Тема. Б. Лепкий. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»
Морально-етичні питання у творі, проблема збереження загальнолюдських цінностей.
Мета: Ознайомити учнів із матеріалом про життя та творчість Б. Лепкого, його твором; допомогти усвідомити ідейно-художнє значення казки, розвивати навички виразного й вдумливого читання притчевого твору, його переказування, критичного мислення, зв’язного мовлення, виділення головної думки; виховувати школярів на засадах загальнолюдських цінностей.
Очікувані результати: учні знають зміст прочитаного твору, переказують його, виділяють головну думку, розкривають трагічні й комічні ситуації, їхню роль у втіленні головної думки, проводять аналогії із сучасним життям.
Теорія літератури: головна думка твору, притчевість.
Обладнання: підручник, портрет письменника, тексти твору, ілюстрації до нього, проектор.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи, прийоми і форми роботи: асоціювання, обмін побажаннями, робота з підручником, групова робота, семантична карта.
Педагогічна технологія: технологія розвитку критичного мислення.
Епіграф до уроку: Хіба ж папір важніший від життя?
Б. Лепкий
Хід уроку
Перевірка домашнього завдання
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку (обмін побажаннями).
Вступне слово вчителя (читання поезії Б. Лепкого «Заспів»).
Сьогодні українському письменникові Богданові Лепкому повертається його чесне ім’я, а українській літературі – його твори. Навіть знана у всіх усюдах, де живуть українці, знаменита пісня «Чуєш, брате мій…», що постала з його вірша «Журавлі», публікувалася без імені автора, як народна.
Та Богдан Лепкий – не епізодичне ім’я в українській літературі, це постать першорядної ваги, непересічного таланту. Поет, прозаїк, перекладач, літературознавець, видавець – він у кожній з цих галузей вніс вагомий вклад в історію рідної культури.
А ще Богдан Лепкий – талановитий художник і музикант.
Його батько, сільський священик, сам писав під псевдонімом Марко Мурава; мати гарно грала й співала; брат Левко став відомим композитором.
Учився Лепкий у Бережанській гімназії і аж у трьох університетах – Віденському, Краківському та Львівському. Спочатку вчителював у рідній гімназії, у Кракові, потім став професором української літератури Ягеллонського університету. З 1899 року переїздить до Кракова й постійно живе у Польщі, хоч дуже сумує за рідною українською землею.
Серед друзів Б. Лепкого – Іван Франко, В. Стефаник і багато інших діячів культури.
У тридцятих роках XX ст. Лепкий часто приїжджав з Кракова на Івано-Франківщину в село Черче, там він лікувався в місцевому санаторії, наймаючи житло. А 1933 року сільська громада безкоштовно спорудила для нього спеціальний будинок, назвавши його «Богданівкою». Це дуже промовистий факт.
Творчість Б. Лепкого припала на епоху, сповнену складних історичних процесів і непростих випробувань. Але все своє життя поет лишався невтомним трудівником і вірним своїм першим враженням про рідну землю, куди б його не закидала доля.
(Показ відео. Біографія Богдана Лепкого).
Учитель. Сьогодні ми познайомимося з твором Богдана Лепкого «Мишка».
(Учитель оголошує тему, мету, епіграф уроку).
Завдання пошуково-дослідницького характеру
Учитель. Готуючись до уроку група «Дослідники» отримала завдання пошукового характеру про історію написання твору.
Учитель. Отже, війна – це лихо. Перша світова війна тривала 4 роки (1914-1918). Хтось із людей зазнав лиха, а дехто збагатився.
Учитель. Це твір про мишку та війну. Давайте з’ясуємо, що ви знаєте про війну.
Складання «семантичної карти»
Учитель. Поміркуйте, що пов’язує поняття війна та патріотизм.
«Форум думок»
«Патріотизм та війна»
Учитель. З’ясуйте значення слова патріот.
(відповіді учнів).
Творча робота
Складіть усний твір-роздум про патріотизм і війну, про актуальність твору Б. Лепкого в наш час.
Гра «Так чи ні» «Чи патріотично»
Учитель.
Учитель. Ті люди, які наживаються на війні вчиняють злочинно по відношенню до своїх співвітчизників і заслуговують на презирливе і зневажливе ставлення.
Стефан Ковалів
Проблемне запитання
Учитель. Перед тим, як розпочнемо роботу над текстом, зверніть увагу на запитання, відповідь на яке дасте в кінці уроку. Казка має підзаголовок, який вказує на адресата твору – дітей. Чи тільки для них призначений твір?
Організація самостійного читання твору за методом «Спрямоване читання».
Учитель. Зараз ви будете читати казку. Поміркуйте, який вид читання ви оберете? (відкрийте другий форзац підручника).
Ви будете читати та робити зупинки. Перед кожною наступною частиною я ставитиму вам запитання, а ви будете знаходити на нього відповідь. У яких місцях тексту треба перервати читання я скажу.
Словникова робота
Римигати – повторно пережовувати.
Деревляний – дерев’яний.
Жандар – жандарм, охоронець порядку.
Шкура терпне – тут: боязно.
Сконати – померти.
Трумна – труна.
Завдання. Прочитайте текст твору до слів «Люди людей мордують, не мають часу працювати на хліб…». Знайдіть відповідь на запитання: чи була мишка боязкою?
Зупинка 1
Обговорення за запитаннями:
Завдання. Прочитайте казку до слів «Їм не до того». Пошукайте відповідь на запитання: Як мишка ставиться до своїх господарів? Будьте готові прочитати вголос речення, які підтверджують вашу думку.
Продовження читання
Зупинка 2
Обговорення за запитаннями:
Завдання. Прочитайте до слів «А господиня…». Знайдіть відповіді на запитання, чому міська жінка «вмивається слізьми»?
Продовження читання
Зупинка 3
Обговорення за запитаннями:
Завдання. Прочитайте текст до слів «Одної дитини каже господар до своєї жінки:…». Подумайте, за що саме мишка помстилася господарям?
Продовження читання
Зупинка 4
Обговорення за запитаннями:
Завдання. Прочитайте оповідання до кінця, знайдіть відповідь на запитання: чому мишка не захотіла більше залишатися в будинку?
Продовження читання
Зупинка 5
Обговорення за запитаннями:
Учитель. Складіть інформаційне гроно до образу мишки у вигляді «відкритих долоньок» (учні отримують вирізані з паперу долоньки, на яких записують риси характеру тваринки).
Учитель. Які проблеми порушує Б. Лепкий у творі? (діти записують в зошит проблеми)
Учитель. Б. Лепкий назвав свій твір «казкою для дітей: малих і дорослих». Мабуть, малі діти, читаючи цю казку, потішаються із вчинку мишки, дорослі діти, тобто ви, замисляться над важливими для людей істинами. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і фальшиві цінності. Цей твір має повчальний характер. Тут зрозуміло, що добре, а що погане. Торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання.
Твір – пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми.
Підсумкова бесіда за запитаннями
Учитель.
Учитель. Скласти карту персонажа (господиня)
Учитель. Складіть «Шкалу цінностей»
(Цінності і потреби найголовніші у житті господарів та мишки)
Любов Милосердя Терпимість Прощення Щирість (діти записують на другій долонці).
Завдання пошуково-дослідницького характеру
Учитель. Визначте композицію твору.
Експозиція: опис умов, у яких жила людина.
Зав’язка: Мишка дізнається від своїх сестер про голодне життя в місті.
Розвиток дії: збагачення господаря у воєнний час.
Кульмінація: шкода-помста, яку завдала Мишка своєму господарю, потрощивши всі його гроші.
Розв’язка: злість господаря, Мишка покидає його хату.
Завдання аналітичного характеру
Учитель. Складіть паспорт-характеристику твору Б. Лепкого «Казка для дітей: для малих і великих».
Назва – «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»
Автор – Богдан Лепкий
Жанр – Соціально-побутова казка
Тема – Помста благородної Мишки господарям за їхню жадібність та підтримання війни. Відтворення спостережень Мишки за життям людей різного соціального стану (багатих і бідних) під час війни
Образи – Мишка, її діти та подруги, хазяїн і хазяйка, бідна жінка
Головні думки – Не можна збудувати власне щастя на чужому горі.
Навіть тваринам інколи соромно за брехню та скупість людей.
Війна – це огидне й ганебне явище.
Возвеличення доброти, порядності, співчуття до горя інших, взаєморозуміння, щирість, милосердя; засудження жадності, брехні, пихатості, жорстокості; засудження війни, яка знищує людські чесноти, байдужість до всього, окрім прибутку, грошей.
Художні засоби – Епітети: худі, голодні, миршаві;
Метафори: вмивається слізьми;
Порівняння: як паня.
Завдання пошуково-дослідницького характеру
Учні демонструють підготовлений ними вдома матеріал
«Моральний кодекс людини, правила життя»
(прислів’я, приказки, вислови про добро, зло, повагу, терпимість, любов, чесноти та оформляють їх у вигляді книги, сувою).
Інтерв’ю з письменником Б. Лепким
Запитання: перше наше запитання традиційне: яке завдання художніх творів для нас?
Письменник: художні твори, мистецтво повинно вести людину до просвітлення добра, до душевного миру, духовності до прекрасного.
Запитання: а що таке прекрасне?
Письменник: прекрасне – це повна гармонія краси внутрішньої і зовнішньої. А краса включає в себе правду. А правда звеличує людину.
Запитання: ваша літературна спадщина дуже велика й багата, цікава. Що б ви хотіли побажати, сказати нам, юним, що живуть XXI столітті?
Письменник: я повний невимовної радості, бо ви живете у незалежній Україні. Побажати хочу вам мужності, мудрості, більше читати художніх творів, не лише моїх, а й інших письменників.
Учитель. Життя кожного – це дорога, яку йому призначено пройти. І якою буде ця дорога, залежить від самої людини… Хтось для себе обирає шлях накопичення грошей, коштовних речей, перетворюючись у жадібних, байдужих, духовно спустошених істот. А хтось збагачує свій внутрішній світ, плекаючи у душі найсвятіші людські почуття – любов, терпимість, милосердя, чуйність.
Учитель. У царя Соломона була така каблучка, на якій було вирізьблено «Усе минає». Пам’ятайте це. І радість не вічна, і гроші не вічні. Робіть добро. Умійте прощати і допомагати тим, хто цього потребує.
Зроби добро людині і забудь.
Воно тобі сторицею віддасться.
Бо це єдина й непохибна путь
І до твого, і до чийогось щастя.
Домашнє завдання: