Тема уроку: «Будова та біологічна роль вуглеводів і ліпідів»
Мета уроку:
Освітня: розширити знання про різноманіття й функції вуглеводів та ліпідів, з’ясувати значення вуглеводів та ліпідів для живих організмів;
Розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та функціями біологічних структур;
Виховна: виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.
Обладнання і матеріали: таблиці, зразки ліпідів і вуглеводів.
Базові поняття і терміни: ліпіди, рослинні олії та тваринні жири, вуглеводи, моносахариди, олігосахариди, полісахариди.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, наукове розуміння природи, уміння аналізувати, формувалювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для обговорення:
-
Які групи органічних речовин, ви можете перерахувати?
-
Погляньте на мал.. і скажіть що зображено на ньому.
-
Які групи вуглеводів ви пам’ятаєте з курсу 9 класу?
-
Які речовини відносяться до ліпідів?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
-
До вуглеводів належать альдегіди та кетони багатоатомних спиртів, а також полімери цих сполук із загальною формулою Cn(H2O)m. Вміст вуглеводів у тваринних клітиннах рідко перевищує 5%, але в рослинних може досягнути 90% від загальної кількості органічних молекул.
Функції вуглеводів:
-
Енергетична Під час окиснення у процесі клітинного дихання вуглеводи вивільняють енергію (17,6 кДж), яка в них міститься, забезпечуючи значну частину енергетичних потреб організму.
-
Захисна. Вязкі скрти (слизи), багаті на вуглеводи, оберігають стіни органів ( шлунок, кишечник,бронхи) від механічних і хімічних впливів.
-
Рецепторна. Більшість клітинних рецепторів є гліопротеїнами. Зв’язуючись з інтегральними мембранними білками, вуглеводи у сладі рецепторів беруть участь у розпізнаванні сигнальних молекул ( гормонів, нейромедіаторів).
-
Струтурна. Вуглеводи є основними структурними омпонентами клітин,які утворюють опорні тканини ( целюлоза і хітин).
-
Запасаюча. Відкладаючись у тканинах, вуглеводи можуть забезпечити організм енергією у разі голодування ( крохмаль, глікоген)
Класифікація вуглеводів
-
Ліпіди – це органічні сполуки, різні за структурою, хімічною будовою, функціями,але схожі за фізико-хімічними властивостями: нерозчинні у воді, добре розчинні в органічних розчинниках( ефірі, ацетоні)
Функції ліпідів:
-
Енергетична. У разі повного окиснення 1 г тріацилгліцеролу виділяється 38,9 кДж енергії, що приблизно вдвічі більше, ніж під час окиснення 1 г білків або вуглеводів.
-
Структурна. Ліпідиє основними структурними компонентами біологічних мембран.
-
Регуляторна. Ліпіди регулюють текучість мембран, є важливими внутрішньоклітинними сигнальними молекулами, компонентами мієлінових оболонок нервових клітин, попередниками гормонів, вітамінами, беруть участь у регуляції генної активності.
-
Запасаюча. Завдяки високій енергетичній цінності жири є енергетичними депо й ендогенним джерелом води ( у разі окиснення 100 г жиру виділяється 107 г води).
-
Захисна. Жири є основним компонентом підшкірної клітковини, вони запобігають тепловтратам і захищають від механічних впливів.
Класифікація ліпідів
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Виконати тестове завдання:
-
.Зазначте, яка функція виконується ліпідами
А Депонуюча Б Структурна
В Регуляторна Г все зазначене
-
Визначте серед наведених тверджень правильне
А Вуглеводи мають більше 4 атомів карбону Б целюлоза нерозчинна у воді
В Дисахариди мають гіркий смак Г лактоза є полісахаридом
-
Зазначте основну функцію, що виконується ліпідами в клітині
А Структурна Б захисна
В Транспортна Г Запасаюча
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати відповідний параграф, скласти 12 тестових запитань по темі у форматі ЗНО