Конспект уроку музичного мистецтва у 6 класі "Етюд"

Про матеріал

До вашої уваги запропоновано розгорнутий конспект уроку музичного мистецтва у шостому класі за підручником Л.Г.Кондратова на тему "Етюд у мистецтві".


Перегляд файлу

Музичне мистецтво 6 клас

Л.Г.Кондратова

Тема. Етюд у музиці.

Мета. Ознайомити з особливостями жанру етюду та його характерними ознаками, ознайомити учнів з особливостями етюдів О. Скрябіна, розглянути різницю між технічними та художніми етюдами, розглянути жанр етюду та його особливості в інших видах мистецтва — кіно, театрі, літературі, образотворчому мистецтві, ознайомити учнів з авторами та виконавцями етюдів.

Розвивати вміння учнів уважно слухати жанри камерно-інструментальної музики — етюди та давати характеристику особливостям музичного образу творів, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння виразного виконувати пісні під супровід інструмента і фонограми.

Виховувати інтерес до слухання класичної камерно-інструментальної музики й творчості композитора О.Скрябіна та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора О. Скрябіна.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру «етюд», етюди в мистецтві, різновиди етюдів, композитори — автори музичних етюдів, цикли етюдів та різні види техніки виконавця, композиційна будова (форма) етюду.

Твори, що вивчаються на уроці:

• О. Скрябін. Етюд №12 «Революційний».

• Ф. Бурґмюллер. «Арабески» (етюд).

• «Хлоп’ята і дівчата» (слова І. Діка, музика А. Островського).

Хід уроку

  1. Вхід під музику О. Скрябіна. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

  1. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про жанр етюду та історію його розвитку.

Етюд як музичний жанр сформувався на початку XIX ст.. Його попередниками були жанри (наприклад, сонати Д. Скарлатті), зорієнтовані на формування певних технічних навичок. Педагоги-композитори М. Клименті, К. Черні та інші почали використовувати етюди як самостійні навчальні твори.

Ф. Шопен змінив погляд на етюд, як тільки навчальний твір. Він уперше звернувся до етюду в 10 опусі (1828–1832). У 25 опусі (1832–1837) етюди Шопена досягли своєї досконалості. Вони стали не тільки навчальним матеріалом, але й окремими закінченими творами. Написані в різних тональностях, вони мають в основі різні жанрові підтексти, демонструють величезне багатство музики.

Слово «етюд» має декілька значень:

 в образотворчому мистецтві — твір допоміжного характеру, виконаний з натури з метою її вивчення у процесі роботи над картиною, скульптурою тощо;

 у літературі — невеликий твір, присвячений якому-небудь окремому питанню; невелика одноактна п'єса, події якої мають драматичний характер;

 у музиці — твір віртуозного характеру; п'єса навчального характеру, в якій застосовується певний технічний прийом гри;

 у театрі — вправа, яка служить для розвитку та вдосконалення акторської техніки і складається з різних сценічних дій, імпровізованих чи заздалегідь розроблених викладачем;

 у фотографії — художній знімок, епізод із життя та ін.

Напевно, ви знаєте, ідо майже всі композитори мали учнів та послідовників, яким передавали свою майстерність. Наприклад, першими вчителями Моцарта і Бетховена були їхні батьки. Згодом обидва композитори стали майстерними наставниками багатьох музикантів.

У родині Бахів мистецтво передавалось із покоління в покоління, а сам композитор створив багато музичних творів навчального характеру для своїх дітей.

3. Музичний словничок

Етюд — п ’єса навчального характеру, в якій застосовується певний технічний прийом гри, або невеликий музичний твір віртуозного характеру.

Бувають технічні етюди (в творчості М. Клементі, Р. Крейцера, К. Черні та ін.);

високохудожні концертні етюди-п’єси (в творчості Б. Бартока, Й. Брамса, М. Лисенка, Ф. Ліста, Н. ГІаганіні, О. Скря-

біна, Ф. Шопена та ін.);

 етюди-картини С. Рахманінова,

симфонічні етюди Р. Шумана та ін.

4. Музичне сприймання. О. Скрябін. Етюд №12; Ф. Бур/мюллер. «Арабески» (етюд).

5. Аналіз музичних творів.

1. Розкажіть про особливості звучання прослуханих етюдів. Чи схожі вони на тренувальні вправи?

2. Охарактеризуйте засоби музичної виразності етюдів.

3. Чим подібні та чим відрізняються прослухані музичні твори?

4. Які картини ви уявляєте під звуки цих мелодій?

5. Що нагадує вам твір Ф. Бургмюллера? Чи знаєте ви, що таке арабески?

Музичний словничок

Арабеска (італ. агаЬезсо — арабський) — складний орнамент з геометричних фігур і стилізованих рослинних мотивів, до якого інколи входять каліграфічні східні написи. В музиці — витончена, примхлива інструментальна п’єса з вигадливим мелодичним малюнком.

6. Бесіда з учнями про творчість О. Скрябіна.

Олександр Миколайович СКРЯБІН (1871-1915)

Російський композитор, піаніст, педагог. У творчості Скрябіна представлені фортепіанні й симфонічні жанри. Серед інструментальних творів — прелюдії, мазурки, етюди, експромти, поеми, сонати для фортепіано, а також жанри великої форми — концерт для фортепіано з оркестром, 3 симфонії. Музика Скрябіна — це вольовий порив, напружена динамічна експресія, героїчна радість, особлива «політність» і витончена лірика. Серед етюдів композитора особливою популярністю користується етюд до-дієз-мінор №12 («Патетичний»), написаний 1893 року.

Це одна з найвищих вершин скрябінського драматизму, бунтівної патетики. Етюд має три частини. Основна тема поривчаста, декламаційна, вона містить характерні злети з пунктирним ритмом. У третій частині музика стає ще більш напруженою та динамічною.

7. Фізкультхвилинка «Пластичний етюд».

 

 

8. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

Результат пошуку зображень за запитом "музичне розспівування"

9. Виконуємо пісню. «Хлоп’ята і дівчата» (слова І. Діка, музика А. Островського).

image92image93

Дзвінок нас кличе весело, Сусіди ми по партах — Ровесниці й ровесники, Хлоп’ята і дівчатка.

Приспів:

Дівчатка й хлоп’ятка, Хлоп’ята й дівчатка:так радісно в класі у нас!

Ми дружно всі разом вчимося І будем дружити весь час!

Ровесниці й ровесники, Хлоп’ята і дівчатка,

Ми дружимо, і приспів цей Нехай звучить спочатку!

Заспіваємо пісню під фонограму. Розучуємо другий куплет пісні.

10. Виконання творчого завдання до пісні.

  • Спробуйте заспівати пісню разом зі своїми друзями за ролями.
  • Об’єднайтеся у гурти дівчат та хлоп’ят, кожна з груп буде виконувати власну партію.
  • Спробуйте зімпровізувати приспів.

11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

• Яку музику ми слухали на уроці?  В чому особливість цього жанру?

• Які композитори писали етюди?

• Пригадайте історію етюдів О. Скрябіна та Ф. Бургмюллера.

• Які етюди вам подобаються? Чому?

12. Домашнє завдання.

Знайдіть і прослухайте етюди Ф. Ліста та Н. Паганіні. Порівняйте їх за настроєм та засобами виразності. Створіть етюд аквареллю або за допомогою фотоапарата.

13. Вихід з класу під музику О. Скрябіна.

Результат пошуку зображень за запитом "музичні привітання на уроках музики"

14. Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Етюди митців»

Мета: навчитися створювати власні етюди в різних видах мистецтва.

Очікуваний результат: конкурс на найкращий етюд.

План створення:

Пригадайте, в яких видах мистецтва існує жанр етюду. Чи хочете

створити власний етюд та взяти участь у конкурсі на найкращий

твір? Тоді за справу!

1. Створіть власний етюд, обравши якийсь із пропонованих

варіантів: фотоетюд з картин природи виконайте за

допомогою фотоапарата або мобільного телефону, живописний

етюд на аркуші паперу аквареллю або олівцем,

театральний та балетний ____________зніміть на відео, літературний

— запишіть у зошиті, а музичний етюд запишіть на

диктофон.

2. Влаштуйте на уроці конкурс на найкращий етюд, ро зробивши

критерії оцінювання: якість виконання, зміст,

творчість, оригінальність, оформлення тощо. Оберіть журі.

3. Після цього конкурсу влаштуйте з друзями виставку етюдів

класу.__

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
9665
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку