інтелектуальний розвиток людини.

  1. Реалізація цілей уроку.

Учитель математики: Пропоную відповісти на запитання.

(слайд 1)

1. Що називається рівнянням?
2. Що називається розв'язком рівняння?
3. На що спираються при знаходженні невідомої величини у рівнянні?
4. Що означає розв'язати рівняння?

(слайд 2)

  • 1. 258 + x = 259
  • 2. 270 : x = 135
  • 3. x : 30 = 90
  • 4. 271 - x = 267 
  • 5 .625 * x = 125 
  • 6. 666 : x = 111

(слайд 3)

 

1

2

3

4

5

6

К

А

Л

И

Н

А

 

Виконавши вірно вправи, дізнаємося про першу символічну рослину. Калина-дерево нашого українського роду.

(слайд 4)

 

 Учитель української літератури:

Калина - символ кохання, краси, щастя. Навесні калина вкривається білим цвітом і стоїть як наречена у білому вбранні, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю, печуть смачні пироги, лікуються. Народ склав про неї багато легенд та пісень.

Калинова сопілка, калинова колиска, калиновий лист - говорять у народі. Дуже любив цей кущ Тарас Григорович Шевченко. Він опоетизував калину в своїх творах:

Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне з вербою
Червону калину;
На калині одиноке
Гніздечко гойдає, –
А де ж дівся соловейко?
Не питай, не знає.

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явор молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

 

Учитель математики: (слайд 5)

 

Завдання 1. Якщо від заданого числа відняти 361, то отримаємо 609 
Яке число задали? 

Завдання 2.  Яке число треба відняти від 357, щоб
отримати 142?

Завдання 3. Якщо число х поділити на 21, то отримаємо 16.
Знайти число х 

(слайд 6)

  • Завдання  1. x - 361 = 609 
  • Завдання 2. 357 - x = 142 
  • Завдання 3. x : 21 = 16 

При розв’язуванні задач складали рівняння, що є певним кроком вперед у            вивченні теми.

(слайд 7)

970

215

336

Д

У

Б

 

(слайд 8)

 

 

 Учитель української літератури: А тепер прийшов час дізнатися про ще одне священне дерево - дуб.

Дуб - символ могучості та довговічності, цілісності й здоров’я. Він - дерево життя, символізує наймогутніших богів: Зевса, Юпітера, Перуна. З дуба, вважається, був зроблений Храм Господній. Як знак вічності, лягає в основу будівель, мостів, інших споруд. Дуб- символ повноти життя, могутньої сили й величної краси. В ньому немає нічого тендітного, а що красиве-те й величне! І викликає подив, захоплення, повагу!

 

На узліссі дуб виростав —
Хтось листки йому фарбував.
Це ж який художник зумів
Підібрати сто кольорів?

То червоним дуб весь горить,
То засвітить жовтим на мить.
Скільки ж ще відтінків в дубів...
Скільки в світі є кольорів?

Дуб такий розкішний стоїть,
Кольоровим листям шумить.
Той художник — осінь була —
Дубу фарби всі віддала.

 

Учитель математики: Виконуємо наступні завдання.

(слайд 9)

  • 1. 3x + 56 = 83 
  • 2. 4x - 81 = 47
  • 3. 835 – 2х = 97
  • 4. 10x + 3х = 52 
  • 5. 18x - 11х = 63
  • 6. 2x - 17 = 83 
  • 7. 8x + 12 = 100 

 

Які особливості рівнянь 1, 2, 3, 6, і 5, 7?

9

32

369

4 

9 

50 

5

Т

Р

О 

Я 

Н

Д 

А

 (слайд 9.2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(слайд 10)

 

Учитель української літератури: Троянда -  королівський символ, тобто символ верховенства, урочистої краси, особливої й величної вроди. Бо вона - королева квітів.

Символізує вона і недоступну красу-красу, якої нелегко оволодіти-для цього вона озброїлась колючими шипами. Цим свідчить: краса сама повинна вміти захищатись окрім усього, вона - символ небесної досконалості й блаженства, цнотливості й чистих зелених пристрастей.

 

Троянди! Квіти просто чарівні!

Вражають кольором людину.

І квітнуть ціле літо день при дні

У світлу й дощову годину.

Дарують аромат п’янкий, тонкий,

І мають надзвичайну вроду.

Й казковий усміх-погляд чарівний,

Тому давно ввійшли у моду.

Бо стільки в квітах сонця і тепла,

Та ласки, ніжності і світла.

Краса троянд до серця пролягла

Й любов’ю щирою розквітла.

 

Учитель математики: Продовжуємо розв’язувати рівняння.

(слайд 11)

  • 1. 6x + 11x – 37 = 65
  • 2. 23x – 14x – 39 = 150
  • 3. 83x – 57x + 19 = 305
  • 4. ( x + 26 ) - 34 = 186
  • 5. ( x + 81 ) - 34 = 186

6

27

11

201

139

62

12

460

Б

А

Р

В

І

Н

О

К

  • 6. 193 - ( x + 42 ) = 89
  • 7. (  x – 91 ) + 638 = 712
  • 8. ( x – 38 ) - 159= 263

(слайд 12)

 

 

 

 

 

 

(слайд 13)

Учитель української літератури:  Барвінок - символ України. Україну називають барвінковим краєм. Прекрасна, охайна рослина. Квітневої пори на коротких пагонах розкриваються ніжні, кольору небесної блакитні, п’ятипелюсткові квіти барвінку. Через нев’янучу зелень і виняткову живучість. У середні віки барвінкові приписували чудодійну силу і вважали його символом вічності і постійності. Казали, що він оберігає від влади Диявола і всякої нечисті й через те вішали над дверима оселі та ніколи не викидали на смітник, а лише у воду.

Барвінок має багато символів: символізує віру у свої сили, несе переможність природи, символ кохання, вірної і взаємної любові, краси, пам’яті.

 

Недавно ще гула метелиця,
Кругом лежав біленький сніг.
А вже барвінку листя стелеться
Зеленим килимом до ніг.
Воно під снігом і під кригою
Всю зиму зелень берегло.
І перше стрілося з відлигою,
Зустріло сонечко й тепло.
Як з перемогою та славою
Весна з’являється на світ,
То квітне радістю ласкавою
Барвіночку синенький цвіт.

 

Учитель математики: Діти, ми плідно працювали сьогодні на уроці, повторювали основні поняття, розв’язували рівняння від найпростіших до більш складних.

 

Учитель української літератури: Більш того, ви ознайомились із квітами, які є символами нашого роду.

 

Учитель математики: Які враження залишив у вас урок, що нового і корисного підчерпнули для себе?

 

  1. Домашнє завдання
  2. Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне з вербою
Червону калину;
На калині одиноке
Гніздечко гойдає, –
А де ж дівся соловейко?
Не питай, не знає.

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явор молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

 

 

 

На узліссі дуб виростав —
Хтось листки йому фарбував.
Це ж який художник зумів
Підібрати сто кольорів?

То червоним дуб весь горить,
То засвітить жовтим на мить.
Скільки ж ще відтінків в дубів...
Скільки в світі є кольорів?

Дуб такий розкішний стоїть,
Кольоровим листям шумить.
Той художник — осінь була —
Дубу фарби всі віддала.

 

 

 

 

 

Троянди! Квіти просто чарівні!

Вражають кольором людину.

І квітнуть ціле літо день при дні

У світлу й дощову годину.

Дарують аромат п’янкий, тонкий,

І мають надзвичайну вроду.

Й казковий усміх-погляд чарівний,

Тому давно ввійшли у моду.

Бо стільки в квітах сонця і тепла,

Та ласки, ніжності і світла.

Краса троянд до серця пролягла

Й любов’ю щирою розквітла.

 

 

 

 

 

 

Недавно ще гула метелиця,
Кругом лежав біленький сніг.
А вже барвінку листя стелеться
Зеленим килимом до ніг.
Воно під снігом і під кригою
Всю зиму зелень берегло.
І перше стрілося з відлигою,
Зустріло сонечко й тепло.
Як з перемогою та славою
Весна з’являється на світ,
То квітне радістю ласкавою
Барвіночку синенький цвіт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Гладка Наталія
Додано
4 квітня 2023
Переглядів
350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку