Тема навчального заняття: «Візерунки африканських ритмів». Кава-арт.
Клас: 4 клас.
Тип навчального заняття: урок засвоєння нових знань.
Форма: інтегрований урок.
Мета навчального заняття: сформувати уявлення про характерні особливості музики народів Африки, познайомити учнів із сучасним методом малювання «Кава-арт» та дати можливість учням проявити свої здібності, виконуючи роботи з кавою.
Завдання:
1. Ознайомлення учнів із музичними творами, що відбивають характерні риси музики народів Африки (на вибір вчителя); виховувати інтерес, любов і повагу до музичної та загальної культури народів світу.
2. Запровадження поняття перехресний ритм;
3. Вдосконалення умінь порівняльного аналізу, виразного співу та руху під музику, інструментального виконання.
4. Навчити виконувати малюнок гілки дерева з кавою. Формувати регулятивні універсальні навчальні дії (самоконтроль, прогнозування діяльності)
Хід уроку
Розспівування (традиційна розспівка)
– Сьогодні зранку досить прохолодно на вулиці. А як ви вважаєте, де найспекотніше місце на планеті, в якій країні? Так, в Африці! Ми сьогодні поринемо в цей дивовижний світ африканської культури.
(Слайд 1 Африка)
-
Як свідчить африканська легенда «Спочатку Творець створив барабанщика». Барабанщик - одна з найголовніших персон на африканському континенті, тому що в основі усієї африканської музики лежить ритм. А як ви вважаєте, з чого виготовляють барабани в Африці?
-
(Слайд 2. Інструменти)
-
Їх виготовляють із шматків сухого дерева або навіть висушених гарбузів. Барабани бувають різних розмірів. Від крихітних до гігантських, двометрової висоти.
(Слайд 3. Звучання африканських барабанів)
-
Яка мелодія за характером?
-
Музичні ритми дуже складні, адже одночасно в ансамблі ударних інструментів можуть звучати різні ритми, створюючи складний малюнок. Ми з вами сьогодні спробуємо також створити перехресний ритм. Але спершу повторимо ритмічні малюнки, які нам уже відомі. Додамо нову ноту (половинну), яка звучатиме раз-і, та паузу.
Ритмічна партитура
Розучування по рядах (1 ряд із інструментами, 2 ряд – плескає в долоні, 3 ряд – тупає ногами)
(Слайд 4. Фізкультхвилинка)
-
Африканські ритми такі запальні, що просто не встояти! Хотілося б звернути вашу увагу на те, що живуть ці народи дуже небагато, іноді доводиться голодувати, є проблеми з водою. Але незважаючи на труднощі, ці темношкірі, але світлі душею люди посміхаються і співають. Хочу познайомити вас із дивовижною африканською піснею, яка стала гімном планети під час боротьби з коронавірусом та об'єднала всі народи світу.
(Слайд 5. Челлендж Єрусалим)
-
Як ви вважаєте, в чому сила цієї пісні? Чому в страшні та тяжкі часи необхідно об'єднуватися?
-
У ваших стаканчиках на парті є невідома рідина.
Ніби чорний шоколад
Рідкий, як і лимонад.
Вранці його п'є мама,
Ну, а мені твердить, що зарано.
-
Хто здогадався, що це? Звісно кава.
(Слайд 6. Кава)
-
Але ви запитаєте: до чого тут кава та Африка? Як ви думаєте?
(Слайд 7. Кози та кава)
-
Згідно з легендою, першовідкривачем кавового дерева став ефіопський пастух Калдим приблизно в 850 році. Пастух, переганяючи свою череду по схилах гір, де зустрічалися чагарники дикорослого кавового дерева, звернув увагу на дивну поведінку кіз. Поївши листя цієї рослини, кози приходили в дуже жвавий стан, починали шалено бігати і скакати. Калдим розповів про це настоятелю місцевого монастиря. Той ризикнув сам скуштувати листя та плодів кавового дерева. Випробувавши на собі дію, настоятель вирішив, що відвар із цієї рослини буде корисним, щоб його підопічні ченці не засинали під час тривалих служб. Вживання відвару з листя та плодів кави стало традицією цього монастиря, а потім набуло популярності і серед навколишніх мешканців, а пізніше поширилося на весь світ. Араби придумали назву для напою «каффа» - сон, що відганяє. Але пити ми його не будемо, тому що дітям кави не рекомендовано. Ваша нервова система ще не зміцніла, щоб справлятися з його дією. Тому ми нєю малюватимемо! Загалом у світі все частіше митці використовують каву для своїх шедеврів. З'явився навіть цілий напрямок «Кава-арт»
(Слайд 8. Кава-арт)
-
Малювати ми сьогодні будемо ось цю чудову африканську пташку нектарницю, що сидить на гілці дерева.
(Слайд 9. Нектарниця)
-
Це крихітна африканська пташка, яка харчується нектаром квітів. Самиці сірі та непоказні, а самці переливаються різними кольорами, дуже яскраві. Вага птахів всього 8 г, і тому гніздо вони в'ють з павутинок та пушинок, підвішуючи на дерева як милі теплі шкарпетки.
Практична робота.
Музика релакс
Пояснення етапів роботи. Діти малюють під африканську музику-релакс (видуваючи з кавових крапель за допомогою коктейльних трубочок гілки дерев).
Виставка робіт.
Рефлексія, самооцінювання.
Листки самооцінювання.
Лист самооцінювання
Сьогодні на уроці я…
|
Відмінно
|
Достатньо
|
Недостатньо
|
Уважно слухав (слухала) розповідь вчителя
|
|
|
|
Навчився (навчилась) в команді створювати перехресний ритм
|
|
|
|
Співав і танцював (співала і танцювала)
|
|
|
|
Навчився (навчилась) малювати кавою
|
|
|
|
Дізнався (дізналась) багато цікавого
|
|
|
|
|