Конспект уроку на тему: "Б. Лепкий. "Мишка (казка для дітей: для малих і великих)". Морально-етичні питання у творі, проблема зображення загальнолюдських цінностей."

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури в 7 класі.Тема. Б. Лепкий. "Мишка (казка для дітей: для малих і великих)". Морально-етичні питання у творі, проблема зображення загальнолюдських цінностей.
Перегляд файлу

 

Тема. Б. Лепкий. «Мишка (Казка для дітей: для малих і  великих)»
Морально-етичні питання у творі, проблема збереження загальнолюдських цінностей.

Мета: Ознайомити учнів із матеріалом про життя та творчість Б. Лепкого, його   твором; допомогти усвідомити ідейно-художнє значення казки, розвивати навички виразного й вдумливого читання притчевого твору, його переказування, критичного мислення, зв’язного мовлення, виділення головної думки; виховувати школярів на засадах загальнолюдських цінностей.

Очікувані результати: учні знають зміст прочитаного твору, переказують його, виділяють головну думку, розкривають трагічні й комічні ситуації, їхню роль у втіленні головної думки, проводять аналогії із сучасним життям.

Теорія літератури: головна думка твору, притчевість.

Обладнання: підручник, портрет  письменника, тексти твору, ілюстрації до нього, проектор.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи, прийоми і форми роботи: асоціювання, обмін побажаннями, робота з підручником, групова робота, семантична карта.

Педагогічна технологія: технологія розвитку критичного мислення.

Епіграф до уроку:                                             Хіба ж папір важніший від життя?

Б. Лепкий

 

Хід уроку

  1. Фаза актуалізації

Перевірка домашнього завдання

  1. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми, мети й епіграфу уроку.

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку (обмін побажаннями).
Вступне слово вчителя (читання поезії Б. Лепкого «Заспів»).

Сьогодні українському письменникові Богданові Лепкому повертається його чесне ім’я, а українській літературі – його твори. Навіть знана у всіх усюдах, де живуть українці, знаменита пісня «Чуєш, брате мій…», що постала з його вірша «Журавлі», публікувалася без імені автора, як народна.

Та Богдан Лепкий – не епізодичне ім’я в українській літературі, це постать першорядної ваги, непересічного таланту. Поет, прозаїк, перекладач, літературознавець, видавець – він у кожній з цих галузей вніс вагомий вклад в історію рідної культури.

А ще Богдан Лепкий – талановитий художник і музикант.

Його батько, сільський священик, сам писав під псевдонімом Марко Мурава; мати гарно грала й співала; брат Левко став відомим композитором.

Учився Лепкий у Бережанській гімназії і аж у трьох університетах – Віденському, Краківському та Львівському. Спочатку вчителював у рідній гімназії, у Кракові, потім став професором української літератури Ягеллонського університету. З 1899 року переїздить до Кракова й постійно живе у Польщі, хоч дуже сумує за рідною українською землею.

Серед друзів Б. Лепкого – Іван Франко, В. Стефаник і багато інших діячів культури.

У тридцятих роках XX ст. Лепкий часто приїжджав з Кракова на Івано-Франківщину в село Черче, там він лікувався в місцевому санаторії, наймаючи житло. А 1933 року сільська громада безкоштовно спорудила для нього спеціальний будинок, назвавши його «Богданівкою». Це дуже промовистий факт.

Творчість Б. Лепкого припала на епоху, сповнену складних історичних процесів і непростих випробувань. Але все своє життя поет лишався невтомним трудівником і вірним своїм першим враженням про рідну землю, куди б його не закидала доля.

(Показ відео. Біографія Богдана Лепкого).

 

Учитель. Сьогодні ми познайомимося з твором Богдана Лепкого «Мишка».

(Учитель оголошує тему, мету, епіграф уроку).

Завдання пошуково-дослідницького характеру

Учитель. Готуючись до уроку група «Дослідники» отримала завдання пошукового характеру про історію написання твору.

  1. Б. Лепкий ще з дитинства полюбив казки. Була в нього няня Яницька, яка казок знала силу-силенну, а її вихованець захоплено приймав їх у свою душу. Ставши письменником, він написав багато казок для дітей молодшого віку. Навіть свою біографію він назвав «Казка мого життя».
  2. Події у творі розгортаються під час Першої світової війни (1914 рік). Всюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім’я злетів у повітря.
  3. Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали землю снарядами і злобою.

Учитель. Отже, війна – це лихо. Перша світова війна тривала 4 роки (1914-1918). Хтось із людей зазнав лиха, а дехто збагатився.

Учитель. Це твір про мишку та війну. Давайте з’ясуємо, що ви знаєте про війну.

Складання «семантичної карти»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Поміркуйте, що пов’язує поняття війна та патріотизм.

«Форум думок»

«Патріотизм та війна»

Учитель. З’ясуйте значення слова патріот.

  1. Ті, хто у війні захищає свою Батьківщину, - це патріот.

(відповіді учнів).

Творча робота

Складіть усний твір-роздум про патріотизм і війну, про актуальність твору Б. Лепкого в наш час.

Гра «Так чи ні» «Чи патріотично»

Учитель.

  • Чи патріотично бути волонтером і допомагати бійцям на війні?
  • Чи патріотично жертвувати кошти на підтримку власної армії?
  • Чи патріотично підтримувати бійців дитячими листівками? (Така листівка здатна підтримати моральний дух бійців).
  • Чи патріотично використовувати війну для власної наживи? (Наприклад, піднімати ціни на продукти харчування…).

Учитель. Ті люди, які наживаються на війні вчиняють злочинно по відношенню до своїх співвітчизників і заслуговують на презирливе і зневажливе ставлення.

 

  • «Хто не живе для других, для щастя інших, для блага ближнього, для блага Батьківщини, на користь людству – той не живе для себе самого».

Стефан Ковалів

 

Проблемне запитання

Учитель. Перед тим, як розпочнемо роботу над текстом, зверніть увагу на запитання, відповідь на яке дасте в кінці уроку. Казка має підзаголовок, який вказує на адресата твору – дітей. Чи тільки для них призначений твір?

 

  1. Фаза побудови знань

Організація самостійного читання твору за методом «Спрямоване читання».

Учитель.  Зараз ви будете читати казку. Поміркуйте, який вид читання ви оберете? (відкрийте другий форзац підручника).

Ви будете читати та робити зупинки. Перед кожною наступною частиною я ставитиму вам запитання, а ви будете знаходити на нього відповідь. У яких місцях тексту треба перервати читання я скажу.

Словникова робота

Римигати – повторно пережовувати.

Деревляний – дерев’яний.

Жандар – жандарм, охоронець порядку.

Шкура терпне – тут: боязно.

Сконати – померти.

Трумна – труна.

 

Завдання. Прочитайте текст твору до слів «Люди людей мордують, не мають часу працювати на хліб…». Знайдіть відповідь на запитання: чи була мишка боязкою?

Зупинка 1

Обговорення за запитаннями:

  • Чи була мишка боязкою? (Вона не була боязкою (не боялася ані «когута», , ані «круторогого вола»). Але вона боялася людей).
  • Зачитайте опис зовнішності міських мишок. Про що свідчить таке портретне  зображення? (У місті панує голод). Чому міські мишки вибігають у поле? (У полі голодні мишки шукають, чим поживитися).

Завдання. Прочитайте казку до слів «Їм не до того». Пошукайте відповідь на запитання: Як мишка ставиться до своїх господарів? Будьте готові прочитати вголос речення, які підтверджують вашу думку.

Продовження читання

Зупинка 2

Обговорення за запитаннями:

  • Як мишка ставиться до господаря будинку? (Дуже боїться: «Все з тими дітьми, та й з тими дітьми. Такі вам неслухняні, пищать, а на мені шкура терпне, щоб господар не вчув. О, мій господар дуже страшний»).
  • Як ви гадаєте, що в господареві найбільше лякає мишку? Чому вона боїться за мишенят? (Очевидно, його сила: «Колись двох кабанів забив. Такі здорові кабани, а він їх порізав». Якщо здорових кабанів забив, то що йому знищити мишенят?).
  • А чим господар здається страшним читачам? Зачитайте слова господаря. («Що, гарно пахнуть? Ха-ха-ха! От бачиш, і віна на щось придасться. Перше ми за рік не заробили стільки, що тепер за місяць. Розбагатіємо.») Як характеризують господаря ці слова? Що у вас викликало найбільший страх і несприйняття у цьому героєві? (Можлива відповідь. Господар радіє війні, яка приносить йому небачені доходи. Він багатіє на горі людей).
  • Доведіть, що господар займається незаконними справами. (Про це свідчить той факт, що свої оборудки він робить таємно вночі: «Іноді, як ціле село спить, перед хату заїжджає візок. Злазить двоє людей і з хати виносять м’ясо, масло, яйця, крупу і сало»).
  • А як ви гадаєте, як так трапилося, що господар, не стара, не квола людина, не пішов на фронт? Що говорить про господаря цей факт? (Очевидно, відкупився немалими грошима. Його зовсім не турбує доля країни).
  • Як відгукується мишка про господиню? Зачитайте. («Господиня ходить тепер, як паня. Які у неї сорочки, які кружева – пфу! Пахучим милом вимивається»). Знайдіть у цьому відгуці мишки слово, яке свідчить про зневажливе ставлення мишки до господині. («Пфу»).
  • А ви як гадаєте, що ж тут поганого, що господиня носить сорочки із кружевами та «пахучим милом вмивається»? (Сорочки з кружевами, пахуче мило куплені за гроші, нажиті на стражданнях людей).
  • Як «городські миші» прокоментували таку поведінку господарки? Зачитайте. («Пахучим милом вимивається, а наша вимивається слізьми…»).

Завдання. Прочитайте до слів «А господиня…». Знайдіть відповіді на запитання, чому міська жінка «вмивається слізьми»?

Продовження читання

Зупинка 3

Обговорення за запитаннями:

  • Чому та міська жінка, яка просить допомоги у господарки, «вмивається слізьми»? У чому трагізм її ситуації? Пофантазуйте, яким вам уявляється життя цієї жінки? (Можлива відповідь. Чоловіка забрали на фронт. Вона залишилася одна. Продала або обміняла на продукти весь одяг, який був. Ходить у лахмітті, голодує сама, від голоду вмирає на її очах дитина, а вона не може її врятувати. Від цього жінка тяжко страждає і відчуває смертельний відчай. Про це свідчить порівняння, яке вживає автор, характеризуючи стан жінки: «А жінка говорила, мовби за труною ішла». Її слова також свідчать про те, що жінка знаходиться на межі життя і смерті: « Я вам гроші в суботу принесу, так мені, Боже, дай спокійно сконати, що принесу…»).
  • Як ви гадаєте, чи схвилювала історія жінки мишку? Чому? (Мишка сама має діток, і вона не може бути байдужою до горя матері).
  • Які почуття у вас викликала жінка з міста та її історія? (Опис жінки викликає жалість до неї. Її горю читачі щиро співчувають).
  • Чи зверталися до господині і раніше нещасні з подібними проханнями? («Це одна з тих, із міста, - погадала собі мишка. – Вони приходять без нічого і відходять з нічим. Побачимо»).
  • Що, на вашу думку, відбуватиметься далі? Чи допоможе господиня нещасній жінці?

Завдання. Прочитайте текст до слів «Одної дитини каже господар до своєї жінки:…». Подумайте, за що саме мишка помстилася господарям?

Продовження читання

Зупинка 4

Обговорення за запитаннями:

  • Чи збулося ваше передбачення? Чому ви були впевнені, що господиня не допоможе бідній жінці?
  • Як історія з бідною жінкою вплинула на рішення мишки покарати господарів? За що саме мишка помстилася господарям? (За жадібність, безжальність, брехню, за те, що наживається на людському горі).
  • Чи легко було мишці гризти ящик? (Довго і важко). Чи могла вона помститися господарям в якийсь інший спосіб? (Могла попсувати продукти, погризти пахуче мило, яким умивалася господарка тощо). Чому мишка погризла гроші? (Вона розуміє, що гроші – найдорожче для господарів).
  • Зачитайте та прокоментуйте, що мишка думає про гроші. («Знищити, потрощити цей папір, що його кривдою людською чути, поганий папір»).
  • Як ви думаєте, яка буде реакція господарів на вчинок мишки?

Завдання. Прочитайте оповідання до кінця, знайдіть відповідь на запитання: чому мишка не захотіла більше залишатися в будинку?

Продовження читання

Зупинка 5

Обговорення за запитаннями:

  • Чи збулися ваші передбачення щодо реакції господарів на вчинок мишки?
  • Знайдіть та зачитайте засоби комічного зображення ситуації, коли господар побачив зіпсовані гроші. Як у такому комічному зображенні виявляється ставлення автора до того, що відбувається? Він співчуває господарям чи сміється з них? А що саме висміює автор? (Жадібність, зажерливість).
  • Як у цій ситуації виявляється ставлення подружжя один до одного? Чи кохає господар свою дружину? (Він любить лише гроші. Дружину він ображає, звинувачує, б’є).
  • Чи погоджуєтесь ви з тим, що мишка залишає будинок, тому що боїться помсти господаря, який заведе «великого, здорового кота»? (Ні. Вона не хоче жити в будинку людей, які брешуть, зневажають один одного, наживаються на горі інших. А ще мишка не хоче, щоб її дітки навчилися у господарів поганого).

Учитель. Складіть інформаційне гроно до образу мишки у вигляді «відкритих долоньок» (учні отримують вирізані з паперу долоньки, на яких записують риси характеру тваринки).

  • Любляча мати
  • Доброта
  • Нетерпимість до брехні, кривди
  • Співчуття
  • Милосердя

Учитель. Які проблеми порушує Б. Лепкий у творі? (діти записують в зошит проблеми)

  • Війна і мир
  • Життєві потреби і захланність
  • Гріх і покарання за нього

 

  1. Фаза консолідації (відповідь на проблемне питання)

Учитель. Б. Лепкий назвав свій твір «казкою для дітей: малих і дорослих». Мабуть, малі діти, читаючи цю казку, потішаються із вчинку мишки, дорослі діти, тобто ви, замисляться над важливими для людей істинами. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і фальшиві цінності. Цей твір має повчальний характер. Тут зрозуміло, що добре, а що погане. Торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання.

Твір – пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми.

Підсумкова бесіда за запитаннями

Учитель.

  • Уявіть собі, що будинок, у якому живуть господарі і мишка, загорівся. Як ви гадаєте, як би в цій ситуації діяла мишка і господар? (Мишка рятувала б дітей, господарі – гроші)
  • Що найбільше цінує мишка? (Своїх дітей. Турбується про їхнє не лише фізичне, але й моральне здоров’я).
  • Що найбільше цінують господарі? (Гроші). Чому цю цінність не можна вважати справжньою? (Зароблені на горі людей гроші не приносять їм щастя і благополуччя: господарі не знають щастя материнства і батьківства, не люблять один-одного, їм байдужа доля країни. Господар стає злочинцем, господиня втрачає жіночу здатність до співчуття і милосердя).
  • Яким ви уявляєте майбутнє господарів? Що б ви порадили їм? (Не треба бути скупим, не можна збудувати свого щастя на воєнному лихолітті, на чужому горі та зубожінні тощо).

Учитель. Скласти карту персонажа (господиня)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Складіть «Шкалу цінностей»

(Цінності і потреби найголовніші у житті господарів та мишки)

Любов Милосердя Терпимість Прощення Щирість (діти записують на другій долонці).

Завдання пошуково-дослідницького характеру

Учитель. Визначте композицію твору.

Експозиція: опис умов, у яких жила людина.

Зав’язка: Мишка дізнається від своїх сестер про голодне життя в місті.

Розвиток дії: збагачення господаря у воєнний час.

Кульмінація: шкода-помста, яку завдала Мишка своєму господарю, потрощивши всі його гроші.

Розв’язка: злість господаря, Мишка покидає його хату.

  1. Закріплення знань, умінь і навичок

Завдання аналітичного характеру

Учитель. Складіть паспорт-характеристику твору Б. Лепкого «Казка для дітей: для малих і великих».

Назва – «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»

Автор – Богдан Лепкий

Жанр – Соціально-побутова казка

Тема – Помста благородної Мишки господарям за їхню жадібність та підтримання війни. Відтворення спостережень Мишки за життям людей різного соціального стану (багатих і бідних) під час війни

Образи – Мишка, її діти та подруги, хазяїн і хазяйка, бідна жінка

Головні думки – Не можна збудувати власне щастя на чужому горі.

Навіть тваринам інколи соромно за брехню та скупість людей.

Війна – це огидне й ганебне явище.

Возвеличення доброти, порядності, співчуття до горя інших, взаєморозуміння, щирість, милосердя; засудження жадності, брехні, пихатості, жорстокості; засудження війни, яка знищує людські чесноти, байдужість до всього, окрім прибутку, грошей.

Художні засоби – Епітети: худі, голодні, миршаві;

Метафори: вмивається слізьми;

Порівняння: як паня.

 

Завдання пошуково-дослідницького характеру

Учні демонструють підготовлений ними вдома матеріал

«Моральний кодекс людини, правила життя»

(прислів’я, приказки, вислови про добро, зло, повагу, терпимість, любов, чесноти та оформляють їх у вигляді книги, сувою).

Інтерв’ю з письменником Б. Лепким

Запитання: перше наше запитання традиційне: яке завдання художніх творів для нас?

Письменник: художні твори, мистецтво повинно вести людину до просвітлення добра, до душевного миру, духовності до прекрасного.

Запитання: а що таке прекрасне?

Письменник: прекрасне – це повна гармонія краси внутрішньої і зовнішньої. А краса включає в себе правду. А правда звеличує людину.

Запитання: ваша літературна спадщина дуже велика й багата, цікава. Що б ви хотіли побажати, сказати нам, юним, що живуть XXI столітті?

Письменник: я повний невимовної радості, бо ви живете у незалежній Україні. Побажати хочу вам мужності, мудрості, більше читати художніх творів, не лише моїх, а й інших письменників.

  1. Підсумок уроку. Оцінювання

Учитель. Життя кожного – це дорога, яку йому призначено пройти. І якою буде ця дорога, залежить від самої людини… Хтось для себе обирає шлях накопичення грошей, коштовних речей, перетворюючись у жадібних, байдужих, духовно спустошених істот. А хтось збагачує свій внутрішній світ, плекаючи у душі найсвятіші людські почуття – любов, терпимість, милосердя, чуйність.

Учитель. У царя Соломона була така каблучка, на якій було вирізьблено «Усе минає». Пам’ятайте це. І радість не вічна, і гроші не вічні. Робіть добро. Умійте прощати і допомагати тим, хто цього потребує.

 

Зроби добро людині і забудь.

Воно тобі сторицею віддасться.

Бо це єдина й непохибна путь

І до твого, і до чийогось щастя.

 

 

Домашнє завдання:

  1. Уміти розповідати про Б. Лепкого; знати зміст твору «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)», уміти його переказувати, виділяти головне, висловлювати щодо прочитаного власну думку.
  2. Підготуватися до уроку з позакласного читання: прочитати оповідання Б. Лепкого «Цвіт щастя».
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Колоднюк Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 вересня 2021
Переглядів
19419
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку