Трикутник і його види
Математика, 5 клас
Урок – казка з елементами дослідження
Тема. Трикутник і його види
Мета: домогтися засвоєння учнями поняття трикутника, класифікації трикутників за сторонами і кутами, формули периметра рівностороннього трикутника; формувати первинні уміння будувати трикутники за двома сторонами і кутом між ними та за стороною і прилеглими до неї кутами за допомогою транспортира та лінійки. Сприяти розвитку пізнавального інтересу, самостійності, уміння досліджувати, навичок самоконтролю. Виховувати культуру спілкування в малих навчальних групах, культуру геометричних побудов, усного мовлення, працьовитість, вміння швидко і правильно приймати відповідальні рішення, патріотичні почуття до України.
Тип уроку. Урок засвоєння знань, формування умінь.
Форма проведення: урок-казка з елементами дослідження.
Завдання: забезпечення оволодіння учнями мовою геометрії, розвиток їх умінь виконувати геометричні побудови за допомогою геометричних інструментів (лінійки, транспортира).
Обладнання: моделі трикутників, карточки настрою, смужки з назвами трикутників, креслярське приладдя, транспортири, презентація PowerPoint, медіа – програвач, картки самооцінки членів груп, мікрофон, картки із завданнями, алгоритми-рисунки, підручник «Математика 5 клас.
А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір».
Девіз:
Міркуй точно, відповідай чітко, будуй естетично, записуй правильно та швидко.
Епіграф:
Те, що незрозуміло, потрібно з’ясувати.
Конфуцій
Структура уроку:
№ |
Етап |
Тривалість |
|
Організаційний момент |
1 хв. |
|
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку Введення в казку |
4 хв. |
|
Засвоєння нових знань. Дослідницька робота в групах Подорож казкою: Дослідження №1 Дослідження №2 Дослідження №3 Дослідження №4 |
15 хв. |
|
Фізкультхвилинка (Музична, відео) |
1 хв. |
|
Закріплення знань. Формування первинних умінь Подорож казкою: 1. Відгадування загадок 2. Завдання №1 на побудову трикутника 3. Завдання №2 на побудову трикутника 4. Тестові завдання |
20 хв. |
|
Підсумок уроку. Закінчення казки |
3 хв. |
|
Домашнє завдання |
1 хв. |
Хід уроку
До уроку створюються 3 гетерогенні групи по 6 учнів, визначаються консультанти груп, роздаються картки самооцінки.
І. Організаційний момент. ( 1 хв. )
Учитель. Всі у школі, всі здорові? (учні відповідають: «так»)
Навчальні групи до роботи готові? (учні: так)
На партах лежать 2 карточки: червона і синя. Покажіть, який у вас настрій на початок уроку. В групах за руки візьміться і друг другу посміхніться!
Запишіть у зошити дату, «Класна робота».
(Учні записують у зошити.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .( 4 хв. )
Учитель. Я поведу вас в казку, а може і не в казку.
У світ для всіх незнаний і знаний поведу.
А ви в кінці розкажете на що ви сподівалися,
Чи дійсно все отримали в казковому краю?
Олівець. Десь колись в якійсь країні
Жив самітній Олівець.
Будував кути, прямі, відрізки,
Словом, справжній молодець!
Мандрувати полюбляв,
По всьому світу мандрував.
І цього разу не прошляпив
В країну трикутників потрапив.
Познайомитися захотів,
Але йому забракло слів.
(Демонструється слайд №2 з різноманітними трикутниками)
Олівець. Проблема. Тут трикутників багато, як їх можна розпізнати?
Учитель. Сьогодні ми вивчаємо тему «Трикутник і його види». Допоможемо Олівцю навчитися розпізнавати трикутники. (Слайд №1)
А для цього ви повинні:
Знати: Уміти:
- класифікацію трикутників за - визначати вид трикутників;
сторонами і кутами; - будувати трикутники за двома
- правило знаходження периметра сторонами і кутом між ними;
трикутника; - будувати трикутники за стороною
- формулу периметра і прилеглими до неї кутами;
рівностороннього трикутника; - знаходити периметри трикутників.
Запишіть тему уроку у зошити.
Працювати будемо у групах під девізом «Міркуй точно, відповідай чітко, будуй естетично, записуй правильно та швидко.» Бали, набрані кожним членом групи, виставляються ним у картку самооцінки в якій вказана максимальна кількість балів за кожне завдання. А епіграфом до нашого уроку будуть слова Конфуція «Те, що незрозуміло, потрібно з’ясувати». Отже, завдання уроку:
Учитель. Ми сьогодні будемо визначати
Як трикутники за сторонами і кутами
Правильно назвати!
Групи всі отримають завдання:
Дати відповіді на мої питання,
Із трьох назв потрібну відшукати
І означення сформулювати.
ІІІ. Засвоєння нових знань. Дослідницька робота в групах. ( 15 хв. )
1. Дослідження №1. (Кожна група отримує набір з трьох трикутників: 1-гострокутні, 2-тупокутні, 3-прямокутні і трьох карток з назвами трикутників. Після вимірювання і запису градусної міри кутів учні повинні обрати назву своїм трикутникам, обґрунтувати відповідь і на основі цього сформулювати означення.)
Учитель. Приступайте групи й без вагання
Дослідіть трикутники за кутами.
Це перше завдання.
(Учні досліджують трикутники)
Учитель. Що ви скажете про результати дослідження ваших трикутників. Яка назва їм підходить?
Відповідь представника І групи.
У даних трикутників всі кути гострі, тому ми обрали назву – гострокутні. Трикутник у якого всі кути гострі називається гострокутним.
Відповідь представника II групи.
Кожен з наших трикутників має тупий кут. Тому ми обираємо назву – тупокутні. Якщо один із кутів трикутника тупий, то його називають тупокутним.
Відповідь представника III групи.
У кожного з наших трикутників є прямий кут, їх можна назвати прямокутними. Якщо один із кутів трикутника прямий, то його називають прямокутним.
2.Дослідження№2. Учитель. Молодці. Із першим завданням справилися. Записали всі кути. Ось наступне вам завдання: суму всіх кутів знайти. (Учні кожної групи знаходять суму кутів своїх трикутників.)
Учитель. Хочу всіх вас запитати, суми кутів записати.(Учні називають одну суму, яка дорівнює 180°.) Сформулюйте висновок, який випливає з ваших досліджень. (Учні формулюють: Сума кутів трикутника дорівнює 180°).
3. Дослідження №3. (Кожна група отримує набір з трьох трикутників: 1-різносторонні, 2-рівнобедрені, 3-рівносторонні і трьох карток з назвами трикутників. Після вимірювання і запису довжин сторін учні повинні обрати назву своїм трикутникам, обґрунтувати відповідь і на основі цього сформулювати означення.)
Учитель. Приступайте групи й без вагання
Дослідіть трикутники за сторонами.
Це третє завдання.
(Учні досліджують трикутники)
Відповідь представника І групи.
Серед 3-х трикутників немає жодного з рівними сторонами. Тому для наших трикутників ми обрали назву – різносторонні. Різностороннім називається трикутник, який не має рівних сторін.
Відповідь представника II групи.
Кожен з наших трикутників має по дві рівні сторони. Їх не можна назвати рівносторонніми, тому ми обираємо назву – рівнобедрені. Рівнобедреним називається трикутник, який має дві рівні сторони.
Відповідь представника III групи.
У кожного з наших трикутників всі сторони рівні, їх можна назвати рівносторонніми. Рівностороннім називається трикутник у якого всі сторони рівні.
4. Дослідження №4. Учитель. Групи слухайте завдання: Всім уважно працювати, периметри трикутників відшукати. (Учні називають периметри).
Яка група найшвидше справилася із завданням і чому? (Група, яка досліджувала рівносторонні трикутники). Як знайти периметр рівностороннього трикутника зі стороною а? (Записується формула в зошити учнів: )
ІV. Фізкультхвилинка (2хв.)
(Виконання вправ під відео - запис «Україно, ми твоя надія».)
V. Закріплення знань. Формування первинних умінь (20 хв.)
Олівець.
1. Всі означення сформулювали.
Перевірю як ви їх запам'ятали !
Відгадайте загадки (загадки задаються кожній групі по черзі).
1.)Рівних він сторін не має,
Як трикутник називаємо? ( Різносторонній )
2.)Цей трикутник особливий:
Має дві сторони рівні.
Серед інших виділяємо,
Як трикутник величаємо? ( Рівнобедрений )
3.)Всі три сторони у нього
Рівні як одна.
Про який трикутник мова
Кожен учень знає? ( Рівносторонній )
4.) Всі кути він гострі має,
Як трикутник називаємо? (Гострокутний)
5.) Цей трикутник не простий,
В нього кут один прямий.
Легко вам його впізнати,
Як трикутник цей назвати? (Прямокутний)
6.) Щоб трикутника назвати,
Треба кут тупий вам мати.
То ж яку він назву має,
Як трикутник величаємо? (Тупокутний)
2. Учитель. Діти, давайте запитаємо Олівця, чи зрозумів він як відрізняти трикутники за сторонами і кутами?
Олівець. Дуже це просте завдання, все вдалось запам’ятати.
Але це мені замало: навчитися хочу трикутники будувати!
Учитель. Що ж будемо вчитися будувати трикутники за допомогою лінійки і транспортира.
Завдання №1. За допомогою лінійки і транспортира побудуйте трикутник, дві сторони якого дорівнюють 3см і 2 см, а кут між ними - 50°.
Завдання №2. За допомогою лінійки і транспортира побудуйте трикутник , сторона якого дорівнює 3 см, а кути і відповідно дорівнюють 40° і 110°.
(Кожна група отримує картки із завданнями №1 і №2 і алгоритми – рисунки побудови даних трикутників. Розглянувши алгоритм до завдання №1, представники груп коментують вчителю як вони будуть виконувати завдання і будують трикутник. Аналогічно виконується побудова до завдання №2).
Учитель. Повторимо алгоритми побудови трикутників за двома сторонами і кутом між ними та за стороною і прилеглими до неї кутами за допомогою транспортира та лінійки. (Учні називають етапи побудови).
Алгоритм побудови трикутника за двома сторонами і кутом між ними
1.За допомогою транспортира побудувати даний кут.
2. На сторонах цього кута від його вершини за допомогою лінійки відкласти відрізки, довжини яких дорівнюють сторонам трикутника. Отримаємо 2 точки.
3.Сполучити відрізком отримані точки.
Алгоритм побудови трикутника за стороною і прилеглими до неї кутами
1. За допомогою лінійки будуємо відрізок, довжина якого дорівнює довжині даної сторони трикутника.
2.Відкладаємо кут з вершиною в точці, що є початком цього відрізка.
3.Відкладаємо кут з вершиною в точці, що є кінцем даного відрізка по той самий бік, де було відкладено перший кут.
4.Знайшовши точку перетину сторін кутів, отримаємо шуканий трикутник.
Олівець. Що ж, трикутники гарно вмієте будувати.
Пропоную вам з тестами попрацювати.
Присядьте за комп’ютери,
Покажіть, що не ледачі.
Але спочатку повторимо безпеку праці. (Слайд №3)
А тепер мерщій за діло,
Тести подолайте вміло!
(Учні працюють з тестами, що представлені на слайдах №4-8, відповіді записують в зошити.)
Тестові завдання
1.Визначте вид трикутника, залежно від виду його кутів. Встановіть відповідність за рисунками. (Відповідь: 1-В, 2-А, 3-Б.)
2. Визначте вид трикутника, залежно від кількості рівних сторін. Встановіть відповідність за рисунками. (Відповідь: 1-Б, 2-В, 3-А.)
3. Знайдіть периметр трикутника зі сторонами 16см, 22см, 28см. Оберіть правильну відповідь. (Відповідь: Б.)
4. Знайдіть периметр трикутника зі сторонами 14см, 17см,17см. Оберіть правильну відповідь. (Відповідь: В.)
5. Знайдіть периметр трикутника всі сторони якого дорівнюють по 24 см. Оберіть правильну відповідь. (Відповідь: А.)
VІ. Підсумок уроку. (3 хв.) Олівець. Про трикутники все знаю.
Вас також я привітаю. Час ви дарма не марнуйте, бали в картках підрахуйте.
Учитель. Підсумуйте бали в своїх картках самооцінки. Максимальна кількість балів - 24. Ділимо на 2 і визначаємо оцінку кожного члена групи.
( Учитель з учнями називають оцінки за урок.)
Та на цьому нашій казці не кінець.
Поведе вас далі в мандри Олівець.
Домашнє завдання гарно вивчайте,
Наступного уроку чекайте! А вас я запитаю, про що дізналися сьогодні в казковому краю? (Відповіді учнів. Технологія «Мікрофон»). (Слайд №9).
Просигналізуйте карточками, який тепер у вас настрій.
Потисніть один одному руки і подякуйте за співпрацю! Бажаю всім успіху під час виконання домашнього завдання.
VІІ. Домашнє завдання. (1хв.) Вивчити п.14. Хто набрав за урок 1-6 балів №344,№349; 7-9 балів №351, №353, 10-12 балів №353, №355 (1;3).
1-6 балів
№344. Нарисуйте:
1) різносторонній прямокутний трикутник;
2) різносторонній тупокутний трикутник;
3) Рівнобедрений гострокутний трикутник.
№349. Одна сторона трикутника дорівнює 12 см, друга сторона у 3 рази більша за першу, а третя на 8 см менша від другої. Знайдіть периметр трикутника.
7-9 балів
№351.Периметр рівнобедреного трикутника дорівнює 28 см, а бічна сторона – 10 см. Знайдіть основу трикутника.
№353. Периметр трикутника дорівнює 97 см, одна сторона – a см, друга сторона – b см. Складіть вираз для знаходження третьої сторони. Обчисліть довжину третьої сторони, якщо a = 32, b = 26.
10-12 балів
№353. Периметр трикутника дорівнює 97 см, одна сторона – a см, друга сторона – b см. Складіть вираз для знаходження третьої сторони. Обчисліть довжину третьої сторони, якщо a = 32, b = 26.
№355(1;3). За допомогою лінійки і транспортира побудуйте трикутник та вкажіть його вид, якщо:
1) дві сторони дорівнюють 3 см і 4 см, а кут між ними - 90°;
3) одна сторона дорівнює 6 см, а кути, що прилягають до цієї сторони , - 90° і 45°.
Картка самооцінки
Прізвище та ім’я учня ______________________________
Дослідження №1 (2б.)____ |
Завдання на побудову трикутника№1 (3б.)____ |
Дослідження №2 (2б.)____ |
Завдання на побудову трикутника№2 (4б.)____ |
Дослідження №3 (2б.)____ |
Тести (7б.) ____ |
Дослідження №4 (2б.)____ |
|
Загадки (2б.)_____ |
Загальна кількість балів ____ Оцінка ____________ |
1