Тема. Будова та функції стебла.
Мета: продовжувати формувати знання учнів про будову пагона; сформувати знання про будову, різноманітність та функції стебла; продовжувати розвивати навички роботи з опорними схемами та підручником; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, визначати взаємозв’язок між будовою та функціями стебла; розвивати дослідницькі навички та вміння, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природи.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент.
Добрий день, шановні учні! Я дуже рада бачити вас сьогодні, усміхніться один одному. У такому гарному настрої спробуємо працювати швидко і творчо, щоб отримати найвищі бали. Кожному з вас я хочу побажати сьогодні на уроці успіху, а отже бути:
«У» - усміхненими,
«С» - спокійними,
«П» - прогресивними,
«І» - інтелектуальними,
«Х» - хоробрими.
(Слайд 1)
II. Актуалізація опорних знань учнів.
- Щоб з’ясувати про що сьогодні піде мова на уроці, виконаємо вправу «Доповни речення та розшифруй слово». (Учні виконують вправу на індивідуальних листках-оцінювання, потім проводиться взаємоперевірка з одночасною демонстрацією відповідей на слайді, за кожну правильну відповідь учні отримують по 1 балу) (Слайд 2)
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Тож про що сьогодні піде мова?
- А чи всі рослини мають стебло? Які стебла у різних рослин?
- Як пов’язана будова стебла із його функціями?
Прийом «Здивуй!»
Стебла бувають різноманітними, завдяки їм рослини набувають характерних форм та розмірів. Вони можуть мати як карликове, вкорочене, так і гігантської довжини стебло. Наприклад, у подорожника, кульбаби листки густим пучком виростають ніби просто з кореня. Ці та інші рослини мають вкорочені стебла. А ось у лісах Австралії дерева-велетні евкаліпти мають стебла довжиною до 140-150 метрів. Могутні 140-метрові стовбури каліфорнійської секвої нагадують велетенські колони. Товщина таких дерев понад 20 м, а вага стовбура перевищує 1 тис. т. Найтовстішим деревом у світі є баобаб – мешканець африканських саван. Він дуже швидко росте в товщину, досягаючи іноді до 9 м у діаметрі. У Танзанії росте баобаб, вік якого 5000 р., висота стовбура – 22 м, а окружність – 47 м.
(Слайд 3)
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
План пояснення нового матеріалу
1. Функції стебла. (розповідь учителя, робота з підручником)
2. Різноманітність стебел. (демонстрація на живих рослинах та гербарних зразках, пояснення вчителя, складання схем)
3. Внутрішня будова стебла. (пояснення вчителя, робота в групах, складання схеми у зошиті, робота з підручником)
4. Річні кільця. (робота з підручником, демонстрація)
1. Функції стебла.
Завдання учням.
- З’ясувати основні функції стебла (опрацювати текст підручника, с.99, абз.1,2). Учні називають основні функції стебла, запис їх у зошит.
(Слайд 5)
2. Різноманітність стебел.
Розповідь учителя
Уявимо, що ми знаходимось у тропічному лісі. Найбільше нашу увагу привертає сила-силенна дерев’янистих ліан та чіпких рослин. Вони обвивають тонкі стовбури, звисають з гілок, перекидаються з дерева на дерево, висять на гілках і, неначе змії, повзуть по землі або лежать на ній сплутаними клубками. Які ж розрізняють стебла?
(Слайд 6-11)
(Слайд 12-14)
Під час пояснення учні разом з учителем складають схеми.
3. Внутрішня будова стебла.
– Розглянемо особливості внутрішньої будови стебла, які забезпечують можливість виконувати стеблу певні функції.
Завдання учням
- Розгляньте поперечний зріз дерева та з’ясуйте, які розрізняють шари (с.101, абз.1, останній рядок), знайдіть їх на своєму зразку.
Пояснення особливостей будови та функцій шарів стебла та складання схеми у зошиті. (Слайд 16-21)
(Слайд 23)
4. Річні кільця.
Дати відповідь на запитання (опрацювати текст с. 102)
- Що таке річні кільця?
- Чому їх називають річними, як вони утворюються?
- Як їх визначають? (Слайд 24)
V. Узагальнення та систематизація знань і вмінь.
1. Тестування.
(Слайд25)
2. Прийом «Мозковий штурм».
— Чому дерева вологих тропічних лісів не мають річних кілець?
3. Бесіда за питаннями.
1.Чим вкриті молоді та здеревілі стебла дерев і кущів? У чому полягає їх відмінність?
2. Яке значення мають зовнішні покриви стебла в житті рослини?
3. Де в стеблі розташовується луб? Якою є його будова і значення?
4. Де розташований камбій? Якою є його будова і значення?
5. Як називається найширший шар стебла? Якою є його будова і значення?
VI. Підсумок уроку.
1. Рефлексія: гра «До сонця»
Уявіть себе рослинкою, що тягне руки-листя до сонця. А зараз, якщо ви згодні з твердженням, тягнемося до сонця, а якщо ні руки-листя не підіймаємо.
1. Рослина – це цілісний організм. (Так)
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу. (Ні)
3. Листок – це вегетативний орган. (Так)
4. Пагін – надземна частина рослини. (Так)
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини. (Так)
6. Стебло – генеративний орган рослини. (Ні)
7. Плід та насіння генеративні органи рослини. (Так)
8. Бруньки розташовані на корені. (Ні)
2. Оцінювання.
3. Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
VII. Домашнє завдання: