Конспект уроку мистецтва для 1 класу . Тема: «Великодні писанки». Музична мова: динаміка, темп, ритм

Про матеріал
Тема: «Великодні писанки». Музична мова: динаміка, темп, ритм Мета: 1) формувати знання про Великдень та його символи, святкування в давнину і донині; ознайомитись з музичними творами, присвяченими Великодню; 2) розвивати чуття ритму, поняття темпу й динаміки, вокально-хорові навички, працювати над дикцією, диханням; розвивати образно - асоціативне мислення учнів; 3) виховувати інтерес до народного мистецтва, ціннісне ставлення до традицій народу
Перегляд файлу

Тема: «Великодні писанки». Музична мова: динаміка, темп, ритм

Мета: 1) формувати  знання про Великдень та його символи, святкування в давнину і донині; ознайомитись з музичними творами, присвяченими Великодню;

2) розвивати  чуття ритму,  поняття темпу й динаміки, вокально-хорові навички, працювати над дикцією, диханням; розвивати образно - асоціативне мислення учнів;

3) виховувати інтерес до народного мистецтва, ціннісне ставлення до традицій народу

Музичний матеріал: Музика М.Бурмаки, слова К.Перелісної «Писанка»,«Веселкові писанки» Музика і слова В.Качан, О.Качан

Методи: емоційне осягнення музики, комплексний вплив мистецтва, художня драматургія

 

                                                        Хід уроку

«Любов існує доки розписують писанки»(народне прислів’я)

 

1.Організаційний  етап

-Яке свято ми відзначаємо кожної весни, приходячи в церкву?

-Які символи є в цього свята?

 

2.Мотиваційний етап

   Кожен народ має свої звичаї та традиції. На Україні є традиція збирати «Великодній кошик». Що саме повинно лежати в кошику?                                                                         

 

3. Підготовчий етап до засвоєння нових знань

Легенди про весну, писанку, Великдень

 

*Було це давно. Прогнівили люди богів своїми поганими вчинками, і вирішили боги їх покарати: заховали сонце, настала довга, холодна зима. Птахи, які не встигли відлетіти у вирій, замерзали та гинули. Люди шанували птахів, як божих створінь, і забирали до себе. Відігравали, годували і довго тримали їх у своїх хатах.

Вирішили птахи віддячити людям. Одного дня зібралися вони у велику зграю та й полетіли на небо. Довго розповідали богам про людей, просили повернути їм сонце.

Погодилися боги, і через декілька днів птахи повернулися та принесли на своїх крилах сонце, весну й писанки. З того часу почали люди розмальовувати писанки, як щиру подяку сонцю й птахам.

 

   *Коли Ісус Христос ходив зі святим Петром по землі, то вони проходили через одне село, а там невірні були. Побачили вони Христа, та й почали камінням та грудками шпурляти в Нього. І як торкнеться камінь Ісусової одежі - зробиться з нього писанка, а як торкнеться грудка, то перетвориться на крашанку. Святий Петро позбирав усе те до кишені, а пізніше людям роздав. З того й пішов звичай готувати писанки й крашанки до Великодня.

 

   *Минув уже третій день, як помер Христос на хресті. Уже третій день журиться його мати Марія — не їсть і не п’є нічого. Жінки приходили до неї, хотіли потішити її, просили, щоб вона з’їла щось. Але Марія і далі не говорила, й нічого не їла… 

Однією з тих, хто часто приходив до Матері Божої, була бідна Ганя. У неділю вранці, коли всі раділи, що Христос воскрес, Ганя взяла своє добро — кілька яєчок і пішла до Марії.

—Маріє! Не плач, не сумуй, — просила вона. — Хіба ти не знаєш, що Твій Син воскрес? Не сумуй, а радуйся, Маріє!

—Знаю, — відповіла Марія. — Мій Син з’явився мені у сні. Навколо нього була така ясність, що очі боліли від неї. Знаю, що мій Син воскрес.

Дівчина дала Марії свій подарунок — кошик із яєчками. Сльози радості потекли з її очей і впали на яйця.

І дивне диво сталося. Де впала сльоза з її святих очей, там на яйцях зацвілі чудові квіточки, гарні метелики, ясні зірочки. Усі яйця в кошику засяяли різними кольорами веселки! Марія зраділа і почала роздавати їх людям.

—Радуйся! — казала вона кожному, коли подавала яйце, — Христос воскрес! Христос воскрес!

Коли вже яєць не стало, вона з подякою віддала кошик дівчинці. Ганя взяла його і вийшла на вулицю. Раптом глянула у кошик, а він повний писанок. Зраділа дівчина, бігла вулицями Єрусалиму і кожному, кого зустрічала, давала писанку: — Радуйтесь! Христос воскрес!

Скільки Ганя не роздавала тих писанок, а кошик в неї завжди був повний. Люди, яким вона давала ці писанки, несли їх далі, давали іншим і вітали словами:

—Христос Воскрес!

Так за короткий час усі люди в місті знали, що Христос воскрес.

На пам’ять про це диво пишуть в Україні писанки. А на Великдень дарують їх рідним і друзям і шанують як великі скарби.

* Великдень називається так тому, що в той час, коли Хрис-тос родився, сильно світило сонце і стояли такі довгі дні, що теперішніх треба сім зложити докупи, щоб був один тодішній. Тоді, було, як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу ввечорі. А як жиди розп'яли Христа, дні поменшали. Тепер тільки царські ворота в церкві стоять навстіж сім днів. Ось чому цей день і називається великим.

 Символіка писанок:

Слово «Писанка» походить від «писати», тобто прикрашати орнаментом. Яйце з жовтком, що схожий на сонце уважалося символом життя.

Покриваючі  фарбами та знаками – символами шкарлупу яйця, люди ніби захищали життя, яке зберігалося всередині, від злих сил.

Жовтий, золотистий, оранжевий кольори писанки впливають на людину подібно до сонячного проміння, дають радісний, світлий настрій. В писанці означають тепло, надію, небесні світила, врожай в господарстві.
Червоний колір на писанках мабуть є найбагатозначнішим. Недаремно в народній мові він зблизився з поняттям красивого, слова "красний" - "гарний" стали взаємовідповідними. Червона барва символізує добро, радість життя, для молодих - надію на щасливий шлюб. Саме червоне яйце є головним символом Воскресіння, жертовності і небесного вогню.

Зелений колір означає весняне пробудження природи, надію на гарний врожай.

Блакитнийнебо, повітря, а також здоров'я.
Бурий, коричневий землю і її приховану життєдайну силу.
Чорний колір - колір ночі, потойбіччя, всього невідомого і таємного. В писанці, будучи тлом, виявляє силу інших кольорів, так само, як в житті темрява дає змогу зрозуміти, що таке світло. Також символізує нескінченність життя людини, продовження буття після смерті.
Багатоколірна писанка є символом родинного щастя, миру, добробуту.

Темні писанки писали на проводи, як вираз поваги до тих, хто відійшов у інший світ.

  Що нагадують нам  візерунки на писанках?

 .:«сонечко», «безконечник», вода,блискавка, грабельки…

    Культ сонця у наших предків був чи не найголовнішим. Після довгої зими на його повернення чекали всі, бо сонце джерело життя на землі. Його урочисто зустрічали, на його честь співали пісні, водили хороводи. У християнстві сонце також стало символом Бога, оскільки Бог – це світло.

Хвилястий орнамент під назвою «безкінечник» - знак однієї з найголовніших стихій  - води.   

Верба, сосна вважаються символами вічної молодості,  здоров’я, росту і безсмертя а також сповіщають  про весняне пробудження землі…

Картинки по запросу писанки схеми

4. Етап засвоєння нових знань

Є багато музичних творів, присвячених Великодню.

Слухання  пісні М.Бурмаки, слова К.Перелісної.«Писанка».

Гарна писанка у мене,

Мабуть, кращої й нема!

Мама тільки помагала,

Малювала ж я сама.

Змалювала дрібно квіти,

Вісім хрестиків малих,

І дрібнюсіньку ялинку,

Й поясочок поміж них...

Хоч не зразу змалювала,

Зіпсувала п'ять яєць -

Та як шосте закінчила,

         Тато мовив "Молодець!"

 

Писанковий орнамент використовують і художники,і  композитори. Саме писанкарство надихнуло сучасну  українську  композиторку М.Бурмаку  на створення чудової пісні «Писанка.

-Який характер пісні? Плавний чи гострий ритм відчувається в пісні?В якому темпі вона виконується? Яка динаміка була використана? (що таке динаміка? Темп? Ритм?)

5.Розучування пісні «Веселкові писанки». Музика і слова В.Качан, О.Качан

Вокально – хорова робота над піснею. Співаємо лагідно і плавно.

- Який настрій справляє на вас пісня?(спокою, любові, злагоди, ніжності).

- Які символи потрапили на писанку пісні «Веселкові писанки»?

(Квіти, хмарка, голуб, небо, гілочка вербички, «Христос Воскрес»)

Виконання пісні «Писанки»

6. Етап узагальнення

    Писанка –  весна, пробудження, оновлення, радість, родина, сонечко, затишок, спокій.

Саме ці почуття супроводжують нас під час цього світлого свята Великодня, яке збирає всіх людей в одну велику родину. Свята, в якому писанка – є оберегом від зла, перемоги над  холодом та байдужістю.

То ж нехай і Ваше життя буде барвистим, змістовним і без кутів – неначе писанка!

7. Рефлексія

  • Сила, гучність звуку – це …
  • Чергування довгих, коротких звуків – це…
  • Швидкість виконання музики називають …

Пов’язане зображення

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Панкратова Вероніка Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 квітня 2019
Переглядів
5756
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку