Урок математики у 5 класі
Тема. Дії над натуральними числами.
Мета:
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Обладнання:медіапроектор, відеопрезентація «Тарас Шевченко»
І.Організаційна частина.
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
ІІІ.Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності.
Виконання усних вправ.
10 ·5+0= 1500: 50=
0+6 ·3= Х-10=3
(18 · 1 – 1)·0= Х+17=30
432 : 4= Х:5=60
609:3=
Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо розв'язувати вправи на всі дії з багатоцифровими натуральними числами. Урок присвячений Тарасу Григоровичу Шевченку (слайд 1), видатному українцю, поету, художнику, справжньому патріоту рідної землі. До вашої уваги вірш Юрія Герасименка: (слайд 2)
Ти чув: співала мати при вікні
Слова Шевченка світлі і сумні.
-Чому, мамуню, серцю в грудях тісно?
-То пісня, українська наша пісня…
Ти вперше прочитав із «Букваря»
Вогненні, вічні вірші Кобзаря.
-Чом жаром обпікає кожне слово?
-То мова, українська наша мова…
Із книг тобі відкрилось до кінця
Життя коротке гнаного співця,
Діла і думи сина Батьківщини.
-Що то дзвенить, відлунює в серцях?
-То слава, горда слава України!
IV. Розв'язування вправ
Дату народження письменника та рік його смерті отримаєте, коли виконаєте перше завдання.
Завдання 1.
Розв'яжіть рівняння:
а) (х+ 1825) + 1099 = 3827, х+ 1825 = 2728, х=903.
б) (9180 + х) - 5679 = 5325, 9180+х = 11004, х=1814.
в) (х - 188) + 6237 = 7910, х - 188 = 1673, х = 1861.
Отже, Т.Г.Шевченко народився 9.03.1814 р., а помер у 1861 р. (слайд 3)
Учитель. Малий Тарас, рано втративши матір, а потім і батька, з дитинства зазнав багато горя і знущань. Працюючи і навчаючись у дяка, Шевченко ознайомився з деякими творами української літератури, а відчуваючи великий потяг до малювання, уже тоді робив перші спроби розпочати навчання у маляра.
В підлітковому віці Тараса зробили дворовим слугою поміщика П.Енгельгарда. Виконавши друге завдання, ви дізнаєтеся у скільки років Шевченко потрапив до цього пана на службу.
Завдання 2.
Розв'яжіть рівняння:
(374 + 956) :х= 95,
1330 :х = 95,
х=14. (слайд 4)
Учитель. Через певний час Енгельгард переїхав до Петербургу, забравши з собою туди Тараса. В якому році це було та скільки років Шевченко навчався там у живописця В.Ширяєва?
На це запитання зможете дати відповідь, коли виконаєте третє завдання.
Завдання 3.
а) Розв'яжіть рівняння:
(х + 1635) - 1999 = 1467,
х + 1635 = 1467 + 1999,
х + 1635 = 3466,
х = 3466 - 1635,
х = 1831 .
Отже, Т.Г.Шевченко потрапив до Петербурга у 1831 році.
б) Розв’яжіть рівняння:
(у+ 30146) : 75 - 138 = 264,
(у + 30146) : 75 = 402,
у + 30146 = 30150,
у = 4.
В Петербурзі протягом 4 років Тарас навчався живопису в художника В.Ширяєва. (слайд 5)
Розв`язавши четверте завдання, ви дізнаєтесь коли Кобзар потрапив до Новопетровського укріплення та скільки років там перебував.
Завдання 4.
а) 64728: (3648 – х) = 36
3648 – х = 64728 : 36
3648 – х = 1798
Х =3648 – 1798
Х =1850
б) (12631 – 11778) · х = 5971
853 · х =5971
Х = 7.
Отже, у 1850 році Т.Г.Шевченко потрапляє до Новопетровського укріплення і змушений пробути там цілих 7 років. (слайд 6, 7)
Завдання 5.
Розв`язавши його, ви дізнаєтесь рік виходу збірки поетичних творів Шевченка «Кобзар».
(у+20):30-15=47
(у+20):30=62
У+20=1860
У=1840
Учні дізнаються, що шедевральна поетична збірка Т. Шевченка «Кобзар» вийшла у 1840 році. (слайд 8)
V. Підсумок уроку
Чи цікавий для вас був урок? Що нового ви дізналися на ньому?
А завершити наше дослідження хочу словами великого Кобзаря (слайд 9):
Свою Україну любіть.
Любіть її… во врем'я люте,
В остатню, тяжкую мінуту
За неї Господа моліть!
VI. Домашнє завдання.